Kat en kind

22-05-2019 13:13 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben nogal ten einde raad en vraag graag advies van mensen met katten.

Wij hebben een kater van 1,5 jaar oud. Daarnaast een zoon van 5 weken. Wij hebben vanaf begin de kat overal bij betrokken. De kat kwam bij ons op de bank zitten en hield de kleine goed in de gate zelfs. Heel lief.
Echter gisteren, begon hij te huilen en heeft hij mijn schoonmoeder aangevallen (die zit nu aan de antibiotica erdoor) en daarna richting onze zoon. Gelukkig niet geraakt. Ik ben hier enorm van geschrokken aangezien hij eerst zo lief en goed zich gedroeg.

Wanneer onze zoon huilt viel me vanochtend op dat de kat zijn oren ook plat naar achteren gaan en zijn staart naar de grond hangt.

Ik hou ontzettend van dat beestje maar vind dit geen fijne situatie. Het is nu een keer gebeurd, wellicht een "vergissing" doordat hij ergens van schrok.. Maar ben bang dat het nog eens gebeurd en onze zoon dan geraakt wordt.
Ik verbaas mij af en toe echt over topics hier. Een kat, die bezoek aanvalt, als ze een onverhoedse beweging maken, die mensen aanvalt als ze herrie maken (in plaats van wegvluchten). En dat in een huis bij een baby, die groter wordt en een en al onvoorspelbaarheid gaat worden.

Ik zou per direct een ander huis voor de kat zoeken, want het klinkt niet als een ideale situatie voor de kat. En op termijn ook zeker niet voor je kind (dat zoals gezegd, alleen maar luidruchtiger en onvoorspelbaarder gaat worden de komende jaren).

Veel katten doe je gewoon geen plezier met kleine kinderen en als ze dan ook nog niet het huis uit kunnen/willen wordt het vervelend voor beide partijen.

Ik zou het aanbod van je moeder aannemen. Grote kans dat de kat daar een stuk gelukkiger gaat zijn.
Ik ben een enorme kattenleek (dus excuses als ik er naast zit), maar het klinkt een beetje alsof jullie kat de woonkamer tot zijn territorium heeft gemaakt en daarom niet weg vlucht, als er bezoek (of een huilende baby komt), maar bij angst de confrontatie opzoekt. Dit lijkt mij een bijzonder lastige situatie om op te lossen en ook termijn ook buitengewoon stressvol voor beide partijen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend allemaal.
De kat naar je moeder toe brengen lijkt me niet de juiste oplossing...vreemde omgeving word ie alleen maar gestrest van tegen de tijd dat ie gewend is moet ie weer terug. Niets waard gesleept met zo'n beestje.

Hebben jullie een achtertuin? Laat hem lekker buiten kan die z'n gang gaan en als het binnen teveel voor hem word kan hij naar buiten vluchten. Ben je bang dat ie doodgereden wordt? Je tuin kan je afzetten met stroomdraad, hebben wij ook al jaren op de schutting. Poes is veilig in andere tuin, schijt in eigen tuin ipv die van de buren en wij hebben ook geen last van andere katten in onze tuin.

Krijgt de poes verder nog wel voldoende aandacht zoals voorheen of is het stukken minder nu de baby er is? Verder mag je een kat best flink bestraffen als hij je aanvalt en dan bedoel ik niet een spuit water uit een plantenspuit dat helpt niet echt. Jij bent de baas in huis, niet hij of zij.
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
27-05-2019 09:33
Ik vind helemaal niet dat de kat voor een paar weken naar moeder moet. Doe het dan voor altijd. Een toch al zenuwachtige kat wordt echt niet gelukkig van telkens verhuizen en weer moeten wennen.

Eigenlijk gun ik de kat gewoon een baasje die weet wat hij hiermee moet en geduld heeft voor een stresskat.
Wie stelt dat zij niet om kan gaan met een stresskat?

Misschien is het gewoon de wisselwerking tussen de twee die niet gunstig verloopt.
En een kat is zoals hij is maar een mens óók. Het is ook bij honden zo, dat mensen een hond moeten hebben die bij ze past. Waarom zou dit niet zo zijn bij katten?
Alle reacties Link kopieren
Dikkoppie schreef:
27-05-2019 12:33
Wat vervelend allemaal.
De kat naar je moeder toe brengen lijkt me niet de juiste oplossing...vreemde omgeving word ie alleen maar gestrest van tegen de tijd dat ie gewend is moet ie weer terug. Niets waard gesleept met zo'n beestje.

Hebben jullie een achtertuin? Laat hem lekker buiten kan die z'n gang gaan en als het binnen teveel voor hem word kan hij naar buiten vluchten. Ben je bang dat ie doodgereden wordt? Je tuin kan je afzetten met stroomdraad, hebben wij ook al jaren op de schutting. Poes is veilig in andere tuin, schijt in eigen tuin ipv die van de buren en wij hebben ook geen last van andere katten in onze tuin.

Krijgt de poes verder nog wel voldoende aandacht zoals voorheen of is het stukken minder nu de baby er is? Verder mag je een kat best flink bestraffen als hij je aanvalt en dan bedoel ik niet een spuit water uit een plantenspuit dat helpt niet echt. Jij bent de baas in huis, niet hij of zij.
Wij hebben een achtertuin en daar komt hij in. De tuin is idd afgezet met stroomdraad. Maar de kat klimt er vaker naar toe. Wij zijn na aan het denken om hem toch de natuur in te laten gaan. Hij is geen binnenkat en zal dit ook nooit worden. Wij beperken zijn vrijheid op deze manier. Wellicht dat als hij vrij is dat het gedrag ook verbeterd.

Tuurlijk krijg de kat iets minder aandacht als voorheen, maar zeker nog voldoende. Veel geaai en gespeel.

Wij gaan morgen een gedragsdeskundige bellen voor advies.
Anoniem0894 schreef:
27-05-2019 23:30
Wij hebben een achtertuin en daar komt hij in. De tuin is idd afgezet met stroomdraad. Maar de kat klimt er vaker naar toe. Wij zijn na aan het denken om hem toch de natuur in te laten gaan. Hij is geen binnenkat en zal dit ook nooit worden. Wij beperken zijn vrijheid op deze manier. Wellicht dat als hij vrij is dat het gedrag ook verbeterd.

Tuurlijk krijg de kat iets minder aandacht als voorheen, maar zeker nog voldoende. Veel geaai en gespeel.

Wij gaan morgen een gedragsdeskundige bellen voor advies.

Sommige katten doen het gewoon niet goed om als (semi) binnenkat gehouden te worden. Ik heb er hier 1 die echt tegen de muren op gaat als hij binnen moet blijven. Dan is het was het is, en ja, dan loop je risico dat ze een ongeluk krijgen maar dan hebben ze wel kwaliteit van leven gehad.

Goed dat je een gedragsdeskundige belt, en als je besluit hem uit de tuin te laten gaan, laat 'm chippen!
De mijne blijft hele nachten weg (en ligt dan in de praktijk ergens lekker in de tuin te slapen) maar het is nu eenmaal een zwerver en dat is een keuze die ik bewust gemaakt heb.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
27-05-2019 23:59
Sommige katten doen het gewoon niet goed om als (semi) binnenkat gehouden te worden. Ik heb er hier 1 die echt tegen de muren op gaat als hij binnen moet blijven. Dan is het was het is, en ja, dan loop je risico dat ze een ongeluk krijgen maar dan hebben ze wel kwaliteit van leven gehad.

Goed dat je een gedragsdeskundige belt, en als je besluit hem uit de tuin te laten gaan, laat 'm chippen!
De mijne blijft hele nachten weg (en ligt dan in de praktijk ergens lekker in de tuin te slapen) maar het is nu eenmaal een zwerver en dat is een keuze die ik bewust gemaakt heb.
Ja, dat klopt. Ik zou alleen niet andere mensen tot last willen zijn met mijn kat. Sommige zijn er niet van gediend. Buren van mijn moeder zetten bijv kattenvallen🙄 en dat gun ik mijn beestje echt niet. Maargoed, ik denk dat hij weg wil de natuur in en dan maak ik hem denk ik niet gelukkig met alleen ons kleine tuintje. Zou het alleen echt erg vinden als hij niet meer terug komt.

Hij is al gechipt gelukkig.

Ik hoop dat de gedragsdeskundige iets kan betekenen voor ons.
Ik had dat gevoel ook TO, dat je mensen lastig valt met je kat als je hem naar buiten doet. Maar het tegendeel is waar met mijn kat. De hele buurt is gek op hem, hij wordt constant geaaid door mensen en valt niemand lastig. Maar ik woon gelukkig in een hele katvriendelijke buurt. Bijna iedereen heeft hier katten die allemaal buiten komen.
Hij ligt vaak gewoon lief te slapen op een container of in het gras. En ja hij plast en poept meestal buiten maar dat doen de overige 35 katten hier in de straat ook. Die ene kat meer of minder maakt echt niet uit hoor.
Ik zou je kat gewoon lekker naar buiten doen. Mijne is er enorm van opgeknapt, ik heb een tien keer gelukkigere kat. Hij komt heus wel weer terug.

Wel goed dat je naar de gedragsdeskundige gaat. Ben benieuwd wat die zegt.
Anoniem0894 schreef:
28-05-2019 06:00
Ja, dat klopt. Ik zou alleen niet andere mensen tot last willen zijn met mijn kat. Sommige zijn er niet van gediend. Buren van mijn moeder zetten bijv kattenvallen🙄 en dat gun ik mijn beestje echt niet. Maargoed, ik denk dat hij weg wil de natuur in en dan maak ik hem denk ik niet gelukkig met alleen ons kleine tuintje. Zou het alleen echt erg vinden als hij niet meer terug komt.

Hij is al gechipt gelukkig.

Ik hoop dat de gedragsdeskundige iets kan betekenen voor ons.

Tip, geef hem aandacht en snoepjes, elke keer als hij terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
Weet wel dat je kat in de natuur heel veel kapot maakt, veel jong leven en zo. Dat heb ik zelf nu wel ondervonden.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
28-05-2019 19:10
Weet wel dat je kat in de natuur heel veel kapot maakt, veel jong leven en zo. Dat heb ik zelf nu wel ondervonden.
Zullen we dan maar met z'n allen alle katten in laten slapen? Een kat die 'iets' in het wild vangt staat gewoon sterker in de keten. Iemand schreef het hier al eerder: Advies van jou zou ik nooit volgen.
TO heel goed dat je een gedragsdeskundige inschakelt. En je posts klinken ook minder in de paniekmodus en meer in de oplosmodus. Ik blijf trouwens logeren bij je moeder een goede optie vinden. Mits moeder van katten houdt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
iones schreef:
28-05-2019 19:10
Weet wel dat je kat in de natuur heel veel kapot maakt, veel jong leven en zo. Dat heb ik zelf nu wel ondervonden.
vlees eten en honden houden is erger
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen kat meer in de natuur loslaten. Dat is iets anders dan afmaken. Rare reactie.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
28-05-2019 19:10
Weet wel dat je kat in de natuur heel veel kapot maakt, veel jong leven en zo. Dat heb ik zelf nu wel ondervonden.
Alle eksters, karpers, vossen en roofvogels ook maar opsluiten dan? Om over de mens maar niet te spreken.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
28-05-2019 19:21
Alle eksters, karpers, vossen en roofvogels ook maar opsluiten dan? Om over de mens maar niet te spreken.
Als een hond katten doodbijt, vind je toch óók dat hij niet meer los mag? Is toch precies hetzelfde?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
28-05-2019 19:26
Als een hond katten doodbijt, vind je toch óók dat hij niet meer los mag? Is toch precies hetzelfde?
In jouw wereld is dat hetzelfde, in mijn wereld niet.
...
Calamitycat schreef:
28-05-2019 19:21
Alle eksters, karpers, vossen en roofvogels ook maar opsluiten dan? Om over de mens maar niet te spreken.
Nou ja, het is natuurlijk een feit dat katten heel erg veel vogels doden (schatting, zo'n 10 miljoen per jaar). Voor zover ik lees is er geen bewijs dat dit van invloed is op de vogelstand, maar veel is het natuurlijk wel. Vooral ook omdat het voor onze huiskatten geen must is om te overleven (itt roofvogels, vossen e.d.).
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
28-05-2019 20:03
Nou ja, het is natuurlijk een feit dat katten heel erg veel vogels doden (schatting, zo'n 10 miljoen per jaar). Voor zover ik lees is er geen bewijs dat dit van invloed is op de vogelstand, maar veel is het natuurlijk wel. Vooral ook omdat het voor onze huiskatten geen must is om te overleven (itt roofvogels, vossen e.d.).
Ik ken de aantallen die in de media rondgaan maar zet daar zo mijn vraagtekens bij. Ik heb zelf drie katten die buiten komen (niet 's nachts overigens) en als één van die katten één vogeltje per jaar vangt is het veel. Ze krijgen genoeg te eten blijkbaar :)
Een van mijn katten vangt wel regelmatig een muisje (om mee te spelen, niet om op te eten) maar daar is nou niet echt een tekort van.
...
S-Meds schreef:
28-05-2019 19:17
vlees eten en honden houden is erger
Ja? Mijn hond heeft nooit een ander dier gedood. Daar in tegen de kat van alleen al mijn buren moord hele nesten vogels uit, dat vind ik niet normaal nee. En aangezien er hier al zoveel katten lopen ,gaat dit erg hard ja.

Mijn hond poept ook nooit bij iemand in de tuin, en maakt geen schade bij een ander.

In mijn tuin worden de jonge vogels van de schutting of uit het nest getrokken door een kat van een ander, . die poept ook dagelijks in mijn tuin en ligt lekker mijn stoelkussens te bevuilen en zet zijn nagels ook nog even fijn in mijn lounge-set. Nee fijn al die loslopende katten! En nee ik heb niks tegen katten integendeel. Maar je hoort geen last van een dier van een ander te hebben vind ik!
iones schreef:
28-05-2019 19:26
Als een hond katten doodbijt, vind je toch óók dat hij niet meer los mag? Is toch precies hetzelfde?
Vind ik ook hoor. Waarom mag een kat wel een jachtinstinct hebben en een hond niet? Slaat echt nergens op!
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
28-05-2019 19:38
In jouw wereld is dat hetzelfde, in mijn wereld niet.
Dan leef je in een hypocriete wereld.
Calamitycat schreef:
28-05-2019 20:09
Ik ken de aantallen die in de media rondgaan maar zet daar zo mijn vraagtekens bij. Ik heb zelf drie katten die buiten komen (niet 's nachts overigens) en als één van die katten één vogeltje per jaar vangt is het veel. Ze krijgen genoeg te eten blijkbaar :)
Een van mijn katten vangt wel regelmatig een muisje (om mee te spelen, niet om op te eten) maar daar is nou niet echt een tekort van.
Ja, dat denken dus al die katteneigenaren he, af en toe een vogeltje! En daarom dacht ik er goed aan te doen om een kat te nemen. En hij ving de ene vogel na de andere. En jonge konijntjes pakte hij, het een na het ander. Het was veel erger dan al die kattenhouders mij verteld hebben! Ik kon er niet meer tegen. Ik heb hem toch maar weggedaan omdat ik een te groot natuurliefhebber ben. Overigens wel naar een goed adres waar ik hem onlangs nog heb opgezocht.

Mijn honden vangen af en toe wel eens iets maar dat komt maar een enkele keer voor. Zo'n kat rooft continu als hij buiten loopt.
Dus ook jouw katten vangen veel meer dan jij erg in hebt!
Someonenew schreef:
28-05-2019 20:17
Vind ik ook hoor. Waarom mag een kat wel een jachtinstinct hebben en een hond niet? Slaat echt nergens op!
Een kat mag een kat zijn maar een hond mag geen hond zijn. ;-)
Altijd weer die dubbele moraal. De ogen sluiten voor het een en hysterisch worden over het ander.
Ach iones toch weggedaan, ik dacht al wat houd je het lang vol. Kun je nu weer lekker op ze afgeven. Logisch dat je adviezen geeft van wegdoen, voor jou ook een makkie en toch maar een wegwerpdier.

En nee, hier wordt zelden iets gevangen. Boeren en stalkatten zijn daar beter in. Vooral die veel buiten worden neergezet. Mijn hond is trouwens gevaarlijker voor vogels.
anoniem_642879d20cb7f wijzigde dit bericht op 28-05-2019 21:34
Reden: Stomme foon
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens met Mieke.
En Iones, ik zie er hier maar één hysterisch worden en laat dat nou net niet een katteneigenaar zijn.
...
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
28-05-2019 21:32
Ach iones toch weggedaan, ik dacht al wat houd je het lang vol. Kun je nu weer lekker op ze afgeven. Logisch dat je adviezen geeft van wegdoen, voor jou ook een makkie en toch maar een wegwerpdier.

En nee, hier wordt zelden iets gevangen. Boeren en stalkatten zijn daar beter in. Vooral die veel buiten worden neergezet. Mijn hond is trouwens gevaarlijker voor vogels.
Ik geloof dat niet.
Loki werd niet buiten gezet. Hij bepaalde zelf wanneer hij naar buiten wilde. Ik gooide hem niet naar buiten als hij binnen wilde zijn. En ik geef niet op katten af. Ik geef op hun mensen af.

En dieren horen evenmin agressief te reageren als mensen. Dat geldt ook voor katten.
Ik snap gewoon de uitzonderingspositie van katten niet. Katten mogen kinderen aanvallen, en de eigenaars, en daar moeten ze vooral niet te hysterisch over doen. Ik vind dat raar!

En ik vind katten zeker geen wegwerpdieren!
Calamitycat schreef:
28-05-2019 21:37
Eens met Mieke.
En Iones, ik zie er hier maar één hysterisch worden en laat dat nou net niet een katteneigenaar zijn.
Nou, jullie betichten de ts ook als hysterisch dus die classificaties van jullie daar hecht ik niet zo'n waarde aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven