Kat gooit nieuwe dingen op de grond

02-01-2011 10:33 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
1 van mijn 2 katten heeft de instelling: alles wat nieuw in huis is of dingen die even ergens anders liggen, gooi ik op de grond want het hoort er niet!!

Vanochtend had ik ook duidelijk bewijs dat kat 1 ´s nachts wandelingen maakt over het aanrecht, want mijn nieuwe kookwekker was omgegooid en hing tussen het aanrecht en het fornuis. Gelukkig was deze van plastic want mijn vorige kookwekker was van steen of zoiets en na 1 dag lag die gesneuveld op de grond.

Alles wat ik nieuw koop of dingetjes die ik even ergens anders neerzet dat tikt meneer eraf! Zo van, dit hoort hier niet!!

Ook mobiele telefoons die even op een kastje liggen waar hij net op zit tikt hij eraf.

Doen jullie katten dit ook?
Kopjes geven aan voorwerpen is bedoeld om zijn feromonen af te geven, ook bij mensen. Het is dus geen liefdesverklaring, al doen ze het graag bij hun baasje tijdens het aaien.
snap die lach-smileys eigenlijk niet Zou het echt niet kunnen waarderen als mijn telefoon op de grond stuk zou vallen door een kat.
quote:Groll schreef op 02 januari 2011 @ 11:06:

Vroegah moest je zo'n anarchistische kat "opvoeden" met stralen uit een plantenspuit. Ik vraag me af of dat nog steeds zo is in dit hightech tijdperk.

Dat is helaas zinloos gebleken, want de kat doet het dan als je er niet bij bent.

Zeker bij zelfbelonend gedrag, dus als hij de beloning uit zichzelf haalt door op de aanrecht of de tafel te springen of iets kapot te maken.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 11:26:

[...]

Dat is helaas zinloos gebleken, want de kat doet het dan als je er niet bij bent.

Zeker bij zelfbelonend gedrag, dus als hij de beloning uit zichzelf haalt door op de aanrecht of de tafel te springen of iets kapot te maken.

Maar een kat is natuurlijk ook niet slim dus er moet toch wel een contructie te verzinnen zijn om het beestje een onaangename associatie te laten ondergaan. Of een aangename sensatie als hij voor "goed" gedrag kiest. Google weet raad.

Hoewel ik de indruk heb dat kattenmensen vooral van stoute katten houden moet er beslist iets aan te doen zijn, voor de baasjes die dat wensen.
quote:misspoez schreef op 02 januari 2011 @ 11:20:

Katten hier komen niet op het aanrecht zolang ik het zie, maar ik vind regelmatig poezenpotenafdrukken 's morgens. Zouden die van jou dat niet ook doen MV? Eén van mn katten geeft graag kopjes aan dingen die op de tafel staan, die gooit ook van alles op de grond en gaat dan van bovenaf heel verbaasd zitten kijken hoe dat dan toch weer kan.

Nee ik test het wel eens door geen brokken in de nacht neer te zetten en iets lekkers op het aanrecht te laten staan.

Wat wel een keer is voorgekomen is dat ze een kat buiten zien, die volgen ze (huiskamer heeft allemaal ramen achter elkaar) en op het eind om die kat nog te zien dat ze op de tafel springen, wat uiteraard niet de bedoeling is.

Maar wie weet wat die boefjes hier doen hoor in de nacht.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nou Groll, ik heb ook 2 van die draakjes en die zijn (op z'n zachts gezegd) nogal moeilijk te conditioneren. Schatten van beesten hoor, maar zodra ik even niet kijk zit er weer 1 op tafel, op het aanrecht of in de kledingkast.

Ze weten écht dat het niet mag (zodra ik kijk maken ze zich uit de voeten), maar soms blijven ze gewoon zitten tot ik opsta om ze er zelf af te halen. Net voor ik bij ze ben, springen ze dan weg en trekken een sprintje. Zó'n leuk spelletje vinden ze dat. Je begrijpt dat ik dat minder vind...

Maar ik heb nog geen goede opvoedingsmethode voor katten kunnen vinden, dus als je iets weet...

Ik zeg:
Dit iets?

http://www.kattengedragcentrum.nl/20-Trainen.html
Jeetje, wat bizar!

Dat die beesten dat allemaal kunnen leren!

Oke, nu weet ik dus zeker dat het aan mijn opvoedings-skills ligt en niet aan de katten...
quote:Groll schreef op 02 januari 2011 @ 11:47:

[...]

Maar een kat is natuurlijk ook niet slim dus er moet toch wel een contructie te verzinnen zijn om het beestje een onaangename associatie te laten ondergaan. Of een aangename sensatie als hij voor "goed" gedrag kiest. Google weet raad.

Hoewel ik de indruk heb dat kattenmensen vooral van stoute katten houden moet er beslist iets aan te doen zijn, voor de baasjes die dat wensen.

Uiteraard kunnen katten dingen leren en meer dan de meeste denken. Dit doe je met positieve of negatieve bekrachtiging en positieve en negatieve correctie.

Dit werkt voor alle dieren maar het best voor honden, paarden en andere intelligente groepsdieren. Een kat is geen groepsdier dus dat maakt het wat lastiger, maar niet onmogelijk.
Operante conditionering:

Er worden doorgaans 2 soorten bekrachtigers en 2 soorten bestraffers onderscheiden, die ongeveer hetzelfde effect op het leergedrag hebben:

•Positieve bekrachtiging: het aanbieden van een positieve prikkel (b.v. voedsel, geven van speelgoed aan kind)

•Negatieve bekrachtiging: het achterwege blijven of ophouden van de negatieve prikkel (b.v. hard lawaai of stroomstootje)

•Positieve correctie: het aanbieden van een negatieve prikkel

•Negatieve correctie: de afwezigheid of ophouden van de positieve prikkel (bijvoorbeeld onthouden van voedsel, een kind zijn speelgoed afnemen als het vervelend is).
Je kunt katten prima iets aanleren, hoor! Die van mij zijn bijv nog nooit (echt niet) op de tafel of het aanrecht geklommen in mijn afwezigheid. (Enige uitzondering is de kater die daar een keer heengevlucht is voor de pup, maar zelfs toen zat hij heel benepen te kijken met een blik van 'sorry, ik weet dat het niet mag maar het kon echt niet anders') En ook slapen ze op bed keurig op het speciaal daarvoor neergelegde dekentje.
quote:nummerzoveel schreef op 02 januari 2011 @ 13:03:

Je kunt katten prima iets aanleren, hoor! Die van mij zijn bijv nog nooit (echt niet) op de tafel of het aanrecht geklommen in mijn afwezigheid. (Enige uitzondering is de kater die daar een keer heengevlucht is voor de pup, maar zelfs toen zat hij heel benepen te kijken met een blik van 'sorry, ik weet dat het niet mag maar het kon echt niet anders') En ook slapen ze op bed keurig op het speciaal daarvoor neergelegde dekentje.Die blik kan ze je niet geven want katten kennen geen schuldgevoel, maar ze kunnen inderdaad best veel leren zoals dingen niet doen of anders doen. Dat doe je dus met operante conditionering.
Nou, schuldgevoel of niet, je kunt echt wel aan die koppies zien dat ze iets doen wat niet mag en dat heel goed weten!
quote:nummerzoveel schreef op 02 januari 2011 @ 13:23:

Nou, schuldgevoel of niet, je kunt echt wel aan die koppies zien dat ze iets doen wat niet mag en dat heel goed weten!

Nee, ze reageren meestal achteraf op jouw toon of lichaamstaal. Zelf hebben ze echt geen flauw benul, tenzij je binnen 3 seconden reageert. Zo lang is hun actieve oorzaak-gevolg besef.

Je vermenselijkt hier hun gedrag dus.
Je kunt de kat s' nachts toch in de bench doen? Dan kan hij de boel niet meer omgooien.
nou per ongeluk omgooien bij onderzoeken is er bij mijn kat niet bij. mijn 7 kilo en een en al spier zoekt zijn ding en pakt het of met zijn tanden (wat vervolgens een gat achterlaat) of gaat met zijn pootje er omheen en trekt het zo omver.. zo gaan de fotolijstjes uit de kast, boeken, en alles wat er ligt. hij heeft een obsessie met kabels doorbijten en daarnaast water, water water, dus de plantenspuit werkt amper. hij wil alleen maar drinken uit de douche en kijkt dan ook naar de douchekop en dan naar mij, zo van hallo ik zie er nog niks uitkomen... en zijn ergste obsessie is tampons, ingepakt in plastic.. hij kan daar de hele dag om zeuren en hij weet exact waar het doosje ligt of waar er een in mijn tas zit, handig als je ze zoekt wel.. helaas kan hij ook niet ver naar buiten, alleen op balkon en dat is niet genoeg.. buiten wandelen aan een tuigje heeft er alleen voor gezorgd dat hij nu ook bij de voordeur zeurt.. dus tja, wegdoen? geen optie want hij is gek op mij en ik op hem... dan maar verhuizen voor je kat haha we zijn inderdaad de bediende en niet de baas
Ik heb mijn katten direct geleerd dat ze niet op het aanrecht mogen. Niet op de wandtafel, eettafel en salontafel. Of te wel, gewoon met 4 pootjes op de grond blijven (op hun kattenkrabpalen na natuurlijk). Werkt super, niets kapot .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oh is al een oud topic
-
hij heeft ookal een jarenlange obsessie met inlegkruisjes ( die vist hij zo met zijn tandjes uit de verpakking ), maar ja een gebruikte is natuurlijk nog leuker en als ik niet op let dan vist hij die uit de vuilnis. Hij heeft ook een hevige obsessie voor plakstrips!! Moeilijk met inpakken van cadeautjes.

maar hij is en blijft een schat van een kater :-)
Katten houden van een beetje rellen/beetje aandacht trekken dus ja dit soort dingen is heel normaal.

Zorg dat hij/zij lekker veel speeltjes heeft, een krabpaal en altijd favoriet: een kartonnen doos als sloop/speelhuis.
quote:iones schreef op 02 januari 2011 @ 22:00:

Je kunt de kat s' nachts toch in de bench doen? Dan kan hij de boel niet meer omgooien.

Een kat is dus geen hond. Dit is het ergste wat je een kat kunt aandoen. Hij zal er zwaar gefrustreerd van raken.

Zorg gewoon dat er geen breekbare spullen binnen bereik liggen.

Kat opsluiten is heel zielig en kan leiden tot gedragsproblemen.

Geef hem/haar zoals ik hierboven al zei juist MEER te doen, niet minder.
Check! Hij zit vaak op de hoek van het aanrecht en alles wat daar ligt (boodschappenlijstje, brilletje, pen, kurketrekker) komt regelmatig naar beneden. Pure aandachttrekkerij. Hij is ook wel een begonnen aan een wijnfles, maar die heb ik maar snel even verplaatst.

Hij doet het ook heel bewust hoor, beetje schuiven met linkerpoot, duwen met rechterpoot en *mep* ding ligt op de grond.

En ja, daar hoort een achter, want ik vind het geweldig, zo'n eigenwijs beest.

Hier ook een kat die dondersgoed weet wat niet mag en het toch doet, ook met ons in de buurt. Bijv op het tafeltje springen. Dan halen we haar eraf, maar dan gaat ze altijd heel zielig miauwen, alsof we haar eeenorm pijn doen. Emotionele chantage hè.

Soms bijt ze ook. Vooral vriendlief is vaak de pineut, ze mag hem blijkbaar niet zo. Ik weet hoe ze is, dus ik zie het aankomen. En soms maak ik er een spelletje van, dan zit ik daarna wel onder de beten en krassen, maar dat vind ik niet erg.
Ik heb hier 2 katers. Beide 1 jr oud broertjes. Woon in appartement, komen buiten op het balkon. maar woonkamer vol met speeltjes. Daar wordt ook gretig gebruik van gemaakt haha. "savonds ruim ik veel speelgoed op, doe dat ik een doosje en na verloop van tijd gaat1 kat eens kijken waar hij zin in heeft om mee te spelen. Hij is dan in die doos aan het zoeken, druk er doorheen aan het gaan met zijn poten, grotere dingen gooit hij eruit zoals zijn favoriten sponzen waarmee hij graag speelt. Dat zijn van die sponzen "verpakt"in poetsdoek zeg maar zodat hij de spons zelf niet kan stuk bijten. En als hij het het gewenste speel ding heeft gevonden dan stopt hij het in zin bekkie en gaat er verderop mee spelen.. zo lief...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven