Katten en de hitte

27-07-2018 10:46 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kat is helemaal uit zijn doen en doet geen oog dicht. Normaal slaapt hij de hele dag. Hij krijgt koud water en verder laten we hem maar een beetje doen. Hier in huis staat de ventilator aan maar daar moet hij niks van hebben. Wel loopt hij af en toe naar het zwembadje in de tuin en drinkt wat en laat zijn voorpootjes in het water hangen. Wat zouden we nog meer voor hem kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van die koelmatjes voor honden en katten , wie weet vindt jouw kat dat wel prettig.
Wij doen ons best het huis koel te houden voor de huisdieren maar dat valt inderdaad niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Niks.
Mijn oosterse katten vinden dit weer lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik leg ook natte kussenslopen met een bevroren flesje ijs neer voor mijn huisdier (fret). Ook heb ik koelmatjes. Verder zijn alle gordijnen dicht als ik niet thuis ben tegen de hitte. Succes er mee.
Alle reacties Link kopieren
S middags mag ze nu niet naar buiten, en we laten t kattenluik s nachts open, en dan gaat ze lekker op de tuinstoel liggen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tja... hoe zou jij je voelen als je nu met een bontjas moest rondlopen. Hier ook een kat. Ze zoekt zelf de koelste plekjes in huis en tuin op (onder stoel of boom, donkere/geschermde slaapkamer) en ik zorg voor voldoende water. Ze drinkt graag uit de kraan, dus als ze er bij zit, geef ik gelijk. Verder kun je niet zoveel doen. Een kat is en blijft een eigenzinnig dier.
Horen, zien en .... reageren
Alle reacties Link kopieren
Eén kat zit bijna de hele dag binnen (het is bij ons 25-28 graden). Ook in de avond als het buiten beter wordt gaat ze bijna niet naar buiten. Ze drinkt wel goed.

Eén kat is alle dagen buiten. Drie keer per dag ga ik kijken waar ze uithangt. Ik geef haar dan wat te eten en zie haar ook drinken en dan gaat ze weer (niet binnen te houden als het mooi weer is). Ze ligt ook op het platte dak waar een magnolia schaduw geeft.

Overal staat water buiten en binnen in meerdere bakken voor de katten maar buiten ook voor de vogels en egels.
Alle reacties Link kopieren
De ventilator heb ik ook geprobeerd maar daar is de kat binnen ook niet van gediend.
Die van mij liggen de hele dag in de schaduw op het gras. De cheetohs zwemmen in het hondenbadje en gaan daarna loungen tot ze weer droog zijn en doen dan weer een rondje zwemmen. De ragdoll (heel oud) hebben we geschoren. Niet te doen in dit weer voor dat oude besje.
Hier ligt hij veel op de vensterbank aan de koele kant van het huis, waar het raam een stukje open staat. Zijn vaste slaapplek is boven op de warmste kamer in huis (heeft ie zelf verzonnen; voordat ik van mishandeling wordt beschuldigd ;) ) Hij probeert nu nog steeds om daar te gaan liggen, maar sinds gisteren trekt ie dat echt niet meer.

Ook hier bang voor de ventilator, en als ik een ijsblokje in zn water doe vindt ie dat ook maar niks. Het lijkt alsof hij denkt dat ik de warmte kan laten ophouden, net als dat hij mij aankijkt als het regent: Doe iets, zo kan toch niet fatsoenlijk naar buiten??
Arme beestjes allemaal, ze weten niet wat ze overkomt, zijn er niet op voorbereid en moeten maar afwachten tot het beter wordt. Wij kunnen tenminste uitkijken naar morgen omdat we al weten dat het dan koeler is.

Oh, nu gaat hij toch weer naar boven :roll:
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 27-07-2018 11:11
3.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die van ons is iets trager dan normaal, hij ligt het liefste buiten in de schaduw maar met een beetje wind.

Katten zijn woestijndieren dus kunnen redelijk goed tegen hitte. Volgens mij is het vooral belangrijk dat ze voldoende vocht binnen krijgen.

Ik geef hem wat vaker nat voer zodat hij wat meer vocht binnen haalt. Zowel binnen als buiten staat water. Badje moest hij niks van hebben, net zoals ijs/koelelement onder een theedoek. Verder kan ik hem wat vaker om zijn vacht optimaal te houden.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Jammer dat de meeste katten een bad of douche niet kunnen waarderen, zou een stuk schelen voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Katten en honden juist GEEN koud water en zeker geen ijs geven.

De sensor “hoe warm ben ik” zit in de kop. Geeft je ze te koud eten/drinken dan denkt het lijf dat ze het koud hebben.

Verder vooral lekker laten liggen/slapen. Doen onze katten ook.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn jongste kat speelt heel graag met water, dus ik heb op verschillende plekken wat schalen neergezet voor hem, dan kan hij spelen en meteen wat drinken. Mijn andere katten liggen in de schaduw te luieren. Ik denk maar zo dat ze zichzelf wel redden hoor.
....foutje
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 27-07-2018 11:31
98.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De katten liggen nu erg veel te slapen, laten de zolder voor wat het is en liggen graag op de tegels van de douche (maar die zijn nu ook niet meer koud).
Ik bied ze regelmatig water aan, maar dat hoeven ze meestal niet.
Had een grasmatje in huis liggen, maar dat vinden ze maar niets.
Ik heb een zwarte kat en last haar maar gewoon gaan. Ze zit nu buiten in de schaduw en straks ga ik met haar naar binnen als het buiten warmer wordt. Ik zorg ook voor voldoende water, ze mag graag uit het teiltje water drinken waar ik mijn voeten in doe, ze likt het water dan van mijn voeten.
In mijn huis is het nu 32,5 graden boven nog warmer, dus ze mag van mij niet naar boven.
Vannacht heeft ze wel boven geslapen en op gegeven moment lag ze zo stil en zelfs toen ik haar riep reageerde ze niet nog geen oortje die bijdraaide, daar schrok ik wel een van, maar toen ik haar eve kriebelde gaf ze kopjes en rekte zich nog even uit, niks aan de hand dus.
Alle reacties Link kopieren
geef ze vooral vrijheid zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze willen liggen. Mijn honden voelen het zelf het beste aan en liggen soms even buiten in de schaduw op het zand en daarna weer in de hal op de koude tegels, ze gaan hun gang maar! Ik zorg voor voldoende water en meer kan ik niet doen
Een kattenvacht isoleert niet alleen tegen de kou, maar ook tegen de warmte, dus het is niet aan te raden katten te gaan scheren, dan raakt hun innerlijke thermostaat in de war.
Alle reacties Link kopieren
Kat hier krijgt vloeibare snacks en natvoer extra. Ze krijgt iedere dag iets met extra vocht. Water is om te drinken en om naar te kijken, niet om mee te spelen. Sowieso is het te warm om te spelen, aldus kat.
Koelelementen uit de vriezer in theedoeken wikkelen en her en der neerleggen.
Zo'n koelmatje?
Alle reacties Link kopieren
Hier slaapt meneer het grootste deel van de dag. Lekker wijdbeens op bed of ergens op de tegels, hij zoekt de koelste plekjes op. Af en toe gaat ie even voor de ventilator zitten. Hier in huis loopt de temperatuur nu ook naar de 30 graden...'s nachts ligt ie op bed bij ons of buiten maar veelal gezellig bij ons of 1 van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hier twee binnenkatten.

Ene zoekt hier nog steeds de vensterbank in volle zon op, andere ligt het liefst onder de bank (bank met hoge poten en tegelvloer).

's Nachts ligt er eentje bij mij op bed, pal in de luchtstroom van de ventilator. Zij is wel een stuk aanhankelijker naar mij toe terwijl madame normaal eerder het onafhankelijke type is.

Ze hebben een drinkfontein met filter, dat maak ik nu wel dagelijks schoon ipv wekelijks en ik heb boven ook een bakje water gezet.

Ik denk dat deze temperaturen op de katten veel minder impact hebben dan op ons.
Alle reacties Link kopieren
Hier twee katten die nu van mij binnen moeten blijven en pas na 22:00 naar buiten mogen. Het word me niet in dank afgenomen, ze willen echt naar buiten. Maar ik vind het gewoon niet verstandig, binnen is het 10 graden koeler dan buiten. Ze hebben een drinkfontein en verder gedragen ze zich redelijk normaal, waren net ook druk aan het spelen. Gisteren was er eentje zelfs onder het dekbedovertrek in mijn bed gekropen voor een midagdutje.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven