Ja, ik knutsel!

16-06-2012 14:57 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Of nog erger, ik ben korte tijd geleden fanatiek aan het Fimo-kleien geslagen. Moest voor het werk met klei gaan werken, ben toen over gestapt op Fimo en sindsdien is het hek van de dam...

Zijn er meer van die suftrutten hier met van die übersuffe en stoffige hobbies, of wordt het tijd voor een enkeltje Libelle?
668, the neighbour of the Beast

Flauwe grap!

Netjes gedaan hoor! Hoe doe je dat? Met een loeplamp...?
Meestal zonder, maar ik heb er wel een voor als ik heel priegelig werk moet doen.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Wauw gaaf Akakia en wat een priegelwerk zeg.

De zoon van m'n oude bovenbuurtjes maakte/maakt ze ook (en wint er soms ook prijzen mee) een kunstenaar in de dop.
Snjókorn falla, á allt og alla
IBI, geen idee wanneer ik die elandsmiley gebruik. Sinds ik een eland in Noorwegen heb zien oversteken (netjes op het zebrapad!) ben ik er gek op. Ik verzamel ze niet.

Wat een vrolijk plaatje. Coole vis en mooi gedaan.

Akakia, wat een priegelwerk en wat mooi. Wat ga je er nu meedoen? Spelen je kinderen er mee? ik vind het knap gemaakt.

Nu een week wachten op het bibboek wat ik heb gereserveerd.
Ik vind de vis van ikbenik erg cool!

Ik speel niet met mijn miniaturen, snap niets van het spel en schilder veel beesten ook in de verkeerde kleuren (die trol wordt paars-roze-rood-oranje, vast niet zoals-ie bedoeld is). De kinderen mogen er absoluut niet mee spelen (want: binnen 2 minuten kapot, zeker bij de jongste). Ik heb ze wel eens in een 'decor' gezet, in zo'n doosje van de Ikea met glas ervoor. Maar meestal liggen ze in een doosje met deksel gewoon stilletjes te slapen (of bij te kletsen???)
En die elandsmiley ís ook heel leuk... én compleet onmogelijk toe te passen. Net als deze:

Update:

Hoooooooooooooi.

Toch nog even zwaaien. Ben aan het pakken en dan zum Parijs!!

Heb wel terug gelezen maar geen foto's kunnen zie dus kan nergens zinnig op reageren.

Dan maar verder met pakken.
668, the neighbour of the Beast
Marels, veel plezier a Paris en bij Mickey!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Han, mooi. Leuk weer een update.

En omdat het rotregenweer is:

Mooi knutselweer.

Omdat ie zo vrolijk is gooi ik hem er ook eens in.

Wow Akakia, wat mooooooi!!! Maar wat klein ook! Ik krijg al de kriebels als ik denk aan het priegelen wat je hiervoor moet doen. Knap als je dat kunt! En met zulk mooi resultaat!

Ikbenik, je vis van klei is super geinig!

Han, je gaat als een speer! Kan me herinneren dat je al eens een foto hebt geplaatst van hoe het moet worden, maar die kan ik natuurlijk onmogelijk terugvinden. Maar ben wel benieuwd!

Marels, veel plezier!
Voor iedereen die het nodig heeft:

Veel plezier in Parijs Marels!

En wat een mooie knutsels allemaal weer!

Is het bij jullie ook zulk vreselijk weer? Normaal gesproken ga ik zelfs in de vrieskou elke dag naar buiten maar nu durf ik het niet aan. En ik ben in gevecht met mijn universiteit, met de bibliotheek, met de bank, met wie eigenlijk niet?

Voordeel is dan wel weer dat ik alle tijd heb om te knutselen. Ik heb een heel eng wezen ontworpen en gemaakt (foto volgt) en ik heb het nieuwste boek van mijn helden Arne en Carlos gekregen, dus ik ga een nieuwe pop breien.

En als we toch bezig zijn:

Found it:

Þvoið það sem á að þæfa í þvottavél við 40 - 60° á hraðkerfi með venjulegu þvottaefni. Yfirleitt er reiknað með því að flíkurnar hlaupi um u.þ.b. 20 % við þæfingu við 40° . Það er erfitt að gefa upp nákvæma stærð á flíkum eftir þæfingu því þvottavélar eru mismunandi og þæfingin getur því orðið mismikil. Við mælum með því að byrja á 40° í upphafi og þvo flíkina frekar aftur ef hún á að hlaupa meira og þá e.t.v. á hærra hitastigi.

Þæfingin verður meiri ef fleiri stykki eru höfð með í þvottavélinni. Ef þæfa á lítið stykki er gott að þvo eitthvað með, t.d. gallabuxur. Gott er að gera prufu fyrst og þæfa hana við lágt hitastig sérstaklega ef prjóna á peysu.

Vegna þess hve þvottavélar og þvottakerfi eru mismunandi getur Tinna ekki borið ábyrgð á útkomu þegar búið er að þæfa. Eftir að stykkið hefur verið þvegið er mikilvægt að taka það strax úr þvottavélinni, strekkja það, móta og leggja til þerris. Ef ykkur sýnist það vera of stórt má þvo það aftur e.t.v. á hærra hitastigi. Ef stykkið aftur á móti er of lítið má strekkja það og teygja og móta í rétta stærð á meðan það er ennþá rakt. Hægt er að þvo stykkið með smávegis af hárnæringu, það gerir stykkið teygjanlegra. Því lausara sem garnið er í sér og því lausara sem er prjónað er því meiri verður þæfingin. Garðaprjón þófnar meira en slétt prjón. Ull sem á að þæfa má ekki vera búið að meðhöndla þannig að það megi þvo hana í þvottavél. Ekki er mælt með að þæfa bleikta ull.

Þvoið síðan í höndum eða á ullarprógrammi.

Oftewel: op 40-60° wassen met een gewoon wasmiddel. Wol krimpt (over het algemeen) zo'n 20% als het op 40° gewassen wordt. Als je uit de wasmachine haalt even in model trekken/duwen en plat laten drogen. Als het niet voldoende vervilt/gekrompen is gewoon nogmaals wassen.

Hoe losser gebreid, hoe beter het vervilt. En om het wat meer elastiteit te geven wassen met een beetje haarconditioner. Het wordt niet aangeraden om roze wol te vervilten ??????? Na het vervilten alleen nog op de hand of wolprogramma wassen.
Wat gebeurt er dan met roze wol...? Dat dat niet kan met precies die kleur..?

Liq; Ik ben heeeel benieuwd naar je enge wezen! Dus kommaaropmetdiefoto! (*slijm-slijm-bedel-bedel*)

Ik wist niet wie Arne en Carlos waren, dus heb even gegoogled; leuk zeg! Welke pop wil je gaan breien..?
Akakia; wauw; die schaduwen zijn echt mooi aangebracht...! Heb je een penseeltje met 1 haartje ofzo...? Ik merk ook vaak dat ik iets heel fijns wil maken, maar al m'n penseeltjes zijn dan al snel te dik. Als ik zo fijntjes een detail aan wil brengen heb ik zelfs een aparte ademtechniek merk ik om extra weinig te trillen. Dat zul jij ook wel hebben dan; jouw werk is NOG preciezer!
Ik had ook geen idee Ikbenik maar heb de vertalingscheck er nog maar eens over gegooid en dénk dat ze "gebleekte" wol bedoelen.

Vandaag een vuilniszak troep weggegooid (nu heb ik officieel geen videobanden meer). Morgen maar eens aan de boekenkast beginnen.
Snjokorn, heb je al ruimte om te wonen? Waar jij gaat werken is daar niets te huur?

Ik heb heel veel getekend (op de smartphone wel te verstaan).
quote:steph schreef op 14 juli 2012 @ 23:16:

Snjokorn, heb je al ruimte om te wonen? Waar jij gaat werken is daar niets te huur?

Ik heb heel veel getekend (op de smartphone wel te verstaan).Nee , ben druk opzoek op funda en pararius enzo. Sta inmiddels bij 1 makelaar ingeschreven en heb voor 1 huis een bezichtiging aangevraagd.
Goedemorgen!

Snjokorn, lijkt me lastig zoeken zo op afstand. Kom je binnenkort nog naar Nederland (omdat je het over een eventuele bezichtiging hebt)?

Die manier van vilten ben ik ook redelijk vaak tegen gekomen. Maar ja, andere manieren dan weer ook.

Ik heb nu het proeflapje op 40° op een normaal programma gewassen, met groene zeep in plaats van een gewoon wasmiddel. Ben blij dat het mijn elfensloffen nog niet waren, want in plaats van 20% is het met zo'n 50% gekrompen.

Ga geloof ik nog maar een proeflapje breien en dat op een verkort programma wassen. En dan met een gewoon wasmiddel, want die groene zeep vind ik echt stinken, ook nu het lapje allang droog is. Maar weer eens kijken wat er dan gebeurt.
appelvink, heb je geen koudwasprogramma? Op heel weinig toeren?
Steph, de clou is juist dat het krimpt en vervilt door het te heet te wassen. Koud wassen heeft waarschijnlijk geen effect. De vraag is nu, hoe heet en hoe lang moet je het wassen om het niet teveel te laten krimpen terwijl het toch goed vervilt?

Pffff, ben eerlijk gezegd dat hele gedoe met dat vilten inmiddels eigenlijk wel zat! Wil aan de slippers gaan beginnen, maar ja, ook die moeten weer worden gevilt.
Ik ben hardcore fan van Arne en Carlos! Een hele doos kerstballen breien gaat me net iets te ver maar omdat ik dol op knuffels ben vind ik een heel boek met patronen voor poppen natuurlijk wel leuk.

Ik kon geen foto vinden van het soort pop wat ik ga maken, maar zo ziet ze er nu uit (links arm, rechts lijf en benen, boven tweede arm in wording):

Ik zal af en toe een update plaatsen, dan kunnen jullie haar zien groeien.

En dit is mijn zelfontworpen wezen:

Nogal creepy, maar ergens vind ik hem ook wel heel schattig. Ook al is hij niet zo netjes afgewerkt (moet toch eens uitzoeken hoe je dat doet).
Leuk die breisels Liquorice

Appelvink: ik kom de eerste week van augustus naar NL.

Stoer dat je proeflapje al gewassen is... Dat wordt heel grote slippers breien dus
Dames, ik ben weer terug. Heb al even niks van mij laten horen ivm vakantie en wat vervelende omstandigheden. Heb dus even geen knutsel zin, maar ga mij op deze regenachtige zondag proberen te vermaken met het bewonderen van jullie knutsels.
Welkom terug Kanon. Heb je wel kunnen genieten van je vakantie??

*ik heb gisteren het eennalaatste deel van m'n knutselspullen in dozen gepakt. Alleen m'n breiwerk kan ik nog bij*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven