Kat poept in huis

25-08-2011 20:19 44 berichten
Ik word gek van mijn kat. Hij is inmiddels 10, en zo lang als we hem hebben pist/poept hij in huis. Hij is al 9 jaar gecastreerd en gezond. Hij is het enige huisdier.

In het vorige huis had hij een schone kattebak in de gang, en kwam veel buiten. We lieten hem handmatig naar binnen en buiten aangezien er geen katteluik was. Hij piste daar eens in de zoveel tijd in een leren fauteuil. Dat hield op toen we deze stoel hebben weggedaan. Ook heeft hij een keer op de jas van een bezoeker gepist ( lekker op zaterdagavond als je nog uitgaat).

Sinds de verhuizing naar het nieuwe huis poept hij op zolder, naast de wasmachine. Als de schone kattebak daar staat gaat hij ernaast zitten. Zonder klep, met klep maakt niet uit. Hij heeft een katteluik waardoor hij 24/7 naar buiten kan. Daarna hebben we kat er maanden van weerhouden nog boven te komen ivm dit probleem. Beneden ging verder prima. Soms een tijdje wat losser geweest, dan kwam hij boven en ging het weer tijden goed, totdat het weer mis ging. Iedere dag 1 of meerdere hopen stront. ook pist hij soms in de wc op de tegelvloer.

Inmiddels heb ik een zoon en is mijn relatie verbroken, de poep/pis situatie is alleen maar verslechterd. Kat pist in computer kamertje en in de gang op mijn handtas, luiertas e.d. Als klap op de vuurpijl schijt meneer sinds mijn vakantie op de bank. Er was een iedere dag iemand om hem eten en aandacht te geven, maar dat was blijkbaar niet goed gemoeg voor meneer. Inmiddels nieuwe bank moeten kopen, ik hoopte dat de associatie met de schijtplek hiermee verbroken was. Exta aandacht, kat mocht weer naar boven ( onder motto beter naast de wasmachine dan op mijn nieuwe bank). En ja hoor, vanmorgen kom ik beneden en wat lag daar te pronken op mijn nieuwe stoffen bank?!

Ik heb zojuist twee nieuwe kattenbakken gekocht, 1voor boven en 1voor beneden. Ook een stekker met feromonen besteld, kan ik morgen halen. Als dit niet gaat helpen sta ik niet voor mezelf in :( Ik ben er zo klaar mee!

Heeft iemand ervaring, raad, tips?
Ik heb net de site van kattengedrag.com bekeken, ziet er goed uit helaas gigantisch uit de richting. Kent iemand een goede therapeut uit Noord Holland?

Mijn plan is nu nogmaals een medische checkup, en daarna in overleg met toekomstige therapeut een behandelplan met of zonder medicatie.

Kijken bij het asiel en daar advies vragen ga ik ook zeker doen. En die scheut bleekwater.
Ik ken wel mensen, mail me maar op iris1969viva@hotmail.com.
Hier heb je ook wel wat aan (Tinley is een zeer bekend opleidingscentrum van therapeuten op verschillende dierenprobleemgedraggebieden):

Kattengedragstherapeuten van Tinley per regio
Alle reacties Link kopieren
Je praat wel erg onvriendelijk over het beestje, ik begrijp dat het vervelend is maar hij zal jou ook aanvoelen over hoe je over hem denkt.

Leg het probleem eens voor op de kattensite, daat zitten heel veel mensen met ontzettend veel ervaring.

http://www.dekattensite.nl/html/forum.html
quote:marjan40 schreef op 25 augustus 2011 @ 22:55:

Je praat wel erg onvriendelijk over het beestje, ik begrijp dat het vervelend is maar hij zal jou ook aanvoelen over hoe je over hem denkt.

Leg het probleem eens voor op de kattensite, daat zitten heel veel mensen met ontzettend veel ervaring.

http://www.dekattensite.nl/html/forum.htmlHet probleem van de kat van TO kun je niet via een site oplossen. Echnie. In dit geval moet er echt een therapeut bij die gaat observeren en uitvragen. Ik denk dat ze op de kattensite en op kattenplaza precies hetzelfde gaan zeggen.
Ik heb je een mailtje gestuurd.
quote:marjan40 schreef op 25 augustus 2011 @ 22:55:

http://www.dekattensite.nl/html/forum.html

Dat weet ze Marjan, maar ze heeft het end in de bek. Niet zo gek toch na al die tijd?

En die site is geweldig (ik zit er ook ).
Ja ik snap ook dat het ververlend is maar als hij het al 9 jaar doet...?

Waarom is het dan nu zo'n probleem!?

Ik zou niet weten wat je er nu na al die jaren nog aan kan veranderen eerlijk gezegd.. Inderdaad een gedragsdeskundige is de enige optie
quote:Luxaflex schreef op 25 augustus 2011 @ 23:01:

Ik heb je een mailtje gestuurd.Ik heb je geantwoord.
Niet in deze mate. Als je het verhaal chronologisch leest, dan zie je dat het steeds erger wordt.

En stom genoeg wen je aan poepen naast de wasmachine (sinds 2007) op een gegeven moment ook. Zeker aangezien ik zelf de macht had of ik hem naar boven liet of niet. Ik gaf nog eerder mezelf de schuld (deur open laten staan). En dus hier een daar een plas (zeg 1x per 2 maanden).

Nu de afgelopen tijd loopt het de spuigaten uit en is het niet meer hanteerbaar.
Oh oke het is dus erger geworden, bah rot voor de kat en voor jou.

Ik hoop echt met mijn hele hart dat er een oplossing komt want het beestje naar het asiel brengen, neeh niet doen hoor, ze vind nooit meer een baasje die dat accepteerd
quote:marjan40 schreef op 25 augustus 2011 @ 23:11:

Oh oke het is dus erger geworden, bah rot voor de kat en voor jou.

Ik hoop echt met mijn hele hart dat er een oplossing komt want het beestje naar het asiel brengen, neeh niet doen hoor, ze vind nooit meer een baasje die dat accepteerdDat is dus niet waar, geloof me. Ik werk in die wereld.
Update: Ik heb inmiddels een consult aangevraagd bij een gedragsexpert.
quote:Luxaflex schreef op 25 augustus 2011 @ 23:22:

Update: Ik heb inmiddels een consult aangevraagd bij een gedragsexpert.Fijn! Hou ons op de hoogte.
Deze dame ken ik ook nog (mocht het met die andere dame niet lukken):

Gedragstherapeut van Tinley
Ja zij viel me ook positief op
quote:iris1969 schreef op 25 augustus 2011 @ 21:00:

OT: Hé Boekie, hoe is het met jouw kat?

Goed! Het blijft natuurlijk een schijterd als je hem als normale kat beoordeelt, maar hij is ontzettend vooruit gegaan en heel aanhankelijk tegen zijn huisgenoten. Op dit moment is hij druk bezig om brokjes uit een schoenendoos te vissen.

Leuk ook om te zien in hoeverre zijn gedrag nu angst is/was en welk deel echt vanuit zijn nerveuze karakter voortkomt. Er zit gelukkig meer angst bij dan we hadden durven hopen en die angst trekt heel langzaam weg.
Onze asielkat begon ook ineens structureel in huis te plassen. Elke dag. Ik snap hoe je je voelt, op een gegeven moment ben je echt wanhopig als je alles geprobeerd hebt. Dierenarts gecheckt, extra kattenbakken, schoonmaken met biotex, azijn, drupje bleek in bakken, aluminium folie op plasplekken, etensbakjes op plasplekken, feliway etc hielp allemaal niet. De geur hangt op een gegeven moment ook overal in, dus onze kat ging het ook uit gewoonte in alle hoekjes van de kamer doen. Terugdoen naar het asiel was voor mij uitgesloten (bij het asiel hadden ze vantevoren niks gezegd over haar plasverleden wat ook de reden van het afstaan bleek te zijn). Uiteindelijk vonden we ergens op een kattenforum een tip voor benchtraining. Een week lang hebben we als we weggingen de kat structureel in een grote bench gedaan met haar bak, mandje en etensbakjes. Als we thuis waren letten we gewoon zelf op. Ik vond het echt zielig om haar zo op te sluiten, maar het heeft haar wel van haar plasprobleem afgeholpen. Nu doet ze het weer keurig op haar bak en hebben we nergens last meer van. Wij hebben het idee dat het in huis plassen zo'n gewoonte was geworden, dat de bench een onderbreking daarvan was.
Ik ben zelf geen voorstander van benchtraining, want ik vind die ruimte veel te klein.

Maar het wordt soms wel aangeraden bij angstige katten om ze een veilig territorium te geven van waaruit ze dan opnieuw kunnen beginnen. Meestal in combiatie met Feliway in de bench en het geven van Clomicalm.

Als je besluit om - in overleg met de kattengedragsdeskundige - deze kant op te gaan denken raad ik je aan dit te doen door de kat een eigen (logeer)kamer te geven met alles erin. Dat geeft ze meer beweegruimte en het effect is hetzelfde. Wel moet je er dan vaak langsgaan zodat de kat niet vereenzaamt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven