katten binnen zielig

01-09-2010 09:22 47 berichten
ik heb 4 katten waarvan 3 het nogal leuk vinden om naar buiten te gaan. dat is inmiddels beperkt tot in de tuin aan een tuigje en af en toe op het balkon aangezien mijn straat nogal anti-kat is.

het naar buiten gaan zit nou eenmaal in de natuur van die beestjes en ik vraag me toch een beetje af of het niet zielig is......

van de andere kant wil ik niet dat anderen last hebben van mijn beestjes (via het balkon kunnen ze andere huizen in als die mensen de deur open hebben vandaar dat ik vooral ze vooral 's nachts daar laat, daar is ook een luikje die ik dus snachts openzet)

hoe niet-kattenliefhebbers erover denken weet ik inmiddels wel dus liever reacties van andere kattenmensen......
Ik denk dat het ligt aan de ruimte die ze hebben binnen en of ze ooit gewend waren naar buiten te gaan. In dat geval vind ik het wel zielig. Anders niet.
Alle reacties Link kopieren
Als ze het van baby af aan gewend zijn en genoeg ruimte hebben vind ik het niet zielig.

Als ze niet in verschillende ruimten kunnen en een beetje kunnen rennen, springen, vliegen en op onderzoek uit kunnen gaan vind ik het wel zielig. Dat hoort m.i bij kat zijn.

Maar dat vind ik, ik weet niet of het ook echt zielig is en of het zo'n kat wat uitmaakt....
Ik heb nu een huis met tuin, maar mijn oudste 2 katten hebben jaren een appartementje bewoont, en dat ging prima.

Binnen gingen ze ravotten, en als het lekker weer was lagen ze lekker op het bankje in de zon op het balkon.

Als ze van kleins af aan niet anders gewend zijn dan gaat het prima.

Ik heb nu de tuin katklimproof gemaakt en nu zijn ze uren in de tuin, dat vinden ze ook heel erg fijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Zoals alle levende wezens wennen ook katten aan nieuwe regels en nieuwe omgevingen. Als je besluit ze binnen te laten, zullen ze daar vanzelf aan wennen. Dus zielig? Dat hangt af van je definitie van zielig. Een kat die niet (meer) beter weet, zal er in ieder geval niet ongelukkig onder zijn.
2 van de 3 waren het idd. wel gewend.

ik woon in een eensgezinswoning en ze hebben idd.

ruimte zat om te ravotten en te rennen (en dat doen ze ook...)

ze kunnen nog wel naar buiten, maar beperkt.

nogmaals snachts op het balkon (en de ruimte daarachter,

waardoor ze dus ook naar balkons van anderen kunnen)

vind ik goed bedacht van mezelf aangezien snachts alle deuren dicht zijn (behalve als het 30graden is...)

malificent: hoe heb je dat gedaan? ik doe ze in de tuin aan een tuigje met een lijntje.
Zolang er niemand komt klagen, is dat toch prima? Mijn kat kan altijd naar buiten. Nu zijn mijn buren allemaal vrij makkelijk (het voordeel van een volksbuurt ), dus niemand maakt daar gelukkig een probleem van. En mocht het wel een probleem worden, dan hoor ik het vanzelf
Ik vind dat niet zielig.

Mijn katten komen nooit buiten, de oudste durft dat ook niet eens.

Moet ik er wel bij zeggen dat we 4 hoog wonen, dus naar buiten laten gaan is niet makkelijk.
Wat Aletta zegt: ze kunnen wennen, hoor. Ik leef op een tweekamerwoning met een kat die nooit naar buiten kan, wegens een straat met verkeer. Overreden worden is pas echt zielig. Hij komt uit het asiel en hij maakt een tevreden indruk.

Zorgen-voor is soms iets doen voor hun eigen bestwil, maar je gunt ze natuurlijk alle bomen en tuinen in de buurt. Maar ja, jij kunt de situatie en de consequenties overzien. Daardoor is het binnenblijven soms zieliger voor de mens dan voor de kat. Dus Missphoebe, het lijkt me dat je een goed besluit hebt genomen voor hun eigen veiligheid. Een straat die "anti-kat" is, dan kunnen ze beter onder de bescherming van hun eigen mens zijn
Mijn katten komen niet buiten en vinden dat eigenlijk prima. Ze hebben hier genoeg ruimte en als ze hun gekke uurtje hebben rennen ze gewoon even door het hele huis

Ik denk dat ze er wel aan zullen wennen. Misschien is het eerst een beetje moeilijk maar erna zullen ze het accepteren en gewoon hun ding doen
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:Missphoebe schreef op 01 september 2010 @ 09:37:

malificent: hoe heb je dat gedaan? ik doe ze in de tuin aan een tuigje met een lijntje.2 schuttingen in de tuin, 1 kunnen ze niet in klimmen, de andere heeft een stukje gaas aan de bovenkant in een hoek van 90 graden. En de achterkant is onze schuur.
Stressed is just desserts spelled backwards
dat is het probleem juist, mensen klagen dus wel.

(als ik het luikje overdag open heb) alhoewel klagen,

heb nu in 2 jaar 2 mensen aan de deur gehad waarvan eentje vorige week. dat was overigens niet echt klagen, ze vertelde alleen even dat mijn kat zichzelf bij haar op had gesloten en vervolgens in paniek was geraakt (stom beest ook...)

overdag doe ik het luikje af en toe open en alleen als de andere deuren dichtzijn.

ik word moe van alles de hele tijd in de gaten houden en daarom denk ik er dus over om ze maar helemaal binnen te houden......
Oh, dat is ook wel dom van hem. Maar als dat zo sporadisch gebeurt, is dat toch geen groot probleem? Of vond de klager van wel?
Hier drie katten. Een uit het asiel, die was vroeger een balkonnetje gewend, de andere twee van kleins af aan binnen.

Heb bij alle drie nooit de indruk gehad dat ze ongelukkig waren binnen, wel ruim voldoende afreageer-ruimte zeg maar, klimpalen en zo.

Na een jaar of vier verhuisden we naar een huis met tuin, alledrie komen ze graag buiten. Ik heb de indruk dat ze nu iets gelukkiger zijn, maar denk niet dat het zielig is om ze binnen te houden.

Als al eerder gezegd, als ze niet beter weten....
Mijn twee katten komen nooit buiten, kan niet want we wonen in een appartement. Dat zijn al gewend vanaf dat we ze hebben (ongeveer 7 weken), volgens mij vinden ze het prima. Als wij aan t werk zijn komen ze ook niet in de woonkamer, dus echt heel veel ruimte hebben ze niet. Ze lijken heel gelukkig, dus het ligt er maar net aan..
quote:AlettaJacobs schreef op 01 september 2010 @ 09:48:

Oh, dat is ook wel dom van hem. Maar als dat zo sporadisch gebeurt, is dat toch geen groot probleem? Of vond de klager van wel?nee dat vond ze helemaal niet. ze wilde het alleen maar even melden... en nogmaals als er andere deuren openstaan doe ik boven niet open...
Het is een wijdverbreid misverstand dat als je katten van jongs af aan binnenhoudt, ze daaraan gewend zijn en dat prima vinden. Dat is echt niet waar.

Het hangt van het (aangeboren) karakter van de kat af of dat goed gaat of niet. Ik ken een paar katten in mijn omgeving die tot een bepaalde leeftijd nooit buiten zijn geweest en binnen altijd onbetrouwbare k*tkatten waren. Toen ze verhuisden naar een huis waar ze wel naar buiten mochten, werden het lieve aanhankelijke beesten.

En dit gaat om drie verschillende gevallen.

Als je per se een binnenkat wil, kun je beter een kat uit het asiel nemen waarvan bekend is dat het een binnenkat is, dan een kitten.
quote:Missphoebe schreef op 01 september 2010 @ 09:58:

[...]

nee dat vond ze helemaal niet. ze wilde het alleen maar even melden... en nogmaals als er andere deuren openstaan doe ik boven niet open...Maar dan is het toch geen probleem? Eens in de twee jaar een verkeerde deur, och, da's te overzien. Voel je je hierdoor zo lullig dat je ze niet meer buiten durft te laten spelen, of is er nog meer aan de hand?
Een vriendin van mij heeft over de tuin en langs de schuttingen en een muur een enorm visnet gespannen. Zo kunnen ze in de tuin zonder dat ze van het terrein af kunnen.
Ik heb ook mijn tuin catproof gemaakt. Eerst alle ruimte onder en tussen de schutting waar een kattenkopje doorheen past dicht gemaakt met gaas van de bouwmarkt, heel makkelijk en te betalen. Daarna van een stukje dubbel gevouwen (even werk) hard gaas een soort staanders gemaakt aan de bovenkant van de schutting en daar overheen speciaal net (besteld bij Zooplus) dat catproof zou moeten zijn. Onze katten waren nog nooit buiten geweest en ik merk dat voor de het stevige gaas onder de schutting en poort hun tegenhoudt. Ze hebben nog niet geprobeerd te klimmen en dat is erg fijn, want hoewel het net ontmoedigd (het steekt schuin naar voren/boven dus ziet het er niet gunstig uit vanaf beneden en ze kunnen zich er niet aan optrekken) kan het ze niet helemaal binnenhouden.
Ik denk ook (als niet kattenbezitter) dat je je tuin zo moet inrichten dat je katten er niet uit kunnen. Dan is het ook geen probleem om ze naar buiten te laten.

Tja... en dat dat dan iets minder mooi is, so be it. Je kiest zelf voor een huisdier, dan ook voor de consequenties (ik vind het ook niet altijd leuk om met de hond te wandelen.. maar ja.. ze heeft toch beweging nodig ).

Dan heb je twee vliegen in één klap... Je katten buiten in de tuin en de buren geen last van je katten...
Mijn katten gaan niet naar buiten. We wonen in een appartement, dus vandaar. Toen ik nog een tuin had gingen ze ook niet naar buiten, ik ben veel te bang dat ze doodgereden worden of gestolen. Ben al drie katten kwijtgeraakt.

Mochten we ooit weer een tuin krijgen dan mogen ze de tuin in maar die tuin gaat dan wel helemaal omheind worden met stroomdraad of gaas. Of ik maak een ren voor ze.

Eigenlijk is het vrij asociaal je katten buiten te laten lopen, vooral als ze dan ook nog een keer niet geholpen zijn. Je laat je honden toch ook niet buiten lopen?

In de natuur doen ze dit wel?....duh...die vergelijking gaat met onze op maat gefokte dieren niet meer op.

Jij wil dieren, jouw verantwoordelijkheid en anderen moeten daar geen last van hebben.

Ik moet er niet aan denken een dooie kat terug te krijgen...ik word al misselijk bij het idee...
Mijn katten zijn geen van allen gewend om naar buiten te gaan. Wijlen kat 1 is tot een jaar of 8 altijd binnengeweest en toen verhuisden waar hij op het balkon mocht.

De andere katten zijn opgegroeid met dat ze op het balkon mogen en verder niet.

Mijn katten hebben genoeg ruimte om rond te rennen en te spelen (en uiteraard hebben ze ook speeltjes ) en ik heb niet het gevoel dat ze ongelukkig worden van binnen zijn. Zijn altijd vrolijk, speels en enthousiast (oke, alleen de bejaarde kat is humeurig, maar dat komt door zijn leeftijd).

Dus nee, ik vind het niet zielig als ze het niet gewend zijn. Anders vind ik het wel zielig.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik heb twee katten uit het asiel gehaald eerder dit jaar: zusjes die volgens het asiel erg geschikt waren als binnenkatten want ze waren nogal schuw en bang.

Eenmaal bij mij in huis is D. ontwikkelt tot een nieuwsgierige onderzoekende poes, die bijna nergens bang voor is. En C. is het liefst vlak bij mij, of ligt lekker op de bank.

Gevolg is dat D. van het balkon probeerde te ontsnappen en toen ik haar dus binnenhield, allerlei vervelend gedrag ging vertonen (krabben aan de muur/duur/spiegel/fotolijst/raam) en heeel zielig miauwen. Nu laat ik haar op de gallerij van het complex naar buiten, ze kan dan niet de straat op. Ik merk dat ze heel graag buiten is, maar toen het zo warm was is ze wel eens bij andere mensen naar binnen gelopen. Toen heeft 1 buurvrouw geklaagd, maar die hebben zelf een kat die ze ook gewoon buiten in de gallerij laten lopen! Nu probeer ik erop de letten dat ik haar alleen buiten laat als die mensen hun deur dicht hebben. Andere buren vinden het weer heel gezellig dat er een poesje rondloopt.

Ik zou haar niet binnen kunnen houden, ik denk niet dat ze daaraan zou kunnen wennen. C. is dus heel anders, dus ook al zijn ze wat ouder en uit het asiel, je kan niet altijd voorspellen of je een binnen- of buitenkat treft.

Als ik over een klein jaar verhuis, zorg ik zeker voor een tuin. En ik zou ook van te voren al informeren bij buren hoe ze tegenover katten staan.

Sorry voor deze lap tekst: maar even OT: ik zou inderdaad mijn tuin proberen af te schermen, zodat ze niet uit de tuin zouden kunnen. Maar als de opmerkingen zo mild zijn, zou ik het gewoon laten.
tuin afbakenen kan idd. maar goed ik doe ze dus aan een tuigje.

weet niet meer wie het vroeg, meer aan de hand niet per se,

heb een paar klachten gehad waarvan 1 trouwens onterecht

(er wonen nou een maal meer katten in de buurt......)

heb niet het idee dat ze moeite hebben met minder naar buiten, soms willen ze wel als het dus niet mag maar das ook een beetje hun natuur denk ik......

vreemd/vervelend gedrag vertonen ze zeker niet dus nogmaals denk niet dat ze er erg mee zitten.

ik maak me dus weer druk om niks. en af en toe iemand aan de deur is ook geen ramp...

(niet meer dan normaal )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven