katten binnen zielig

01-09-2010 09:22 47 berichten
ik heb 4 katten waarvan 3 het nogal leuk vinden om naar buiten te gaan. dat is inmiddels beperkt tot in de tuin aan een tuigje en af en toe op het balkon aangezien mijn straat nogal anti-kat is.

het naar buiten gaan zit nou eenmaal in de natuur van die beestjes en ik vraag me toch een beetje af of het niet zielig is......

van de andere kant wil ik niet dat anderen last hebben van mijn beestjes (via het balkon kunnen ze andere huizen in als die mensen de deur open hebben vandaar dat ik vooral ze vooral 's nachts daar laat, daar is ook een luikje die ik dus snachts openzet)

hoe niet-kattenliefhebbers erover denken weet ik inmiddels wel dus liever reacties van andere kattenmensen......
Mijn vriend en ik wonen heel erg klein in een huisje bij iemand in de tuin. We wilden eigenlijk pas een kat als we een grotere woning hadden die catproof te maken was (kabels wegwerken etc)

Maar we hebben nu een aanlopertje in huis die van niemand hier in het dorp was (waarschijnlijk gewoon gedumpt) en hebben haar gehouden. Omdat het hier zo klein is gaat ze wel naar buiten. Alleen als 1 van ons thuis is, en vreemd genoeg gaat ze uit zichzelf de tuin helemaal niet uit.

Ik zou graag de tuin afzetten, gewoon voor de veiligheid omdat we aan een drukke weg wonen. Maar dat kan niet, en de huurbaas wil het niet. Ben dus erg blij dat ze uit zichzelf netjes in de tuin blijft. Zo geeft ze geen overlast bij de buren, en kan toch lekker buiten ravotten als ze wil.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ben echt geen kattenhater maar wat heb ik al een overlast en schade gehad van andere katten! Gisteren weer een beest van een ander tot in de keuken van ons huis! Hou ze ajb binnen zodat anderen er geen last van hebben.
Onze twee katten blijven in principe altijd binnen. Alleen als wij een middagje buiten zitten of buiten eten na het werk ofzo zitten ze ook in onze tuin. Eerst deden we ze aan een tuigje met een lang touw, inmiddels lopen ze los. Vorige zomer is kat 1 twee keer ontsnapt, maar we weten inmiddels dat we d'r niet op moeten jagen want dan klimt ze uit gekkigheid over de schutting

In mijn beleving vinden ze het erg fijn om buiten te zijn. Lekker sprinkhanen vangen, elkaar achterna rennen (doen ze binnen ook) en in het zonnetje liggen.

Ze mogen trouwens van mij echt de tuin niet uit! Ik heb genoeg overlast van andermans katten die in mijn tuin schijten hun behoefte doen. Dus ik wil niet dat mijn katten dat bij anderen doen. Daarbij moet ik er niet aan denken dat ik niet weet waar m'n katten zijn, wat ze eten (of wat ze toegestopt krijgen) en steeds maar hopen dat ze nog een keer thuis komen. Zoals iemand eerder al opmerkte: ik heb m'n katten voor de gezelligheid, en niet om ergens in het dorp rond te laten lopen.

Ow, en nog even ontopic: ik vind m'n katten niet zielig.
anoniem_109483 wijzigde dit bericht op 01-09-2010 14:51
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Hoeft niet zielig te zijn hoor, verschilt van kat tot kat. Ik heb er zes, en er is maar 1 die ook echt naar buiten wil (verder dan 10 meter van de voordeur), de rest vind het prima om op de gallerij een kwartiertje te snuffelen (ik blijf dan in de buurt). En die ene gaat via de brandtrap omlaag gaat de hot op, maar zit dan na een half uurtje voor de deur te mauwen dat ze alweer naar binnen wil.

Wel kunnen ze bijna altijd het balkon op voor een frisse neus. Mijn evaring is dat ze wel zeuren om naar buiten te mogen, maar als ze dat dan kunnen dan zijn ze binnen 5 minuten klaar en liggen ze alweer op bed te tukken.
Moeilijk onderwerp vind ik.

Onze kat gaat ook niet buiten, hij mag niet van mij omdat ik te bang ben om hem kwijt te raken. We woonden tot voor kort in de stad en hadden een klein koertje, daar zat hij wel eens in de zon, kon toch niet wegkomen. Maar nu hebben we een huis met grote ramen en een tuin waar hij wel uit zou kunnen. Hij moet nu dus maar voor het raam zonnen maar ik merk wel dat ie naar buiten zou willen, hij miauwt wel eens bij het raam. Maar ik laat me niet verleiden, hij heeft het goed binnen en mag in het hele huis, een luxeleventje dus.
Shine: alsjeblieft zeg, dat weet ik inmiddels wel...

om advies wat ik niet nodig heb vraag ik niet...

de rest: ( ) met die tuinen vind ik ook wel aso.

vandaar dus dat ik ze in de tuin laat aan een tuigje.

vanmiddag nog gedaan, vinden ze ook prima.

Balkon-ruimte: volgens mij doe ik dat ook wel goed. misschien helemaal niet overdag, maar gewoon snachts luikje openzetten.

anyway, thanks voor jullie advies
Kun je niet je balkon en tuin afzetten? Katten die gewend zijn buiten te komen vinden het vaak moeilijk aan een leven binnen te wennen. Als je de tuin en balkon afzet kun je ze met een gerust hart buiten laten. Ik lees net je topic dat je kat op de mat plast. Dat kan ook te maken hebben met veranderde leefomstandigheden waar ze niet happy mee zijn....
quote:Missphoebe schreef op 01 september 2010 @ 12:29:

vreemd/vervelend gedrag vertonen ze zeker niet dus nogmaals denk niet dat ze er erg mee zitten.

Behalve dat ze (of een van hen) op je deurmat plassen - zoals je in je andere topic schrijft?

Dat kan dus uit frustratie zijn omdat ze niet naar buiten kunnen.
Ik heb 3 poezen die nooit naar buiten kunnen, en ik heb echt niet de indruk dat ze ongelukkig zijn of zich niet lekker voelen.

Hun vacht glanst , ze zijn in prima conditie , en ze spelen en vliegen heel de dag.

De een is wel wat rustiger als de andere, maar wij vinden het allemaal prima zo.

Dus neen , het is niet zielig.Trouwens, katten ervaren iets niet als zielig, dat zijn menselijk eigenschappen die wij hen toedichten.
I don\'t need an excuse for being what I am.
Wij hebben ook onze katten aan een tuigje buiten, ook al vanaf kleins af aan. Ze zijn er helemaal aan gewend.

Af en toe vind ik het ook wel zielig, maar dan zie ik weer een dood katje langs de weg liggen of lees ik weer over een dierenbeul.. dat ik ze maar al te graag binnen laat.

Volgens mij zijn mijn katten hartstikke gelukkig!
Mijn kittens komen op het balkon, het balkon is afgeschermd met een kattennet, maar toch hou ik ze in de gaten.

Ze zitten echt heel erg graag buiten. Als ik een tuin zou hebben, zou ik ze daar zeker gelukkig(er) mee maken.

Ik ben het er wel mee eens dat katten niet anderen tot last moeten zijn, dus tuigje, afschermen of binnenhouden.

Als mijn hond poept ruim ik het ook op, ik zou niet willen dat mijn katten hun behoefte ergens anders doen dan waar het zou moeten.
.
Hier 3 oud-zwerfpoezen.2 vd 3 willen alleen nog naar buiten als wij buiten zitten en de deur naar binnen open is, zodat als er iets "engs"' langs komt ze als een speer naar binnen kunnen. 1tje waagt zich af en toe buiten maar nooi langer dan n half uur. Ik ben er blij mee, hoef ik niet bang dat ze iets overkomt ook.

Ik zou ze gewoon binnen houden (of afgezette tuin natuurlijk, is helemaal ideaal), als ze niet met te veel in beperkte ruimte zitten, lijkt me niet zielig. Beter dat dan dat een kat hatende buur ze laat verdwijnen.
Misschien dat katten binnen zielig zijn.

Maar als ze buiten aangereden worden of mishandeld, zijn ze nog veel zieliger.

Maar mensen die een tuin hebben met volliere, vijver, moestuin of zandbak, zijn ook zielig als die belaagd wordt door een kat waarvoor ze niet gekozen hebben.

Als je katten binnen zielig vindt, moet je ze niet nemen, of je moet buiten gaan wonen, of je moet de tuin dusdanig afzetten dat ze er niet uit kunnen.

Ik heb geen katten maar honden. Ik zou me nooit ergens gaan vestigen in een buurt die mijn honden niets te bieden heeft. Mensen met kinderen gaan ook niet wonen in een buurt waar niets voor hun kinderen is.

Ik denk dat als je een huisdier neemt, je een verantwoordelijkheid, commitment aangaat en dat je daar gewoon rekening mee moet houden. Kijken of het dier bij je situatie past, of jij het dier ook echt iets te bieden hebt.
iones, ik weet ook echt van te voren dat ik in een anti-kattenbuurt woon.....

nogmaals ze mogen iedere dag een tijdje in de tuin (aan een lijntje dus ze blijven in de tuin) en heb het idee dat ze daar gelukkig mee zijn. balkon afzetten ga ik ook doen denk ik, moet alleen nog ff bedenken hoe. heb trouwens helemaal niet het idee dat de beestjes er onder lijden dat ze niet meer de weide wereld in kunnen...

over het mat-plassen: heb een bak in de gang gezet, dat werkt... dat komt trouwens zeker niet door dat ze minder naar buiten kunnen want dat mogen ze sinds pasen niet meer...
Ik zelf heb een raskat.

Die in zijn 12-jarig leventje nog nooit buiten is geweest.

Hij weet niet beter.

Dus zijn wereld houdt op bij de deur.

En ik vind het niet zielig zolang hij genoeg bezigheden heeft.

Mijn advies als je je kat binnen houdt:

Koop kattengras.

En genoeg speeltjes.
quote:Missphoebe schreef op 02 september 2010 @ 17:02:

iones, ik weet ook echt van te voren dat ik in een anti-kattenbuurt woon.....

nogmaals ze mogen iedere dag een tijdje in de tuin (aan een lijntje dus ze blijven in de tuin) en heb het idee dat ze daar gelukkig mee zijn. balkon afzetten ga ik ook doen denk ik, moet alleen nog ff bedenken hoe. heb trouwens helemaal niet het idee dat de beestjes er onder lijden dat ze niet meer de weide wereld in kunnen...

over het mat-plassen: heb een bak in de gang gezet, dat werkt... dat komt trouwens zeker niet door dat ze minder naar buiten kunnen want dat mogen ze sinds pasen niet meer...Ik vind dat jij het netjes oplost. MAar veel anderen vinden jou oplossing ook zielig en laten hun katten andere mensen lastig vallen.
Tja ik denk dat dat per kat verschillend is.

Vroeger hadden we veel katten en woonde vrijstaand,sommige katten waren niet binnen te houden en altijd de hort op.

Een van de katten kwam alleen even snel wat eten en was dan weer voor een of twee dagen weg (deze zou dus absoluut niet gelukkig zijn geweest op een flat)

Maar andere waren niet naar buiten te krijgen en wilde echt liever binnen blijven!
Ja ik vind het wel een beetje zielig.... het is denk ik toch het natuurlijke instinct van zo'n beest om naar buiten te willen, daar rond te rennen en te jagen op vogeltjes en muisjes. Vervelend dat de buurt zo anti-kat is, naar! Ik ben in totaal 3 keer in mijn leven gebeten door een hond, maar dat betekent niet dat ik een hekel heb aan honden. Maar ja, ik vind het als kattenliefhebber erg moeilijk begrijpen dat niet iedereen dol op katten is.
Ik heb een binnenkat uit het asiel, een kater van 5 jaar. Ik woon op de vierde verd. en ik laat mijn kat alleen op het balkon als ik thuis ben. Hij vindt het prima. Het balkon is helemaal veilig voor hem en ik heb een ruim appartement dus hij is zichtbaar happy.
dank je Iones. ik trek me nou eenmaal weldegelijk wat aan van boze buren. (muts die ik ben)

niet dat ik vrienden ben met de hele straat, hoeft ook niet maar ik wil het wel leuk houden.

nogmaals mijn katten hoeven niet helemaal binnen te blijven maar op gezette tijden (snachts boven of overdag in de tuin)

vinden ze niet altijd leuk, maar ik heb geen zin om te stressen over de buurt.....
Het balkon afzetten kan heel simpel zijn en is echt een prima oplossing (mits je balkon het toelaat en de gemeente/vve/woningbouwvereniging).

De tuin catproof maken vind ik een ander verhaal.

Dat kan met hout en gaas of met stroom. Een andere oplossing is een kattenren.

Hier hebben we destijds bewust gekozen voor een "binnenkat" omdat ik het te gevaarlijk vind voor katten buiten hier in de buurt.

Hoe vaak ik naar huis rijd en er een doodgereden kat op de weg ligt..brrr.

Daarbij komt dat een paar straten verder een stel woont met een kattenfamilie waar ook allerlei voer buiten staat en weet ik veel wat nog meer.

Onze kat is daarbovenop ook nog ziek. Hij heeft speciaal dieetvoer en krijgt op gezette tijden eten. Buiten zou hij zichzelf vergiftigen door vanalles te eten en dat is te riskant. Hij taalt er niet naar en heeft binnen bijna het hele huis tot zijn beschikking, genoeg krabpalen en hij kan lekker op de vensterbank naar buiten kijken.

Mocht ik gaan verhuizen dan wil ik een kattenren...dat vind ik zelf de mooiste oplossing. Ze kunnen lekker naar buiten en het is groot zat en nog veilig ook.

Zolang een dier de ruimte heeft hoeft het geen enkel probleem op te leveren. En zolang ze niet van het balkon kunnen kukelen is het daar ook veilig genoeg.
Afzetten van balkon is inderdaad niet zo moeilijk. Hier zijn we er vorige week 2 uurtjes mee bezig geweest.

Ik zeg "we", maar mijn bijdrage was beperkt tot het doorgeven van schroefjes en pluggen.

Mijn kattennet is afkomstig van Zooplus en ik zou je wel de bijtsterke variant aanraden. De poes zette meteen haar tanden in het net om het uit te testen .

Net als Madashell zou ik een ren in een tuin ook ideaal vinden. Er was laatst iemand op het kattenforum die er eentje (zo goed als) gratis aanbood.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven