Kalkvloer

21-01-2020 17:02 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Grrrrr. Boos word ik ervan. Het water hier is zo hard! Ik krijg de kalk niet van mijn badkamervloer in de douche.

Heb al zoveel geprobeerd:
- Azijn
- HG kalkreiniger én schimmelreiniger
- Verschillende badkamerreinigers
- Schimmelreiniger bizon
- Zelfs wasverzachter dankzij internet

Allemaal tevergeefs!

Hoe kan dat nou toch? Er zit en blijft een witte, harde waas op mijn zwarte vloertegels zitten. Het is geen natuursteen voor zover ik weet (lag er net nieuw in toen ik het kocht). Ik dacht nog dat ik het misschien zelf erger heb gemaakt, maar dat kan alleen op natuursteen dacht ik?
Maar kom op! Het moet toch wegkunnen? Schrobben, poetsen, huilen, niks helpt. Het zijn geen gladde tegels ook trouwens. Mat zwart met reliëf.

Heeft iemand DE tip of advies wat ik kan doen?

EDIT: Foto toegevoegd na antwoord comments

Afbeelding
raindance wijzigde dit bericht op 22-01-2020 00:46
5.78% gewijzigd
Cola, een nacht in laten trekken.
Zit het echt niet in de tegels? Ik had ook ooit zwarte tegels in de badkamer en daar zat zo'n heel licht wolkje in. Dat hoorde dus zo. Dan kun je poetsen tot je een ons weegt.
Alle reacties Link kopieren
Een goede waterontharder kopen. Niet zo'n magneet, maar zo'n bak met zout en kunsthars.

Laat je al die schoonmaakmiddelen wel intrekken? Of heb je juist teveel gebruikt, dat de tegels poreus zijn geworden?
En je zegt dat het geen natuursteen is, voor zover jij weet. Tjaaaaa.... ;-D
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Omdenken: zwarte tegels met een witte waas is ook heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Hmm cola zou ik kunnen proberen. Ben echt radeloos. Het zit echt niet in de tegel, het is echt kalk..
ninanoname schreef:
21-01-2020 17:08
En je zegt dat het geen natuursteen is, voor zover jij weet. Tjaaaaa.... ;-D

Als het natuursteen was geweest dan was het nu al echt naar de klote geweest (bij azijn al, laat staan HG).
Alle reacties Link kopieren
Olijfolie.
Alle reacties Link kopieren
Wc eend, is niet zo goed voor de tegels maar werk hier als een tierelier.
Ik doe het altijd met de gele kant van de schuurspons, niet te lang laten intrekken en gelijk schoonspoelen.
Tips die ik in een opleiding kreeg (nog niet zelf geprobeerd):

- de vloer nat maken met azijn en dan keukenpapier erop leggen zodat het goed kan intrekken

- een schuurmiddel zoals cif gebruiken in combinatie met de gele kant van een schuurspons

- citroenzuur is nog krachtiger als azijn
Relief, mijn ervaring is dat dat moeilijker schoon te maken is. Bij senioren woningen veel beige anti slip vloeren met zwarte spikkeltjes voor een luxe effect ofzo. Maakte niet uit hoe goed ik die vloer doe, bleef er vies uit zien. Dan dacht ik vuil te zien, zat het in de vloer. Dacht ik dat het de vloer was er soms toch nog iets van vuil om het relief blijven steken. En de kalk was door het relief ook moeilijker weg te halen. Al mijn clienten met zo'n vloer klagen erover, dat het zo'n rot vloer is die lelijk blijft.

Zo'n soort relief bedoel ik dan:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Citroenzuur kan ik eens proberen! Hoe upload ik een foto hier? Wellicht kunnen jullie dan beter adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Met zoutzuur krijg je ook flink wat kalkverontreiniging weg. Wel stevige maatregel. Maar helpt wel.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik lees net dat de vloer er net nieuw in lag. Zou het cement sluier kunnen zijn wat je ziet? Daarvoor heeft hg ook een speciaal product.
Alle reacties Link kopieren
Even een nacht in laten trekken maar wel even in keukenpapier of een oude handdoek drenken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
raindance schreef:
21-01-2020 18:27
Bedankt! Citroenzuur kan ik eens proberen! Hoe upload ik een foto hier? Wellicht kunnen jullie dan beter adviseren.
Zo [*img]link plaatje hier[*/img] de * even weg halen en allemaal zonder spaties. Je kunt op de knop drukken tussen de smiley en druppel.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
21-01-2020 22:48
Zo [*img]link plaatje hier[*/img] de * even weg halen en allemaal zonder spaties. Je kunt op de knop drukken tussen de smiley en druppel.
Oh super! Dankjewel. Heb de foto toegevoegd in mijn OP.
Net terug van mijn werk en zie tips die ik nog kan proberen. Superfijn, bedankt!

Nog meer tips zijn zeker welkom! Zeker na het uploaden van een foto
Heb even het plaatje gekeken en dat zie ik bij clienten ook af en toe en heb ook verschillende manieren geprobeerd het weg te krijgen maar het is me nog nooit helemaal gelukt.

Het lijkt op iets van hardnekkige kalk en omdat het bij de rand zit vraag ik me altijd af of het dan niet in de tegel is getrokken.
Na het zien van de foto denk ik eerder aan opstijgend vocht en zoutkristalisatie. Ik zou daar eens op googelen voor tips.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik begin het me ook af te vragen.. kan toch niet zo zijn dat dit niet schoon te krijgen is...

Ik zal eens googlen op zoutkristalisatie. Klinkt als abracadabra voor mij, nog nooit van gehoord!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven