Kat blijft opeens lang van huis!

17-10-2012 22:14 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een raar verhaal vooral omdat onze kat nooit langer dan 2 uurtjes buiten is en in de avond altijd komt eten en slapen. Ze is 8 jaar trouwens. Maandagavond is ze weggegaan, gistermiddag kwam ze heel angstig en uitgeput thuis, gegeten en geslapen en vanochtend was ze weer weg en nu dus nog niet terug.

Gisteren toen ze thuiskwam trok ze ook met haar achterpoot en mauwde heel laag (doet ze als ze pijn heeft, meer grommen) bij het springen naar haar mandje...

Weet iemand wat er met haar kan zijn dat ze steeds zo lang van huis blijft terwijl ze eerder de tuin nog niet eens verliet? Ze is trouwens gesteriliseerd dus bevallen of een lover-cat is het denk ik niet...

Alvast bedankt voor het meedenken, ik ga nog maar eens met het voerbakje buiten rammelen in de hoop dat ze thuiskomt...
Ik heb de da gebeld. Zij zei dat katten vaker lang wegblijven als er ' iets te doen is in de buurt'. Maar er is wel vaker iets te doen in de buurt, er komen zelfs andere katten bij ons aanlopen en die liet ze altijd gewoon uit haar bakje eten... Ze gaf in elk geval het advies van chippen en zodra ze thuiskomt gaan we dat ook doen ( als ze weer even gerust heeft ofcourse) maar ik hoop maar dat dit snel 'uitgevochten' is... Da ass. Had het ook nog over een tweede huis. Misschien ja. Maar dan valt ze toch niet zo hongerig aan op haar voer? Als ze daar wat heeft gehad bedoel ik.
quote:lepeloetje schreef op 18 oktober 2012 @ 10:33:

Ik heb de da gebeld. Zij zei dat katten vaker lang wegblijven als er ' iets te doen is in de buurt'. Maar er is wel vaker iets te doen in de buurt, er komen zelfs andere katten bij ons aanlopen en die liet ze altijd gewoon uit haar bakje eten... Ze gaf in elk geval het advies van chippen en zodra ze thuiskomt gaan we dat ook doen ( als ze weer even gerust heeft ofcourse) maar ik hoop maar dat dit snel 'uitgevochten' is... Da ass. Had het ook nog over een tweede huis. Misschien ja. Maar dan valt ze toch niet zo hongerig aan op haar voer? Als ze daar wat heeft gehad bedoel ik.

Pfft sorry dat ik het zeg maar wat een flutadvies van je DA en Da ass om slechts te spreken over chippen na thuiskomst. Deze kat is uitgeput, hongerig en gewond geraakt en zij praten over een ander eetadresje en iets te doen in de buurt?

Ik vind het helemaal geen goed idee om dit ze laten uit te vechten, want zij is nu al de dikke verliezer. Berer kun je haar dus binnenhouden of je tuin afzetten.
quote:lepeloetje schreef op 18 oktober 2012 @ 08:59:

Gisteravond laat kwam ze weer thuis eten en daarna weer weg... Wat moet ik doen aan die territoriumdrift?

Dit kan zo toch niet lang doorgaan, ze put zichzelf helemaal uit!Dit kan zeker nu zo doorgaan...
quote:iris1969 schreef op 18 oktober 2012 @ 12:57:

[...]

Pfft sorry dat ik het zeg maar wat een flutadvies van je DA en Da ass om slechts te spreken over chippen na thuiskomst. Deze kat is uitgeput, hongerig en gewond geraakt en zij praten over een ander eetadresje en iets te doen in de buurt?

Ik vind het helemaal geen goed idee om dit ze laten uit te vechten, want zij is nu al de dikke verliezer. Berer kun je haar dus binnenhouden of je tuin afzetten.

Geheel mee eens. Dit is een oplossing waar de dierenarts zelf nog centjes aan kan verdienen.

En wat heeft chippen voor zin? Hoevaak wordt een kat gevonden en opgehaald door de dierenambulance? Want alleen dán heeft chippen zin. Maar als je kat aangereden wordt en hij sterft ergens waar niemand naar om kijkt, verdwijnt hij in een kliko en de chip zal dus nooit herkend worden. Daar heb je niets aan.

Ik zou mijn tuin dusdanig afzetten zodat je kat nog wel naar buiten kan, maar niet meer buiten je eigen tuin, en andere katten ook niet meer buiten in jouw tuin.

Nederland is niet meer alleen voor mensen te dichtbevolkt, maar ook al voor honden en katten.

Een kat zal van nature een groter territorium hebben, maar dit niet hoeven te delen met andere katten. Nu wel, in de bebouwde kom. En dat geeft wrijving.
Mensen zouden mijn kat ook hongerig kunnen vinden als die aanvalt op andermans eten, ook al krijgt ie thuis zat. Hij kan ALTIJD eten.

Waarom niet de deur dichthouden en de kat eens goed laten uitrusten? Is daar iets op tegen?
Dat zou ik dolgraag willen, zij het niet dat ze nu nog steeds niet terug is van gisteravond af aan. Het luikje staat nu trouwens op eenmalig binnenkomen en dan kan ze er niet meer uit. Hopen dat ze snel thuiskomt want ik mis haar wel!!
Ze is nu weer een nacht thuisgeweest maar komt niet onder de tafel vandaan, zelfs niet om te eten. Ze voelt zich niet veilig lijkt het...

Wel geeft ze kopjes als je je hand onder de tafel steekt en ik heb haar ook gewoon zien lopen dus lichamelijk lijkt ze nu weer in orde. Hopelijk is dit van korte duur want ik ken haar helemaal niet zo...
quote:lepeloetje schreef op 19 oktober 2012 @ 12:41:

Ze is nu weer een nacht thuisgeweest maar komt niet onder de tafel vandaan, zelfs niet om te eten. Ze voelt zich niet veilig lijkt het...

Wel geeft ze kopjes als je je hand onder de tafel steekt en ik heb haar ook gewoon zien lopen dus lichamelijk lijkt ze nu weer in orde. Hopelijk is dit van korte duur want ik ken haar helemaal niet zo...Uit het feit dat een kat gewoon loopt de conclusie trekken dat ze lichamelijk OK is, is wel tikkie of 2 gevaarlijk om te doen. Bij een plotselinge gedragsverandering is het altijd raadzaam haar na te laten kijken. Voorbeeld: kat die ineens op zijn staart jaagt en die dit anders nooit doet -> kan een teken zijn van nierziekte (raar maar waar). Dus bange kat die zich verstopt: trek niet te snel een gedragsmatige conclusie, eerst medische zaken uitsluiten, always.
Ik denk dat er iets gebeurd is waardoor de kat zich een ongeluk is geschrokken en dat hij nu nog bij aan het komen is. Ik verwacht wel dat dit bij gaat trekken maar het lijkt erop dat de kat buiten méér moet incasseren dan dat hij aan kan. Dat lijkt me helemaal niet leuk.
Precies, deze kat staat bol van de stress, waarschijnlijk omdat ze steeds in gevechten is die ze dik verliest. Mijn advies is dus om haar een flinke tijd binnen te laten, vervolgens in de tussentijd aan stressreductie te doen zodat ze die stress kwijtraakt en onverschilliger en stoerder tegenover die andere kat wordt, zodat als ze straks weer buiten mag ze niet steeds de gevechten meer opzoekt.

Stressreductie doe je met Royal Canin CAlm brokes, het kalmerende voedingssupplement Zylkene en met een feliwaystekker of spray.
Bedankt allemaal! Ze is nu 2 dagen binnen en ligt inmiddels weer op de bank ipv onder de tafel. Ook eet en drinkt ze goed en is ze heel aanhalig... We houden haar nog binnen en dat wil ze ook want vandaag stond de buitendeur open en bleef ze op de mat zitten, ze durft niet naar buiten. Ook de bijkeuken is 'eng'...

Ik zal eens naar dat voer kijken maar ze is nu ook al een heel stuk rustiger geworden...
quote:lepeloetje schreef op 20 oktober 2012 @ 20:15:

k zal eens naar dat voer kijken maar ze is nu ook al een heel stuk rustiger geworden...

Gelukkig maar. Toch is stressreductie wel een goed idee. Niet zo zeer voor binnen, want uiteindelijk zal ze zich weer helemaal op haar gemak voelen (ook in de bijkeuken), maar om haar wat weerbaarder te maken als ze weer buiten komt.

Ze wordt hier niet sterker van, maar wel zekerder en door die veranderde zelfverzekerde houding zal de andere kat waarschijnlijk niet meer de aanval openen óf ze is zo relaxt geworden dat ze helemaal geen zin meer heeft in deze strijd en ook dat zal die andere kat als een signaal zien om niet meer te vechten.

Katten vechten in de natuur namelijk alleen als het echt nodig is (om het risico van verwondingen zo klein mogelijk te houden) en meestal laten ze het dus bij wat over en weer dreigen of ze laten elkaar helemaal met rust (een gewapende vrede).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven