katten binnen houden

05-04-2010 19:14 41 berichten
ik durf dit topic bijna niet te maken omdat er al heeeeeel veel zijn geweest over dit onderwerp, maar ik heb ff aan de andere katten-mensen een vraagje.

ik heb vandaag besloten na de zoveelste aanvaring met de buren

dat mijn katten niet meer naar buiten mogen. (ik d8 dat ze zich een beetje aanstelden maar als ik die topics hier lees begin ik toch te geloven dat het lichtelijk aso is om je katten naar buiten te laten gaan.....)

ik heb 4 katten en woon in een vrij ruime eensgezinswoning.

ze hebben ook nog een klein balkonnetje waar ze wel op kunnen

dus helemaal binnen blijven hoeven ze niet alleen tis wel veel kleiner...

2 van de 4 zijn niet echt buitenkatten, maar 2 wel. dat is gewoon een kwesie van wennen, althans dat denk ik.

het komt er opneer dat ze zonder achtertuin ook wel ruimte hebben maar mijn vraag is hoe laat ik ze eraan wennen en is het toch beetje zielig of hebben ze gewoon pech?

en hoe doe ik dat dan van de zomer als ik de deur open wil hebben?? hoor graag hoe jullie dat doen.
iris dat vind ik een heel goed plan.

van de winter bleven ze ook vrij veel binnen en dat ging goed dus zie het probleem niet.

bovendien heb ik erg veel ruimte, een woonkamer (uiteraard ) 3 slaapkamers en een ruime zolder met balkon, (waar ook nog een soort van ruimte achter is....) waar ze wel op kunnen

dus denk ik zelf eigenlijk niet dat het niet zou lukken...
Alle reacties Link kopieren
en je tuin afzetten?? www.nettenlijn.nl of zoals ik heb gedaan een paar palen, daar kippengaas om spannen en dan is het een dichte "kooi". Nadeel is dat je daar zelf ook in zit, maar maakt qua bruin worden niets uit
hahaha feeks.......

heb binnen idd. genoeg klimatributen, krabpalen enz.

daar bij heb ik een balkon waar ze wel op kunnen (daar is ook

nog kleine ruimte achter waar ze kunnen wandelen.

ook heb ik gister met mijn vriend een soort van constructie bed8

dat ze aangelijnt in de tuin kunnen, maar toch wat ruimte hebben.

anders zijn palen/kippengaas enz ook nog een optie...
Mijn katten blijven overdag binnen.

Ook een optie.

In de nacht kunnen ze naar buiten, als ik naar bed ga. 's Morgens zijn ze meestal binnen als ik beneden kom, wij hebben een kattenluik, dat heb je dan wel nodig.

Tot nu toe gaat dit prima.
Hallo ik ben Jippertje en ik ben (lichtelijk?) asociaal!

Wie nog meer?
anoniem_100421 wijzigde dit bericht op 06-04-2010 09:53
Reden: Smiley doen het niet in het eerste openingsvenster...
% gewijzigd
Ik zou het net als Iris doen: eens kijken hoe het binnen gaat. En als je echt merkt dat ze niet gelukkig zijn binnen, overwegen om je tuin af te zetten.

Ik heb 3 katten die ik ook binnen hou omdat ik bang ben dat ze onder de auto komen (en 1 heeft een hartafwijking en binnenhouden was ook advies dierenarts. Hij gaat niet snel genoeg opzij voor verkeer). 1 is echter in het verleden wel buiten geweest. Ik vond daarom altijd binnen zielig. Maar in praktijk mist ze het volgens mij niet heel erg. Ik heb nu wel een ren, maar daar kunnen ze nog niet zelf in (doorgang moet nog gemaakt worden). Dus bij mooi weer zet ik ze erin. Maar eerlijk gezegd maakt het weinig verschil. binnen miauwt ze regelmatig. Maar als ik haar in de ren zet miauwt ze nog harder... Tot nu toe willen ze alleen maar weer naar binnen. Dus ik zie wel hoe vaak ze naar buiten gaan als ze straks zelf naar binnen en naar buiten kunnen.
quote:Jippertje schreef op 06 april 2010 @ 09:52:

Hallo ik ben Jippertje en ik ben (lichtelijk?) asociaal!

Wie nog meer? ik dus
Wat sneu dat je je hier hebt laten aanpraten dat je een aso bent als je je katten naar buiten laat gaan.

Mogen straks kinderen ook al niet meer op straat spelen? Die geven pas overlast man.
emaille, ben het wel met je eens. heb alleen niet zoveel zin om net zoals mijn buren vreselijk ga lopen zeiken...(merk wel dat ik vind dat ik dat nu ook mag, maar ik heb zo geen zin om daar moeite voor te doen, met mijn buren valt namelijk niet te praten. die lullen alleen maar 6 uur over zichzelf ipv te luisteren)

tis niet helemaal dat ik het me aan laat praten, alleen als mijn niet helemaal sporende buren met stenen gaan smijten dan ga ik echt geen risico nemen met mijn diertjes als je begrijpt wat ik bedoel.....

ik irriteer me trouwens ook wel aan die kids, alleen het verschil is dat die niet in mijn tuin schijten .... (al denk ik dat ze daar ook over overdrijven, maar t zal echt wel es gebeurt zijn...)
als ik de deuren openzet zijn de katten op de bovenverdieping, het gaat prima
toch emaille is het zo dat een ander geen last dient te hebben van jou dieren. Echter wat voor last geeft het? Ik begrijp dat nooit. Mijn katten blijven binnen omdat ik er teveel met het plamuurmes van de straat heb moeten schrapen (en ben verloren aan kattenhaters)
(en ben verloren aan kattenhaters)[/quote]

juist. en dat risico wil ik niet nemen. niet erg snugger van mezelf

dat ik pas na bijna 2 jaar realiseer dat hier kattenhaters wonen,

maar 'better let es net' zeggen de friesen
Ik vind het altijd een beetje kinderachtig, van die buren. Alsof je tegen een kat kunt zeggen: 'je mag niet in de tuin van de buren, ok?'. Dus dan is de enige mogelijkheid je katten binnenhouden of zo'n kooi van je tuin maken. Gaat best wel ver, vind ik. En als je je dan realiseert hoeveel sommige mensen van hun beestjes houden... Volgens mij is het juist lichtelijk asociaal om te zeiken over katten. Ik zou er eens jurisprudentie over na moeten kijken.

Ik heb een kat die ik kreeg toen ze al heel oud was. Ze komt niet buiten, alleen soms op het terras. Maar ik moet er niet aan denken om een jonge kat binnen te moeten houden, die hebben zo ontzettend veel energie en kunnen zo chagrijnig zijn als ze niet buiten komen.
Puikeltje, ik ben dat enerzijds wel met je eens. Sommige mensen zeiken overal over. Maar aan de andere kant kun jij niet beoordelen hoeveel last die mensen daarvan ervaren.

Ik kan me bv best voorstellen dat mensen het erg vervelend vinden dat ze iedere keer bij het tuinieren met de handen in de kattendrollen grijpen.Dan zeg je, ach een keer zo'n klein drolletje. Maar vaak lopen er in de buurt meer katten rond en katten hebben het kenmerk dat ze niet in hun eigen tuin hun behoefte doen, maar elders (wij hebben de tuin overigens uit gemaksoverwegingen verhard, want we hebben een hekel aan tuinieren).

Wij hebben erg sociale mensen in de buurt. Zijn niet moeilijk aangelegd en zeiken niet overal over. Toch hoor ik van de directe buren van iemand een paar huizen verderop die 3 katten heeft wel gemopper hierover (hebben de eigenaar er ook al op aangespoken, maar zoals je al zegt: je kunt een kat niet instueren welke tuin zijn behoefte te doen).

Mijn katten komen alleen in een ren buiten ivm verkeer. Maar ik vind het wel een prettig bijkomstigheid dat mijn buren er geen last van hebben.

In ons vorige huis liep vaak een hond los in de straat. Eigenaars waren niet thuis en hij kon gewoon de tuin uit. Hij poepte ook regelmatig op ons gazon. Ik kan je vertellen dat we daar niet blij mee waren en man heeft ook wel eens de drollen opgeschept en op het gazon van de eigenaar gedeponeerd (de hond zelf kan er tenslotte ook niets aan doen).

Als jij een dier wilt, dan hoeft je omgeving daar in principe geen last van te hebben. En je kunt een kat natuurlijk ook in een ren naar buiten laten gaan of bv je tuin afzetten (en ja, dat kost wat, maar een huisdier kost nu eenmaal geld).
ik ben het er ook wel mee eens. ik woon nou eenmaal naast

zeik-buren. ben dat zo zat, om daar vanaf te zijn houd ik ze binnen. heb trouwens ook een klein vermoeden dat meer mensen er last van hebben, het geeft mij een stuk meer rust dat ze nu binnen zijn.

(ik heb nog een balkon met ruimte er achter, dus erg zielig zijn ze niet)

ik moet zeggen dat het erg goed gaat. soms snappen ze het niet helemaal, maar ze passen zich erg goed aan en ze zijn erg flexibel. heb ook een systeem gemaakt in mijn tuin dat ze met een tuigje (een goed tuigje waar ze zich niet uit werken...) aan een lijntje kunnen. dat snappen ze nog niet helemaal, maar ze kunnen dan toch af en toe de tuin in wat ze geloof ik erg fijn vinden.

denk wel dat mijn buren mij zwaar aso vinden (heb het idee dat ze denken dat ik er niet op lette en dat het me niks kon schelen, wat niet zo is. ik lette er heel erg op, maar goed ze denken maar, ik ga me niet meer verdedigen tegenover mensen waar je geen normaal gesprek mee kan voeren.....)

maar goed dat vinden ze maar lekker......
Ik heb niet alle reacties nagekeken, dus mogelijk is deze optie eerder genoemd: maar gewoon heel je tuin hoog afrasteren met bovenaan een stroomdraad zodat ze er niet over kunnen.

Een tik stroom lopen ze niets van op (heb zelf ook wel eens een tik gehad) en het houdt ze in de tuin maar ze kunnen toch lekker naar buiten. Het kost wel een paar duiten maar dan heb je ook wat.

ik sluit me verder helemaal aan bij de reactie van DTJ. De lusten en lasten van je keuze, daarvan horen de gevolgen alleen voor jezelf te zijn, niet voor anderen.

Een tuin is een klein stukje eigen grond dat mensen hebben om een buitenhobby in te bedrijven, of bepaalde mogelijkheden te creeeren voor de kinderen.

Een zandbak of moestuin hoort niet onder de stront te zitten. En iemands volliere of vijver hoort niet lastig gevallen te worden door katten van andere mensen.

Dit geldt niet alleen voor katten, maar ook voor honden, kinderen, bromfietsen, etc.

In dit land leven mensen heel dicht op elkaar en dat heeft gewoon gevolgen.

Verder loopt een kat ook gevaar om verwond te raken of zelfs gedood. Aanrijdingen met een auto, aangevallen worden door een hond (mijn hond heeft ooit in onze tuin een kat doodgebeten), etc. Je kunt een kat nu eenmaal moeilijk uitleggen dat hij voor bepaalde dingen moet uitkijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven