Kat blijft opeens lang van huis!

17-10-2012 22:14 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een raar verhaal vooral omdat onze kat nooit langer dan 2 uurtjes buiten is en in de avond altijd komt eten en slapen. Ze is 8 jaar trouwens. Maandagavond is ze weggegaan, gistermiddag kwam ze heel angstig en uitgeput thuis, gegeten en geslapen en vanochtend was ze weer weg en nu dus nog niet terug.

Gisteren toen ze thuiskwam trok ze ook met haar achterpoot en mauwde heel laag (doet ze als ze pijn heeft, meer grommen) bij het springen naar haar mandje...

Weet iemand wat er met haar kan zijn dat ze steeds zo lang van huis blijft terwijl ze eerder de tuin nog niet eens verliet? Ze is trouwens gesteriliseerd dus bevallen of een lover-cat is het denk ik niet...

Alvast bedankt voor het meedenken, ik ga nog maar eens met het voerbakje buiten rammelen in de hoop dat ze thuiskomt...
als een kat doodgaat loopt ze weg van huis heb ik van horen zeggen.
quote:hetismij200 schreef op 17 oktober 2012 @ 22:19:

als een kat doodgaat loopt ze weg van huis heb ik van horen zeggen.Maar dan komt ze niet meer terug. Deze kat wel.
Aan je beschrijving te lezen is je kat keihard bezig haar territorium te verdedigen of uit te bereiden. Vandaar dat ze zo lang weg blijft, uitgeput is en pijn aan haar poot heeft.

klopt. Zoeken ze een plekje. Vaker gehoord van katteneigenaren wiens kat oud was en niet terug kwam.

Wat ik overigens niet snap... als je kat pijn heeft aan de poot, waarom haar dan alsnog laten gaan ipv even binnen houden en laten herstellen? Zeker omdat ze angstig binnen kwam en liep te grommen. Ze kon bij mij op dr kop gaan staan, binnen blijven
Waarom laat je je kat die pijn heeft weer naar buiten? Of heb je niks goed afgesloten zodat ze niet naar buiten kan?

Wie weet heeft ze gewoon de smaak te pakken. Of een ander huis.
Als deze strijd haar te veel schade oplevert zou ik haar trouwens binnen laten of je tuin afschermen, want dit kost enorm veel energie en stress voor haar en voor jou een hoge DA-rekening als ze blijft vechten.

Dat klopt niet, een kat sterft in zijn eigen territorium. Of hij moet door een hartstilstand of iets anders acuuts worden overvallen.

Katten die oud zijn en niet terugkomen zijn vaak gewoon de weg kwijt en komen nogal eens verdwaasd in het asiel terecht! En de baasjes gaan dan niet zoeken omdat ze denken dat ze een "plekje" hebben gezocht, echt heel zielig.

TO, het lijkt me in ieder geval niet gezelliger erop geworden te zijn dat je kat bang en met pijn terugkomt. Misschien herrie met een andere kat, of een buurtgenoot die het niet zo op katten heeft? Of misschien heeft ze ergens vastgezeten? Het kan echt van alles zijn...
quote:little_angel89 schreef op 17 oktober 2012 @ 22:24:

[...]

klopt. Zoeken ze een plekje. Vaker gehoord van katteneigenaren wiens kat oud was en niet terug kwam.

Klopt, maar dat kan ook binnen zijn of in de tuin.

Wat ik overigens niet snap... als je kat pijn heeft aan de poot, waarom haar dan alsnog laten gaan ipv even binnen houden en laten herstellen? Zeker omdat ze angstig binnen kwam en liep te grommen. Ze kon bij mij op dr kop gaan staan, binnen blijven

Eens, zeker tijdelijk tot ze van haar pootje hersteld is (of wellicht zelfs even naar je DA gaan).
quote:doxycycline schreef op 17 oktober 2012 @ 22:25:

[...]

Dat klopt niet, een kat sterft in zijn eigen territorium. Of hij moet door een hartstilstand of iets anders acuuts worden overvallen.

Echt? Dat wist ik niet. Ik dacht dat ze gewoon een rustig plekje zochten.

De meeste katten sterven trouwens door inslaping bij de DA, dus zo vaak gebeurt dat sterven in de natuur ook niet.

Katten die oud zijn en niet terugkomen zijn vaak gewoon de weg kwijt en komen nogal eens verdwaasd in het asiel terecht! En de baasjes gaan dan niet zoeken omdat ze denken dat ze een "plekje" hebben gezocht, echt heel zielig.

Yep, dat herken ik ook. Jongere katten worden trouwens ook opvallend weinig opgehaald vind ik, 80% ofzo heeft gewoon een eigenaar niet nooit langskomt.

TO, het lijkt me in ieder geval niet gezelliger erop geworden te zijn dat je kat bang en met pijn terugkomt. Misschien herrie met een andere kat, of een buurtgenoot die het niet zo op katten heeft? Of misschien heeft ze ergens vastgezeten? Het kan echt van alles zijn...

Yep, dat herken ik ook. Jongere katten worden trouwens ook opvallend weinig opgehaald vind ik, 80% ofzo heeft gewoon een eigenaar niet nooit langskomt.

Daarom heb ik ze iig gechipt
De reden dat we haar weer lieten gaan was omdat ze 's avonds geen last meer leek te hebben en 'gewoon' leek te zijn. Er woont sinds kort wel een jonge kat in onze buurt die best brutaal is. Waarom gaat ze zo ver weg of zo lang weg om haar territorium te bewaken eigenlijk?

Dat klopt, maar binnen het territorium. Maar een beetje kater heeft natuurlijk best een territorium. En ze zijn ook nogal creatief. Laatst moest de dierenambulance een hele veranda slopen, want poes had bedacht dat dat wel een lekker rustig plekje was om onder dood te gaan. Niemand kon erbij.
quote:lepeloetje schreef op 17 oktober 2012 @ 22:37:

De reden dat we haar weer lieten gaan was omdat ze 's avonds geen last meer leek te hebben en 'gewoon' leek te zijn. Er woont sinds kort wel een jonge kat in onze buurt die best brutaal is. Waarom gaat ze zo ver weg of zo lang weg om haar territorium te bewaken eigenlijk?

Omdat het dan zolang duurt om te vechten, te dreigen of weg te jagen of omdat ze blijft waken om te zien dat de indringer niet terugkomt.

Dit brutale katje kan de boosdoener zijn, maar ook een andere kat. Of ze heeft zelf zin in een groter territorium, maar dat is niet waarschijnlijk als ze vroeger steeds in de tuin bleef.
quote:lepeloetje schreef op 17 oktober 2012 @ 22:37:

De reden dat we haar weer lieten gaan was omdat ze 's avonds geen last meer leek te hebben en 'gewoon' leek te zijn. Er woont sinds kort wel een jonge kat in onze buurt die best brutaal is. Waarom gaat ze zo ver weg of zo lang weg om haar territorium te bewaken eigenlijk?Poezen hebben niet een heel groot territorium, meestal niet veel groter dan hun achtertuin en de tuin van de buren. Hun leefgebied is wel groter (maar dat verdedigen ze niet, territorium wel). Maar als haar leefgebied ineens valt binnen het territorium van een nieuwe kater, dan kan ze problemen krijgen.
quote:doxycycline schreef op 17 oktober 2012 @ 22:40:

Dat klopt, maar binnen het territorium. Maar een beetje kater heeft natuurlijk best een territorium. Dat is waar en een nog grotere leefruimte (waar ze wel komen maar dat ze niet verdedigen). Wie weet sterven ze ook wel in hun leefruimte.
off topic: leuk motto Doxy .
quote:iris1969 schreef op 17 oktober 2012 @ 22:45:

[...]

Dat is waar en een nog grotere leefruimte (wwar ze wel komen maar dat ze niet verdedigen). Wie weet sterven ze ook wel in hun leefruimte.Zou me niets verbazen, mits het neutraal, waardenvrij terrein is, en niet het territorium van een ander. Maar je hebt gelijk, de meeste katten sterven bij de dierenarts of onder een auto.
quote:iris1969 schreef op 17 oktober 2012 @ 22:46:

off topic: leuk motto Doxy .Het was eigenlijk met puppies, maar dat kon beter vond ik zelf
Ooh ja, onder een auto, die was ik even vergeten .

Te veel gezien in mijn asieltijd.
Gisteravond laat kwam ze weer thuis eten en daarna weer weg... Wat moet ik doen aan die territoriumdrift?

Dit kan zo toch niet lang doorgaan, ze put zichzelf helemaal uit!
praat eens met de dierenarts? misschien heeft die wat tips voor je?

snap wel dat je je zorgen maakt hierover.
Ja die zal ik eens bellen idd...
Gewoon binnenhouden? Zal in het begin misschien even wennen zijn maar op een gegeven moment is hij wel gewend.
Eh... gewoon binnenhouden. Als je een kattenluikje hebt, zorg dat die niet openkan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven