Kat gedraagt zich vreemd

05-10-2011 09:55 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje gedraagt onze kat (vrouwtje) zich vreemd. Ze is nu 8 jaar. Een paar weken geleden begon het, als ze buiten was (het is geen echte buitenkat) ging ze boven op een schutting zitten, en bleef daar bijna de hele dag dus op dat smalle randje zitten. Ik dacht dat het kwam door de buurkat, want ik zag een keer toen ik thuiskwam dat onze kat min of meer gegrepen werd door hem.

Maar nu wordt het gedrag steeds gekker, ze wil niet meer naar buiten. Ze ligt in de keuken bovenop de magnetron, of op een (oude) theedoek op het aanrecht. Ze eet wel, drinkt ook, wast zich, wil ook nog graag aangehaald worden. Haar vacht ziet er nog goed uit.

Maar ze komt bijna niet meer van het aanrecht af, alleen om naar de kattenbak te gaan.

Het drinken is ook een beetje raar, ze wil niet meer uit haar eigen waterbak drinken, maar wel uit een laag breed glas. (Daar kwamen we bij toeval achter).

Ik snap niets meer van mijn kat, wie heeft een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Wil ook wel naar de dierenarts, maar ja ze eet wel, drinkt, wast zich, verder niets raars, alleen haar gedrag.
Iedere duidelijke verandering in het gedrag van je kat is een bezoekje aan de dierenarts waard. Ik zou haar echt even na laten kijken als ik jou was.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Wat soulcats zegt, gewoon even langs de dierenarts. Succes met poezebeest!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
zeker vreemd gedrag,als de da niets kan vinden zou je haar de resqu druppels van bach kunnen geven,die werken op de psyce, t lijkt dat ze in de war is.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Klinkt alsof de poes de grond niet veilig vindt. Misschien toch de buurkat? Of heb je muizen? Kind met nieuw speelgoed?
quote:patchouli_ schreef op 05 oktober 2011 @ 10:44:

Klinkt alsof de poes de grond niet veilig vindt. Misschien toch de buurkat? Of heb je muizen? Kind met nieuw speelgoed?

ja dat idee heb ik dus ook, dat ze de grond niet veilig vind. Maar ze is al 8, dit is vrij opeens ontstaan. Heb voor zover ik weet geen muizen. en mijn kinderen zijn al op een leeftijd dat ze geen echt speelgoed meer hebben.

Ik ga vanmidaag even naar de DA. Nu staat ze met haar pootjes op de vensterbank naar buiten te kijken, maar ze wil pertinent niet naar buiten. Ze eet wel gewoon.
Ben naar de dierenarts geweest. Conclusie: medisch gezien niets aan de hand. De DA vond haar er prima uitzien, goede vacht, ogen staan helder en zijn schoon, idem oren, kat helemaal onderzocht, geen problemen bij de nieren.

DA denkt dat haar vreemde gedrag te maken heeft met het feit dat katten nou eenmaal aparte wezens zijn, en dat het wel vaker gebeurt dat katten wat afwijkend gedrag vertonen, en dan opeens na een tijdje weer in hun gewone ritme komen.

Het kan ook iets psychisch zijn, maar zeker niet iets ernstigs. Gelukkig maar, i.i.g. bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ook zo'n apart geval erbij zitten. Omdat zij nog wel eens ontsnapt uit de tuin, houd ik haar liever binnen. Vooral in de winter doe ik dat. Als het dan langzaamaan weer mooi weer wordt, krabt ze tegen het raam aan om naar buiten te willen. Wanneer ik dan de deur opendoe, gaat ze niet naar buiten. Zet ik haar zélf buiten, dan loopt ze een meter en draait dan acuut om. Ze durft dan blijkbaar niet. Na veel van die pogingen (gedurende een aantal weken) heeft ze weer de smaak te pakken en loopt dan alsnog naar buiten.

Is dus ook iets psychisch hier, maar blijkbaar niet iets verontrustends. Hoop dat jij erachter komt wat het is, gewoon wat uitproberen misschien, net als met dat glasbakje. :-)
Poes is ruim 6 jaar geleden bevallen van 3 kittens. Een echt goede poezenmoeder vonden we haar niet, maar ze liet ze ook niet helemaal aan hun lot over, ze ging wel rustig een paar uur weg.

Een kitten hebben we toen gehouden, de andere 2 gingen naar bekenden van ons.

Die ene die we hebben gehouden, is na ruim 2 jaar bij de overburen gaan wonen. Ook zoiets aparts, hij komt af en toe nog wel eens even buurten, want hij weet dus precies waar hij vandaan komt. Maar hij slaapt, eet en woont dus aan de overkant.

Deze mensen zijn helemaal dol op dieren, en zij had hem een keer eten gegeven. Thuis kreeg hij natuurlijk ook eten, maar ja.

Wat hier speelde is denk ik dat we dus moeder en zoon in huis hadden, en dat dat uiteindelijk niet zo klikte.

Ze vochten niet echt, maar er was af en toe wel een wie is de baas conflict. Moeder vond dat zij de baas was, woonde hier al en was moeder, en zoon was het mannetje (ook na zijn sterilisatie), dus ook de baas. En ik denk dat dat botste.

Maar goed, we zien hem nog regelmatig (ook leuk voor de kinderen) en het gaat goed met hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven