Jaren '30 schouw

27-08-2010 21:45 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een jaren '30 huis gekocht waar de originele schouwen nog inzitten, heel erg leuk! Wat ik alleen nergens kan vinden, is waar het rijtje kettinkjes in de schouw voor is... Het zijn er een heleboel en ze komen tot ongeveer halverwege, het lijkt wel een gordijntje. Weet iemand het nut ervan?
is dat niet om de zwarte rook roet tegen te houden die vrijkomt wanneer je hout verbrand?
Wij hebben ook een jaren dertig-schouw, maar zoiets heb ik nog nooit gezien...

Vind het ding overigens spuuglelijk (die van ons is betegeld met lelijke kleuren... zucht)
Ik heb hem eruit laten slopen toen ik in mijn huis trok. Heel lelijk.

Die had geen kettingen.
Geen idee maar mooi zo'n schouw!
als je t weg kunt schuiven is het misschie wel een soort van vonkengordijn (nog nooit van gehoord trouwens, weer wat nieuws geleerd zo op de vrijdagavond).
http://www.kachelplaats.nl/gastenboek/index.php?i1=0

misschien even hier vragen
quote:heleen1234 schreef op 27 augustus 2010 @ 22:05:

als je t weg kunt schuiven is het misschie wel een soort van vonkengordijn (nog nooit van gehoord trouwens, weer wat nieuws geleerd zo op de vrijdagavond).Dat was mijn eerste gedachte ook.
Hmm ik heb een jaren ' 30 woning met (marmere) schouw, maar die kettingtjes heb ik niet. Ik heb ze ook nog nooit ergens gezien...
Hallo!

Dank voor alle reacties! Hmm... niet erg bekend dus... de schouw heeft wel een spuuglelijke kleur, net als de tegeltjes in de gang trouwens, maar dat maakt 'm ook wel weer charmant. De kettingen als vonkgordijntjes klinkt redelijk aannemelijk, als je ervan uitgaat dat er natuurlijk wat 'opener' kachels in stonden in de bouwperiode... maar waarom de bewoner voor ons ze dan al die tijd heeft laten zitten met zo'n gaskachel? Ik ga even op kachelplaats neuzen. Mocht iemand nog ideeen hebben ik hoor ze graag :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven