Kat ineens heel ziek..wat te doen?

28-02-2010 14:06 466 berichten
Is dit acuut? Mijn kat van bijna 14 huppelde vrijdag overdag nog vrolijk rond, maar 'savonds werd ze ineens lusteloos en wilde ze niet eten. Sinsdien eet en drinkt ze helemaal niets meer en ligt ze continu nogal lusteloos op een plek te slapen.Als ze een keer opstaat loopt ze wat wankel. Ze heeft erge traanogen en het ziet er af en toe uit alsof ze wat moeite heeft met slikken.

Poes is dus duidelijk ziek. Ik ga morgen sowieso langs de DA maar ik vraag me af hoe ernstig het is en of ik nog wel een dag kan wachten?

Ze is 14 jaar lang kerngezond en heel erg actief geweest, nog nooit iets gehad, vind het echt zo naar om haar zo te zien...
Ik heb deze kat niet genómen maar opgevangen. Ik heb als student niet de financiele middelen om zelf te kiezen voor een dier, wat ik om die redenen ook niet heb gedaan, maar deze kat komt vanuit mijn ouderlijk huis. Mijn moeder kon niet meer voor haar zorgen dus het was het óf het asiel óf een thuis bij deze armoedzaaier en nalatige dierenbeul. Gek genoeg was Poes dolblij met haar plekje bij mij en bloeide ze helemaal op.

Als het om medische zorg gaat, is het keuzes maken. Voor de meesten van jullie waarschijnlijk hard en onbegrijpelijk, voor mij de realiteit. Even in de auto ( hier dus fiets) om bij de dierenarts aan te wippen gaat niet zo makkelijk.

Makkelijk oordelen over mijn situatie, maar ik heb er geen moment spijt van dat ik Poes in huis heb genomen. Misschien komt ze qua zorg te kort, maar dat weegt voor mij niet op tegen een leven in een asiel. Ik laat mezelf hier dus ábsoluut niet wegzetten als slechte dierenverzorgster, al zal dit verhaal wel weer genoeg reden geven tot commentaar. So be it.
Alle reacties Link kopieren
quote:arrasje schreef op 28 februari 2010 @ 16:31:

Laat TO nu zelf beslissen want zij ziet haar kat en neemt waar hoe het gaat.

Als het slechter gaat neemt zij heus wel contact op met de dierenarts .

Sorry maar ik vind sommige reacties erg hysterisch. De dierenarts was m.i. duidelijk en weet uit ervaring wat er aan de hand kan zijn. Hij heeft een advies gegeven en haar niet afgewimpeld.

Nou ze vroeg ons om advies. Dat kreeg ze maar ze gaat toch niet naar de DA. Ja idd, haar goed recht. Ik durf alleen te beweren als het morgen slechter is dan zij dacht dat ze het hier nooit komt vertellen. Geeft niet.

Mij gaat het om het welzijn van het beestje. Een paar dagen zo ziek dat zou mij echt raken, ik zou het niet zover laten komen. En ik begrijp dat dat een persoonlijke keuze is. Maar een kat op die leeftijd, met die klachten, nou het kan zomaar zijn dat ........... nou vul maar in.

En voor de duidelijkheid, je hoeft niet met elk pijntje bij een DA te zitten. Maar ik weet wanneer het niet goed zit bij mijn katten, dan ga ik dat niet afwachten. TO weet dat niet, anders ga je niet vragen aan kennissen wat te doen en een topic erover openen. Maar als je niets met de adviezen wilt doen, ja eigen keuze.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:arrasje schreef op 28 februari 2010 @ 16:40:

Kom op mensen, de dierenarts heb je op gezette tijden nodig maar zelf inschatten wanneer etc. is heel belangrijk.

Soms kijk je iets aan en soms bel je. Klaar!Helemaal eens, maar dan moet je dus wel weten wat er wel of niet levensbedreigend is. Niet eten is voor katten met enkele dagen al dodelijk. Dat werkt heel anders dan bij mensen. Dit soort kennis hebben veel mensen niet, dus is het handig om gauw professioneel advies te vragen, en een second opinion als je het niet vertrouwt.
Ik heb helaas te vaak gezien dat mensen dachten dat ze nog wel even konden wachten... Liever een keer teveel dan een keer te weinig.

Nogmaals: leververvetting ligt op de loer, en dat is echt geen pretje! Dus als ze niet gaat eten vandaag, ga haar echt dwangvoeren! Kan dit niet genoeg benadrukken.
Een kat kan echt veel hebben. Mijn Siep is drie dagen weg geweest. Drie dagen geen eten en waarschijnlijk alleen wat sneeuw gegeten. Hij was mager ja, toen hij terug kwam. En ziek. Ben meteen naar de dierenarts gegaan en was ook 135 euro kwijt. En de DA kon niet zeggen waar het door kwam. Mogelijk iets verkeerds gegeten. Gelukkig is hij nu weer opgeknapt.

Dus geen paniek als een kat een paar dagen niet eet. Als ie maar blijft drinken.

En als een kat 14 jaar is heeft ie toch een goed baasje. Anders was hij nooit zo oud geworden.

Niemand kan in een anders portemonnee kijken. Soms is het best moeilijk. Als je het niet hebt kun je nu eenmaal geen dierenarts betalen. En ze eisen toch contante betaling. Ik was al blij dat wij de laatste maanden van vorig jaar geen reden hadden voor een bezoek aan de dierenarts. We waren even platzak. Ik zou niet weten hoe ik dat er nog eens bij had moeten doen.
Haal dan op zijn minst wat dwangvoer bij de dierenarts, iets is beter als niets. Heet het a/d van Hills of recovery van Royal canin.

Kans is ook aanwezig dat ze dat wel zo eet omdat het extra lekker is gemaakt.
quote:arrasje schreef op 28 februari 2010 @ 16:40:

Kom op mensen, de dierenarts heb je op gezette tijden nodig maar zelf inschatten wanneer etc. is heel belangrijk.

Soms kijk je iets aan en soms bel je. Klaar!Helemaal waar maarrrrr....dit lijkt me nou echt zo'n gevalletje van gaan en wel direkt!
.
quote:mylenevalerie schreef op 28 februari 2010 @ 16:34:

[...]

Nou als je al weet hoe we hier reageren dan wist je toch al meteen wat voor antwoorden je zou krijgen. En je hoeft geen ubermoeder te zijn. Maar je kat geeft aan vrij ziek te zijn en jij gaat overal meningen zoeken die jouw steunen om maar niet te gaan. Jouw omgeving zei ook al dat je niet hoefde te gaan. Hier zegt iedereen bijna van ga erheen. Maar je gaat toch niet. Dat is wat ik zo vreemd vind. Waarom dan een topic openen als je toch niet naar de DA eerder gaat. Tsja, en je kan ons toch niet verwijten als wij onze kat niet nog een paar dagen laten lijden? Heeft niets met ubermoeder te maken maar meer met gezond verstand.

Ik weet dar hier veel mensen topics openen en alleen steun willen maar dat is hier niet het geval. Ik vind namelijk tussen advies en oordelen/vingertjes een groot verschil zitten. Het is de toon die de muziek maakt...

Alle adviezen hier maken juist dat ik wél van plan ben om zo langs de DA te rijden. Jammer alleen dat de menselijke benadering lastiger is dan de oordelende benadering.
quote:Zoebie schreef op 28 februari 2010 @ 16:43:

Dus geen paniek als een kat een paar dagen niet eet. Als ie maar blijft drinken.

Absoluut niet waar! Bij een hond kan het geen kwaad, bij een kat wel. Dat het bij jou goed gaat wil niet zeggen dat dat bij andere katten ook zo is. Heb ze helaas te vaak gezien.

Zeker iets als niet eten is ontzettend gevaarlijk bij een kat maar heel makkelijk op te lossen door te dwangvoeren.
.
quote:lindy schreef op 28 februari 2010 @ 16:45:

Ach, hou toch op. Ik heb dertien jaar een hond gehad, gekregen als student. Daar spaarde ik voor als het nodig was. Ben ik midden in de nacht mee naar een spoedkliniek geweest ooit, had ik ook geen auto of rijbewijs en in tegenstelling tot een kat zet je een grote hond niet even in een carrier. Daarvoor kun je de dierenambulance bellen. Je zit gewoon smoezen te verzinnen. Het is jouw keuze, inderdaad, maar de consequenties zijn dat ook.

Nogmaals, ik hoop dat je kat okay is, maar acute klachten zijn áltijd reden tot zorg.Het feit dat jij zo handelt wil nog niet zeggen dat dit de maatstaaf móet zijn van ieder ander.
quote:DeKenau schreef op 28 februari 2010 @ 16:42:

Ik heb deze kat niet genómen maar opgevangen. Ik heb als student niet de financiele middelen om zelf te kiezen voor een dier, wat ik om die redenen ook niet heb gedaan, maar deze kat komt vanuit mijn ouderlijk huis. Mijn moeder kon niet meer voor haar zorgen dus het was het óf het asiel óf een thuis bij deze armoedzaaier en nalatige dierenbeul. Gek genoeg was Poes dolblij met haar plekje bij mij en bloeide ze helemaal op.

Als het om medische zorg gaat, is het keuzes maken. Voor de meesten van jullie waarschijnlijk hard en onbegrijpelijk, voor mij de realiteit. Even in de auto ( hier dus fiets) om bij de dierenarts aan te wippen gaat niet zo makkelijk.

Makkelijk oordelen over mijn situatie, maar ik heb er geen moment spijt van dat ik Poes in huis heb genomen. Misschien komt ze qua zorg te kort, maar dat weegt voor mij niet op tegen een leven in een asiel. Ik laat mezelf hier dus ábsoluut niet wegzetten als slechte dierenverzorgster, al zal dit verhaal wel weer genoeg reden geven tot commentaar. So be it.

Kijk nu ben je pas eerlijk. Geld speelt een rol. Geeft niet, maar dan moet je niet in eerste instantie doen alsof je morgen pas bij de DA terecht kan.

Niet voor nu maar misschien een tip voor de toekomst. Ik heb het aantal katten ook afgestemd op wat ik kan betalen. Zit financieel ook zeer krap. Dus neem er ook niet meer omdat ik perse altijd naar een da wil kunnen als er wat is. Ik spaar dus voor ze voor het geval ze wat hebben. Zet wat apart. Is ook maar beperkt hoor dus het is niet zalig makend. Maar ik kan wel direct naar een da. En anders verkoop ik gewoon wat spullen, katten gaan voor.

Daar heb je nu niets aan maar misschien kan je daar voortaan aan denken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Zoebie schreef op 28 februari 2010 @ 16:43:

Een kat kan echt veel hebben. Mijn Siep is drie dagen weg geweest. Drie dagen geen eten en waarschijnlijk alleen wat sneeuw gegeten. Hij was mager ja, toen hij terug kwam. En ziek. Ben meteen naar de dierenarts gegaan en was ook 135 euro kwijt. En de DA kon niet zeggen waar het door kwam. Mogelijk iets verkeerds gegeten. Gelukkig is hij nu weer opgeknapt.

En als een kat 14 jaar is heeft ie toch een goed baasje. Anders was hij nooit zo oud geworden.

Niemand kan in een anders portemonnee kijken. Soms is het best moeilijk. Als je het niet hebt kun je nu eenmaal geen dierenarts betalen. En ze eisen toch contante betaling. Ik was al blij dat wij de laatste maanden van vorig jaar geen reden hadden voor een bezoek aan de dierenarts. We waren even platzak. Ik zou niet weten hoe ik dat er nog eens bij had moeten doen.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Dekenau, kan je moeder dan niet voor de kosten opdraaien? Het is per slot van rekening haar kat geweest.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Ik vind het jammer dat je niet reageert op het verhaal over de noodzaak dat ze vandaag iets te eten binnen krijgt.

Ik hoop dat je daar voor zorgt. Heb je iets van natvoer in huis?
quote:DeKenau schreef op 28 februari 2010 @ 16:45:

[...]

Ik weet dar hier veel mensen topics openen en alleen steun willen maar dat is hier niet het geval. Ik vind namelijk tussen advies en oordelen/vingertjes een groot verschil zitten. Het is de toon die de muziek maakt...

Alle adviezen hier maken juist dat ik wél van plan ben om zo langs de DA te rijden. Jammer alleen dat de menselijke benadering lastiger is dan de oordelende benadering.Ik heb nog even teruggelezen, en volgens mij is er nauwelijks geoordeeld. De posts werden pas wat harder toen jij begon over dat je behandeld werd als Grote Dierenbeul. Daarvoor zeiden veruit de meeste mensen alleen maar dat je zo snel mogelijk hulp moest zoeken. Zonder oordeel over jou.
quote:DeKenau schreef op 28 februari 2010 @ 16:45:

[...]

Alle adviezen hier maken juist dat ik wél van plan ben om zo langs de DA te rijden. Jammer alleen dat de menselijke benadering lastiger is dan de oordelende benadering.

Dat is heel fijn om te lezen!

En weet je misschien komt het wel rot op je over maar vergeet niet dat iedereen hier reageert vanuit gevoel voor katten/dieren.

En vaak uit eigen ervaring...
.
quote:DeKenau schreef op 28 februari 2010 @ 16:48:

[...]

Het feit dat jij zo handelt wil nog niet zeggen dat dit de maatstaaf móet zijn van ieder ander.Mee eens. Hopelijk valt het allemaal mee en is je kat er snel weer bovenop! Sterkte
Ja, de tip van Petra lijkt me zeker niet verkeerd, pik je die op?

Veel succes!
quote:petra1985 schreef op 28 februari 2010 @ 16:46:

[...]

Absoluut niet waar! Bij een hond kan het geen kwaad, bij een kat wel. Dat het bij jou goed gaat wil niet zeggen dat dat bij andere katten ook zo is. Heb ze helaas te vaak gezien.

Zeker iets als niet eten is ontzettend gevaarlijk bij een kat maar heel makkelijk op te lossen door te dwangvoeren.Volgens mijn DA kon het geen kwaad. Ik heb geen advies gekregen om hem onder dwang te voeren. Bovendien kwam alles er weer uit omdat ie spuugde. Dus had dwang niets uitgemaakt.
quote:mylenevalerie schreef op 28 februari 2010 @ 16:42:

[...]

Nou ze vroeg ons om advies. Dat kreeg ze maar ze gaat toch niet naar de DA. Ja idd, haar goed recht. Ik durf alleen te beweren als het morgen slechter is dan zij dacht dat ze het hier nooit komt vertellen. Geeft niet.

Mij gaat het om het welzijn van het beestje. Een paar dagen zo ziek dat zou mij echt raken, ik zou het niet zover laten komen. En ik begrijp dat dat een persoonlijke keuze is. Maar een kat op die leeftijd, met die klachten, nou het kan zomaar zijn dat ........... nou vul maar in.

En voor de duidelijkheid, je hoeft niet met elk pijntje bij een DA te zitten. Maar ik weet wanneer het niet goed zit bij mijn katten, dan ga ik dat niet afwachten. TO weet dat niet, anders ga je niet vragen aan kennissen wat te doen en een topic erover openen. Maar als je niets met de adviezen wilt doen, ja eigen keuze.

Tja ik ben inderdaad een belachelijk onzeker, immens slecht baasje voor mij dier. God zij dank hoeven jouw dieren dit niet mee te maken.

Hou toch op zeg.
.
@ Zoebie: Dan heb je een hele rare dierenarts, het is algemeen bekend dat katten die niet eten een kans hebben op leververvetting. Dit kan al na 2 a 3 dagen ontstaan.

Als een kat braakt dan geef je een anti braakmiddel.

Edit: ok iets genuanceerder had gekund. Op dit punt heb je een rare dierenarts. Leververvetting is echt levensgevaarlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven