Kat wordt opgeëist door eigenaar

17-10-2017 00:09 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 weken hebben wij een lieve poes in huis die ik uit het asiel heb gehaald. Ze stond daar op de website en ik viel voor haar lieve koppie en karakteromschrijving en details als leeftijd.
Poes is 18 september in het asiel terecht gekomen. Begin september werd ze op straat gesignaleerd, niet zo ver (of beter gezegd: heel dichtbij) van mijn huisadres vandaan. Ze kreeg een signaleringsbandje om met de mededeling aan de eigenaar dat, als poes na 2 weken nog steeds op straat zwierf en de eigenaar geen contact had opgenomen, naar het asiel zou worden gebracht om een nieuw thuis te zoeken. Volgens het asiel zwierf ze al maanden buiten (die info hadden ze van buurtbewoners die hadden gebeld met het asiel). Ze was wel gechipt maar niet geregistreerd.

Dat nieuwe thuis werd ons huis. Op 28 september ben ik naar het asiel geweest om kennis te maken. Ik was gelijk verkocht en wilde haar zaterdags ophalen (moest nog spullen kopen zoals kattenbak enz.). Maar ik mocht haar pas op 3 oktober meenemen omdat wettelijk is bepaald dat het asiel de kat 14 dagen moet huisvesten voordat hij herplaatst mag worden. In die 14 dagen kan de eigenaar er nog om komen.
Dus op 3 oktober heb ik haar opgehaald en woont ze bij ons. Wat een lieverd is het, we zijn blij met haar.
Tot zover het leuke gedeelte.

Vanmiddag (dus na 2 weken) werd ik gebeld door het asiel, ik dacht dat het was om te vragen hoe het met haar ging. Maar de medewerkster vertelde dat ze een probleem hadden want de eerste eigenaar heeft zich gemeld en die eist zijn kat terug. De eigenaar heeft de FB-pagina van het asiel gezien en daar zag hij poes op staan. Dit is op 19 september geplaatst maar pas vandaag hebben ze contact met het asiel opgenomen.
Ze (het asiel) hebben uitgelegd dat kat herplaatst is volgens de regels en dat de vorige eigenaar geen aanspraak meer kan maken. Maar die zegt dat ze toch de kat terug willen hebben en maakt stampij. En naar de argumenten van het asiel dat die eigenaar nou niet bepaald de moeite heeft genomen om poes als vermist te melden (amivedi, asiel, posters, briefjes in brievenbus, buurtwhatsapp, Nextdoor, Facebookpagina's (weggeefhoek, gratishoek, vraaghoek enz.)) wil hij niet luisteren.
Ik heb de wet aan mijn kant omdat de termijn van 2 weken is aangehouden. Maar... de oude eigenaar schijnt heel dichtbij te wonen. Poes is nog niet buiten geweest maar het is wel onze bedoeling dat ze t.z.t. naar buiten mag. Het asiel had wel geadviseerd om haar de eerste 8 weken binnen te houden.
Ik heb - vlak nadat poes bij ons kwam wonen - op de FB-pagina van het asiel bij haar foto gereageerd dat het nu heel goed met haar gaat. De eerste eigenaar heeft dat waarschijnlijk gelezen en weet dus mijn naam. En wij staan (hoe ouderwets) nog gewoon in het telefoonboek. Mijn privé-facebookpagina staat niet 'openbaar' maar ik ben zzp'er en mijn bedrijf heeft mijn naam dus ik ben met naam en adres zo te vinden, ook op Facebook.

Hoewel ik in die korte tijd al helemaal verknocht ben aan dit harige huisgenootje, ben ik lichtelijk geneigd om haar aan haar oude baasje terug te geven, ik kan me nl. wel heel goed voorstellen dat ze haar terug willen hebben. Aan de andere kant staat de wet aan mijn kant en heeft de oude baas geen poot om op te staan, geen stappen ondernomen om poes te zoeken/vinden. Het feit dat de chip niet geregistreerd is, heeft te maken met een dierenarts die dat niet (goed) heeft gedaan. Dit is bevestigd door die dierenarts, dus geen verzinsel van de eerste eigenaar om een smoes te hebben.

Ik wil het beste voor poes. Is dat bij ons (wij zijn nu al helemaal gek op haar) waar ze lekker binnen op de vensterbank mag zitten en op tijd haar natje en droogje en een heleboel knuffels krijgt? Waar ze (nog) niet naar buiten mag (ze kijkt wel verlangend naar buiten) omdat we bang zijn dat ze 'm gelijk weer smeert. Ze lijkt nogal avontuurlijk te zijn...
Of is dat bij haar eerste eigenaar, die de kat sinds begin september kwijt is maar geen actie heeft ondernomen om haar terug te vinden, maar waar ze kennelijk wel naar buiten mag.

Hier nog suggesties voor me?

Moet poes terug naar de eerste eigenaar?

Totaal aantal stemmen: 187

Ja. (49%)
Nee. (51%)
O ja hoor, ze is zat van haar kat. Dat heeft ze zelf gezegd, ik mocht hem wel hebben zei ze...
Vind ik toch niet echt normaal :wtf:
Feit is gewoon dat sommige mensen aanschaf van een huisdier nogal onderschatten.
Uitsterfbeleid, prima. Maar zolang je een beest heb moet je er wel voor zorgen. Toch? :confused:
Die beesten komen zelfs met oud en nieuw niet binnen.
Ik vraag mij af of dit echt is, want TO neemt geen moeite meer om te reageren. Of ze durft hier niet te zeggen dat ze de kat gaat houden, kan ook.
Ik vind dat TO de kat terug kan geven. Als de kat ook al een beetje aan haar gehecht is komt 'ie misschien nog wel eens langs.

En bij het asiel vragen voor een langblijver die ze een thuis kan bieden.
Enkel afgaand op feit dat poes slechts enkele weken weg is van huis en baasje, ben ik in principe voor teruggeven. Poes weer z.s.m. in de vertrouwde omgeving en kan weer fijn naar buiten.
Binnenhouden om haar maar niet naar het vorige huis te laten lopen, is gewoonweg geen optie.

Wél zou ik eerst zeker willen weten dat de "vorige eigenaar" goed zorgt voor het beestje, anders wordt het een ander verhaal.
Ik ben sinds het plaatsen van dit topic, niet meer op het forum geweest. Helaas werkt de notificatiefunctie van het forum niet meer, anders had ik wel gezien dat er gereageerd was. Gisteren en vandaag o.a. veel gewerkt en zojuist het forum geopend. Ik schrok me rot toen ik zag dat er 100+ reacties waren. Ik heb ze net gelezen en wil graag even reageren en alvast bedanken voor jullie bijdragen.

Laat ik beginnen met vertellen dat ik heb besloten dat de poes terug gaat naar de oorspronkelijke eigenaren. Ik kan wel op mijn strepen gaan staan en met de wet gaan zwaaien, maar wat hebben we daar aan? Zo worden ook oorlogen ontketend en dat wil ik gewoon niet. Als het mijn poes zou zijn geweest, zou ik haar ook graag terug willen hebben, dat is zo klaar als een klontje. Gisteren kreeg ik ook nog de informatie dat poes bij haar oude eigenaar een broertje heeft (uit hetzelfde nestje), waarmee ze dikke maatjes is. Lagen veel bij elkaar.

Ik heb intussen het adres van de oude eigenaar en wil even contact opnemen om hun verhaal te horen. Waarom pas zo laat gezocht? Was het inderdaad een poes die veel uithuizig was en maakte men zich niet zo snel zorgen omdat ze wel vaker voor langere tijd niet thuis kwam? Niet om het vingertje tegen hen op te heffen dus. Intussen heb ik me ook bedacht dat een oorzaak voor haar lange wegblijven zou kunnen zijn dat ze de weg naar huis niet terug kon vinden omdat onze wijk gerenoveerd wordt (bestrating, rioleringen, parkeerplaatsen, plantsoentjes enz.). Ik kan me voorstellen dat ze is geschrokken door activiteiten van de werklui (machines, grote vrachtwagens, geen 2 dagen zag het er hetzelfde uit) en dat zo het (geur-)spoor bijster is geraakt. Ze woonde in een gezin met jonge kinderen, dus geen hoogbejaarde die ziek werd. Of ze digitaal onderlegd zijn of niet, dat weet ik (nog) niet.
Delite_ (di 17/10 00.25 uur): dat van die vakantie had ik ook al bedacht. Maar gezien het feit dat ze jonge schoolgaande kinderen hebben, vind ik dat niet meer aannemelijk.
Een veelgestelde vraag was de lichamelijke toestand van de poes. Die was goed, ze zag er verzorgd en gevoed uit, glanzende vacht, schoon, niets mis mee. Wat ik begreep van het asiel is dat ze schooide bij mensen om voedsel (en dat ook kreeg). Het asiel is gebeld door mensen die aangaven dat er een poes al een tijdje rondzwierf. Dat was begin september. Toen kreeg ze dat signaleringsbandje om en op 18/9 is ze opgehaald.
Hoewel ik de kat nu binnen hield, was het wel mijn bedoeling om haar t.z.t. naar buiten te laten.
Het is geen raskat, het is een doodgewoon cypers poesje. Tenger en met een geweldig lief koppie.
Over de kosten voor adoptie maak ik me niet druk. Ik ontvang het geld terug van het asiel. Hoe zij dat verder oplossen met de oorspronkelijke eigenaar, dat is hun zaak. De kosten van die twee weekjes dat poes bij ons was, hou eens op zeg… waar gaat het over? Het was maar een klein katje dat 3.6 kilo woog. Zoveel at ze niet.
Even een reactie naar Hoezitdit (di 17 okt, 21.54): Wat een nare reactie geef je daar met je “ik vraag mij af of dit echt is, want TO neemt geen moeite meer om te reageren. Of ze durft hier niet te zeggen dat ze de kat gaat houden, kan ook.”
Heb je er wel eens aan gedacht dat er mensen zijn die niet constant op het Vivaforum rondwaren. Want die bestaan, daar ben ik een voorbeeld van! Ik hoop dat je mijn bovenstaande antwoord genoeg reactie vindt. Er zoals je kunt lezen houden wij de kat niet, ze gaat terug naar de oorspronkelijke eigenaar. Kom op zeg… hoe durf je!
Afbeelding
Ik denk dat je het juiste doet TO, wel jammer als je de kat al zo leuk vond.
Ik hoop dat jullie een ander katje vinden dat goed in jullie gezin past.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ik vind dat je het goed oppakt hoor.
Het lijkt erop dat het inderdaad het beste is dat ze teruggaat. Toch inderdaad voor de zekerheid het verhaal nog even aanhoren.

Het blijft ook raar dat poes door buurtbewoners als zwerver werd aangegeven. Of het zijn mensen geweest die allen toevallig niet bekend zijn met de eigenaren, of het was wellicht met opzet. Enfin, hopelijk is het allemaal een samenloop van enorme misverstanden en heeft poes het samen met broer goed daar.

En hopelijk vindt een ander katje binnenkort een warm thuis bij jullie.
Ik wens je tevens veel sterkte, want ook in 2 weken kan je heel gehecht raken.
Denk dat je de juiste keuze maakt zo, TO. Het lijkt me dat je er zelf toch ook niet helemaal lekker mee zit als je straks een kat hebt waarvan je weet dat iemand anders hem graag terug wil en die onder twijfelachtige omstandigheden is afgenomen. Ik vind het namelijk toch nog wel raar dat de kat als zwerver is gemeld. Schooien om eten lijkt me niet persé een zwerfteken, toch? Als ie eenmaal weet dat ie zo eten kan krijgen, tja...

Hopen dat het contact met de eigenaren van de kat prettig verloopt en da jullie binnenkort een nieuwe kat vinden die goed bij jullie past!
Goed gedaan to.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Even een reactie naar Hoezitdit (di 17 okt, 21.54): Wat een nare reactie geef je daar met je “ik vraag mij af of dit echt is, want TO neemt geen moeite meer om te reageren. Of ze durft hier niet te zeggen dat ze de kat gaat houden, kan ook.”
Heb je er wel eens aan gedacht dat er mensen zijn die niet constant op het Vivaforum rondwaren. Want die bestaan, daar ben ik een voorbeeld van! Ik hoop dat je mijn bovenstaande antwoord genoeg reactie vindt. Er zoals je kunt lezen houden wij de kat niet, ze gaat terug naar de oorspronkelijke eigenaar. Kom op zeg… hoe durf je!

Wat fijn dat je besloten hebt om je kat terug te geven. Heb je al contact gehad?

:flag: Weet je hoe het komt? Hier worden nog wel eens topics geopend om reacties uit te lokken, en de TO reageert dan niet meer. En omdat de reactie heel vaak was van: geef je kat terug, kreeg ik de indruk dat je dat niet van plan was, en dat niet durfde te zeggen. Gezien je daar in je openingspost ook erg naar neigde. Maar ik vind het fijn dat je de kat toch teruggeeft. En hopelijk krijg je een heel lieve kat.
Verstandig van je hoor, ik denk dat dit de juiste oplossing is. Wel naar dat je toch weer even zal moeten wennen dat poes weggaat. Maar na je gesprek met de eigenaar hou je er vast een goed gevoel aan over. En er zijn heel veel lieve poezen die een goed tehuis zoeken, en die hebben niet de luxe van 2 gezinnen die ze willen adopteren. :cat:
ik denk ook dat je dit zo goed aanpakt!
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Zij-van-boven schreef:
18-10-2017 22:27

Laat ik beginnen met vertellen dat ik heb besloten dat de poes terug gaat naar de oorspronkelijke eigenaren. Ik kan wel op mijn strepen gaan staan en met de wet gaan zwaaien, maar wat hebben we daar aan? Zo worden ook oorlogen ontketend en dat wil ik gewoon niet. Als het mijn poes zou zijn geweest, zou ik haar ook graag terug willen hebben, dat is zo klaar als een klontje. Gisteren kreeg ik ook nog de informatie dat poes bij haar oude eigenaar een broertje heeft (uit hetzelfde nestje), waarmee ze dikke maatjes is. Lagen veel bij elkaar.
Kijk, dat is waar het om draait. Behandelen anderen zoals je zelf behandelt zou willen worden. En hopelijk kom jij nooit in die situatie terecht als de eigenaar van jouw (ex) kat. Maar die kans is natuurlijk wel groot als je hem laat zwerven. Want een kat buiten laten = een kat laten zwerven. Met het risico dat anderen hem gaan voeren, als het net als deze een beetje een allemans vriend is. Ik zou mooi mijn tuin afrasteren zodat hij er niet uit kan als ik jou was. Scheelt problemen, en scheelt ongemak bij andere mensen.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar het verhaal van de vorige eigenaren, dat ze niet eerder het verdwijnen van hun kat vermeld hebben.
Ze zullen het asiel wel een x bedrag moeten betalen. Want het is namelijk zo dat als jouw dier gevonden wordt en opgenomen in het asiel, dat deze kosten heffent als je je dier weer ophaalt. Maar dat is niet jouw probleem.
Zij van boven, ik heb dit topic meegelezen en ik wou je alleen even zeggen, ik vind jou een lief mens!

Een poes uit het asiel halen, top! En dan nog zo eerlijk zijn de kat terug te geven aan de eigenaar ipv eigen belang voorop stellen, prachtig :flirting:
anoniem_636ac0fa9bb13 wijzigde dit bericht op 19-10-2017 14:04
Reden: Typefout
0.78% gewijzigd
BumperSticker schreef:
19-10-2017 14:02
Zij van boven, ik heb dit topic meegelezen en ik wou je alleen even zeggen, ik vind jou een lief mens!

Een poes uit het asiel halen, top! En dan nog zo eerlijk zijn de kat terug te geven aan de eigenaar ipv eigen belang voorop stellen, prachtig :flirting:
:-o Lief dat je dat 'zegt'... dank je wel. Maar soms kan ik een bitch zijn hoor... :hihi:
Zij-van-boven schreef:
20-10-2017 20:21
:-o Lief dat je dat 'zegt'... dank je wel. Maar soms kan ik een bitch zijn hoor... :hihi:
Je maakt mijn dag goed met je beslissing, fijn dit te lezen zeg!!!

Een "bitch" zijn we allemaal wel eens maar gelukkig hou je echt van dieren en heb je het hart op de juiste plaats.
Karma gaat je belonen let maar op :)
Het liefst in de vorm van een andere kat die meteen bij je op schoot duikt en je in zijn of haar hart sluit en andersom :heart: :flirting: :cat:

De andere kat komt vast nog weleens even buurten haha wie weet houden jullie er beiden een oppasadresje aan over.
Ben ook plaatsvervangend blij voor die mensen. Wil geen bemoeial zijn maar druk ze aub op het hart de kat ditmaal wel goed te registreren met tel.nr. en al, dan kan dit nooit meer gebeuren want leuk was het allemaal niet, voor niemand..

Eind goed al goed :sun:
Ik denk dat je de juiste beslissing neemt.
Gevoelsmatig vind ik dat het veel langer dan 2 weken duurt voordat je een kat echt 'van jou' mag noemen. Zo werkt dat niet met die beestjes.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Goed dat je deze beslissing hebt gemaakt en fijn dat je nog iets van je laat horen. Ik hoop dat er dan snel een andere leuke kat opduikt waar je stapelgek op wordt. :)
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik ben heel benieuwd naar wat de oude eigenaar te zeggen heeft....
(En zelf had ik de kat niet teruggegeven)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven