Intrekken bij schoonouders

16-06-2013 12:05 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu een jaar op kamers en heb samen met mijn vriend besproken om eventueel bij hem en zijn ouders in te trekken. We wonen best ver van elkaar vandaag (bijna twee en een half uur reizen met het ov). De plek waar ik nu woon heb ik eigenlijk geen vrienden/vriendinnen, geen familie in de buurt dus eigenlijk geen sociale contacten.

De enige contacten die ik heb zijn de mensen van school, maar ook die zie ik alleen maar op school.

Ik zit nu in het eerste jaar van mijn studie, maar die studie wordt in zijn woonplaats ook aangeboden en is van dezelfde scholengemeenschap. Naast mijn studie werk ik af en toe, maar dat zou ik daar natuurlijk ook gewoon kunnen doen.

Nu zijn er dingen waar ik wel aan twijfel. Ik woon al een aantal jaar op mijzelf en vind het fijn om af en toe lekker rust te hebben. Maar soms voel ik mij ook wel erg alleen, omdat ik hier niemand heb. Bij mijn vriend thuis is het vaak wel redelijk druk, het is een gezin van 6 dus als ik daar bij kom zijn we met z'n zevenen. Mijn vriend heeft het hier al met zijn ouders over gehad en er zijn wel oplossingen voor te bedenken. Ook willen ze graag dat ik meehelp in het huishouden, wat ik vrij logisch vind. Maar toch weet ik niet wat ze dan van mij verwachten wat ik doe.

Financieel is het voor mij wel een stuk beter. Ik kom nu net rond en houd eigenlijk geen geld over voor leuke dingen. Als ik bij mijn schoonouders zou intrekken zou ik wel vrijwillig een bijdrage aan ze geven, maar dan alsnog houd ik meer geld over dan nu. Ook is het voor mijn vriend en mij natuurlijk fijn dat we elkaar elke dag zien. Nu is het soms onduidelijk wanneer we elkaar weer zien omdat hij met zijn werk zit en ik met mijn studie.

Het contact met mijn schoonouders is op zich wel goed. Ik ben wel regelmatig daar en kan ook wel met ze praten.

Ik heb helaas niet veel tijd om er over na te denken omdat ik een maand opzegtermijn van mijn kamer heb, en ik dus eigenlijk in de zomervakantie nog moet verhuizen omdat ik met mijn studie zit.

Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie of heeft iemand misschien tips wat ik zou kunnen doen?
Ach... dit heet levenservaring opdoen. Ik heb ook gekke dingen gedaan toen ik jong was (oma vertelt ) en luisterde toen ook niet naar anderen. Ik vind het alleen zo gek dat TO haar vraag stelt maar niet luistert naar de antwoorden. Kennelijk voelt ze ergens wel twijfel, maar naar negatieve reacties wil ze toch niet luisteren. Nou ja, dan maar niet.
Het gaat TO er ook om dat ze financieel dan wat lekkerder zou zitten...

Ik weet de gulden middenweg!

Je zoekt een eigen kamertje in de buurt van je vriend en eet daar elke dag.

Voor 7 mensen inkopen is goedkoper dan in je eentje en zo bespaar je dus wel iets en hou je je zelfstandigheid.

Denk ook dat de koude kant familie dit erg verstandig van je zou vinden...

Is dat een oplossing?
Denk dat TO gevlogen is...ze vindt onze antwoorden niet aardig.
Huts!
Erg jammer dat sommigen van jullie boos worden omdat ik niet op hun reactie reageer. Ik luister wel en doe echt wel wat met die tips. Dat ik hier geen contacten heb is omdat ik hier vanwege mijn vorige vriendje ben gaan wonen. Met hem was ik altijd samen totdat ik zelf besloot om er een punt achter te zetten.. Maar goed, ondertussen ben ik al aan het kijken op kamerwebsites voor eventueel een plekje voor ons samen. Dat is toch wat ik het liefste wil
Doe je goed Sannie_93.

Je weet dus wel wat je wil, maak daar je doel van.

Succes!
Heel verstandig TO. Met zijn salaris en jouw inkomsten moet dat toch te doen zijn?
Huts!
quote:Louba schreef op 16 juni 2013 @ 12:10:

En wat doe je als het uitgaat met je vriend? Dan moet jij er a la minute weer uit?

Ik zou op kamers gaan in zijn woonplaats en neem een bijbaan om extra inkomsten te krijgen.

Maar ik zou me onder geen beding in een afhankelijke situatie plaatsen zoals jij van plan bent te gaan doen.Zeer mee eens. Zelfstandig blijven is de beste zet.
quote:Je zoekt een eigen kamertje in de buurt van je vriend en eet daar elke dag.

Voor 7 mensen inkopen is goedkoper dan in je eentje en zo bespaar je dus wel iets en hou je je zelfstandigheid.

Sorry hoor, maar elke dag op 'n vaste tijd op moeten komen draven voor 'n eten wat de pot schaft maaltijd, vind ik een aanslag op je zelfstandigheid. Niet zelf kunnen bepalen wat je eet en hoe laat, zou ik echt heel beperkend vinden.

Waar zijn de ouders van TO eigenlijk in dit geheel? Springen die ook nog bij of laten die hun studerende dochter gewoon bungelen?

Verder moet je je eigen sociale contacten opbouwen en niet alleen maar afhankelijk zijn van familie/vrienden van je vriend, want zodra de relatie voorbij is ben jij 't dan die met lege handen staat.
Lijkt me heel verstandig om eigen behuizing te zoeken, TO. Het idee van Kier vind ik trouwens ook een goeie!

Het kan natuurlijk prima dat je geen sociale contacten hebt vanwege een bepaalde reden. Maar wat wordt bedoeld, is dat je het uiteindelijk toch zelf moet opbouwen i.p.v. een makkelijke uitweg te kiezen.

Maar zo te lezen kies je toch voor je zelfstandigheid; heel goed!
hi Sannie,

maar begrijp je ook waarom we je dit advies geven? Kun je je in de adviezen vinden?

Het verhaal wat je nu vertelt is eigenlijk meteen ook een goede reden om niet bij je nieuwe schoonfamilie te gaan wonen. Mocht het mis gaan sta je op straat en begin je weer van voor af aan.
quote:sannie_93 schreef op 16 juni 2013 @ 12:57:

Erg jammer dat sommigen van jullie boos worden omdat ik niet op hun reactie reageer. Ik luister wel en doe echt wel wat met die tips. Dat ik hier geen contacten heb is omdat ik hier vanwege mijn vorige vriendje ben gaan wonen. Met hem was ik altijd samen totdat ik zelf besloot om er een punt achter te zetten.. Maar goed, ondertussen ben ik al aan het kijken op kamerwebsites voor eventueel een plekje voor ons samen. Dat is toch wat ik het liefste wilMisschien minder je oren laten hangen naar het vriendje wat je dan toevallig hebt en zelf een leven uitstippelen wat je wilt?
TO is 21 Elninjoo, dan is een beetje afhankelijkheid echt niet zo raar. Maar goed vanuit een ander perspectief kijken dan je eigen, is voor jou geloof ik een absolute onmogelijkheid
quote:Aureel schreef op 16 juni 2013 @ 13:02:

TO is 21 Elninjoo, dan is een beetje afhankelijkheid echt niet zo raar. Maar goed vanuit een ander perspectief kijken dan je eigen, is voor jou geloof ik een absolute onmogelijkheid Financiele afhankelijkheid is idd niet raar en zou door haar ouders moeten worden opgevangen. Maar in andermans gezin mee gaan draaien en op 'n vaste tijd aan tafel verwacht worden terwijl je al zelfstandig wonen gewend was, lijkt me niet bepaald aantrekkelijk.
Dus je bent 20, bent verhuisd voor je toenmalige vriend. Je hebt alles voor hem opgegeven. En nu ga je eigenlijk hetzelfde weer doen. Het is dat je niet veel hebt in de stad waar je woont, dus het alles opgeven valt wel mee. Maar als deze relatie overgaat heb je nog steeds hetzelfde probleem. Namelijk het niet hebben van sociale contacten.

Mijn advies: Zoek een kamer voor jezelf (en niet voor jullie samen!) in zijn woonplaats. Bouw daar een eigen leven op. Je vriend werkt veel, dus je moet het echt zelf doen. Als je je eigen leven hebt opgebouwd kun je samen een leven gaan opbouwen.

Waarom wil je zo graag samenwonen? Kun je wel tegen alleen zijn?

De meeste studenten werken naast hun studie en stage. Dat is voor jou ook mogelijk, je moet alleen de mogelijkheden zien.

Erg jammer dat sommigen van jullie boos worden omdat ik niet op hun reactie reageer. Ik luister wel en doe echt wel wat met die tips. Dat ik hier geen contacten heb is omdat ik hier vanwege mijn vorige vriendje ben gaan wonen. Met hem was ik altijd samen totdat ik zelf besloot om er een punt achter te zetten.. Maar goed, ondertussen ben ik al aan het kijken op kamerwebsites voor eventueel een plekje voor ons samen. Dat is toch wat ik het liefste wilMeid, vanwege je vorige vriendje zit je nu zonder kennissen in een onbekende stad en nu wil je bij je huidige vriendje intrekken en bij zijn ouders. Niet doen. Hou echt je onafhankelijkheid. Goed dat je op zoek gaat naar een kamer in zijn woonplaats!
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 13:00:

[...]

Waar zijn de ouders van TO eigenlijk in dit geheel? Springen die ook nog bij of laten die hun studerende dochter gewoon bungelen?

Mijn eigen ouders zijn al heel lang buiten beeld.. Daar heb ik al meer dan 10 jaar geen contact meer mee
quote:Dat ik hier geen contacten heb is omdat ik hier vanwege mijn vorige vriendje ben gaan wonen.

Wat triest dat je je leven laat bepalen door je vriendjes. Je woont nu ergens omdat je daar voor 'n ex naartoe verhuisde, zometeen woon je weer ergens voor 'n vriendje. Waar blijft je eigen sociale leven? Je ouders? Je vrienden? Je geeft alles elke keer zo op voor

n vriendje. Je zou je vriend ook kunnen vragen bij jou in je huidige woonplaats in te trekken.

Erg jammer dat sommigen van jullie boos worden omdat ik niet op hun reactie reageer. Ik luister wel en doe echt wel wat met die tips. Dat ik hier geen contacten heb is omdat ik hier vanwege mijn vorige vriendje ben gaan wonen. Met hem was ik altijd samen totdat ik zelf besloot om er een punt achter te zetten.. Maar goed, ondertussen ben ik al aan het kijken op kamerwebsites voor eventueel een plekje voor ons samen. Dat is toch wat ik het liefste wilNou, dan snap je vast heel goed waarom iedereen je hier waarschuwt voor het intrekken bij je schoonouders. Goed dat je opzoek gaat naar een kamer. Kijk ook eens op marktplaats. Er zijn veel meer opties dan de sociale woningbouw.
Om nog kort even terug te komen op je oorspronkelijk vraag; ik zou echt absoluut niet bij schoonouders intrekken...echt niet doen!

Haal dat alsjeblieft uit je lijstje met opties. Een zelfstandige woonruimte zoeken is natuurlijk prima, of je meteen weer mket gaan samenwonen weet ik niet. Ik zou ook graag een vriend hebben die even zelfstandig heeft gewoond ipv recht onder moeders vleugels vandaan.
Niet iedere ouder is hetzelfde. Er zijn echt huishoudens waar je gewoon als zelfstandige word gezien en waar dan ook duidelijk af word gesproken als er iets verwacht word om samen te doen (eten bv) Daar ligt het een beetje aan natuurlijk. Word jij echt onderdeel van het gezin met alle bijkomende verplichtingen en gewoontes of worden jij en je vriend als "kamerhuurders" gezien waar je mee afspreekt om aan gezinsdingen mee te doen. Hoe gaat het met boodschappen en koken ed. Is dat altijd samen en als gezin zou ik dat niet doen. Verschillende vriendinnen van mij hadden van die geweldige ouders en zij konden daarom ook lang thuis blijven slapen. Hadden over het algemeen ook een zitje op de kamer waardoor ze hun eigen bedoeninkje hadden. Ik had niet zo'n situatie. Ik ben dan ook héél snel het huis uit gegaan.
En eens met eerdere posters, werk aan je sociale contacten, het is heel belangrijk om wel vriendinnen/ vrienden te hebben en een eigen sociaal leven!
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 13:06:

[...]

Financiele afhankelijkheid is idd niet raar en zou door haar ouders moeten worden opgevangen. Maar in andermans gezin mee gaan draaien en op 'n vaste tijd aan tafel verwacht worden terwijl je al zelfstandig wonen gewend was, lijkt me niet bepaald aantrekkelijk.

Ik noemde het dan ook een gulden middenweg.

Maar TO heeft inmiddels andere plannen, alleen maar goed
quote:sugarmiss schreef op 16 juni 2013 @ 12:09:

NIET DOEN!

Je wordt dan eigenlijk een extra kind van zijn ouders en zal je aan hun normen en waarden en hun huisregels moeten houden.

En seksen met je broer. Iew.
Wat Dahlia zegt: zoek een kamer voor jezelf(!) in zijn woonplaats. Bouw daar je eigen leven met eigen sociale contacten op.

Dubbel voordeel: je bent dichterbij je vriend dus kun je hem vaker zien en je bespaart OV kosten. Die 2,5 uur reistijd hakt er ook steeds in.
Je vriend is 21 en werk, wáárom woont hij nog thuis??

Lekker gespreid bedje bij papa en mama. Eten wordt geregeld, was wordt gedaan. Kan hij uberhaupt de stofzuiger wel vinden en aardappels schillen....Zo nee, dan zou ik ook niet eens met hem willen samenwonen. Dan wordt je nl zijn tweede moeder...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven