Is dit veilig??

26-03-2010 02:15 26 berichten
.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat als ik weg ben sowieso niets open staan, hoe onmogelijk het lijkt, het blijft mogelijk dat iemand zo naar binnen komt..
Ik zie er geen probleem in, maar ik ben dan ook heel naief in zulke dingen. Ik laat rustig de achterdeur open als ik boodschappen ga doen (is dat slim om hier te zeggen?). Hier staan de ramen sowieso altijd op een kiertje.

Als jouw tuin afgesloten is, kun je die bovenramen toch lekker laten openstaan?
Ik woon in de veiligste gemeente van Nederland dus ik doe nooit iets op slot.
Ik in de onveiligste hoorde ik laatst, nog nooit iets gebeurd.
Hier dus wel sinds die openbaring op SBS Noah, ruilen?
Sorry, ik kijk geen SBS.. Maar je mag wel een tijdje komen logeren hoor... Moet je wel onkruid wieden, knappe inbreker die daardoorheen komt..
Ben toevallig net vorige week bij een informatieavond over inbraak-preventie geweest. Volgens de politie is ieder open raam een inbraak-uitnodiging!

Zodra een raam open staat, al is dat maar gekiept, is een inbreker supersnel binnen. Met een breekijzer of een schroevendraaier, en dat zonder veel lawaai en tijdverlies.

Afgezien van het feit dat je dan én je spullen én je gevoel van veiligheid in huis kwijt bent, is ook je verzekering niet meer verplicht te betalen! Dus beter die ramen dicht en de deur altijd op slot, ook als je maar even weg bent.
Ik zou niet alleen kijken naar hoe makkelijk/moeilijk iemand er in kan klimmen, maar ook naar hoe beschut iemand daar staat. Als het een volledig afgesloten tuin is, kan iemand juist op z'n gemakje op het balkon klimmen. Terwijl ik dat nog niet zie gebeuren als de ramen aan de voorkant bij een drukke straat zitten.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ramen aan de straatkant laat ik rustig open staan als ik ga werken.

Aan de achterzijde nooit. Je klimt zo de aanbouw op en dan sta je binnen.

Moet er bij zeggen dat wij een grote zwarte hond hebben. Toch een fijn gevoel, op dit gebied. Een paar jaar geleden waren alle brommers en fietsen hier in de straat uit de schuurtjes gestolen. Behalve bij ons. Zodra de inbreker in de tuin kwam sloeg de hond aan, mijn man is naar beneden gerend, tuindeuren open en de man weggejaagd en meteen 112 gebeld.

Boeven zijn hem gesmeerd helaas....
Nee, dat is niet veilig. WIj hebben om die reden ventilatieroosters laten aanbrengen. De ramen gaan open als we thuis zijn, anders niet. Behalve een paar ramen boven waar siertralies voor zitten, die zijn wel vaak open.
Bij mijn tante is een keer ingebroken, en ze kreeg niets terug van de verzekering dat er een raam openstond.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Snormel schreef op 26 maart 2010 @ 08:20:

Nee, dat is niet veilig. WIj hebben om die reden ventilatieroosters laten aanbrengen. De ramen gaan open als we thuis zijn, anders niet. Behalve een paar ramen boven waar siertralies voor zitten, die zijn wel vaak open.

Ja maar dan is het toch helemaal makkelijk voor een inbreker? Dat zag ik eens op tv hoor, dat ze eerst "research" doen.. en als ze doorhebben dat jouw ramen opstaan als je er bent, en dicht zijn als je wegbent, dan heb je denk meer kans op inbraak..

Als ze willen inbreken doen ze het toch wel..
quote:Leini schreef op 26 maart 2010 @ 06:49:

Ben toevallig net vorige week bij een informatieavond over inbraak-preventie geweest. Volgens de politie is ieder open raam een inbraak-uitnodiging!

Zodra een raam open staat, al is dat maar gekiept, is een inbreker supersnel binnen. Met een breekijzer of een schroevendraaier, en dat zonder veel lawaai en tijdverlies.

Ook al je 3 hoog achter woont? (vraag ik mij oprecht af) Ik laat kiepramen altijd open staan in de zomer namelijk, ook van die kleintjes boven de keukendeur

De sluiting op de deuren lijkt me ook niet helemaal inbraakproof, die hebben ze toch ook zo open?
quote:Kabouter23 schreef op 26 maart 2010 @ 08:45:

[...]

Ja maar dan is het toch helemaal makkelijk voor een inbreker? Dat zag ik eens op tv hoor, dat ze eerst "research" doen.. en als ze doorhebben dat jouw ramen opstaan als je er bent, en dicht zijn als je wegbent, dan heb je denk meer kans op inbraak..

Huh? Wat doe jij dan? Je ramen altijd dicht? Of de ramen ook open als je weg bent, om de inbrekers op een dwaalspoor te brengen? Serieus, wat is er zo raar aan om je ramen dicht te doen als je weg bent?

Het hele idee van de ramen dichtdoen, is dat het dan minder makkelijk is om binnen te komen. En als ik thuis ben is de kans niet zo groot dat ze inbreken, omdat de enige ramen waar ze door zouden kunnen binnenkomen dan in het zicht liggen.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is;beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Snormel schreef op 26 maart 2010 @ 09:31:

[...]

Huh? Wat doe jij dan? Je ramen altijd dicht? Of de ramen ook open als je weg bent, om de inbrekers op een dwaalspoor te brengen? Serieus, wat is er zo raar aan om je ramen dicht te doen als je weg bent? Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, het is gewoon wat ik dacht. En mijn ramen staan altijd open. Maar ik woon dan ook in een flatje, dus moeten ze eerst spiderman zijn willen ze erbij komen.
Nou ja, ik woon in een gewoon rijtjeshuis, en als ik niet thuis ben, en alles is donker, en de ramen staan open, lijkt het me toch makkelijker voor een inbreker dan wanneer de ramen dicht zijn.

Dus eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet wat je bedoelt, en ik ben benieuwd wat jij dan zou doen als je niet in dat flatje zou wonen, zou jij in een rijtjeshuis altijd je ramen open laten staan als je weggaat?

Wat die patronen betreft: dat is vooral relevant als je een echt interessant doelwit bent. Als je in een vrijstaande villa woont waar veel buit is, dan moet je niet te duidelijk laten zien wanneer je wel en niet thuis bent. Maar in een rijtjeshuis in een straat met nog 200 andere rijtjeshuizen gaan inbrekers niet de gedragspatronen observeren hoor. Die kiezen gewoon het huis uit waar de ramen open staan of de deuren slecht afgesloten zijn, of waar een container bij het huis staat zodat ze makkelijk kunnen klimmen.
Hier gaan mijn ramen dicht als ik wegga, behalve bovenluikje bij de achterdeur, maar daar zit een stang bij, moeten ze eerst t hele kozijn slopen.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Oh mijn ouders lieten de ramen ook gewoon openstaan.. we zijn zelfs een keer een hele dag weggeweest, en naderhand kwamen we erachter dat de voordeur nog wagenwijd openstond.

Maarja, ik kom uit een volksbuurtje dus wellicht denk ik er daarom zo over ^_^
quote:El_lebel schreef op 26 maart 2010 @ 09:07:

[...]

Ook al je 3 hoog achter woont? (vraag ik mij oprecht af) Ik laat kiepramen altijd open staan in de zomer namelijk, ook van die kleintjes boven de keukendeur

[afbeelding]Ik neem aan dat maar weinig inbrekers met een superlange ladder op pad gaan Maar uitsluiten kan je het waarschijnlijk niet...
quote:Leini schreef op 26 maart 2010 @ 10:29:

[...]

Ik neem aan dat maar weinig inbrekers met een superlange ladder op pad gaan Maar uitsluiten kan je het waarschijnlijk niet...

Ja precies, dat dacht ik ook. Er is meer kan dat een onderbuur de dief erin zoemt en dat ie op me voordeur gaat beuken denk ik...

Oplossing: ga allemaal 3 hoog wonen!
Wat een heerlijk plaatje hebt jij trouwens Leini! Daar wil ik wel naar toe! Waar is het?
Het spijt me de flatbewoners hun veilige gevoel af te nemen maar het maakt helemaal niks uit of je nou 3,5 of 9 hoog woont. Een dief komt ook een flat binnen. Stond laatst iets in de metro of de spits hierover.

Vooral ook omdat flatbewoners dus een vals gevoel van veiligheid hebben omdat ze denken 'ik woon 6 hoog dus hier komen ze niet'. Nou dáár komen dieven dus ook. En door dat valse gevoel van veiligheid laten flatbewoners vaker ramen en deuren open/niet op slot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven