kat van 16 blijft plassen

20-11-2013 17:21 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb 2 katten, broer en zus, allebei 16 jaar oud. Ik heb ze met de fles grootgebracht vanaf 2 weken omdat hun moeder ineens doodging. En ik hou zielsveel van allebei. De een is een mannetje, de ander een vrouwtje en allebei "geholpen". 2 jaar geleden begon het mannetje zich kaal te likken, uitgebreid laten onderzoeken en nu heeft hij pilletjes, die helpen. Ook rond die tijd begon het vrouwtje ineens overal te plassen, terwijl de bak schoon was. Ik heb alles, maar dan ook alles gedaan wat de dierenarts mij zei te doen, de 2 zijn nu zelfs van elkaar gescheiden tijdelijk. De dierenarts zei, dat je stress niet merkt aan een kat en dat het vrouwtje bv op de bank plast, waar haar broertje slaapt, om te pesten. Ik heb 2 kattebakken hier, verschoon elke dag, ik werk vanaf huis dus de kat krijgt heel veel aandacht. Ze is gezond, niets mis met blaas oid. Maar ze blijft maar plassen, ik heb al een nieuw matras moeten kopen, maar goed. De bank ruikt ook niet meer fijn, maar het gaat natuurlijk niet om mij. Wat moet ik nu doen? Gedragstherapie heeft niet geholpen en de andere kat, die bij mijn vriend logeert, is daar de hele dag alleen, omdat mijn vriend buitenshuis werkt. Bijna iedereen die ik ken, en die erg veel van dieren/katten houden, zeggen dat ik haar moet laten inslapen. Maar dat mag ik toch niet zomaar doen, ik heb toch niet het recht over haar leven te beslissen? Maar er moet iets gebeuren..terwijl ik dit typ zit ik al bijna weer te janken, zozeer gaat dit me aan het hart. Hebben jullie misschien tips? als ik haar zou laten inslapen zou ik me zo een slecht mens voelen, ondanks dat ik altijd heel goed voor allebei heb gezorgd, met heel veel liefde.
Ach wat rot.

Ik snap heel goed dat je alles wil doen voor je kat maar misschien ga je wel erg ver. Je schrijft zelfs "maar het gaat natuurlijk niet om mij" Nou, het gaat natuurlijk ook over jou. Je kat word heel goed verzorgd maar jij hebt ook recht op een schoon bedje en een schone zitplek. Je kat is zestien, bedenk daarbij dat de meeste katten niet veel ouder worden dan 15. Je kat is dus al heer erg oud. Ik zou zeker niet teveel aan haar gaan 'sleutelen'.

Als je het nog een poosje wil rekken zorg dan voor een afgeschermde omgeving. Doe je slaapkamerdeur dicht, rol kleden en matten op en zet ze weg, laat geen textiel slingeren. Dek je bank eventueel af met plastic of sluit haar op in een kleine kamer. Sterkte destiny.
Ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar bij ons is feromonenspray goed bevalle n. Beter dan een feliwaystekker.
je schrijft dat er 2 jaar geleden bij 2 katten tegelijk er een gedragsverandering is opgetreden.

Heb je al eens nagedacht over wat er veranderd is rond die tijd?.
Is blaasontseking, nierziekte/suiker uitgesloten door de DA?
Dementie?
quote:smulrol schreef op 20 november 2013 @ 17:42:

je schrijft dat er 2 jaar geleden bij 2 katten tegelijk er een gedragsverandering is opgetreden.

Heb je al eens nagedacht over wat er veranderd is rond die tijd?.Dit! Erg toevallig dat twee katten op hetzelfde moment een gedragsprobleem ontwikkelen. Kun je dingen bedenken die toen veranderd zijn?
Een dierenarts die zegt dat een kat onzindelijk is om te pesten? Wow. Die mag geen gedragsadvies meer geven.

Plassen naast de bak heeft meestal óf een medische oorzaak óf het heeft iets met de kattenbak te maken.

Wat is er uit het urine- en bloedonderzoek gekomen? Zijn er tekenen van dementie?
Is het geen lichamelijk probleem? Veel plassen + kaalheid+ oude kat kan ook duiden op nierproblemen. Drinkt kat ook veel?
De plassende kat is uitgebreid onderzocht en heeft geen enkel probleem, geen steentjes niets. Ze drinkt normaal. Ik heb er heel lang over nagedacht, maar het enige wat er 2 jaar geleden gebeurd is, is dat mijn vriend op vakantie gingen en mijn buurvrouw de katten eten gaf. Zij heeft er zelf 2 en is gek op katten, dus dat is goed gegaan. Maar het was voor mijn katten wel de eerste keer dat ze gedurende 2 weken maar 2 keer per dag iemand zagen, om vers water te geven, te voeren en de kattenbak te verschonen. Daarna heb ik er altijd voor gezorgd, dat tijdens een vakantie er iemand in huis logeerde die van katten houdt en ze dus ook aandacht zou geven..
Je bent een heel liefdevol baasje

Ik dacht zelf meteen aan suikerziekte (bleek mijn kat te hebben en die plaste ook naast de bak) maar je zegt dat de kat lichamelijk gezond is. Heb je al eens een second opinie gevraagd bij een andere da?

En ik begrijp dat de andere kat, haar broertje, nu bij je vriend woont, is het misschien geen idee om die weer thuis te nemen? Je zou misschien ook kunnen proberen of de kat zelf beter gedijt in een een andere omgeving, dus juist haar even bij je vriend laten logeren. Maar die moet maar net zin hebben in dat geplas, kan me voorstellen dat hij dat niet wil.

Andere kattenbak kopen? Kattenbak op plaats zetten waar ze plast (hoewel, moeilijk op de bank... ) Als het 'echt niet anders kan, dan zou ik als ik jou was eerder kijken naar een stekkie waar de kat buiten kan wonen, dan haar laten inslapen. Kan ze bij jou naar buiten?
:( nee ze kan niet naar buiten en bij mijn vriend heeft ze alles al ondergeplast, die ziet het niet zo zitten om haar in huis te nemen. Ik heb etensbaksje op de plasplekjes geplaatst, inmiddels 3 kattenbakken, en ik weet het niet meer. Ze is heel schuw naar andere mensen, maar zodra ze ziet dat je de kattenborstel hebt, komt ze naar je toe want dat vindt ze heerlijk, geborsteld worden. Maar voor andere mensen is het waarschijnlijk niet een gezellige kat. Ik zou het liefst willen dat ze ergens een liefdevol huis vond, waar ze gelukkig en zonder plassen de rest van haar leven kan blijven, maar ik vrees , dat met al deze info, dat lastig wordt..
tot zover bedankt voor al jullie meedenken en lieve reacties. Als er nu nog een reactie komt, kan ik die pas morgen beantwoorden, want na gisteren op de grond met een fleecedekentje en kleren aan te hebben geslapen (je raadt vast waarom..) ben ik nu echt een een goede nacht slaap in een echt bed toe. lieve grietjes van mij, fataldestiny aka karin
Waar maak je de plasplekken mee schoon? Van bijv chloor is bekend dat katten dat erg lekker vinden om overheen te plassen, dus dan hou je het probleem in stand door met chloor schoon te maken.

Omdat je schrijft dat ze zo angstig is, denk ik dat ze wellicht een angst-plasser kan zijn. Heb je er al eens op gelet wat er buiten gebeurt als ze plast? Misschien schrikt ze van muziek van de buren / toeterende auto's / sirenes van hulpdiensten / etc? In dat geval zou het kunnen helpen om thuis een muziekje op te zetten, zodat dergelijke geluiden minder hard binnen komen.

Of plast ze juist als jij weg bent? Dat ze misschien bang is om alleen te zijn?

Ik heb jaren een sproeiende kater gehad. Niets hielp, en ik heb er uiteindelijk voor gekozen om hem een eigen kamer te geven. Als ik in huis was, was hij los. Maar als ik weg moest, dan ging hij naar zijn eigen kamer (die waterdicht was gemaakt, zodat plasjes makkelijk opgedweild konden worden). Misschien kun jij ook zoiets regelen? Of anders in de badkamer?

Daarnaast zou je ook kunnen investeren in wat afdekmateriaal voor je meubels. Voordat wij ruimte hadden voor die aparte kamer, had ik zowel over het bed als over de bank spreien liggen die ik had behandeld met van dat spul waar je jassen waterdicht mee maakt. Dat hield het water op het sprei, ipv dat het er doorheen ging. En een bijkomend voordeel was dat je na een ongelukje de boel weer redelijk moeiteloos schoon kon krijgen. Het kon natuurljk zo de wasmachine in met weer wat van dat spul erbij en je was klaar. (Let bij deze optie natuurlijk wel op dat je een fijn- en dichtgeweven materiaal uitkiest, want anders werkt het niet).
Het eerste waar ik aan dacht was zijn ze van binnen gechecked blaas, nieren ed maar heb je laten doen. Wat mij verder opviel is dat ze beide 2jaar geleden ermee begonnen, is er in die tijd iets in jouw of hun leefomgeving gebeurd? Heb je je huis anders ingericht Heb toen bv een nieuwe bank gekocht, heb je toen je partner leren kennen? Het kunnen hele simpele dingen zijn die je waarschijnlijk niet meer weet maar voor hun een hele impact kunnen zijn.

Waarom ik dat vraag is dat de kat bij een vriendin ook overal begon te plassen wat had zij gedaan toen dit gebeurde gordijnen opgehangen in de kamer waar de kattenbak stond. Zodra ze die weer weggehaald had was het over.

Je kat dan zomaar inlaten slapen vind ik echt een k*t antwoord en slaat helemaal nergens op als je katten niks verder mankeren. Voor het schoonmaken van je spullen kun je het beste Biotex groen gebruiken dit haalt ook echt de geur uit je spullen (tenminste dit werkt bij ons heel goed).

Ik hoop dat je nog lang van je schatten mag genieten en dat je erachter komt waarom ze dit nu doen.
ik maak inderdaad altijd alles schoon met biotex en om mijn matras heb ik van dat afdekplastic gedaan, want dat kan niet in de wasmaschine. als ik weg ga, dek ik mijn bank ook af met dat spul, nu net heeft ze besloten dat schoenen ook fijn zijn om op te plassen, maar dat krijg ik ook wel weer schoon.ze is niet angstig , maarschuw, ze verstopt zich als mensen komen, heeft ze altijd al gedaan. niet bij mij, ik kan haar oppakken en lekker aaien of ze komt naast me zitten om de geborsteld te worden. Dat is ritueel, elke ochtend na het ontbijt , 's middags en 's avonds nog een keer.

Ik ben momenteel met mensen van de poezenboot aan het praten, die zijn heel lief en denken dat een (tijdelijk) nieuwe omgeving een idee is, ergens waar ze ook naar buiten kan. Soort van tijdelijk pleeggezin.Ik moet er nog over denken, maar als mijn kat daar bij gebaat is...ik zou het wel erg verdrietig vinden, maar ik blijf er bij dat zij voor gaat. Ik kan keuzes maken, zij niet.
Gisterenmiddag heb ik het broertje van de plaskat weer naar huis meegenomen. Ik had alles goed geregeld, 2 schone bakken, zonder deksel, bakjes eten op diverse plaatsen, evenveel aandacht gegeven aan allebei. Ze keken elkaar niet aan, maar vochten ook niet, was even wennen natuurlijk. Toen ik het gevoel had dat het goed zat, ben ik boodschappen gaan doen.

Ik kwam terug en de plaspoes had geplast op alle plekken, waarvan ze kennelijk nog wist dat haar broertje daar graag ligt. Gevolg: broertje is beetje bang nu voor haar. Nu ben ik dus echt ten einde raad..
Het klinkt miss heel stom, maar er bestaan mensen die met katten kunnen praten http://dierendialoog.nl/hoe-werkt-het/

Ik ken mensen wie dit gedaan hebben en zijn zo achter dingen gekomen waarom de katten bepaalde dingen doen. Volgens hun waren er ook dingen aan het licht gekomen die degene die het gesprek doet echt niet kon weten...ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar miss een overweging waard.
Owja en toen ze eenmaal wisten waarom de katten bepaalde dingen gedaan hebben, hebben ze dit aangepast en waren alle problemen over....echt waar klinkt heel stom maar ik ben ervan overtuigd dat het werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven