Intrekken bij schoonouders

16-06-2013 12:05 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu een jaar op kamers en heb samen met mijn vriend besproken om eventueel bij hem en zijn ouders in te trekken. We wonen best ver van elkaar vandaag (bijna twee en een half uur reizen met het ov). De plek waar ik nu woon heb ik eigenlijk geen vrienden/vriendinnen, geen familie in de buurt dus eigenlijk geen sociale contacten.

De enige contacten die ik heb zijn de mensen van school, maar ook die zie ik alleen maar op school.

Ik zit nu in het eerste jaar van mijn studie, maar die studie wordt in zijn woonplaats ook aangeboden en is van dezelfde scholengemeenschap. Naast mijn studie werk ik af en toe, maar dat zou ik daar natuurlijk ook gewoon kunnen doen.

Nu zijn er dingen waar ik wel aan twijfel. Ik woon al een aantal jaar op mijzelf en vind het fijn om af en toe lekker rust te hebben. Maar soms voel ik mij ook wel erg alleen, omdat ik hier niemand heb. Bij mijn vriend thuis is het vaak wel redelijk druk, het is een gezin van 6 dus als ik daar bij kom zijn we met z'n zevenen. Mijn vriend heeft het hier al met zijn ouders over gehad en er zijn wel oplossingen voor te bedenken. Ook willen ze graag dat ik meehelp in het huishouden, wat ik vrij logisch vind. Maar toch weet ik niet wat ze dan van mij verwachten wat ik doe.

Financieel is het voor mij wel een stuk beter. Ik kom nu net rond en houd eigenlijk geen geld over voor leuke dingen. Als ik bij mijn schoonouders zou intrekken zou ik wel vrijwillig een bijdrage aan ze geven, maar dan alsnog houd ik meer geld over dan nu. Ook is het voor mijn vriend en mij natuurlijk fijn dat we elkaar elke dag zien. Nu is het soms onduidelijk wanneer we elkaar weer zien omdat hij met zijn werk zit en ik met mijn studie.

Het contact met mijn schoonouders is op zich wel goed. Ik ben wel regelmatig daar en kan ook wel met ze praten.

Ik heb helaas niet veel tijd om er over na te denken omdat ik een maand opzegtermijn van mijn kamer heb, en ik dus eigenlijk in de zomervakantie nog moet verhuizen omdat ik met mijn studie zit.

Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie of heeft iemand misschien tips wat ik zou kunnen doen?
Als ik dit zo lees TO, dan vraag ik me af wat er onderliggend aan de hand is. Waarom heb je geen sociale contacten? En als je die op dit moment wel had, zou je dan ook nog bij je schoonouders willen wonen?

Als jij een vriendin van mij was, zou ik je dit vertellen:

je geeft zelf aan dat je niks meer hebt, omdat je er voor je ex woonde, maar zelf niks hebt. Nu wil je exact dezelfde fout weer begaan ipv zelfstandig te blijven EN je relatie te behouden. Be my guest hoor, maar de kans dat je weer exact zo eindigt als nu is wel erg groot en daar zou ik mij zorgen over maken en me afvragen waar je nou zo bang voor bent? En of dat nou niet hetgeen is waar je wat aan kunt/wilt doen.

Namelijk oproepje plaatsten bij contacten hier; dichterbij vriend gaan wonen (maar wel op jezelf blijven), lid worden van een vereniging (sport/hobby). Het lijkt me alsof jij de oplossing zoekt buiten jezelf door opnieuw 'samen' te zijn met en partner/gezin. Dan merk je namelijk minder dat je geen vrienden hebt. Echter verberg je dan het symptoom en pak je de oorzaken niet aan.

Dat is wat ik zou zeggen...
Wat lief dat ze dat willen doen!

Ik heb ook twee jaar bij mijn (ex) schoonouders ingewoond vanwege studie, en ik moet zeggen dat het lang niet altijd makkelijk was hoor. Je komt in een druk draaiend gezin en jij bent diegene die zich aan moet passen. Dat is best moeilijk soms.

Uiteindelijk is het ook grotendeels superleuk en gezellig geweest en kan ik zelfs nu het uit is nog steeds heel goed met ze overweg. Mijn ex schoonvader is tevens mijn collega en dat gaat ook goed. Dus tjah er zitten per situatie voor en tegens aan vast.

Ik zou het gewoon doen trouwens, je ziet wel hoe het loopt. Wel een unieke kans. Succes met je beslissing!
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Ouders al tien jaar buiten beeld bij een 20 jarige: waarom is dat?
Misschien mist TO een soort ouderfiguren en wou ze daarom deze optie proberen?

Maar ik zou het dus niet doen, want daar komen alleen maar problemen van.

Zeker die onduidelijkheden in bijdragen in het huishouden en in de kosten kunnen voor grote problemen zorgen. Jij kan je schuldig voelen en daardoor te veel willen doen of jouw schoonouders kunnen te hoge verwachtingen hebben en vinden dat je te weinig doet. Als jij ruzie krijgt met hen, krijg je ook ruzie met je vriend en dan vrees ik dat je op straat staat.
Ik snap dat als je eigen ouders al zo lang buiten beeld zijn, je dolgraag iets mee wilt krijgen van een (h)echt gezinsleven. De vraag is alleen of bij je schoonouders in gaan wonen de oplossing is om dat gemis te dempen. Mijn ervaring is dat je ook als relatieve "buitenstaander" deel uit kan/gaat maken van zo'n hecht gezin, daarvoor hoef je niet per se met elkaar onder een dak te wonen.

Sterker nog: misschien dat het juist beter is om relatief gezien wat afstand te houden. Dat houdt de relatie toch wat "frisser". Schoonfamilie is toch te weinig eigen om naadloos in te voegen, waardoor irritaties wat sneller in de weg kunnen gaan zitten. Met wat meer afstand, zodat je je terug kunt trekken als er irritaties zijn, kun je de relatie wat makkelijker goed houden.

Schuif lekker in de weekenden of op structurele dagen door de weeks aan bij je schoonfamilie, maar zorg dat je ook een plekje voor jezelf hebt. En spreek voor jezelf vaste dagen af waarop jij in je eigen huis bent. Zo krijg je best of both worlds: je maakt op structurele basis deel uit van je schoonfamilie (en je bespaart ook wat kosten, koken voor 7 mensen is goedkoper dan koken voor 1 persoon), terwijl je tegelijkertijd ook leert om zelfstandig te worden en je eigen leven op te bouwen. Het is helemaal niet erg om dat vanuit de relatief veilige basis van (schoon)familie te doen, maar het is denk ik wel goed om juist ook voldoende eigen zelfstandigheid te houden.

Bovendien, als de helft van je tijd al ingevuld is, haalt dat misschien de druk wat af van het opbouwen van een eigen sociale kring. Dan kun je dat wat geleidelijker doen. Maar ik zou je wel aanraden om daar wel gericht mee aan de slag te gaan, want je merkt nu hoe belangrijk het is om een eigen sociale kring is om op terug te kunnen vallen!
quote:yoshe schreef op 16 juni 2013 @ 14:57:

Je vriend is 21 en werk, wáárom woont hij nog thuis??

Lekker gespreid bedje bij papa en mama. Eten wordt geregeld, was wordt gedaan. Kan hij uberhaupt de stofzuiger wel vinden en aardappels schillen....Zo nee, dan zou ik ook niet eens met hem willen samenwonen. Dan wordt je nl zijn tweede moeder...Leuke toevoeging, mijn vriend is kok dus die aardappels schillen is geen enkel probleem ook wassen en andere dingen kan hij prima
quote:vrouwtje89 schreef op 16 juni 2013 @ 16:19:

Wat lief dat ze dat willen doen!

Ik heb ook twee jaar bij mijn (ex) schoonouders ingewoond vanwege studie, en ik moet zeggen dat het lang niet altijd makkelijk was hoor. Je komt in een druk draaiend gezin en jij bent diegene die zich aan moet passen. Dat is best moeilijk soms.

Uiteindelijk is het ook grotendeels superleuk en gezellig geweest en kan ik zelfs nu het uit is nog steeds heel goed met ze overweg. Mijn ex schoonvader is tevens mijn collega en dat gaat ook goed. Dus tjah er zitten per situatie voor en tegens aan vast.

Ik zou het gewoon doen trouwens, je ziet wel hoe het loopt. Wel een unieke kans. Succes met je beslissing!

Leuk om te horen dat iemand hier ervaring mee heeft!

Ik snap dat er voor en nadelen aan vast zitten en heb er zelf ook al goed met mijn schoonouders over gepraat. Bedankt voor jouw mening
Waarom niet daar op kamers gaan/samenwonen?
Een unieke kans Echt een wans in a laaiftaaim appertjoenuttie.

Maar goed TO, je dacht even een peiling, 99.8% vind het een belachelijk plan, doen dan maar? Volgens mij word het echt tijd om een eigen leven op te bouwen.
quote:sannie_93 schreef op 18 juni 2013 @ 20:19:

[...]

Leuk om te horen dat iemand hier ervaring mee heeft!

Ik snap dat er voor en nadelen aan vast zitten en heb er zelf ook al goed met mijn schoonouders over gepraat. Bedankt voor jouw mening

Graag gedaan:) Als je goed met je schoonouders kan, vindt je vanzelf je draai wel joh.

1 aanvullende tip alleen (Wat ik en mijn ex bijna niet gedaan hadden), probeer wat te sparen allebei. Als je daar woont zal je merken een hoop centjes over te houden die je heel snel weer gaat uitgeven, terwijl je ook kunt sparen voor bv een leuke inboedel voor je eigen woning straks. Of het loopt mis met jouw en je vriend, heb je een mooie buffer;) Nogmaals succes
quote:Murdoch schreef op 18 juni 2013 @ 21:33:

Een unieke kans Echt een wans in a laaiftaaim appertjoenuttie.

*lacht even sarcastisch met je mee*

Maar goed TO, je dacht even een peiling, 99.8% vind het een belachelijk plan, doen dan maar? Volgens mij word het echt tijd om een eigen leven op te bouwen.Maar goed TO, als het fout loopt is dat een mooi leermoment. Nogmaals, per situatie verschillend
Als ze deze keus maakt betekent dat dat ze haar vorige leermoment (naar een andere stad verhuizen voor een jongen en geen eigen leven opbouwen, met lege handen achterblijven) niet heeft aangegrepen. Juist met het ontbreken van een stabiele relatie met haar ouders lijkt het me belangrijk dat ze niet in een patroon van onafhankelijkheid raakt op zo'n jonge leeftijd, zie daar maar eens uit te komen later. Nu is eerst de tijd om zelf iets op te bouwen.
quote:sannie_93 schreef op 18 juni 2013 @ 20:14:

[...]

Leuke toevoeging, mijn vriend is kok dus die aardappels schillen is geen enkel probleem ook wassen en andere dingen kan hij primaMet een kok als vriend leid je een redelijk eenzaam leven. Juist dan is het helemaal belangrijk een eigen sociaal leven te hebben.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven