Kat ineens heel ziek..wat te doen?

28-02-2010 14:06 466 berichten
Is dit acuut? Mijn kat van bijna 14 huppelde vrijdag overdag nog vrolijk rond, maar 'savonds werd ze ineens lusteloos en wilde ze niet eten. Sinsdien eet en drinkt ze helemaal niets meer en ligt ze continu nogal lusteloos op een plek te slapen.Als ze een keer opstaat loopt ze wat wankel. Ze heeft erge traanogen en het ziet er af en toe uit alsof ze wat moeite heeft met slikken.

Poes is dus duidelijk ziek. Ik ga morgen sowieso langs de DA maar ik vraag me af hoe ernstig het is en of ik nog wel een dag kan wachten?

Ze is 14 jaar lang kerngezond en heel erg actief geweest, nog nooit iets gehad, vind het echt zo naar om haar zo te zien...
Alle reacties Link kopieren
Hè gatsie. Nog steeds niet beter?

Wat frustrerend is dat toch, je doet zo je best voor je poezebeest.

Hopelijk gaat het snel beter.
Net weer bij DA geweest voor eetlustopwekkende injectie. Had 'ie dat niet even wat eerder kunnen doen??? Ik weet niet erin zit, maar bij thuiskomst is mijn kat weer tot leven gekomen! Ze reageert weer en wil meteen eten.

edit: misschien moet ik niet te vroeg juichen, ze is inmiddels weer onder de bank verdwenen en het recovery voer wil ze ( nog) niet eten.

Sardientjes ( die ik heb gehaalt, ik dacht, dat ruikt heel erg sterk, misschien helpt dat) dus wel.
Super, hopende dat de stijgende lijn doorzet!

Zei de dierenarts verder nog iets?
Dat ze idd waarschijnlijk een virus is en dat ze verder zelf zou moeten herstellen. Was wel een goed teken dat ze geen koorst meer had en niet meer overgaf.
Oh, hij zei ook nog met klem dat het héél goed was dat ik haar dwangvoerde, dus Petra, je pleidooi voor dwangvoeren is niet voor niets geweest Ik was er zelf niet zo snel opgekomen om dat te gaan doen, vrees ik.
Ach, dat is de ervaring denk ik. En soms denken mensen dat het voor alle dieren hetzelfde is.

Een hond kan best een paar dagen zonder eten als hij maar drinkt, een kat dus absoluut niet.

Ik vind het wel erg slecht van je dierenarts dat hij niet zelf eerder op dwangvoeren heeft aangedrongen. Maar goed, het is goedgekomen.

Ik hoop dat ze snel weer helemaal opknapt!
*knip*
Yep :-)
Ik weet niet of dit al eerder gezegd is, maar mijn ervaring met katten is dat als ze niet willen eten je een stukje kip voor ze kan koken en die in kleine stukjes met het sap van het koken kan geven. Kip schijnt goed te zijn voor katten, en de geur kan ook eetlustopweekend zijn. Tip van mijn DA...
Oh jee, voel me wel betrapt nu

Ben hier eigenlijk een stiekeme meelezer, reageer niet vaak.

Maar de Viva-rellen vind ik zeer vermakelijk om te lezen
Onze poes is gelukkig gezond, maar die is zelf niet zo'n fan van gekookte kip. Die vindt verse tonijn niet te versmaden..... (en dat vind ik zelf ook lekker, vandaar dat ze 't wel eens krijgt)
quote:petra1985 schreef op 03 maart 2010 @ 17:31:

Oh jee, voel me wel betrapt nu

Ben hier eigenlijk een stiekeme meelezer, reageer niet vaak.

Maar de Viva-rellen vind ik zeer vermakelijk om te lezen

Ik vertel het niet verder

Zal m'n post wel even aanpassen.
quote:propje schreef op 03 maart 2010 @ 17:55:

[...]

Ik vertel het niet verder

Zal m'n post wel even aanpassen.Ach maakt niet uit hoor, heb niets te verbergen.
Gelijk van mijn werk een blik op dit topic om een update te lezen en gelukkig lees ik weer iets betere berichten.

Je hebt trouwens gelijk dat het ook vreemd is dat je dierenarts niet eerder een eetlustopwekkende injectie heeft gegeven, dat had hij direct moeten doen en het is nog vreemder dat hij niet aandrong op dwangvoeren.

Een virus is niet te voorkomen en moet behandeld worden met AB, maar met de juiste behandeling had je poes er veel minder last van gehad dan nu en ik wil al helemaal niet weten wat er was gebeurd zonder de tips van dit forum!
O ja, als ze de Recovery niet eet, maar andere dingen wel dan mag je dat met een gerust hart geven, want alles wat ze zelfstandig binnen krijgt is nu mooi meegenomen. Dus leef je uit, maar pas wel op voor diarree, dus niet te vette dingen geven.
Aha, doorgaan zo!!! en geen zoute dingen geven
gekookte witvis met kookvocht vinden ze ook heerlijk
quote:iris1969 schreef op 03 maart 2010 @ 18:25:

Een virus is niet te voorkomen en moet behandeld worden met ABVolgens mij werken antibiotica alleen tegen bacteriën. Tegen virussen zijn geen geneesmiddelen. Je kunt het overleven (en dat gebeurt bij verreweg de meesten virussen), of niet.
Daar heb je wel gelijk in Delphicat, maar ik heb gemerkt dat bij een dergelijk virus en bij (beginnende) niesziekte, waar dit ook sterk op lijkt, AB toch wel zijn werk doet. Uiteraard moet deze kat dit uitzieken, maar AB helpt hier wel bij. Vraag me niet hoe .
Fijn dat je kat weer wil eten! Tja, en als ze nog niet lekker is dan snap ik dat ze onder de bank kruipt. Dat komt ook wel weer goed, zet 'm op!!
vaak vinden ze hills a/d net wat lekkerder dan recovery. Misschien die nog even halen en proberen. Ze heeft waarschijnlijk wat valium gehad, dat wekt de eetlust op.
Ze mag ook gewoon blikvoer hebben DeKenau als ze dat wel zelfstandig wil eten, net als gekookte kip en gekookte witte vis.

Recovery en A/D zitten echte bomvol met geconcentreerde voedingsstoffen, maar als ze dat niet wil en wel iets anders, dan hoef je haar daarin niet te dwingen. Dwangvoeren is alleen nodig als ze echt niets eet.
quote:iris1969 schreef op 03 maart 2010 @ 19:43:

Daar heb je wel gelijk in Delphicat, maar ik heb gemerkt dat bij een dergelijk virus en bij (beginnende) niesziekte, waar dit ook sterk op lijkt, AB toch wel zijn werk doet. Uiteraard moet deze kat dit uitzieken, maar AB helpt hier wel bij. Vraag me niet hoe .

Niesziekte kunnen toch meerdere virussen zijn, maar ook een bacterie (Bordetella) die het kan veroorzaken?

AB kan helpen bij bacteriële infecties die in de loop van het ziekteproces de kop kunnen opsteken, waardoor de kat er wat makkelijk doorheen komt.
quote:iris1969 schreef op 03 maart 2010 @ 19:43:

Daar heb je wel gelijk in Delphicat, maar ik heb gemerkt dat bij een dergelijk virus en bij (beginnende) niesziekte, waar dit ook sterk op lijkt, AB toch wel zijn werk doet. Uiteraard moet deze kat dit uitzieken, maar AB helpt hier wel bij. Vraag me niet hoe .omdat een virus pas echt kwalijk wordt als het ontaardt in een bacteriele infectie, zoals longontsteking. En dat is prima te behandelen met AB.
quote:Equus schreef op 03 maart 2010 @ 21:34:

[...]

Niesziekte kunnen toch meerdere virussen zijn, maar ook een bacterie (Bordetella) die het kan veroorzaken?

ja ook!

AB kan helpen bij bacteriële infecties die in de loop van het ziekteproces de kop kunnen opsteken, waardoor de kat er wat makkelijk doorheen komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven