kat uit asiel of kat uit nestje?

19-05-2010 11:03 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag binnenkort een kat in huis halen.

Nu kan ik via een vriendin een kat uit een nestje krijgen, maar zelf zat ik er aan te denken om een 'oudere' (1-2 jaar) kat uit het asiel te halen. Ik had namelijk hier op 't forum al gelezen dat dat handiger is als je niet zoveel thuis bent.

Het leuke van een kat uit een nestje is dat je het katje dan ziet opgroeien en dat het zich vanaf het begin kan aanpassen aan je huis.

Voordeel van een asielkat is dat die al 'ervaring' heeft, zindelijk is en meestal ook al gecastreerd/gesteriliseerd. Bovendien vind ik het ook goed om een kat zo een tweede kans te kunnen geven op een liefdevol huis.

Ik zou graag een kater willen en die gaan, als ze nog niet gecastreerd zijn, sproeien en dat wil ik natuurlijk niet...met een kat uit het asiel zou je daar dus geen last meer van hebben. Klopt die redenatie?

Dus, wat te doen?
Misschien zou je op de site van een asiel bij jou in de buurt kunnen kijken hoe zij katten "afleveren".

Vaak staan er ook de katjes met foto's al op en een omschrijving van hun karakter.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Zou voor een asielpoes gaan. Die zijn idd altijd "geholpen" (en ingeënt e.d.). Tevens kunnen de medewerkers aangeven wat voor soort karakter het dier heeft. Sociaal, op zichzelf, wel/niet goed met kinderen of andere dieren.

Al mijn katten heb ik in het asiel gehaald (heb er nu een, vorige katten zijn overleden door ouderdom en/of ziekte, overreden *snif*).

Trouwens, castratie bij katers is geen garantie dat ze niet sproeien!! Mijn vorige kater sproeide wel degelijk en daar was alle "mannelijkheid" weggehaald.

Huidige kat kan goed alleen zijn, verdraagt andere dieren slecht en vindt kinderen op afstand ok. Precies wat ze in het asiel ook hebben gezegd.
Katers die sproeien voor de castratie zullen dat altijd blijven doen, als je een kater neemt die dat daarvoor niet deed zal hij dat nu ook niet meer doen. Je weet het dus eigenlijk niet, katers uit het asiel kunnen dat ook nog steeds doen.Toch zou ik een beestje uit het asiel een tweede kans geven! Succes!

Trouwens en als je dan toch voor een kitten gaat... Vaak (helemaal in deze periode) zitten die ook in het asiel!
Bedankt voor de reacties! Dat wist ik niet, dat katers die eenmaal sproeien blijven sproeien. Mijn zus heeft een kater die niet sproeit, heeft zij weer mazzel mee dus

Maar als ik het zo lees is een asielkat dus wel het beste. En je hebt gelijk Nelleke, er zitten rond deze tijd vast veel kittens in het asiel!
Er zitten ook heel veel oude katten in asiels die geen of weinig uitzicht op nog een leuk leven hebben.

Ik geniet al bijna 10 jaar van mijn nu 16 jaar oude kater die anders nog steeds daar had gezeten waarschijnlijk.....
Inderdaad, veel oudere katten zijn geweldige huisdieren. Vorige kat was de 10 jaar al gepasseerd en heeft nog ruim 6 jaar bij ons gewoond. Geweldig beest!
Ik ben bang dat ik álle katten uit het asiel wel zou willen adopteren....maar mijn vriend wil wel graag een jonge kat, dus een bejaarde poes wordt het denk ik niet.
Tip: ga kijken op ikzoekbaas.nl

Hier kun je heel goed je wensen invullen en een poes/kat een fijn nieuw tehuis geven.

Zo'n beestje is je eeuwig dankbaar, heb er hier een rondlopen.
in de asiels zitten ook kittens. Het grote nadeel van een kitten is dat het karakter wordt gevormd in de eerste weken, de meeste kittens gaan te vroeg uit het nest waardoor ze gedragsproblemen gaan ontwikkelen, als je dan dus perse een kat uit een nestje wilt ga dan voor een raskat uit een nest van een gerenommeerd fokker (zie kattenverenigingen). Maar daar betaal je grif voor. Een oudere kat heeft als voordeel dat een asiel haarfijn aan kan geven wat voor soort kat het is. Is ie rustig, is het een sloper, of is het een kat die niet zonder gezelschap kan. Belangrijk voor de beginnende kattenliefhebber
Neem er 1 uit het asiel, al is het alleen maar om je vriendin niet te motiveren om nog een nestje te nemen.
Als je vriend alleen maar een kitten wil bedenk dan dat een kitten met 13 weken (dat is de leeftijd waarop een kitten uit het nest zou mogen) al heel groot is, en een paar weken later is ie al volgroeid. Een kitten past zich niet aan aan de omgeving. De omgeving moet zich aanpassen aan de kat. Katten kan je niet als honden opvoeden
Ach, geef zo'n oude stakkerd uit het asiel nog enkele gelukkige jaren.
ben ook enorm gelukkig met mijn asielige-kater. Mijn tip is ga in het asiel kijken met welk beestje je echt een "klik" hebt en wacht tot er eentje echt voldoet aan de eisen die jij aan de persoonlijkheid van een kat stelt. Zoals Meds zegt: een kat past zich niet aan zoals een hond dat doet. Ga desnoods enkele keren terug voordat je "jouw"beestje gevonden hebt.
Ja, dat is een goede tip meds!

Het is wel zo fijn als er een 'klik' is tussen mij en de kat...dat is dan ook weer een voordeel van het asiel, bij een nestkat is t maar afwachten wat voor karakter hij/zij heeft.
Ik zeg:Asiel.

Ze zijn helemaal klaar en dat is heel wat waard.

Moet je een jonge kat nog laten ;helpen; ben je vaak al duurder uit dan alles bij elkaar in het asiel.

Daarbij komt nog dat kittens ook snel groot zijn .

Die paar weken dat ze klein zijn is dus minimaal.

PS: Ook poezen kunnen sproeien.Dat weten veel mensen niet maar dat is wel zo.
Ik zou een kat(j)e uit het asiel halen. Mijn eerste 2 katten kwamen ook uit het asiel. De ene al de 10 gepasseerd (is uiteindelijk ruim 18 geworden!) en de ander een jaar of 8 met een kaal buikje van de stress. Die kale buik was binnen een paar maanden helemaal over. Helaas is deze kat een half jaar na de ander overleden. Beide ontzettend lieve en leuke katten.
quote:roef schreef op 19 mei 2010 @ 11:34:

Ach, geef zo'n oude stakkerd uit het asiel nog enkele gelukkige jaren.

Jaaa, dat wil ik ook zeggen.

Alle andere tips zijn al gegeven.

Toe...?
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
maakt niet veel verschil, als dat katje üit dat nestje'straks ook wegens niet kunnen plaatsen in het asiel terecht komt, dan is het gewoon stuivertje wisselen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Neem er 2 uit dat nestje (gezellig samen) en geef je vriendin geld om haar kat te laten helpen. Dat lijkt me nog meer zoden aan de dijk zetten dan 1 asielkat helpen!
Ik heb destijds een asielkat in huis genomen. Ze hadden ook jongere katten, die van ons was 4 maanden toen hij in huis kwam. Hij is superlief, luistert goed (ja, echt!) en is een echte kroel. Ik zou altijd voor een asielkat gaan. Asiels zitten vol met katten die leuk waren toen ze kittens waren, maar toen ze wat ouder werden heeft men er opeens geen tijd meer voor, gaat het niet samen met een baby (flauwekul) of heeft iemand in het gezin opeens een allergie.

Overigens sproeit mijn kater niet.
Ik heb ook lang getwijfeld tussen een asielkat en een kitten. Aan de ene kant wilde ik gewoon een kleintje, maar aan de andere kant wilde ik een asielkat een gelukkig leven geven. Ik heb zelf in het asiel gewerkt dus ik weet maar al te goed hoeveel lieverds daar geplaatst worden (helaas). Uiteindelijk heb ik toch voor twee kittens gekozen. Sowieso wilde ik er twee, omdat dat voor die beesten zelf ook gezelliger is.

Een kat uit het asiel krijg je altijd kant en klaar mee, maar zoals al eerder gezegd raad ik je wel aan om een kat te vinden waar het echt mee klikt en niet zo maar de eerste beste zieligerd mee te nemen. Er worden ook te vaak katten weer terug geplaatst en dat is helemaal triest.

Wat Meds al zegt: bij 13 weken mogen ze officieel pas bij de moeder weg (is het beste voor ze) en dan zijn ze al niet meer heel erg klein dus alleen daarvoor zou ik het niet doen. Ze groeien als kool natuurlijk.

Als een kitten overigens uit een goed thuis komt dan is deze ook al zindelijk hoor..

En met een kitten kun je ook een klik hebben. Je kunt aan de eigenaren vragen hoe het karakter is..
quote:nlies schreef op 19 mei 2010 @ 12:28:

maakt niet veel verschil, als dat katje üit dat nestje'straks ook wegens niet kunnen plaatsen in het asiel terecht komt, dan is het gewoon stuivertje wisselen

Als je huisdieren waar je van af wil naar het asiel brengt dan moet je daar in de meeste gevallen voor betalen. Vriendin zal dan sneller beslissen om toch maar geen nestje meer te nemen.

Als ze de kittens gemakkelijk kwijt kan dan zal ze sneller nog een nestje nemen.

Er is al een groot kattenoverschot.
Ik heb mijn jeweetwel kater twee maanden geleden over genomen van de nicht van een vriendin van mij. Zij moest hem kwijt, ik wilde een kat, liefst een kater, geen kitten en was al aan het kijken op asielsites.

Bij de eerste ontmoeting lag hij op zijn rug voor me, zichzelf te verkopen.. Na de eerste weken waarin we elkaar ook moesten leren kennen, heb ik de liefste kat die ik me kan voorstellen. Enig nadeel, hij kreeg altijd een blik natvoer per dag, beetje overdreven. Maar daar zeurt hij doorlopend om..

Maarre, ik zeg ook, asiel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven