Kat is vegetarisch
vrijdag 7 oktober 2011 om 22:35
Ik heb een jong poesje van 6 maanden, heel lief en vrolijk beestje. Alleen lust ze geen vlees en geen vis, dus ook geen brokjes die naar vlees of vis smaken. Ze eet alleen de groentenbrokjes van de hond en ik voer haar wat bij met brinta. Ik vind het nogal vreemd dat ze vegetarisch lijkt te zijn, wat kan ik het beste doen? Heb al zitten denken om haar niks anders te geven dan kattenbrokjes zodat ze dat wel moet eten als ze honger heeft, maar vind ik ook weer zielig.
Iemand hier ervaring mee??
Iemand hier ervaring mee??
vrijdag 7 oktober 2011 om 22:37
Eet ze ook geen echt vlees en echte vis? Dus geen brokken bedoel ik, maar gewoon rauwe visof vlees in stukjes gesneden? Als ze dat wel lust, is ze iig geen vegetarier, maar haalt ze haar neus op voor de blikken.
Heb je ook al geexperimenteerd met verschillende merken? Misschien vindt ze een bepaald merk niet te vreten?
Heb je ook al geexperimenteerd met verschillende merken? Misschien vindt ze een bepaald merk niet te vreten?
vrijdag 7 oktober 2011 om 22:48
Let wel goed op bij een kat die alleen maar vegetarisch eet, dat die wel voldoende taurine binnen krijgt. Katten kunnen dat niet aanmaken en worden door taurine gebrek blind. Als er echt vegetarisch voor katten bestaat, neem ik aan dat het daar extra aan toegevoegd is.
Als een melkdrinkende kat geen diarree heeft, kan het eigenlijk niet zo veel kwaad. Oudere katten zijn vaak lactose intolerant, en dat uit zich in buikpijn en diarree.
Als een melkdrinkende kat geen diarree heeft, kan het eigenlijk niet zo veel kwaad. Oudere katten zijn vaak lactose intolerant, en dat uit zich in buikpijn en diarree.
vrijdag 7 oktober 2011 om 22:52
Heb je verse vis of vlees geprobeerd? Echt? En dat wilde ze niet? Hmmm, dat is nou niet bepaald normaal. Zoals Boterblommetje al schrijft: de spijsvertering van een kat is absoluut niet ingesteld op groenten.. Dit lijkt me een katje zonder overlevingsdrang... Ik denk dat je echt de dierenarts moet inschakelen, zonder vlees of vis gaat een kat dood, volgens mij...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:00
quote:marilyn_88 schreef op 07 oktober 2011 @ 22:54:
ik geef haar kattenmelk, is dat ook slecht? is lactosevrij dacht ik. Kan me niet voorstellen dat ze levensmoe is. Ik kan morgen de dierenarts wel even bellen voor advies
Dat laatste zou ik maar doen ja.
En Hasses 'voorspelling' vind ik wel wat zwart hoor... ik heb een kat gehad die dol was op aardbeienjam en aardappelschillen. Beestje was met een paar weken oud aan de zwerf geraakt en had besjes enzo gegeten om te overleven, vandaar die voorkeur voor plantaardig voedsel. Uiteindelijk heeft ze toch geleerd om naast planten ook vlees te eten, en ze is nog heel oud geworden.
ik geef haar kattenmelk, is dat ook slecht? is lactosevrij dacht ik. Kan me niet voorstellen dat ze levensmoe is. Ik kan morgen de dierenarts wel even bellen voor advies
Dat laatste zou ik maar doen ja.
En Hasses 'voorspelling' vind ik wel wat zwart hoor... ik heb een kat gehad die dol was op aardbeienjam en aardappelschillen. Beestje was met een paar weken oud aan de zwerf geraakt en had besjes enzo gegeten om te overleven, vandaar die voorkeur voor plantaardig voedsel. Uiteindelijk heeft ze toch geleerd om naast planten ook vlees te eten, en ze is nog heel oud geworden.
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:02
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:03
quote:Hasse88 schreef op 07 oktober 2011 @ 22:52:
Heb je verse vis of vlees geprobeerd? Echt? En dat wilde ze niet? Hmmm, dat is nou niet bepaald normaal. Zoals Boterblommetje al schrijft: de spijsvertering van een kat is absoluut niet ingesteld op groenten.. Dit lijkt me een katje zonder overlevingsdrang... Ik denk dat je echt de dierenarts moet inschakelen, zonder vlees of vis gaat een kat dood, volgens mij...
Zonder vlees (bijv. uit brokjes) ja, vis eten ze in de natuur niet.
En hij heeft wel een overlevingsdrang hoor, maar hij is gewoon kieskeurig.
Zonder vlees (bijv. uit brokjes) ja, vis eten ze in de natuur niet.
En hij heeft wel een overlevingsdrang hoor, maar hij is gewoon kieskeurig.
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:08
quote:iris1969 schreef op 07 oktober 2011 @ 23:04:
[...]
Wat raar. Dit zou ik dus als vegetarier nooit voor mijn kat kopen. Volkomen onnatuurlijk lijkt mij.Inderdaad. In mijn meest vegetarische periode kocht ik juist vers vlees voor mijn kat (bij de groene slager, dat dan weer wel), en biologische brokkies. Pogingen om je kat te betrekken bij je vegetarische principes heb ik altijd bezopen gevonden, en niet gezond ook.
[...]
Wat raar. Dit zou ik dus als vegetarier nooit voor mijn kat kopen. Volkomen onnatuurlijk lijkt mij.Inderdaad. In mijn meest vegetarische periode kocht ik juist vers vlees voor mijn kat (bij de groene slager, dat dan weer wel), en biologische brokkies. Pogingen om je kat te betrekken bij je vegetarische principes heb ik altijd bezopen gevonden, en niet gezond ook.
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:12
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:18
Ben zelf vegetarier (nou ja, komt sterk in de buurt) en het lijkt me echt niet gezond voor een kat om vegetarisch te eten. Eigenlijk wel een goede opmerking om het eens te overleggen met een dierenarts. Die zal het misschien wel vaker gehoord hebben.
Tis ook niet zo dat er tandvlees ontstekingen zijn oid, waardoor harder eten moeilijk te kauwen is?
Tis ook niet zo dat er tandvlees ontstekingen zijn oid, waardoor harder eten moeilijk te kauwen is?
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:27
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:27
Medische oorzaken eerst uitsluiten. Helaas hebben de meeste dierenartsen geen idee over echt goede voeding. Om haar aan het eten te krijgen kun je beginnen met royal canin exigent ( is redelijk goed voer voor een kieskeurige kat), er zijn 3 soorten, kun je proefzakjes van halen en bozita natvoer, als ze dat eenmaal eet kun je overgaan op nog beter voer.
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:31
Carnibest misschien een optie? Is wel vlees, maar merkte dat mijn volwassen katten het niet aten toen de kittens het kregen.
http://www.carnibest.nl/
http://www.carnibest.nl/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 7 oktober 2011 om 23:37