Kat en kind

22-05-2019 13:13 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben nogal ten einde raad en vraag graag advies van mensen met katten.

Wij hebben een kater van 1,5 jaar oud. Daarnaast een zoon van 5 weken. Wij hebben vanaf begin de kat overal bij betrokken. De kat kwam bij ons op de bank zitten en hield de kleine goed in de gate zelfs. Heel lief.
Echter gisteren, begon hij te huilen en heeft hij mijn schoonmoeder aangevallen (die zit nu aan de antibiotica erdoor) en daarna richting onze zoon. Gelukkig niet geraakt. Ik ben hier enorm van geschrokken aangezien hij eerst zo lief en goed zich gedroeg.

Wanneer onze zoon huilt viel me vanochtend op dat de kat zijn oren ook plat naar achteren gaan en zijn staart naar de grond hangt.

Ik hou ontzettend van dat beestje maar vind dit geen fijne situatie. Het is nu een keer gebeurd, wellicht een "vergissing" doordat hij ergens van schrok.. Maar ben bang dat het nog eens gebeurd en onze zoon dan geraakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 14:33
Heb het zojuist gezien en het is fors ontstokken. Logisch dat ze een tetanus injectie en antibiotica krijgt. Ben zelf arts in opleiding en schrok er zelfs van dat een kat zoiets kan aanrichten...

Voor alle betweters; heb heel veel liefde voor onze kat maar de liefde voor een zoon staat toch echt op nr. 1...
Wow, en dan zo'n stresskip? Sorry dat ik het zeg, maar jeetje... hoe ga jij je opleiding door? In welk jaar zit je?

Besluipt de kat vaker mensen? En was je zoon aan het huilen voor de aanval of erna?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 16:13
Hij keek er eerst niet echt naar om als hij huilde. Sinds gisteren ben ik enorm op de kat aan het letten wat hij doet als onze zoon huilt; oren naar achteren en staart omlaag. De ene keer kwam hij extra naar binnen om te kijken en ging toen weer naar buiten. De andere keer liep hij weg.
Hier houden ze de baby ook in de gaten maar gaan de baby verder uit de weg. Tenzij het huilt op de arm van een ander, dan komen ze beschermen...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
22-05-2019 16:15
Wow, en dan zo'n stresskip? Sorry dat ik het zeg, maar jeetje... hoe ga jij je opleiding door? In welk jaar zit je?

Besluipt de kat vaker mensen? En was je zoon aan het huilen voor de aanval of erna?
Opleiding gaat goed. Nu wel tijdelijk stop i.v.m verlof.

Nee normaal niet hoor. Hij huilde ervoor allang, en erna ook nog een tijdje.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 16:06
Hebben we al naar gekeken.. Die zijn helaas erg duur...

Nou ik lees het al, je houdt echt veel van je kat...
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-05-2019 16:31
Nou ik lees het al, je houdt echt veel van je kat...
Je moet het geld natuurlijk wel hebben. En het kunnen betalen😑🤨 domme oordelen van jou.
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 16:39
Je moet het geld natuurlijk wel hebben. En het kunnen betalen😑🤨 domme oordelen van jou.

Nee, je doet zelf niets wat erop wijst dat je wat doet met het door jou gevraagde advies.
En ten einde raad ben je, volgens de OP. Heb je wel het geld voor een dierenarts dan, als dat nodig is?
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn heel erg gevoelig voor stress. Ze raken gewend aan een bepaalde omgeving (inclusief de personen), en als deze op de kleinste manier veranderd kan dit al aanleiding zijn voor stress (dus bijvoorbeeld een nieuw meubelstuk o.i.d.). Dan kun je je voorstellen, dat een nieuw mens erg eng is. Vooral een mens in een formaat wat de kat waarschijnlijk nog nooit heeft gezien, wat geluiden maakt die hij nog nooit heeft gehoord.

Als je van te voren research had gedaan was je tegen gekomen dat er een hoop dingen zijn die je kunt ondernemen om een kat voor te bereiden op de komst van een baby.

https://www.thesprucepets.com/introduci ... ies-553952

https://www.youtube.com/watch?v=gz6Dn4VFQrs
Alle reacties Link kopieren
Maktub schreef:
22-05-2019 17:06
Katten zijn heel erg gevoelig voor stress. Ze raken gewend aan een bepaalde omgeving (inclusief de personen), en als deze op de kleinste manier veranderd kan dit al aanleiding zijn voor stress (dus bijvoorbeeld een nieuw meubelstuk o.i.d.). Dan kun je je voorstellen, dat een nieuw mens erg eng is. Vooral een mens in een formaat wat de kat waarschijnlijk nog nooit heeft gezien, wat geluiden maakt die hij nog nooit heeft gehoord.

Als je van te voren research had gedaan was je tegen gekomen dat er een hoop dingen zijn die je kunt ondernemen om een kat voor te bereiden op de komst van een baby.

https://www.thesprucepets.com/introduci ... ies-553952

https://www.youtube.com/watch?v=gz6Dn4VFQrs
Hebben we gedaan:
- al met 25 weken zwangerschap box beneden gezet
- baby geluidjes afgespeeld
- babylotion geur op mijn handen gedaan
- kat vaker de babykamer laten zien etc.

Het ging ook 4 weken voorbeeldig. Kat was lief naar baby toe enz enz. Tot gisteren...
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. lastig. Is er geen andere aanleiding geweest voor stress? Het gebeurt ook wel eens dat katten ergens van schrikken en vervolgens hun angst afreageren op hetgeen wat dichtbij is (maar niet perse waardoor ze zijn geschrokken).

Sowieso baby en kat nooit alleen laten. Ik zou het nu even aankijken hoe het gaat, misschien was het een eenmalig ongelukje.

Heeft de kat altijd de mogelijkheid om naar buiten te gaan (kattenluikje o.i.d.)? Is het een optie dat hij anders wat meer buiten gaat leven? Ik denk dat dit een goede stap is om eerst te proberen voordat hij weg moet.
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 14:27
Tja een huisarts heeft er voor geleerd, jullie niet. Haar hele arm is rood en gezwollen een dag later dus zal wel nodig zijn geweest. Anders geven artsen dat niet lijkt me.
Precies! Kattenkrabbels zijn gevaarlijk, heb ik al eerder gezegd in een ander topic. Zelfs mijn da heeft toen hij net begon een kattenkrabbel ontsmet, geen tijd gemaakt om naar de dokter te gaan. Hij kreeg een infectie en is nu een stuk hand kwijt tussen wijsvinger en duim.

TO, als die kat een keer je kind krabt of bijt: meteen naar de dokter. Liever een keer teveel dan één keer denken mwoah valt wel mee.
Hoe ondieper de wond, hoe minder het zal bloeden en blijft al het vuil wat aan de nagels zit in de wond doorvreten.

En dit:

quiaquia
woensdag 22 mei 2019 15:32

Ik heb een kat gehad die tot 2 keer toe, zonder merkbare waarschuwing vooraf, voluit in de aanval ging bij een baby. Echt heel eng, gelukkig liep het wel goed af.
Voor de babies dan, een kleuter werd bij zo een aanval flink gekrabd toen ze haar neefje wilde beschermen.


Mijn kat hoefde niet weg hierom, ik was zelf al lang uit de kleine kinderen.
Maar jou zou ik het je niet kwalijk nemen als je zou besluiten een ander tehuis voor hem te zoeken, TO. Pas hier mee op.

Ik sta echt raar te kijken hoe mensen liever hun baby de ogen uit laten krabben -je kan niet altijd je ogen op de kat gericht houden en er komt een dag dat je de deur niet goed achter de kat dichtdoet- dan die kat de deur uit te doen, desnoods tijdelijk?
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 14:33
Heb het zojuist gezien en het is fors ontstokken. Logisch dat ze een tetanus injectie en antibiotica krijgt. Ben zelf arts in opleiding en schrok er zelfs van dat een kat zoiets kan aanrichten...

Voor alle betweters; heb heel veel liefde voor onze kat maar de liefde voor een zoon staat toch echt op nr. 1...

Whahahahahahahaha jij en al je nicks? Tuurlijk joh.
Alle reacties Link kopieren
TO, het is al eerder aangeraden maar ik raad het nog een keer aan; haal Feliway
bij een dierenwinkel of online.
Google maar even wat het is.
Het heeft hier wel geholpen met mijn katten toen ze maandenlang ruzie hadden.

En je kan de nagels van je kat ook korter knippen maar wees voorzichtig ( Je kan niet te kort knippen, er leeft een stukje in zo een nagel dus lees je goed in )...als je het niet kan, laat de DA assistente het doen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 16:39
Je moet het geld natuurlijk wel hebben. En het kunnen betalen😑🤨 domme oordelen van jou.

Je hebt zelf gekozen voor een huisdier, dus blijkbaar besloot je toen dat je geld genoeg zou hebben om dat dier de benodigde verzorging te kunnen bieden. Vervolgens besloot je dat je geld genoeg had om je een kind te veroorloven. Maar nu moet kat ineens weg want geld voor een GT heb je er niet voor over. Niet dat je daar alleen in bent hoor, massa's met jou die hun oh zo geliefde huisdieren afdanken als er eenmaal een kind is.
En een huilende baby en een schoonmoeder die zijn territorium inkomt én niet naar buiten kunnen ...

Niet moeilijk dat dat beest gestresseerd is en uithaalt naar iemand - voor hem - ongewenst in de ruimte.


Zorg vooral dat dat beest ofwel buiten kan, ofwel naar een rustige en eventueel hoge plek kan vluchten. Vijs desnoods hier en daar wat planken tegen de muur, zet voldoende en hoge krabpalen, laat de deur van een slaapkamer open, ...
Alle reacties Link kopieren
Als jouw kat een hondje was geweest, had iedereen direct geroepen dat hij onbetrouwbaar is en dat je hem weg moet doen.

Dus... .ik zou de kat weg doen. Katten kunnen lelijke ontstekingen veroorzaken met hun nagels, kijk maar naar je schoonmoeder, die moet aan de antibiotica.

Kijk, als jouw baby zich zou misdragen naar de kat, dan zou de kat reden hebben om zich te verdedigen. Maar volgens mij is hij daar nog helemaal niet toe in staat. Een kat mag niet zonder reden aanvallen of bijten. Die platte oren is een eerste aanzet tot.
Stel dat jouw kind straks een mep krijgt in zijn oog?????
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 14:07
Nee partner vind de kat leuk. Ik had meteen zoiets : de kat moet weg want dit is gevaarlijk voor onze zoon. Partner heefr zoiets; niet zo in paniek raken meteen, wacht eens ff af. Miss is die ergens gewoon van geschrokken ofzo
Zou kunnen dat hij gewoon ergens van schrok. Mijn uberliefe, doet nooit een vlieg kwaad, jeweetwel kater viel mij vandaag ook ineens aan, uit het niets. Dat heeft hij ook nog nooit gedaan. Hij dook met knuffelen ineens op mijn hoofd met zijn klauwen en beet op mijn schedel. Tja kan gebeuren. Daarna schoot hij onder de bank met een dikke staart. Geen idee waar hij van schrok maar het was sowieso een ongelukje, hij zou me nooit iets aandoen. Hij is gek op mij.

Ik zou niet meteen teveel in de stress schieten hoor, wacht het even rustig af. Je kat zal ook moeten wennen aan de nieuwe stressvolle situatie.
Ik heb een verre-van-lieve kater gehad die door de vorig eigenaar mishandeld was. Vond ik heel spannend toen de baby er net was, maar die twee waren dikke vriendjes. Kater verdedigde de baby ook tegen (kraam)bezoek. Was niet handig, maar wel goed bedoeld. Kind heeft hij nooit wat aangedaan.

Ik zou het even goed in de gaten houden hoe het gedrag van de kat verder gaat. Of het aanhoudt of eenmalig was.
Alle reacties Link kopieren
De invalshoek dat kat het kind beschermde, is een goede om te observeren. Onze katten worden hysterisch van het gekrijs van onze zoon. Maar eenmaal buiten, lopen ze als hondjes met de wandelwagen mee. Dan hoort baby bij de roedel, zeg maar. (Ja, ik weet dat katten geen honden zijn.)

Oftewel, je kat stond onder hoogspanning door het huilen van je kind (katten horen extreem veel beter dan mensen, moet je nagaan hoe dat gehuil dan overkomt), schoonmoeder komt binnen en is een extra stressbron.
Kat flipt en doet iets met zijn natuurlijke instinct. Feliway is een goede optie. En tijd. Veel tijd én aandacht voor je kat.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
22-05-2019 16:06
Hebben we al naar gekeken.. Die zijn helaas erg duur...
Valt reuze mee. 65 euro excl reiskosten
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... atten.html
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
22-05-2019 21:13
Zou kunnen dat hij gewoon ergens van schrok. Mijn uberliefe, doet nooit een vlieg kwaad, jeweetwel kater viel mij vandaag ook ineens aan, uit het niets. Dat heeft hij ook nog nooit gedaan. Hij dook met knuffelen ineens op mijn hoofd met zijn klauwen en beet op mijn schedel. Tja kan gebeuren. Daarna schoot hij onder de bank met een dikke staart. Geen idee waar hij van schrok maar het was sowieso een ongelukje, hij zou me nooit iets aandoen. Hij is gek op mij.

Ik zou niet meteen teveel in de stress schieten hoor, wacht het even rustig af. Je kat zal ook moeten wennen aan de nieuwe stressvolle situatie.
:-o
Wat mensen allemaal bereid zijn om te accepteren van hun eigen kat!!!
iones schreef:
22-05-2019 22:16
:-o
Wat mensen allemaal bereid zijn om te accepteren van hun eigen kat!!!

Ja ik had hem inderdaad gewoon een tik moeten geven zoals jij deed met jouw kat.
Hij beet helemaal niet hard, was niks dat hij niet normaal met spelen ook doet. Hij schrok, ik schrok en het was meteen klaar. Ik heb verder geen schram hoor. Geen bloed gezien. Mijn kat bijt vaker met spelen, dat gebeurt soms bij katten die te jong bij de moeder verwijderd zijn.
Ik probeer aan to uit te leggen dat kat gewoon ergens van geschrokken kon zijn en dat hij daarom uit karakter reageerde. Zoals mijne dus vandaag deed.
En nee ik heb hem niet gestraft, waarom zou ik?
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
22-05-2019 17:34
Precies! Kattenkrabbels zijn gevaarlijk, heb ik al eerder gezegd in een ander topic. Zelfs mijn da heeft toen hij net begon een kattenkrabbel ontsmet, geen tijd gemaakt om naar de dokter te gaan. Hij kreeg een infectie en is nu een stuk hand kwijt tussen wijsvinger en duim.

TO, als die kat een keer je kind krabt of bijt: meteen naar de dokter. Liever een keer teveel dan één keer denken mwoah valt wel mee.
Hoe ondieper de wond, hoe minder het zal bloeden en blijft al het vuil wat aan de nagels zit in de wond doorvreten.

En dit:

quiaquia
woensdag 22 mei 2019 15:32

Ik heb een kat gehad die tot 2 keer toe, zonder merkbare waarschuwing vooraf, voluit in de aanval ging bij een baby. Echt heel eng, gelukkig liep het wel goed af.
Voor de babies dan, een kleuter werd bij zo een aanval flink gekrabd toen ze haar neefje wilde beschermen.


Mijn kat hoefde niet weg hierom, ik was zelf al lang uit de kleine kinderen.
Maar jou zou ik het je niet kwalijk nemen als je zou besluiten een ander tehuis voor hem te zoeken, TO. Pas hier mee op.

Ik sta echt raar te kijken hoe mensen liever hun baby de ogen uit laten krabben -je kan niet altijd je ogen op de kat gericht houden en er komt een dag dat je de deur niet goed achter de kat dichtdoet- dan die kat de deur uit te doen, desnoods tijdelijk?
Klopt, in mn werk al meerdere operaries mee gemaakt omdat mensen door kattenkrabben of hondenbeten een bloedvergiftifing of forse ontsteking hadden. Daarom wordt geadviseerd daar altijd mee naar de huisarts te gaan.
Maar mensen die er niet voor geleerd hebben weten t beter, menen ze.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal feliway eens proberen.
Mijn vader wil overigens wel de kat "op komen voeden" omdat hem opvalt dat de kat geen vertrouwen heeft. Hij is heel schrikachtig op alles.
Ik wil je niet ontmoedigen maar een kat opvoeden is niet zo simpel. Dat had wellicht gekund toen je kat nog een kitten was maar nu is hij al een stuk ouder.
En wat ziet je vader onder opvoeden? Hoe doet hij dat dan?

Mijn kat heeft trouwens op zijn hoge leeftijd wel een hoop dingen aangeleerd. Hij komt zelfs op commando en luistert heel erg goed. Maar ja ik heb dan ook een enorme brave kat. Ik heb hem pas 2 jaar maar zeker dingen kunnen aanleren.
Je kan wellicht een kattendeskundige inschakelen die je meer kan vertellen over waarom je kat dit deed. Maar nogmaals: hij kan toch ook gewoon echt geschrokken zijn en het hierna nooit meer doen?
Sommige katten zijn ook erg nerveus van nature. Of is er iets gebeurd waardoor hij zenuwachtig moet zijn bij jullie thuis?
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
23-05-2019 07:20
Ik wil je niet ontmoedigen maar een kat opvoeden is niet zo simpel. Dat had wellicht gekund toen je kat nog een kitten was maar nu is hij al een stuk ouder.
En wat ziet je vader onder opvoeden? Hoe doet hij dat dan?

Mijn kat heeft trouwens op zijn hoge leeftijd wel een hoop dingen aangeleerd. Hij komt zelfs op commando en luistert heel erg goed. Maar ja ik heb dan ook een enorme brave kat. Ik heb hem pas 2 jaar maar zeker dingen kunnen aanleren.
Je kan wellicht een kattendeskundige inschakelen die je meer kan vertellen over waarom je kat dit deed. Maar nogmaals: hij kan toch ook gewoon echt geschrokken zijn en het hierna nooit meer doen?
Sommige katten zijn ook erg nerveus van nature. Of is er iets gebeurd waardoor hij zenuwachtig moet zijn bij jullie thuis?
Mijn kat moet schoonvader niet.. Dus hij wil wel naar de kat komen en zich blijkbaar laten krabben. Als hij krabt, straffen dmv plantenspuit en als hij niet krapt belonen met een snoepje. En dit aantal keren zodat hij vertrouwen krijgt.

Hij heeft het nu niet meer gedaan na eergisteren dus ik hoop dat het een vergissing was. Maar hij is heel schrikachtig aangelegd en kan dan mensen krabben en dat is natuurlijk niet oke. Vandaar dat vertrouwen winnen...
En wellicht idd feliway proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven