Kat is vegetarisch

07-10-2011 22:35 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jong poesje van 6 maanden, heel lief en vrolijk beestje. Alleen lust ze geen vlees en geen vis, dus ook geen brokjes die naar vlees of vis smaken. Ze eet alleen de groentenbrokjes van de hond en ik voer haar wat bij met brinta. Ik vind het nogal vreemd dat ze vegetarisch lijkt te zijn, wat kan ik het beste doen? Heb al zitten denken om haar niks anders te geven dan kattenbrokjes zodat ze dat wel moet eten als ze honger heeft, maar vind ik ook weer zielig.

Iemand hier ervaring mee??
Eet ze ook geen echt vlees en echte vis? Dus geen brokken bedoel ik, maar gewoon rauwe visof vlees in stukjes gesneden? Als ze dat wel lust, is ze iig geen vegetarier, maar haalt ze haar neus op voor de blikken.

Heb je ook al geexperimenteerd met verschillende merken? Misschien vindt ze een bepaald merk niet te vreten?
het spijsverteringsstelsel van een kat is toch echt niet op groente ingesteld.

Dat is alleen maagvulling maar geen voedingsstoffen die wat doen voor je kat.

Lastig maar ik zou toch alleen brokken geven.
Nee ze lust ook geen echt vlees en echte vis, vind het zo vreemd, katten zijn vleeseters. Heb al verschillende merken geprobeerd maar tevergeefs, ik blijf nog maar even verder proberen, heb nog niet alle merken gehad
Geef je brinta met melk? Zo ja, direct mee stoppen want melk is heel slecht voor katten!

Katten zijn wel vaker kieskeurig. Gewoon verschillende soorten voer blijven proberen, er zit vanzelf wel iets tussen wat ze wel blieft.
Je hebt vegetarische brokken voor katten. Even googlen en is bij dierenzaken te koop of online.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Let wel goed op bij een kat die alleen maar vegetarisch eet, dat die wel voldoende taurine binnen krijgt. Katten kunnen dat niet aanmaken en worden door taurine gebrek blind. Als er echt vegetarisch voor katten bestaat, neem ik aan dat het daar extra aan toegevoegd is.

Als een melkdrinkende kat geen diarree heeft, kan het eigenlijk niet zo veel kwaad. Oudere katten zijn vaak lactose intolerant, en dat uit zich in buikpijn en diarree.
Heb je verse vis of vlees geprobeerd? Echt? En dat wilde ze niet? Hmmm, dat is nou niet bepaald normaal. Zoals Boterblommetje al schrijft: de spijsvertering van een kat is absoluut niet ingesteld op groenten.. Dit lijkt me een katje zonder overlevingsdrang... Ik denk dat je echt de dierenarts moet inschakelen, zonder vlees of vis gaat een kat dood, volgens mij...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
ik geef haar kattenmelk, is dat ook slecht? is lactosevrij dacht ik. Kan me niet voorstellen dat ze levensmoe is. Ik kan morgen de dierenarts wel even bellen voor advies
quote:marilyn_88 schreef op 07 oktober 2011 @ 22:54:

ik geef haar kattenmelk, is dat ook slecht? is lactosevrij dacht ik. Kan me niet voorstellen dat ze levensmoe is. Ik kan morgen de dierenarts wel even bellen voor advies

Dat laatste zou ik maar doen ja.

En Hasses 'voorspelling' vind ik wel wat zwart hoor... ik heb een kat gehad die dol was op aardbeienjam en aardappelschillen. Beestje was met een paar weken oud aan de zwerf geraakt en had besjes enzo gegeten om te overleven, vandaar die voorkeur voor plantaardig voedsel. Uiteindelijk heeft ze toch geleerd om naast planten ook vlees te eten, en ze is nog heel oud geworden.
Ha, das raar! Onze katers eten alleen maar brokjes. Geen "echt" eten, onze ene kater schiet helemaal in de stress als hij een garnaal ziet, maf beest. Nou ja behalve banaan.
Optimist tot in de kist!
Het is een carnivoor, daar is haar spijsvertering op ingesteld, dus niet zelf gaan aanrommelen met brinta (want dat vindt ze duidelijk lekkerder dan brokjes) en ga even naar je DA. Dit beestje is in de groei en heeft goede bouwstoffen nodig.

Levensmoe is ze niet, verwend wel .
quote:Hasse88 schreef op 07 oktober 2011 @ 22:52:

Heb je verse vis of vlees geprobeerd? Echt? En dat wilde ze niet? Hmmm, dat is nou niet bepaald normaal. Zoals Boterblommetje al schrijft: de spijsvertering van een kat is absoluut niet ingesteld op groenten.. Dit lijkt me een katje zonder overlevingsdrang... Ik denk dat je echt de dierenarts moet inschakelen, zonder vlees of vis gaat een kat dood, volgens mij...

Zonder vlees (bijv. uit brokjes) ja, vis eten ze in de natuur niet.

En hij heeft wel een overlevingsdrang hoor, maar hij is gewoon kieskeurig.
quote:Mylene_Valerie schreef op 07 oktober 2011 @ 22:43:

Je hebt vegetarische brokken voor katten. Even googlen en is bij dierenzaken te koop of online.Wat raar. Dit zou ik dus als vegetarier nooit voor mijn kat kopen. Volkomen onnatuurlijk lijkt mij.
quote:iris1969 schreef op 07 oktober 2011 @ 23:04:

[...]

Wat raar. Dit zou ik dus als vegetarier nooit voor mijn kat kopen. Volkomen onnatuurlijk lijkt mij.Inderdaad. In mijn meest vegetarische periode kocht ik juist vers vlees voor mijn kat (bij de groene slager, dat dan weer wel), en biologische brokkies. Pogingen om je kat te betrekken bij je vegetarische principes heb ik altijd bezopen gevonden, en niet gezond ook.
quote:Ik vind het nogal vreemd dat ze vegetarisch lijkt te zijn, wat kan ik het beste doen?

Je katje is toch geen plant? ;)

Ze lijkt wel vegetarier, als ik het zo lees...maar normaal is dat niet voor een kat nee...zoals anderen al adviseerden: even naar de dierenarts!
Ben zelf vegetarier (nou ja, komt sterk in de buurt) en het lijkt me echt niet gezond voor een kat om vegetarisch te eten. Eigenlijk wel een goede opmerking om het eens te overleggen met een dierenarts. Die zal het misschien wel vaker gehoord hebben.

Tis ook niet zo dat er tandvlees ontstekingen zijn oid, waardoor harder eten moeilijk te kauwen is?
Volgens mij ontstaat er nu een misverstand. Ik wil haar niet vegetarisch maken oid, ben het zelf ook totaal niet. Alleen ze lust het niet. Ga nu haar alleen nog brokjes geven, kijken of ze het dan wel eet. En maandag bel ik de dierenarts
quote:iris1969 schreef op 07 oktober 2011 @ 23:04:

[...]

Wat raar. Dit zou ik dus als vegetarier nooit voor mijn kat kopen. Volkomen onnatuurlijk lijkt mij.

eens met Iris

(goh? )
Nee hoor dat was duidelijk.

En pas op met wat je doet, want ze mogen niet zonder eten zitten, dan komt hun spijsvertering misschien plat te liggen en kunnen ze leververvetting krijgen (en dat kan dodelijk zijn). Slecht eten is altijd beter dan geen eten wat dat betreft.
Medische oorzaken eerst uitsluiten. Helaas hebben de meeste dierenartsen geen idee over echt goede voeding. Om haar aan het eten te krijgen kun je beginnen met royal canin exigent ( is redelijk goed voer voor een kieskeurige kat), er zijn 3 soorten, kun je proefzakjes van halen en bozita natvoer, als ze dat eenmaal eet kun je overgaan op nog beter voer.
quote:boterblommetje schreef op 07 oktober 2011 @ 23:26:

[...]

eens met Iris

(goh? )

*valt van de bank*

Carnibest misschien een optie? Is wel vlees, maar merkte dat mijn volwassen katten het niet aten toen de kittens het kregen.

http://www.carnibest.nl/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:pilous1 schreef op 07 oktober 2011 @ 23:30:

[...]

*valt van de bank*

Tja op kattengebied is dat ook niet zo moeilijk. Durf je de uitdaging aan bij iets lastigers Boterbommetje?
quote:iris1969 schreef op 07 oktober 2011 @ 23:32:

[...]

Tja op kattengebied is dat ook niet zo moeilijk. Durf je de uitdaging aan bij iets lastigers Boterbommetje?

op kattengebied zeer zeker.

heb alleen geen zin in eindeloze discussies dus die eer laat ik voorbij gaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven