Kat ondergewicht!

27-06-2020 14:33 23 berichten
Mijn 13 jarige poes heeft een schildklier en nier probleem! Voor de schildklier krijgt ze 2x daags een tabletje en voor het nierproblemen krijgt ze zakjes speciaal nat voer van Royal Canin. Het heeft me heel lang gekost om uit te zoeken welk voer ze nou moest hebben, omdat ze van verschillende soorten diarree bleef houden. Heb vorig jaar tig keer bij de da gelopen. Wat me toen een vermoeden heeft gekost aan da kosten en kosten voor het proberen van verschillende soorten voer. Maar goed alles voor mijn lieverd. Nu gaat het met dit voer qua diarree goed, maar als ik ook maar één keer weer wat anders probeer gaat het gelijk weer mis. Mijn kat is nooit echt zwaar geweest, altijd tussen de 3,5 en 4 kg, maar nu valt ze toch wel veel en dat baart mij zorgen. Ze weegt nu zo ongeveer nog 2,5 kg. Ze eet verder goed, krijgt zo’n 4 a 5 zakjes op een dag. Is op het oog nog aardig levenslustig. Wil volgende week toch weer even met haar naar de da om haar bevindingen en mening te horen. Ik vraag me af zou ze gewoon nog honger hebben of zou er iets medisch achter zitten? Maak me erge zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Met dan sterkte valt er niet te wensen, want door het scherm geen kan niemand zien wat je kat mankeert toch?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Bel de DA gewoon. Die kan je advies geven of vragen om langs te komen. Zoveel minder wegen is echt niet ok voor een kat.
Onze is 300 gram minder dan vorig jaar en zelfs dat moeten we maandelijks monitoren en als hij over een paar maanden minder blijkt te wegen, worden het uitgebreide onderzoeken. En hij is zijn gewone levendige zelf.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Mijn broer is met zijn kat overgestapt op ander voer.
Kat eet nu veel meer.

Kan je kat niet meer zakjes per dag geven?
En stel je vragen aan je dierenarts.
Gewoon naar de dierenarts. Evt bloedonderzoek om T4 (schildklierwaarde) en nierwaarden opnieuw te checken.

Sterkte! :hug:
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Krijgt je kat ook brokjes? Royal canin heeft ook droogvoer voor katten met blaasgruis. (Urinary)

Ik weet dat Hills speciaal voer heeft voor katten met schildklierproblemen (YD), maar dan mogen ze naast dat voer echt niks anders eten.

Ik zou in ieder geval even bloed laten prikken en de waardes laten nakijken!
Summer234 schreef:
27-06-2020 14:45
Krijgt je kat ook brokjes? Royal canin heeft ook droogvoer voor katten met blaasgruis. (Urinary)

Ik weet dat Hills speciaal voer heeft voor katten met schildklierproblemen (YD), maar dan mogen ze naast dat voer echt niks anders eten.

Ik zou in ieder geval even bloed laten prikken en de waardes laten nakijken!
Allemaal al geprobeerd😊! Hier had ze meteen weer diarree op helaas. Ga maandag de da meteen bellen en een afspraak maken.
Cinderella76 schreef:
27-06-2020 14:52
Allemaal al geprobeerd😊! Hier had ze meteen weer diarree op helaas. Ga maandag de da meteen bellen en een afspraak maken.
Balen!! Succes bij de dierenarts! Hopelijk heeft die de oplossing!
Ze kunnen de schildklier bestralen maar dat is erg duur en wordt daarom meestal alleen bij paarden gedaan, maar het is mogelijk. Maar eerst kijken ze dan of er geen schade is ontstaan door de afwijkende schildklierwaarden, meestal hart- en/of nierschade want dat is niet terug te draaien en dan heeft bestralen geen zin, kun je net zo goed doorgaan met pilletjes. Vraag het anders even aan je dierenarts. Misschien moet de dosering omhoog.

Ze hebben voor nierpatiënten ook voer dat extra lekker ruikt om ze aan te zetten tot eten. Beterschap.
Mermedina schreef:
27-06-2020 15:40
Ze kunnen de schildklier bestralen maar dat is erg duur en wordt daarom meestal alleen bij paarden gedaan, maar het is mogelijk. Maar eerst kijken ze dan of er geen schade is ontstaan door de afwijkende schildklierwaarden, meestal hart- en/of nierschade want dat is niet terug te draaien en dan heeft bestralen geen zin, kun je net zo goed doorgaan met pilletjes. Vraag het anders even aan je dierenarts. Misschien moet de dosering omhoog.

Ze hebben voor nierpatiënten ook voer dat extra lekker ruikt om ze aan te zetten tot eten. Beterschap.
Ik heb van mijn da over dat bestralen gehoord en toentertijd ook een folder meegekregen. En dan Kost zo rond de €1200,00 en kan alleen bij een dierenkliniek ergens in de Betuwe. Ik heb toen eerst voor voer gekozen, maar dat werkte niet ivm de aanhoudende diarree. Toen gekozen voor de pilletjes en dat gaat goed. Weet je ook zo de naam van het voer?
sunshineandblueskies schreef:
27-06-2020 14:44
Gewoon naar de dierenarts. Evt bloedonderzoek om T4 (schildklierwaarde) en nierwaarden opnieuw te checken.

Sterkte! :hug:
Dit inderdaad. Mijn kat (14) krijgt ook 2x per dag een pilletje voor zijn schildklier. We zijn in het begin ook zoekende geweest wbt de juiste mg die hij dagelijks nodig had en hij viel toen ook snel en veel af. Nu is hij stabiel qua gewicht maar toch moeten we wel zorgen dat hij goed blijft eten. Hij krijgt naast zijn 2 scheppen brokken per dag ook om de dag een schaaltje met rauwe kipfilet of gekookte witvis. Heerlijk vindt hij dat!
Mijn poes (16) heeft ook een schildklierprobleem en krijgt ook speciaal voer (vanwege stressklachten). Ze is ook maar heel licht, momenteel net iets onder de 2 kilo. Op haar zwaarst heeft ze ooit 2,5 kilo gewogen. Tja, niet veel, maar ze heeft een gezonde eetlust, is levendig en vrolijk. Haar gewicht is verder wel stabiel, dus ik maak me er niet zo'n zorgen om. Net als bij mensen zijn sommige katten ook gewoon heel licht, zo redeneer ik dan maar. Het zou vooral vervelend kunnen worden als ze ziek zou worden, want dan heeft ze geen reserves. Maar goed, zwaarder wordt ze toch niet.
Cinderella76 schreef:
27-06-2020 15:49
Ik heb van mijn da over dat bestralen gehoord en toentertijd ook een folder meegekregen. En dan Kost zo rond de €1200,00 en kan alleen bij een dierenkliniek ergens in de Betuwe. Ik heb toen eerst voor voer gekozen, maar dat werkte niet ivm de aanhoudende diarree. Toen gekozen voor de pilletjes en dat gaat goed. Weet je ook zo de naam van het voer?
Welke pillen krijgt ze en in welke dosis?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Mermedina schreef:
27-06-2020 15:40

Wat voor voer is dat als ik vragen mag?
Is de T4 waarde opnieuw bepaald? Mijn kat deed te weinig op de medicijnen. Contact opgenomen met de dierenkliniek in de Betuwe. Bestraling bleek geen optie ivm de onmogelijk tot isolatie. Uiteindelijk laten opereren en toen kwam hij weer aan. Uiteindelijk is hij 16 jaar geworden.
Tickel schreef:
27-06-2020 16:50
Welke pillen krijgt ze en in welke dosis?
Thiafeline 2x daags 1 tablet
Cinderella76 schreef:
27-06-2020 23:36
Thiafeline 2x daags 1 tablet
Hoeveel mg? Misschien moet je even opnieuw de waardes laten controleren.
En misschien reageert ze beter op Felimazole
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hoe was het bij de dierenarts?
Summer234 schreef:
12-07-2020 23:48
Hoe was het bij de dierenarts?
Op zich goed. Waardes waren prima. En gewicht was niet echt zorgelijk nog. Mocht niet nog meer afvallen, maar voor nu was het goed. DA zei ook nog, je moet niet vergeten dat ze al 13 is geweest? Ben voor nu weer gerustgesteld😀
Cinderella76 schreef:
14-07-2020 11:54
Op zich goed. Waardes waren prima. En gewicht was niet echt zorgelijk nog. Mocht niet nog meer afvallen, maar voor nu was het goed. DA zei ook nog, je moet niet vergeten dat ze al 13 is geweest? Ben voor nu weer gerustgesteld😀
We geven haar maar een zakje voer extra😄
Mooi zo! Wat je evt. ook nog zou kunnen proberen is rauw voeren. Daar schijnen veel katten goed van op te knappen.
Een vriendin van mij had ook een kat die veel afgevallen was en eigenlijk niet meer wilde eten. Zij heeft hem toen carnibest gevoerd en toen was zijn eetlust weer teruggekomen en hij was er ook goed op aangekomen.
In veel brokken en blikjes ed. zit weinig vlees, terwijl katten echt carnivoren zijn, dus dat zou je evt. nog kunnen proberen.
Oh.. en volgens mij had haar kat ook geen diarree meer met dat voer.
Summer234 schreef:
22-07-2020 11:23
Mooi zo! Wat je evt. ook nog zou kunnen proberen is rauw voeren. Daar schijnen veel katten goed van op te knappen.
Een vriendin van mij had ook een kat die veel afgevallen was en eigenlijk niet meer wilde eten. Zij heeft hem toen carnibest gevoerd en toen was zijn eetlust weer teruggekomen en hij was er ook goed op aangekomen.
In veel brokken en blikjes ed. zit weinig vlees, terwijl katten echt carnivoren zijn, dus dat zou je evt. nog kunnen proberen.
Oh.. en volgens mij had haar kat ook geen diarree meer met dat voer.
Mijn kat die eet niet maar schranst. Het lijkt of ze door haar schildklier probleem niet verzadigt raakt. Maar daarbij poept ze ook nog veel.
Van de week zelfs twee keer buiten de bak. Zo vies. Eventjes weer aankijken.
Cinderella76 schreef:
23-07-2020 11:20
Mijn kat die eet niet maar schranst. Het lijkt of ze door haar schildklier probleem niet verzadigt raakt. Maar daarbij poept ze ook nog veel.
Van de week zelfs twee keer buiten de bak. Zo vies. Eventjes weer aankijken.
Ah, nee dat is niet fris idd!
Is de medicatie dan wel hoog genoeg? Je zou zeggen dat de schildklier door de medicatie wat rustiger aan gaat doen en dat je kat dus ook weer gewoon verzadigd raakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven