Kat heeft staart kaal geknabbeld

02-11-2011 11:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
De eerste 3 weken van oktober was ik op vakantie. Mijn 2 katten werden 2x per dag verzorgd door een lieve buurvrouw. De katten waren gewoon thuis in hun eigen omgeving en voor de vakantie ontvlooid. Bij terugkomst had mijn Brits korthaar van 4 jaar ineens een deel van zijn staart kaal geknabbeld. Een plek van ongeveer 4 bij 1 cm. Niets te zien op die plek, gewoon kaal, geen wondjes o.i.d. Iemand enig idee wat het kan zijn? Verveling tijdens de vakantie? We gaan wel vaker 3 weken op vakantie, maar dit heeft hij nog niet eerder gedaan.
hoe ziet zijn huid eruit op en om die vlek? Misschien heeft er wel iets gejeukt dat je zo niet kunt zien.
Waarschijnlijk stress of depressie.

Gaat waarschijnlijk over nu je er weer bent.

Maar soms kan een kat er in blijven hangen. De plek raakt geïrriteerd door het haren trekken en daardoor blijft hij er op kauwen.

In dat geval zo'n lampekap (doen ze dat bij katten?) halen of een rustgevend pilletje. Mijn kat kreeg antidepressiva en hield er toen mee op.
Heb je de kat onderzocht op vlooien, dit kan een oorzaak zijn.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dierenarts?
Mijn kat (alsielbeest) heeft dit ook heel lang gedaan. Staat, achterhand, pootjes, buik - allemaal kaal, geen gezicht!

Toen ze gewend genoeg was ging het beter, maar als ik een weekendje weg was, was het haar ook weer weg.

Misschien is jouw kat tijdens je afwezigheid ergens van geschrokken, of heeft íe ruzie gehad met de ander en is hij daarvan wat in de stress geraakt. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken, het komt vaak wel gewoon weer goed.
Stabilo echt antidepressiva?? Voor huisdieren neem ik aan.

Veel met de kat spelen zodat hij afleiding heeft en niet aan die plek gaat knabbelen
@stukje_cake: Er is dus niets te zien op die plek, gewoon kaal, geen wondjes o.i.d.

@StabiloBoss: Ja, stress of depressie, zou zomaar kunnen. Denk dat hij ervan baalde dat we er zo lang niet waren.

@Eindeloos: Zoals aangegeven, was hij ontvlooid vlak voor de vakantie. Voor de zekerheid vorige week de vlooienkam er nog even doorheen gehaald, maar geen vlooien.

@daydream: De dierenarts wacht ik nog even mee. De katten hebben altijd veel stress in de auto naar en bij de dierenarts. Hopelijk gaat het vanzelf over. Anders inderdaad de dierenarts.

@nieuwemaan11: Ja, misschien is er tijdens mijn afwezigheid iets gebeurd en is hij gaan knabbelen. Hopelijk gaat het beter nu ik weer thuis ben en groeit het haar vanzelf weer aan (zijn normaal lekker dikke Brits korthaar staart

@mika65: Pilletjes voor de katten ben ik ook geen fan van, sowieso moeilijk toedienen altijd. En nu wordt er weer veel met hem gespeeld en geknuffeld, dus hopelijk is hij gauw uit zijn 'depressie'
quote:Maartje13 schreef op 02 november 2011 @ 12:35:

@nieuwemaan11: Ja, misschien is er tijdens mijn afwezigheid iets gebeurd en is hij gaan knabbelen. Hopelijk gaat het beter nu ik weer thuis ben en groeit het haar vanzelf weer aan (zijn normaal lekker dikke Brits korthaar staart Ja geen gezicht hè, zo'n staart zonder haar? Mijn dier was net een te grote rat geworden als je op de staart af ging. Nu overigens weer lekker dik in de vacht (echt heel dik vergeleken met andere katten, waarschijnlijk een dik-harige voorouder ergens in de mix), en een keer zoveel haar op m'n tapijt/bank/schone was/laptop, dus ze heeft ook nog over! t
Ik denk ook aan stress en/of een gevoel van eenzaamheid tijdens je afwezigheid, maar het likken van het lichaam kan erg verslavend zijn, omdat er kalmerende endorfine vrijkomt, dus je moet dit wel goed in de gaten houden.

Als hij het blijft doen kun je even wat Zylkène bij je DA halen (je kat hoeft niet mee). Dit is een kalmerend voedingssupplement in capsulevorm dat je zo kunt geven of over het eten kunt doen. Het is niet versuffend en het is ook geen medicijn, maar het werkt vaak wel erg goed tegen dit soort dingen (hij haalt zijn kalmering daar dan it ipv uit het likken).

Werkt dit niet dan moet je kat inderdaad aan een kap of aan "antidepressiva" (=stressonderdrukker) voor katten (Clomicalm)
het kan ook dat daar een huidschimmeltje zit ,mijn poes heeft dat ook eens gehad ,ontdekt door de lamp van de zonnebank dan zie je groen licht bij de staart ,d.a doet het ook met een lampje op die manier .succes
@nieuwmaan11: Hahaha, ja ik zie het voor me, zo'n dikke kat met een rattenstaartje. Bij die van mij is het gelukkig maar een deel van zijn staart, maar als je de staart aait, zit er in het midden een deuk, geen gezicht. Die van mij verharen ook zo ontzettend, onbegrijpelijk dat ze niet helemaal kaal zijn, als je ziet wat er op de bank en de grond ligt

@iris1969: Ik denk inderdaad dat hij beledigd was dat we weer 3 weken weg waren en toen is gaan likken en bijten omdat er toevallig iets kriebelde daar. Bedankt voor de tip van de Zylkene.

@luna400: Het zou inderdaad ook nog een huidschimmeltje kunnen zijn. Zo op het oog zie je niets, maar ik weet dat je het wel ziet met zo'n speciale lamp. Ik heb geen zonnebank, dus als het niet over gaat, toch maar een keertje bij de dierenarts langs.
Als ik het zo lees en je weet zeker dat er geen vlooien zijn denk ik dat het stress is door de vakantie. Het probleem is datals de stress weg is de kat vaak toch blijft door gaan met bijten en krabben door de jeuk. Je zou Puur Jeuk kunnen geven, een natuurlijk middel om de jeuk te doorbreken.
We zijn weer twee weekjes verder. Ruim een week geleden ben ik met de kat naar de dierenarts geweest, want het likken en bijten aan zijn staart werd steeds erger. Alles gecheckt, geen vlooien, geen wondjes, geen uitslag. Het zit dus tussen zijn oortjes, stress gehad tijdens de vakantie. Hij heeft een injectie gehad met een soort prednison. Hier zou hij rustiger van worden en dan moeten stoppen met bijten en likken. Helaas werkte dit ook niet. Vorige week heeft hij zijn staart rondom kaal gebeten en gelikt. Ik heb afgelopen vrijdag zalf tegen de jeuk gehaald bij de dierenarts en dat smeer ik nu 2x per dag op zijn staart. Het lijkt nu ietsje beter te gaan, maar terwijl ik dit typ, zit hij toch weer aan zijn staart te likken. De assistente van de dierenarts adviseerde ook nog een vernevelaar met synthetische feromonen te gaan gebruiken. Daar starten we dan volgende week mee.
Jammer dat hij nog steeds in die vicieuze circel zit .

Denk ook aan Zylkène, dat kan echt helpen of anders Clomicalm als het echt niet stopt. Vraag je DA naar informatie hierover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven