Kat wordt opgeëist door eigenaar

17-10-2017 00:09 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 weken hebben wij een lieve poes in huis die ik uit het asiel heb gehaald. Ze stond daar op de website en ik viel voor haar lieve koppie en karakteromschrijving en details als leeftijd.
Poes is 18 september in het asiel terecht gekomen. Begin september werd ze op straat gesignaleerd, niet zo ver (of beter gezegd: heel dichtbij) van mijn huisadres vandaan. Ze kreeg een signaleringsbandje om met de mededeling aan de eigenaar dat, als poes na 2 weken nog steeds op straat zwierf en de eigenaar geen contact had opgenomen, naar het asiel zou worden gebracht om een nieuw thuis te zoeken. Volgens het asiel zwierf ze al maanden buiten (die info hadden ze van buurtbewoners die hadden gebeld met het asiel). Ze was wel gechipt maar niet geregistreerd.

Dat nieuwe thuis werd ons huis. Op 28 september ben ik naar het asiel geweest om kennis te maken. Ik was gelijk verkocht en wilde haar zaterdags ophalen (moest nog spullen kopen zoals kattenbak enz.). Maar ik mocht haar pas op 3 oktober meenemen omdat wettelijk is bepaald dat het asiel de kat 14 dagen moet huisvesten voordat hij herplaatst mag worden. In die 14 dagen kan de eigenaar er nog om komen.
Dus op 3 oktober heb ik haar opgehaald en woont ze bij ons. Wat een lieverd is het, we zijn blij met haar.
Tot zover het leuke gedeelte.

Vanmiddag (dus na 2 weken) werd ik gebeld door het asiel, ik dacht dat het was om te vragen hoe het met haar ging. Maar de medewerkster vertelde dat ze een probleem hadden want de eerste eigenaar heeft zich gemeld en die eist zijn kat terug. De eigenaar heeft de FB-pagina van het asiel gezien en daar zag hij poes op staan. Dit is op 19 september geplaatst maar pas vandaag hebben ze contact met het asiel opgenomen.
Ze (het asiel) hebben uitgelegd dat kat herplaatst is volgens de regels en dat de vorige eigenaar geen aanspraak meer kan maken. Maar die zegt dat ze toch de kat terug willen hebben en maakt stampij. En naar de argumenten van het asiel dat die eigenaar nou niet bepaald de moeite heeft genomen om poes als vermist te melden (amivedi, asiel, posters, briefjes in brievenbus, buurtwhatsapp, Nextdoor, Facebookpagina's (weggeefhoek, gratishoek, vraaghoek enz.)) wil hij niet luisteren.
Ik heb de wet aan mijn kant omdat de termijn van 2 weken is aangehouden. Maar... de oude eigenaar schijnt heel dichtbij te wonen. Poes is nog niet buiten geweest maar het is wel onze bedoeling dat ze t.z.t. naar buiten mag. Het asiel had wel geadviseerd om haar de eerste 8 weken binnen te houden.
Ik heb - vlak nadat poes bij ons kwam wonen - op de FB-pagina van het asiel bij haar foto gereageerd dat het nu heel goed met haar gaat. De eerste eigenaar heeft dat waarschijnlijk gelezen en weet dus mijn naam. En wij staan (hoe ouderwets) nog gewoon in het telefoonboek. Mijn privé-facebookpagina staat niet 'openbaar' maar ik ben zzp'er en mijn bedrijf heeft mijn naam dus ik ben met naam en adres zo te vinden, ook op Facebook.

Hoewel ik in die korte tijd al helemaal verknocht ben aan dit harige huisgenootje, ben ik lichtelijk geneigd om haar aan haar oude baasje terug te geven, ik kan me nl. wel heel goed voorstellen dat ze haar terug willen hebben. Aan de andere kant staat de wet aan mijn kant en heeft de oude baas geen poot om op te staan, geen stappen ondernomen om poes te zoeken/vinden. Het feit dat de chip niet geregistreerd is, heeft te maken met een dierenarts die dat niet (goed) heeft gedaan. Dit is bevestigd door die dierenarts, dus geen verzinsel van de eerste eigenaar om een smoes te hebben.

Ik wil het beste voor poes. Is dat bij ons (wij zijn nu al helemaal gek op haar) waar ze lekker binnen op de vensterbank mag zitten en op tijd haar natje en droogje en een heleboel knuffels krijgt? Waar ze (nog) niet naar buiten mag (ze kijkt wel verlangend naar buiten) omdat we bang zijn dat ze 'm gelijk weer smeert. Ze lijkt nogal avontuurlijk te zijn...
Of is dat bij haar eerste eigenaar, die de kat sinds begin september kwijt is maar geen actie heeft ondernomen om haar terug te vinden, maar waar ze kennelijk wel naar buiten mag.

Hier nog suggesties voor me?

Moet poes terug naar de eerste eigenaar?

Totaal aantal stemmen: 187

Ja. (49%)
Nee. (51%)
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
17-10-2017 02:01
Maar als je weet dat je kat vaak lang wegblijft, dan hang je toch je adres met tel. in een kokertje aan het halsbandje??
Dat is hier duidelijk niet gebeurd.
De eigenaar dacht dat hij een gechipte en geregistreerde kat in huis had.
De da geeft zelf toe dat hij de kat wel gechipt heeft maar is vergeten aan te melden.
Ik vertrouw er ook op dat dat gebeurt als een da zegt dat voor me in orde te maken en ik dus gebeld wordt als hij in een asiel terechtkomt en zijn chip uitgelezen wordt. Veilig gevoel, de da zal wel weten hoe dat moet en je betaald ervoor.

Sommige ouderen hebben geen computers en willen dit ook niet. Kan best dat het daardoor relatief lang duurde voor het op Facebook verscheen. En dan je naam erbij.. een ZZPer die om zijn naam moet denken.. ik zou niet zo krampachtig doen over wel of niet 14 dagen asiel.
Is het soms een dure raskat TO ik snap niet waarom je zo star doet. Wat als het jou zou overkomen? Zeg je dan ook regels zijn regels ik snap die mensen wel na 2 weken :(

Een kat een halsbandje omdoen is spelen met zijn leven onze kat klom in bomen, klimop en zou zichzelf vast een keer opgehangen hebben.
Dat kan zelfs in een ligusterhaag hebben mijn buren toen ondervonden. Een chip moet voldoende zijn en laat die da maar opdraaien voor de kosten van alle ellende die is voortgekomen uit HUN fout om de kat niet te laten registreren. Dan had baasje immers meteen de eerste keer een telefoontje gehad, klaar.
Het is wel zaak dat TO een andere kat krijgt, dan is deze zo weer vergeten net als na 2 weken vakantieoppas spelen.

De asiels zitten vol dus dat moet te regelen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vreselijk vinden mijn katten kwijt te raken dus neig naar teruggeven.

Misschien kan je eens langsgaan om het volledige verhaal te horen en kijken of je een goed gevoel bij vorige eigenaar krijgt?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Sirius schreef:
17-10-2017 00:55
De kat is nooit wat tekort gekomen.
Ook zie je zelf dat hij graag naar buiten wil, een avontuurlijk beestje.

Natuurlijk gaat hij dan terug naar de eerste eigenaar je hebt hem krap 2 weken dus zo traumatisch is het nou ook weer niet. Als hij al 2 jaar bij je zat is het een ander verhaal.

Niet iedereen schiet meteen in paniek als poes een nachtje of meer op stap is. Volgens mij heel normaal gedrag voor katten.
Tenzij je hem inderdaad opsluit en hem de rest van zijn leven in een kooi laat wonen. Al is die kooi een tuintje groot.
En iemand in je buurt die je wel kan wurgen omdat je die kat niet teruggeeft.

Wat dacht je ervan om de kat zsm terug te brengen en meteen aan te bieden op de kat te willen passen als dat een keer zo uit komt en zelf gewoon een andere kat te zoeken. Een echte zwerfkat die er al 8 maanden zit die heeft je hulp harder nodig dan deze kat.
Niet iedereen zit elke avond met een kat op schoot sommige gaan hun eigen gang en zie je in de zomermaanden amper.

Wat als hij nu wegglipt en het op een rennen zet naar zijn oude vertrouwde adres. Die kat wil lekker buiten banjeren, de eigenaar is terecht, jij krijgt heus wel een andere kat.
En deze komt vast nog weleens even buurten. Wie weet de eigenaar of vrienden van de kat ook.

Als ik zou weten dat een ander een dier van me heeft en hem niet teruggeeft zou ik het er niet bij laten zitten.
Een echte dierenvriend begrijpt dat die kat al een thuis heeft en daar gemist wordt. Dat zou reden genoeg moeten zijn om hem direct terug te brengen.

Dit dus. Dus ja, ik vind dat je hem terug moet geven. Jij hebt die kat net, die eigenaar heeft die kat al jaren en heeft vast meer band met de kat dan jij in die paar weken.
Vind trouwens dat het asiel katten wel erg snel herplaatst. Wat sommigen al zeggen: sommigen katten zijn nou eenmaal erg uithuizig en met pech is ie dan bij een ander gezin. Grote kans trouwens dat deze kat gauw weer terugloopt naar zijn eigenaar. Dus strijk met de hand over je hart en geef hem terug.
Alle reacties Link kopieren
Misschien lag de eigenaar in het ziekenhuis of was er iets anders aan de hand wat wij niet weten. Ik bedoel: eees voorzichtig met een oordeel, we weten weinig tot niets van de eigenaar
Love is the meaning of life
Houden, binnenhouden, je bericht van de asielsite verwijderen. De vorige eigenaar heeft geen poot om op te staan.
Alle reacties Link kopieren
Neig naar teruggeven. Maar alleen als de eigenaar je betaalt wat jij aan t asiel hebt betaald.

Tegelijk vind ik dat de eigenaar wel heel weinig moeite heeft gedaan. De kat was blijkbaar in de buurt van hun huis op straat en dan nog hebben ze dat bandje 2 weken niet gezien? En buurtbewoners bellen vaak ook niet zomaar over die kat.
sprietgras wijzigde dit bericht op 17-10-2017 07:42
14.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze kater kwam na een half jaar ineens terug gewandeld naar onze flat. Nog net zo dik als eerst. Adreskokertjes werden hier altijd verloren.

Dat een asiel zo snel herplaatst komt waarschijnlijk doordat de gemeente maar twee weken onderhoud betaalt en de kosten daarna voor het asiel zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
17-10-2017 07:32
Onze kater kwam na een half jaar ineens terug gewandeld naar onze flat. Nog net zo dik als eerst. Adreskokertjes werden hier altijd verloren.

Dat een asiel zo snel herplaatst komt waarschijnlijk doordat de gemeente maar twee weken onderhoud betaalt en de kosten daarna voor het asiel zijn.
Tsja maar een geregistreerde chip had dat wel opgelost he.
Mijn binnenkatten zijn beide gewoon gechipt. De chips zijn geregistreerd. En eigenlijk zijn de chips alleen voor als ze toch een keer naar buiten zouden glippen (in 10 jaar 1 keer gebeurd, maar zelf kat snel teruggevonden).
sprietgras wijzigde dit bericht op 17-10-2017 07:37
20.86% gewijzigd
Ik zou hem teruggeven. Deze persoon kon er niets aan doen dat het chippen verkeerd is gegaan. Ik zou hem wel de kosten laten terugbetalen, want jij kan daar ook niets aan doen. Adreskokertjes zouden bij één van mijn katten niet werken: die raakt altijd verstrikt in zijn halsband dus die kan hij niet dragen (dan tref je hem op het dak aan met één pootje vast in zijn halsband omdat hij probeert 'm af te doen).
Teruggeven. Ik zou persoonlijk ook wel erg flippen als iemand mij mijn kat niet terug zou willen geven.
Alle reacties Link kopieren
Dat onze kater terug liep was on 1984. Ik weet niet of er toen al gechipt werd? Ik weet wel dat onze hond een tatouage had.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Terug naar het baasje, het is duidelijk dat hier iets fout is gegaan en de kat geen zwerfkat is. Ik zou mij er slecht onder voelen om de kat te houden je weet helemaal niets over de baas van dit beestje. Tevens als baasje van een kat zou ik laaiend zijn als mijn kat weg is en later blijkt dat hij al een nieuw baasje heeft. Een kat kan langer van huis zijn dan dat de baas wilt en als de kat dat vaker doet raak je daaraan gewend en trek je niet gelijk aan de bel dat je kat weg is maar wacht je rustig af, toch duurde het kennelijk nu wat langer dan normaal want het baasje heeft gezocht en toen dus de foto gezien op de pagina van het asiel. Dus was wel zoekende naar de kat. Dus ik vind dat je de kat niet kan houden maar wel de gemaakte kosten terug moet krijgen.
Ik zou het asiel laten uitzoeken welk verhaal hier achter zit waarom de eigenaar zich pas zo laat meld. En op basis van dat verhaal verder kijken. Zelf zou ik mij er nu nog niet in mengen.
Ik neig naar teruggeven.

De eigenaar heeft geen schuld in het verkeerd chippen. Daarnaast zijn sommige katten nogal uithuizig en kunnen ze een paar weken onder water zijn om weer terug te komen. Zelf heb ik ook zo'n kat gehad die 's winters heerlijk op de verwarming lag, maar 's zomers wekenlang van huis kon zijn. Elke keer kwam hij nog net zo dik als eerst weer naar huis, dus na een tijd zijn we maar gestopt met hem als vermist op te geven.. Blijkbaar had hij zo zijn adresjes. :)

Wij hebben altijd katten gehad en ik zou behoorlijk pissig zijn als mijn uithuizige kat bij een ander geplaatst zou worden. Laat het asiel en de eigenaar het samen uitzoeken, geef de kat terug en neem een andere in huis.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
17-10-2017 00:29
Laat de kat kiezen.
Juist. Zo hebben wij dat ooit gedaan met een aangelopen kat die na maanden haar eerste huis terug vond. Ze koos ons.
yette schreef:
17-10-2017 08:33
Juist. Zo hebben wij dat ooit gedaan met een aangelopen kat die na maanden haar eerste huis terug vond. Ze koos ons.
Mijn opa had dat ook! Jarenlang had hij een aanlopertje en hij wist wie de eigenaren waren. In goed overleg hebben ze besloten dat de poes naar opa zou verhuizen, aangezien ze daar toch altijd zat. Het beestje is 23 geworden en vier dagen na de dood van mijn opa gestorven. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Sirius schreef:
17-10-2017 02:29
De eigenaar dacht dat hij een gechipte en geregistreerde kat in huis had.
De da geeft zelf toe dat hij de kat wel gechipt heeft maar is vergeten aan te melden.
Ik vertrouw er ook op dat dat gebeurt als een da zegt dat voor me in orde te maken en ik dus gebeld wordt als hij in een asiel terechtkomt en zijn chip uitgelezen wordt. Veilig gevoel, de da zal wel weten hoe dat moet en je betaald ervoor.

Sommige ouderen hebben geen computers en willen dit ook niet. Kan best dat het daardoor relatief lang duurde voor het op Facebook verscheen. En dan je naam erbij.. een ZZPer die om zijn naam moet denken.. ik zou niet zo krampachtig doen over wel of niet 14 dagen asiel.
Is het soms een dure raskat TO ik snap niet waarom je zo star doet. Wat als het jou zou overkomen? Zeg je dan ook regels zijn regels ik snap die mensen wel na 2 weken :(

Een kat een halsbandje omdoen is spelen met zijn leven onze kat klom in bomen, klimop en zou zichzelf vast een keer opgehangen hebben.
Dat kan zelfs in een ligusterhaag hebben mijn buren toen ondervonden. Een chip moet voldoende zijn en laat die da maar opdraaien voor de kosten van alle ellende die is voortgekomen uit HUN fout om de kat niet te laten registreren. Dan had baasje immers meteen de eerste keer een telefoontje gehad, klaar.
Het is wel zaak dat TO een andere kat krijgt, dan is deze zo weer vergeten net als na 2 weken vakantieoppas spelen.

De asiels zitten vol dus dat moet te regelen zijn.
Dit.
Met daarbij nog de kanttekening dat Facebook bepaald welke berichten je wanneer ziet dus dat er nu pas reactie komt kan maar zo betekenen dat ze het nu pas gezien hebben.

Terug naar de eigenaar met de kat.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk teruggeven.
De kat is avontuurlijk, blijft waarschijnlijk wel vaker dagen weg, misschien heeft de eigenaar daarom weinig uitgedaan om de kat terug te vinden.
Ook dikke kans dat je kat uit zichzelf terug gaat naar de oude eigenaar.
Zou wel de kosten terugvragen.

Raar trouwens dat de kat herplaatst wordt dicht bij de vindplaats. Bij ons doet het asiel dat niet. En terecht.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi verhaal Mejuffrouw Muis!
Ik heb op 'houden' gestemd, maar ik neig nu toch naar teruggeven. Dat het asiel een kat na 2 weken alweer herplaatst vind ik ook erg snel. Het asiel hier houdt 6 of 8 weken aan, dat weet ik niet meer precies.

Dus teruggeven, maar dan moet de eerste eigenaar wel alle kosten aan jou vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
17-10-2017 07:26
Neig naar teruggeven. Maar alleen als de eigenaar je betaalt wat jij aan t asiel hebt betaald.

Tegelijk vind ik dat de eigenaar wel heel weinig moeite heeft gedaan. De kat was blijkbaar in de buurt van hun huis op straat en dan nog hebben ze dat bandje 2 weken niet gezien? En buurtbewoners bellen vaak ook niet zomaar over die kat.
Ik weet niet of de eigenaar moeite heeft gedaan, en of dat ook nodig was. Ik heb ook een kat die veel buiten is, maar die komt echt naar huis om te eten en 's avonds ligt ze op de bak te slapen ( in de zomer is ze trouwens in de avond ook veel de hort op)
Dus als het mijn kat was, zou dit gewoon gedrag zijn, terwijl een ander denkt aan een zwerfkat

En natuurlijk moet de eigenaar jou niet betalen voor de kat. Het asiel moet jou terugbetalen of je een nieuwe kat laten uitkiezen
Alle reacties Link kopieren
Die kat heeft het goed met twee adresjes.

Ik zou het dier teruggeven, maar alleen na het tonen van bewijs. Bovendien zou ik de onkosten in rekening brengen. Voedsel, dierenarts, etc.

Van dat geld zou ik meteen een heel mooie, lieve kat kopen. De leukste die je kan vinden. Je bent dan zó gedwongen om al je aandacht op het dier te richten, dat het je zal afleiden van je verdriet. Bovendien verhindert het je om de vorige kat weer in huis te nemen als die voor de deur staat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik neig naar houden. De kat is op 18 september in het asiel opgenomen, daarvóór heeft poes al twee weken met een bandje om de nek rondgelopen. Na 18 september heeft kat nog twee weken (18 september - 3 oktober) in het asiel gezeten. Daarna nu reeds twee weken bij nieuwe eigenaar, TO. dat maakt dus al zes weken. Eigenaar heeft niets gedaan in die tijd. Tja. Ik snap dat er katten zijn die soms wat dagen de hort op gaan, maar als ik mijn kat al een maand niet heb gezien zou ik toch echt wel actie ondernemen. (hell, ik slaap al slecht als mijn kat een keer 's nachts niet binnen is).
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Kanttekening naar eigenaar.. check de chip! Hier de gewoonte om na het chippen van dier eens te checken of hij goed geregistreerd staat. Chipnummer heb je als eigenaar in huis, dus lijkt me niet meer als een paar klikken voor je kan controleren.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van mij heeft ook een kat die nog wel eens de benen neemt. Is gechipt en geregistreerd maar ondanks dit alles toch ook in het asiel terecht gekomen. Ze had hem netjes als vermist opgegeven ... beestje is nog geen 300 meter van haar huis meegenomen door de dierenbescherming omdat een vrouw hem elke dag zag lopen ;-( Pas na 2 weken werd ze opgebeld door het asiel dat haar kat daar al die tijd zat ze kon hem komen ophalen en gelijk betalen voor zijn onderdak in het asiel. Wat niet zo netjes is want ze hadden gelijk kunnen zien waar het beestje woonde.

Weet niet hoe het met de 1e eigenaar van jou kat zit maar misschien toch maar eens een gesprek aan gaan.
you go girl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven