kat?

14-01-2012 20:31 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi

ik wil al een tijd een huisdier het liefst een kat , ik mag nu van mijn vriend een huisdier voor mijn verjaardag , het liefs wil ik een kat maar ik ben de hele dag werken(woon alleen) wie heef er zelf katten en wat heeft een kat nodig en wat kost dat gemideld ik verzorg wel al jaren de kat van mijn ouders als hun weg zijn. maar ben gewoon benieuwd naar andren katten eigenaars.
fulltime werken en een kat:

menmo in "fulltime werken en kat?"

maar; katten zijn zo leuk.

Neem een koppel. Hopelijk worden ze vriendjes en dan hebben ze zoveel aan elkaar.

Hier wonen er vier en ik geniet er elke dag van.

Oh en ik werk ook alle dagen dus ze zijn vaak alleen. Heb niet het idee dat ze iets missen. De aandacht die ze avonds krijgen maakt het wel weer goed denk ik.
Toen ik FT werkte had ik 2 of 3 katten. Ik woonde ook nog hoog, dus ze konden niet naar buiten. Dan hadden ze nog wat aan elkaar, 1 kat alleen is zielig. Tenzij je een oude uit het asiel haalt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Zolang een kat maar naar buiten kan is ie niet zielig in zn eentje.

Maar dan moet je wel beseffen dat je de buurt ook met je kat opzadelt, wat soms (vaak?) voor nogal wat problemen zorgt. Voor mijzelf is dat tot nu toe een reden om geen kat te nemen, ook al wil ik er wel heul graag eentje!

En een kat die heel de dag alleen binnen zit en niet naar buiten mag, vind ik wel zielig.
. . . . . van het ras Pluche hebben ze weinig zorg en aandacht nodig
Kijk eens in het asiel daar zitten wel oudere katten te wachten op een nieuw huisje. En daar zit ook vast wel eentje die goed alleen kan zijn. Het voordeel van een asielkat is dat je die niet meer hoeft op te voeden en ze zijn gechipt, gecastreerd/gesteriliseerd
Ik werk bijna fulltime en heb 2 jaar 1 kat gehad. Die had echt aandacht nodig als ik thuis was. Vaak was ik de weekenden ook nog weg, dus hij zat behoorlijk veel alleen... Maar ja, hij had anders naar het asiel gemoeten, het is een afdankertje, dus bij mij zou hij altijd beter af zijn.

Anderhalve maand geleden wilde ik er een poes bij nemen, maar ja, kiezen uit twee poesjes was niet te doen. Nu dus drie katten in huis.

De oude kat, hoewel maar 5 jaar oud, is helemaal happy. Hij heeft de twee poesjes (8 maanden oud al) meteen geaccepteerd, ze spelen, rennen achter elkaar aan, slapen samen. Als ik dit geweten had had ik het veel eerder gedaan!!

Ik zou er dus altijd twee nemen vanaf nu.

Qua kosten geen idee, kattenbakvulling valt me mee, ik denk 7,50 per maand of nog minder. Ik gebruik milieu vriendelijk grit dat klontert en door de wc gespoeld kan worden.

Qua eten ben ik nog zoekende, 3 katten eten natuurlijk veel meer dan 1... Ben voor de twee poesjes nog aan het kijken wat ze lekker vinden.
Ik heb één kat, een oude poes uit het asiel, was 10 toen ik haar in huis haalde.

Ze heeft er volgens mij nooit last van gehad als ze alleen thuis was toen ik fulltime werkte. Ze slaapt bijna de hele dag. Ze wil niet naar buiten.

Het is een echte knuffel- en kroelkat, de beste keuze die ik in dat asiel had kunnen maken

Een kitten of jonge kat zou ik niet nemen als ik veel weg zou zijn en als ze niet naar buiten kunnen, die hebben meer aandacht nodig en veel meer beweging.

Mijn kat heeft nodig:

Voer (20-25 euro per maand, royal canin krijgt ze)

Water

Kattenbakvulling (3-4 euro per zak, biologisch afbreekbare houtkorrels, doe ik twee weken mee maar kan langer)

Dierenarts (jaarlijkse inentingen en check-up, rond 35 euro)

Anti-vlooienmiddel (ligt eraan welk merk je neemt hoe duur het is)

Eenmalig aanschaffen:

Kattenbak, reismandje, voer- en waterbakje, (vlooien)kam.

Evt. chip, castratie/sterilisatie, is bij asielkatten meestal al gedaan.

Mandje of krabpaal heeft hier geen zin. Ze slaapt overal waar ik zit en krabt haar nagels aan de bank of de muur.
Ik heb die monsters van mij zo vaak betrapt (ok, ik heb er nu nog maar eentje en die tolereert geen anderen) op lang slapen als we er niet zijn. Bij een nachtje weg zijn ze zelfs zo lui dat ze amper eten. Katten kunnen prima alleen zijn, maar als je er bent vinden ze dat meestal wel gezellig.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
poef poef
Hier ook twee broertjes... Zo leuk! Wij zijn ook overdag weg (wel op tijd thuis, vaak rond half 5). Maar in de winter zijn het echt slaapkoppen en in de zomer kunnen ze de hele dag buiten zijn hier. Kunnen wel altijd naar binnen hoor. Ik zou je dan ook zeker een duo aanraden! Ze hebben zo veel aan elkaar.

Kosten bij ons voor twee katten dus:

-Elk jaar check-up dierenarts + prikjes + ontworm voor een jaar = 115 totaal

-Brokjes = 3 enórme zakken (ongeveer hoor) à 30 euro = nog geen 100 totaal

-Water

-Geen kattenbakkorrels (hebben wel kattenbak maar ze doen het buiten, wonen in het buitengebied)

-In de zomer antivlo. Nu vlooienband want al het andere spul werkt niet. Is denk ik 5 euro per stuk. Tientje dus.

-Ze zijn gecastreerd, maar dat is eenmalig een grote uitgave. Ook iets van 100 euro (valt dus uiteindelijk hartstikke mee).

-Mandjes/krabpalen werkten hier niet. De boom in de tuin krabt veul lekkerder en het prachtige mandje lieten ze links liggen, de kartonnen doos lag veel beter. Met oud kleedje erin nóg beter!

-Idem met speeltjes. Propjes aluminiumfolie, da's veel cooler

Dat was het wel volgens mij. Kosten dus dikke 200 euro per jaar. Dus nog geen 20 euro per maand. Bij ons dan hè. En ooooh ze zijn zo gezellig en lief. Ik zit nog niet of ze komen op schoot/naast je kroelen, als je thuis komt word je direct welkom geheten en de streken die ze uithalen zijn zo leuk
Hier ook twee kattenbroers (al lijken ze totaal niet op elkaar) uit asiel gehaald toen vorige kat op 23 jarige leeftijd overleed. Het zijn dropjes. Gekozen voor asielkatten. Toen woonde we op een flat, bleven ze binnen, heb niet de indruk dat ze daar zielig waren. Ze konden daar heerlijk naar buiten kijken naar de vogels vonden het geweldig. Nu wonen we in een eengezinswoning in een zeer (buiten)katrijke buurt. Paar keer gekeken of ze naar buiten zouden willen, maar daar maken ze geen aanstalten toe. Af en toe door de tuin snuffelen vinden ze prima. Alleen blijven gaat goed, het zijn echte slaapkoppen. We hebben 2 kattenbakken en er gaat in de week ongeveer 1 doos grit doorheen.
oke nu heb ik een idee

het einge waar ik nog mee zit is ik woon in een flat ze zau dan niet naar buiten kunnen. Breken ze de boel niet af en kun je ze dat afleren.Mijn beste vriendin heeft drie katten.En die breken de boel wel af , weet iemand wateen katten pensoen kost voor als ik eens op vakantie ben/
ik ben wel altijd om half drie van mijn werk thuis
Waarom begin je niet met twee dwergHamstertjes ofzo, is ook gezellig en die zijn heel lief hoor, ook knuffel/aaibaar en die hoef je niet op te voeden, zoals bij een kat het geval zau zou zijn.

Heb je toch wat gezelligheid in huis.
Kattenpension is vrij prijzig maar verschilt, het beste is om even te zoeken bij pensions in de buurt en te kijken op de site of bellen hoeveel het kost.

Wij hebben altijd twee tienermeisjes uit de buurt die gek met hem zijn, ik geef ze er 50¤ per week voor.

We hebben op onze beurt elk jaar een paar keer de dwerghamster van mn nichtje te logeren, gratis en voor niets
Gewoon goed informeren bij asiel of het binnenkatten zijn. ZOrgen voor genoeg krabpalen en speelgoed. Problemen met binnenkatten ontstaan naar mijn mening vooral als buitenkatten binnen moeten blijven. Katten die nooit anders gewend zijn en genoeg speel en krab mogelijkheden hebben, geven over het algemeen weinig problemen. Onze katten hebben op elke verdieping een krabpaal. Verder bij de trap een krabplankje gemaakt omdat die zachte trap natuurlijk wel erg verleidelijk was. Nu gebruiken ze krabplankje. Verder van die speelmuisjes en ze zijn zeer tevreden.
ik heb besloten om nog even te wachten. optie was ook in een konijn maar ik ben er gewoon nog niet uit wil er langer over nadenken omdat ik het gewoon niet zeker weet. en ik toch redelijk veel weg ben. dus ik wacht er nog even mee iedereen bedankt voor de tips
ik ga voor een dwergkonijntje eens kijken hoe dat werkt

weet wat meer van konijnen af mijn vriend heeft konijnen

en ze zitten in hun kooi als ik er niet ben maken ze tenmiste niks stuk heb er al een volgende week ophalen begin met een maar wil er na de hand dan twee.
beter doe je er 2! knijnen zijn groepsdieren!!!!

Anders gaan ze zich eenzaam voelen...
quote:MEFunny schreef op 15 januari 2012 @ 14:18:

beter doe je er 2! knijnen zijn groepsdieren!!!!

Anders gaan ze zich eenzaam voelen...ja klopt er komt ook zo snel mogelijk een tweede bij maar heb nu een tijdelijk kooi en moet een dubele kopen dan kan er een tweede bij
quote:luni schreef op 15 januari 2012 @ 09:25:

Waarom begin je niet met twee dwergHamstertjes ofzo, is ook gezellig en die zijn heel lief hoor, ook knuffel/aaibaar en die hoef je niet op te voeden, zoals bij een kat het geval zau zou zijn.

Heb je toch wat gezelligheid in huis.

Nou ik weet niet maar ik vind dat er aan katten niet heel veel op te voeden is... ik lijkt meer het personeel van mijn kat!

Maar mijn kat heeft er volgens mij nooit last van gehad dat ik fulltime werkte.. Ben nu veel thuis maar hij slaapt bijna de hele dag.
Volgens mij gaan katten ook maar gewoon slapen uit verveling als je niet thuis bent en ze ook geen ander vertier hebben. Mijn kat heeft nu een kattenluikje en daarvoor kon hij in het weekend overdag alleen naar buiten. Maar als ik werkte (ook fulltime) niet. Altijd als ik thuis kwam, was hij zich altijd aan het uitrekken omdat hij volgens mij alleen maar had liggen slapen. In het weekend zag ik hem overdag gewoon naar buiten gaan, afgewisseld met dutjes. Denk toch echt dat dat zijn normale patroon is als hij het voor het kiezen heeft. Hij is 's avonds ook niet onrustig als ik ga slapen en hij mauwt veel minder om aandacht. Ben heel blij met het kattenluikje!

Dus, mij maak je niet wijs dat mijn kat het niet erg vond dat hij overdag alleen thuis zat de eerste maanden. Ik zou er dus altijd twee nemen als een kat niet naar buiten kan, of echt een oudje dat niet zoveel energie meer kwijt hoeft te raken. Tenzij je zelf heel veel tijd en aandacht aan je kat kan besteden om gemis aan buiten of soortgenoot te compenseren..
quote:Himmie schreef op 15 januari 2012 @ 23:06:

Volgens mij gaan katten ook maar gewoon slapen uit verveling als je niet thuis bent en ze ook geen ander vertier hebben.

Dus, mij maak je niet wijs dat mijn kat het niet erg vond dat hij overdag alleen thuis zat de eerste maanden. Ik zou er dus altijd twee nemen als een kat niet naar buiten kan, of echt een oudje dat niet zoveel energie meer kwijt hoeft te raken. Tenzij je zelf heel veel tijd en aandacht aan je kat kan besteden om gemis aan buiten of soortgenoot te compenseren.. Helemaal mee eens.
nou zaterdag ga ik dus mijn konijn halen,

ik heb een vvv kadobon gekregen ik vroeg me af bij welke dierenwinkels deze aanemen weet iemand dit ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven