Kat en hond

02-02-2011 08:38 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 4,5 maand een katertje. Hij is nu 7 maanden en nog niet geholpen. Sinds gisteren is er een hond bijgekomen. Een teefje van 7 jaar. Het is een vrij grote hond.

Op de hond van mijn dochter reageerde de kat goed. Met de nieuwe hond gaat het nog niet zo goed. De kat houdt afstand en blaast en gromt als de hond te dicht bijkomt. De hond blaft als de kat te dicht bijkomt. De hond luistert wel goed en is goed te corrigeren.

Is er iets wat ik moet doen of laten om de kat en de hond met elkaar overweg te laten kunnen? Ik heb hier geen ervaring mee.
Geef het een paar dagen, hij is er nog maar net.

Samen laten eten schept soms ook wel een band. Dus de hond in de bench zijn brokjes laten eten en de poes ernaast ook wat lekkere hapjes.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zou gewoon wachten, na een tijdje gaan ze elkaar meestal vanzelf accepteren. Zeg er wel bij meestal, want er zijn ook katten die dat niet doen..

Onze hond was bijna 1 jaar toen er opeens een kitten in huis kwam en die waren de eerste dagen ook aan het grommen en blazen naar elkaar, maar waren daarna de grootste vriendjes. Ze slapen tegen elkaar aan en de kat geeft de hond ook regelmatig kopjes..

Paar maanden later 2 kat in huis genomen en daar de eerste dagen hetzelfde... maar ook die is geaccepteerd. Ze was wel ouder toen ze bij ons in huis kwam en misschien is ze daarom niet zulke grote vriendjes met de hond, maar ze gaan prima samen.

Weet niet in hoeverre jouw hond en kat echt vriendjes zullen worden, want de hond is natuurlijk wel wat ouder... maar ik zou het gewoon een paar dagen aankijken. En anders zet je het mandje van de kat in de vensterbank ofzo en leer je dat de hond daar niet bij mag komen, dan is dat het plekje voor de kat waar ie zich terug kan trekken en de hond er niet bij kan. Wil ook nog wel eens helpen.

Succes ermee!
Mijn hond was 6 toen er kittens in huis kwamen. Het heeft 2 weken stress gegeven. We hebben heel veel over en weer geaaid om ze te laten wennen aan elkaars geur en als ze alleen thuis waren zaten ze in het begin apart.

Na 2 weken ging het erg goed. De katten zijn wel de baas in huis :-)
wij hebben een hond genomen toen onze poezen 9 jaar waren , in begin heeft de hond het te verduren gehad ,

de hond kwam met 8 weken in huis.

Bij ons met de dieren is het "normaal"met elkaar leven heel langzaam gegaan , niks forceren.

We zijn nu bijna 4 jaar verder en ze zijn geen vrienden maar het gaat goed , af en toe zoeken ze elkaar op ,de kat ligt regelmatig bij de hond in de bench het eten van ze staat bij elkaar ,

we hebben vanuit de hal naar de berging een kattenluikje in de deur , dat is echt hun plek waar ze in en uit kunnen wanneer ze willen,

dus gewoon de tijd geven !
Ik had al drie katten ( van 8, 12 en 13 jaar oud) toen mijn hond kwam. Een uit de kluiten gewassen pup van 7 maanden.

De eerste tijd hebben mijn katten op de bovenverdieping gewoond. Die ruimte heb ik ze ook gegevan.

De jongste kat is na twee maanden naar beneden gekomen en eigenlijk ging het vanaf dat moment tussen haar en de hond direct goed.

Mijn oudste kat heeft er anderhalf jaar over gedaan om beneden te komen. En die accepteerde van de hond niks, maar ze konden wel prima in een ruimte zijn.

Mijn middelste kat heeft besloten voortaan boven te wonen. Zij was altijd al een angstig beestje, dus met die optie had ik al rekening gehouden.

Mijn twee oudste katten zijn inmiddels overleden (allebei 17 jaar oud) en er is sinds twee jaar een tweede hond bij.

De jongste kat heeft mijn jongste hond vanaf dag een geaccepteerd, die zijn zelfs grote maatjes en slapen samen en wassen elkaar.

Ik zou je kat dus een veilige plek geven waar hij naar toe kan vluchten en verder gewoon geduld hebben.

Meestal komt het vanzelf goed.
Onze katten wonen sinds de komst van de labradors ook boven. Soms vind ik het wel zielig. Maar ja, ik weet zeker dat ze de honden makkelijk de baas zouden kunnen. Ze komen wel beneden zodra de honden uitgelaten worden.

Maar de katten vermaken zich prima, ze hebben de eerste en tweede verdieping tot hun beschikking.
Bedankt voor jullie verhalen. Op zich hebben we een groot huis, dus mogelijkheden genoeg. Het is inderdaad nog erg kort dag om er iets over te kunnen zeggen. De hond ligt nu in de keuken in een mand en de kat struint door de woonkamer (zit trapje tussen waar hond een beetje bang voor is).

In de meeste gevallen is het dus goedgekomen, met verschillende leeftijden. Dat over en weer aaien is ook een goede!. De kat snuffelt behoorlijk als ik net de hond geaaid heb
Was laatst een vergelijkbaar verhaal bij The Dogwhisperer. Niet alleen de hond, maar ook de kat werd gecorrigeerd. Uiteindelijk allebei op de bank, met baasje ertussen. Fout gedrag van 1 van beide meteen corrigeren.
Ik zou de kater laten helpen....in elk geval zodra hij ook maar 1 keer met zijn staart gaat trillen.

Ingreep van niks en kost maar 50 euro.
Bazinga!
De kat sproeit nog niet, en volgens de dierenarts is castratie met 9 maanden het beste (tenzij hij eerder gaat sproeien).
Laat de hond niet blaffen naar de kat want die zal dat als uiterst bedreigend ervaren. Van het geblaas van de kat zal de hond waarschijnlijk echter niet zo onder de indruk zijn. Laat de dieren niet bij elkaar alleen en leer ze de ander te respecteren en niet in elkaars ruimte te komen. Dat kan later als ze elkaar hebben leren accepteren.

het kan zijn dat dit zelfs langer gaat duren dan een paar dagen, dus wees voorbereid. MAar uiteindelijk komt het wel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven