Kater net gecastreerd, ander voer?

01-10-2010 16:44 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Onze kater van een half jaar oud is net gecastreerd. De dame van de kliniek vertelde mij dat hij nu geen kittenvoer meer mag. Schijnt te maken hebben met blaasgruis.

Is goed, maar zij heeft natuurlijk alleen maar als advies geven dat het voer wat ze uitsluitend bij dierenartsen verkopen goed is. Royal Canin voor gecatreerde katten.

Hebben julie ook adviezen voor welk voer nou ook echt goed is?

Tot nu toe kreeg hij Iams kittenvoer waar ik nu natuurlijk nog 3 kilo van heb staan.

Groeten Puzzelboek
Ik zou dat voer gewoon opmaken hoor,alleen in kleinere porties...

Gecastreerde katers worden slomer en daardoor dikker...
Hallo,

ik heb altijd geleerd dat als katten gecastreerd zijn ze eerder de neiging hebben aan te komen omdat hun hormoonhuishouding veranderd. In kittenvoer zitten veel eiwitten ene andere voedingstoffen die ze nodig hebben voor de groei.

Wat goed is om te doen is voer voor volwassen katten kopen (zelfde merk) en deze mengen met de brokken die je nog hebt. Zo kan de kat langzaam wennen aan de nieuwe brokken en heb je minder kans op de problemen als overgewicht en blijkbaar blaasgruis. Als je kittenvoer op is alleen voer voor volwassen katten geven. Daar doen de meeste katten het goed op.

Succes
a docter a day keeps the apple away
Hmm, dat had ik zelf ook gedacht, eerst het oude maar eens op.
Dus geweoon het oude kittenvoer met nieuwe van het zelfde merk?

En geen duur dierenartsvoer?
ja zelfde merk als de kat daar nu aan gewend is. als je steeds een beetje van het oude met het nieuwe mengt heeft de kat de tijd om te wennen.

Duur dierenarstvoer zou ik alleen doen als er echt medische problemen zijn
a docter a day keeps the apple away
Bedankt voor jullie reacties, zo ga ik het doen.

Ik liet me overdonderen door de dierenarts denk ik.
Ik snap dat je het duur voer vindt, maar Royan Canin is echt heel goed. Je hoeft er niet veel van te geven en je krijgt er ook niet zulke stinkende drollen van.
Evt het voer mixen? Blaasgruis is zo zielig voor je kat (en je portemonnee). Als je over gaat op ander voer, moet je sowieso het oude voer eerst mixen met het nieuwe, omdat je kat anders last kan krijgen van het nieuwe voer.

Ik zie dat lams geen voer heeft speciaal voor gecastreerde katten.

Hier krijgen zowel de gecastreerde als de ongecastreerde kater gewoon indoor 27 van RC.

Dierenarts heeft niets gezegd over ander voer, maar ik merk wel dat de gecastreerde kater langzaam verandert in een worst op pootjes. De voedingsbehoefte wordt gewoon anders.
Ik heb oud voer met nieuw voer gemixed
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Het gaat me er niet om dat het duur voer is, maar tot nu toe haal ik het via internet. Het lijkt me lastig omdat dit alleen maar bij dierenartsen te koop is.

En ik weet dat Iams geen voer speciaal tegen blaasgruis heeft, maar is dat dan ook echt nodig?
Mocht je toch RC willen geven: zooplus heeft het ook. Omdat je al online koopt , zooplus is een prima online dierenwinkel. Ik zag zelfs RC sterilised volgens mij.
Als voedingsdeskundige op kattengebied kan ik je vertellen dat blaasgruis niet preventief te voorkomen is, dus het is zinloos die dure variant van RC te kopen.

Koop gewoon Purina One uit de supermarkt en ga pas over op een blaasgruisbrokje (Urinary van RC of c/d en s/d van Hill's) als hij echt blaasgruis heeft.

RC is uiteraard een goed merk, maar het voorkomt geen blaasgruis, dat is een reclamepraatje....
Als je niet wilt dat je gecastreerde kat dikker wordt moet je gewoon minder brokjes geven, want ze worden luier en bewegen minder en verbruiken dus ook minder energie.

Al die gecastreerde/gesteriliseerde kattenbrokjes zijn dus ook een verkooptruc.
Iris1969,

Jij ook bedankt. Dus geen prventief voor tegen blaasgruis, pas als er al problemen zijn.

En ik begrijp dat je er verstand van hebt. Wat vind je dan van Iams voer?
Je hebt een aantal mogelijkheden:

- de supergoedkope brokjes: goed voer, maar wel iets meer zout, kleur- en geurstoffen;

- de middenmoot: beter voer, met iets minder zout, kleur- en geurstoffen;

- RC, Hills en Iams: nog iets beter voer, met nog iets minder zout, geur- en kleurstoffen;

- vers vlees: het beste voer, maar dan moet je het wel uitgebalanceerd doen.

Iams is dus een hoger segment, maar het maakt niet zoveel uit. Wel doet Iams actief aan dierenproeven en daarom koop ik dit merk niet.

Geef je kat vanaf nu dus gewoon minder brokjes als hij luier en dus dikker wordt en stap pas over op blaasgruisbrokjes als hij problemen krijgt. Dan moet je het wel onmiddellijk doen en ook blijven doen.

Heel erg veel is een reclametruc en vooral bestemd om het baasje een goed gevoel te geven, zoals voor een betere vacht, betere tanden, voor de aparte kattenrassen, voor gecastreerde katten enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven