Kat en tondeuse

16-03-2013 15:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouwe kater (16) heeft er altijd al een gruwelijke hekel aan gehad om gekamd te worden. En als ik het dan doe heb ik het gevoel dat ik wel aan de gang kan blijven. Niet dat het nou zo'n langharig beest is, gewoon een Europese korthaar (cypers) maar ik haal er hele dotten haar uit en dat blijft maar komen. Hij vindt het gekam nogal vervelend dus daarom stop ik er op een gegeven moment maar mee.

Kun je een kat ook met een tondeuse trimmen? Dat lijkt me nl. veel sneller te gaan en dus is het ongemak voor de ouwe heer veel kleiner. Bovendien krijgt hij sinds een jaar of twee van die viltstukken in zijn vacht, die kan ik dan mooi meenemen. Iemand ervaring?
Geen idee, ik heb het zelf nooit geprobeerd. Maar zelf zou ik dat niet aandurven, die kattehuidjes zitten heel anders in elkaar dan de onze.Ik zou zelf dan ook bang zijn het beestje te verwonden. Maar misschien kun je het de dierenarts vragen?
Laatste keer dat hij bij de dierenarts was moest ze bloed afnemen voor schildklieronderzoek, en dus werd er een plekje in zijn hals kaalgeschoren. Dat deed ze met een niet heel speciaal uitziende tondeuse. En uiteraard wil ik hem niet kaal scheren o.i.d., alleen maar zo snel en pijnloos mogelijk zijn vacht wat korter trimmen en die viltstukken eruit halen (nu knip ik ze er af en toe uit).

En ik wacht tot het lekker warm is geworden
De huid van de kat is best gevoelig. Als je het doet ga dan naar een trimmer. Dan ben e misschien ¤50 kwijt maar wordt het wel goed gedaan.

En netjes.....
Zet er dan in elk geval een opzetstuk op met maximale lengte, dan kan je het redelijk veilig proberen en is er vrijwel geen kans dat je de huid meeneemt.

Zo 'knip' ik mijn man ook .
quote:sri schreef op 16 maart 2013 @ 16:08:Zet er dan in elk geval een opzetstuk op met maximale lengteDat was ook zeker de bedoeling. 't Moet geen kale poes worden
quote:Derpina schreef op 16 maart 2013 @ 16:05:

De huid van de kat is best gevoelig. Als je het doet ga dan naar een trimmer.

In zo'n mandje gepropt worden is voor hem ook behoorlijke stress... Vandaar dat ik me afvroeg of het zelf te doen is. Als het echt wordt afgeraden ga ik wel naar zo'n trimmer o.i.d., maar als ik het hier gewoon in 'zijn' eigen achtertuin kan doen dan lijkt me dat voor hem sneller gepiept en daardoor minder stressvol, vandaar.

Hij is overigens doof dus dat geluid van de tondeuse kan 'm niet hinderen
Het kan. Ik denk dat je kat een tijdje geen vrienden meer met je wil zijn en met deze kou is een natuurlijk bondjas best handig. Je kunt ook vaker stofzuigen tegen de haartjes in huis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ken wel iemand die dat doet. Krijg je een aardig kale kortharige kat van. Het kan dus wel. Misschien eerst even oefenen op een klein plekje?
OK, dank voor de reakties. Ik wacht nog een paar maandjes tot het echt lekker warm is en dan probeer ik het eerst eens met een stukje. Tot die tijd blijf ik hem wel kammen en de losse plukken er voorzichtig uithalen, maar ik kan er zo langzamerhand wel een trui van breien!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat scheren de losse haren verwijderd. Het maakt alleen maar alle haren korter.

Heb je wel een borstel die prettig en aangenaam voelt voor hem?
Ik zou je echt aanraden om het bij een prof.trimsalon te laten doen. Kost iets van 25 euro.

Verder zou ik de tanden van je kat eens controleren. Bij een kat van mij (die er nu helaas niet meer is) had ik ook dat probleem, dat vilten. Toen ik de tanden bij de DA liet controleren bleken er 4 kiezen niet goed te zijn. Door de pijn, wat ik verder nooit heb kunnen zien want hij at verder als een dijker, waste hij zijn vacht niet meer goed.

Ik zeg dus niet dat dit ook het geval is bij jou hoor, zeker niet. Ik opper alleen dat er soms iets aan de hand kan zijn als katten hun vacht niet goed (meer) bijhouden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik zou stoppen met kammen,dáárdoor verharen ze alleen maar meer. Ik had hetzelfde probleem en de DA gaf dit als advies. Kam al een tijd niet meer en het is stukken mínder.
Ik vermoed dat het meeste van dat haar wat je vindt de ondervacht is. Die haal je er met een tondeuse niet uit, maar alleen met kammen/plukken. Bij een trimsalon hebben ze daar apparaatjes voor. Ook is het meestal ondervacht die gaat klitten.

Ik zou eens rondbellen naar een trimmer, misschien is er wel iemand die huisbezoekjes aflegt?
Nee!!!!Alsjeblieft niet doen!

Mijn dierenarts heeft per ongeluk de tondeuse verkeerd op mijn katje gezet en toen pees van haar achterpoot ernstig beschadigd!Ik ken hem vanaf jongs af aan en hij was er echt ziek van (heeft het er nu,14 jaar later nog wel eens over) en het is echt een hele fijne dierenarts die lijkbleek wegtrok toen hij het merkte.Een langhaar scheren mag nooit met GEWONE tondeuse maar zelfs met speciale tondeuse moet je echt weten wat je doet/ervaring hebben want je "snijdt" zo door hun zeer dunne huid met alle gevolgen van dien.Ik ben er echt doodziek van geweest en zou niet willen dat het een andere kat gebeurd uit onwetendheid dus aub doe het niet!Ga alsjeblieft naar dierenarts met ervaring hierin of een trimster of neem een furminator of een babyschaartje voor de klitten maar doe het niet met een gewone tondeuse want die messen zijn te scherp voor een kat!
Zoals hierboven al gezegd wordt is het niet slim om zelf met een tondeuse aan de slag te gaan als je niet weet wat je doet. Kattenvelletjes zijn erg teer en je hebt er zo ingeschoren! Je kat laten hechten is duurder dan een trimsalon inschakelen. Als ik je een tip mag geven, zoek een trimmer die op katten gericht is en die zonder narcose werkt. Je hebt ook trimmers die aan huis komen. Het kost je inderdaad een paar tientjes, maar daarna ben je er wel een tijd vanaf en is je kat weer vrolijk en kan weer lekker bewegen, je krijgt een jongere kat ervoor terug. Een beetje trimsalon kan je ook een advies meegeven hoe je dit soort dingen kan voorkomen en je vertellen wat het juiste gereedschap is. En met wat geluk heb je de trimsalon daarna niet meer nodig.

En teveel borstelen is niet goed. Het is inderdaad de ondervacht die gaat klitten/vervilten. Oudere katten kunnen er soms niet meer zo goed bij of hebben gebitsproblemen en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Ik wil je best helpen met het vinden van een trimmer, laat het maar weten!

Kleine toevoeging: ga niet met een schaar aan de gang.... je zou niet de eerste en ook niet de laatste zijn die in zijn kat knipt.
Ik zou inderdaad niet zelf tonderen, dat vel is teer en zit ook nogal wijd om een kat heen waardoor het makelijk mis kan gaan. Vrienden van mij hebben hun kat weleens laten tonderen toen die oud was en zijn vacht niet meer onderhield en daar is hij toen zienderogen van opgeknapt! kan het wel aanraden, maar niet zelf doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven