katten op Marktplaats

23-06-2012 22:08 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Was net even op marktplaats aan het kijken en kwam bij de rubriek "katten aangeboden". Wat verschrikkelijk Het staat helemaal vol met katten die na 11 jaar (of jonger/ouder) worden "afgedankt" omdat er een baby komt, een nieuwe hond, baasje gaat samenwonen en zag er zelfs een staan waarin men schrijft dat de kinderen liever een hond hebben en de poes weg moet. Ik kan mijzelf niet voorstellen dat je zo'n beestje na zo lange tijd wegdoet en dan vaak ook nog gratis (zo van, alsjeblieft weg die kat).

Misschien lijgt het aan mij maar ik vindt het onbegrijpelijk
quote:iones schreef op 25 juni 2012 @ 12:18:

Ik denk dat er zeker verschil is tussen dieren onderling, en wat jij benoemt, gaat denk ik over bewustzijnsniveau. Die van een hond is hoger dan die van een cavia.

Een hond hecht zich werkelijk aan een mens, kan verdriet hebben of depressief raken bij scheiding.

En dan komen mensen zoals saartje waarschijnlijk weer met van die non-argumenten van "hij wordt wel weer gelukkig, en hij eet er niet minder om".

Nou, er zijn honden die er slechter door gaan eten, en er zijn ook mensen die er geen hap minder om eten, als ze een dierbare verliezen. Maar in geval van lg. dan meteen maar te stellen "dat het dan wel niet zo diep zal zitten", is nogal kortzichtig lijkt me.Jij moet eens niet zo projecteren.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Wat een zweverige teksten dus straks gaat je cavia aan de chemo kuur hem hem beter te maken? Je probeert het zoveel mogelijk bij de mensen ook?
Ik wil deze mensen niet snappen. Een huisdier is geen wegwerpartikel, dit is mij al jong geleerd en als ik ooit kinderen krijg ga ik ze dat ook leren. Ik regel altijd opvang voor mijn hond als dit nodig is (bij mijn ouders of schoonouders) en pas ook regelmatig op de hond van mijn ouders. Onze hond van bijna vier heeft een lekkende hartklep en het is maar de vraag hoe oud hij wordt. Evt kinderen red hij waarschijnlijk niet eens. En ik neem er dan ook geen andere bij, lijkt me geen goede combinatie een baby en een hond. Ik heb bewust voor de hond gekozen en zorg dus ook bewust voor hem.
quote:saaaaar81 schreef op 25 juni 2012 @ 12:21:

[...]

Jij moet eens niet zo projecteren.Waar projecteer ik?
quote:iones schreef op 25 juni 2012 @ 12:18:

[...]

Een hond hecht zich werkelijk aan een mens, kan verdriet hebben of depressief raken bij scheiding.

Ga eens meer kijken naar de Hondenfluisteraar! Het is de mens die er een probleem van maakt die de hond zielig vind.
quote:saaaaar81 schreef op 25 juni 2012 @ 12:16:

Maan ondanks dat; dieren staan absoluut op de tweede plaats, dat zegt niet dat je er niet goed mee om moet gaan.

Maar mensen gaan altijd eerst. Dieren blijven gebruiksvoorwerpen, voedsel en ja, ook kameraadjes.

.

Maar waarom staan dieren, absoluut nog wel, op de tweede plaats? Want je geeft geen enkel argument.

Gebruiksvoorwerpen? Als dat je mening is, waarom zou je er dan goed mee moeten omgaan? Als ik nu zin heb om mijn prullenbak in de fik te steken mag ik dat, dus dan zou ik dat ook mogen met mijn kat, als het slechts een gebruiksvoorwerp is. Of je argumentatie klopt niet, of je probeert politiek correct te blijven.

En ik maar denken dat het idee van Descartes van animaux-machines nu wel achterhaald zou zijn...
quote:iones schreef op 25 juni 2012 @ 12:21:

[...]

Op grond waarvan kun je dat stellen, dat een dier een gebruiksvoorwerp is?????

Een voorwerp is een ding zonder ziel, zonder gevoel, zonder bewustzijn. Dieren hebben bovengenoemde eigenschappen alledrie.

En op grond waarvan kun je nu eigenlijk stellen dat mensen boven andere dieren staan? Ik zie geen steekhoudende argumenten, alleen maar kortzichtige praat. Je vasthoudend aan een aloud idee.

Wat dacht je van de ezel die een ploeg trekt. Of van de gans die een erf bewaakt.

Ratten die gebruikt worden om medicatie tegen kanker te zoeken.

Voorbeelden genoeg.
quote:saaaaar81 schreef op 25 juni 2012 @ 12:26:

[...]

Wat dacht je van de ezel die een ploeg trekt. Of van de gans die een erf bewaakt.

Voorbeelden genoeg.Of een productiemedewerker die aan de lopende band staat. Of van die mannetjes die in zo'n hokje zitten bij een slagboom.
quote:redband schreef op 25 juni 2012 @ 12:25:

[...]

Ga eens meer kijken naar de Hondenfluisteraar! Het is de mens die er een probleem van maakt die de hond zielig vind.

Ik kijk veel naar Cesar Milan, als je die bedoelt. Maar daarmee begrijp ik nog niet wat je hiermee wilt aangeven. Waarom moet ik daar meer naar kijken?

Vergeet niet dat ik opgegroeid ben met honden. Ik heb verschillende honden gehad en nu heb ik er ook vier. Ik zie hoe ze reageren, ik kan ze lezen, hun gedrag herkennen.
quote:doxycycline schreef op 25 juni 2012 @ 12:25:

[...]

Maar waarom staan dieren, absoluut nog wel, op de tweede plaats? Want je geeft geen enkel argument.

Gebruiksvoorwerpen? Als dat je mening is, waarom zou je er dan goed mee moeten omgaan? Als ik nu zin heb om mijn prullenbak in de fik te steken mag ik dat, dus dan zou ik dat ook mogen met mijn kat, als het slechts een gebruiksvoorwerp is. Of je argumentatie klopt niet, of je probeert politiek correct te blijven.

En ik maar denken dat het idee van Descartes van animaux-machines nu wel achterhaald zou zijn...

Ik doe niet aan politiek correct. Zeker niet in een onderwerp als dit.

Dieren moet je goed behandelen, maar je moet er ook niet meer van maken dat het is.
quote:doxycycline schreef op 25 juni 2012 @ 12:28:

[...]

Of een productiemedewerker die aan de lopende band staat. Of van die mannetjes die in zo'n hokje zitten bij een slagboom.Wat probeer je nu te zeggen?
quote:iones schreef op 25 juni 2012 @ 12:22:

[...]

Waar projecteer ik?Waar niet.
quote:iones schreef op 25 juni 2012 @ 12:29:

[...]

Ik kijk veel naar Cesar Milan, als je die bedoelt. Maar daarmee begrijp ik nog niet wat je hiermee wilt aangeven. Waarom moet ik daar meer naar kijken?

Vergeet niet dat ik opgegroeid ben met honden. Ik heb verschillende honden gehad en nu heb ik er ook vier. Ik zie hoe ze reageren, ik kan ze lezen, hun gedrag herkennen.

Ik weet donders goed hoe honden reageren. Hoe het gedrag in elkaar zit. Heb hier boekenkasten vol liggen over hondengedrag.

En ja ik heb ook hondentrainingen gedaan en hondenopvoedcursus etc.

En meerdere honden groot gebracht.
quote:saaaaar81 schreef op 25 juni 2012 @ 12:26:

[...]

Voorbeelden genoeg.

Dat zijn toch geen voorbeelden!

Er zijn ook mensen die gebruikt worden om karretjes te trekken (in China, ben effe de naam vergeten, riksja of zoiets?), en er zijn nog dagelijks mensen die gebruikt worden in fabrieken voor produktie etc.

Ze verdienen er geld mee. Zo'n ezel verdient er zorg en voer mee. Dat ging trouwens vroeger bij mensen ook zo, toen er nog geen geld was. Ruilhandel heet dat. Maar dat maakt je nog geen voorwerp.

Verder zijn er veel mensen die iets bewaken, "pages" geheten of "guards".

En ook op mensen wordt medisch geexperimenteerd. Heel nuttig, omdat de experimenten op dieren onbetrouwbaar zijn als je de informatie in het welzijn voor mensen gebruiken.

En dan nog, zelfs als je iets gebruikt, wil dat nog niet zeggen dat het goed is dat je dat doet. En omdat iets kan, wil het ook nog niet zeggen dat het goed is.
Ik ben van mening een hond is een dier, net als een kat, het staat nooit gelijk als een mens. Punt,Ook niet in vergelijking met kinderen.
quote:saaaaar81 schreef op 25 juni 2012 @ 12:30:

[...]

Ik doe niet aan politiek correct. Zeker niet in een onderwerp als dit.

Dieren moet je goed behandelen, maar je moet er ook niet meer van maken dat het is.Doe ik niet. Ik maak er niet meer van dan het is. Maar ik maak er van wát het is.
quote:saaaaar81 schreef op 25 juni 2012 @ 12:31:

[...]

Waar niet.Overal? Ik denk niet dat ik ergens projecteer. Ik noem feiten. Maar jij komt met non argumenten die ik zo omver werp.
quote:iones schreef op 25 juni 2012 @ 12:33:

[...]

Doe ik niet. Ik maak er niet meer van dan het is. Maar ik maak er van wát het is.Nee wat jij vind wat het is.
quote:redband schreef op 25 juni 2012 @ 12:33:

Ik ben van mening een hond is een dier, net als een kat, het staat nooit gelijk als een mens. Punt,Ook niet in vergelijking met kinderen.Ik zeg niet dat je niet gelijk hebt, maar zonder argumentatie vind ik het een beetje mager.
quote:redband schreef op 25 juni 2012 @ 12:32:

[...]

Ik weet donders goed hoe honden reageren. Hoe het gedrag in elkaar zit. Heb hier boekenkasten vol liggen over hondengedrag.

En ja ik heb ook hondentrainingen gedaan en hondenopvoedcursus etc.

En meerdere honden groot gebracht.Ja en? Ik zeg niet tegen jou dat jij naar de hondenfluisteraar moet kijken. Jij zegt dat tegen mij. Maar waarom zeg je dat?
quote:redband schreef op 25 juni 2012 @ 12:33:

Ik ben van mening een hond is een dier, net als een kat, het staat nooit gelijk als een mens. Punt,Ook niet in vergelijking met kinderen.

Ja, grinnik, dat is jouw mening.

Mijn mening is anders. En daarbij geef ik argumenten. Maar wat zijn nu jouw argumenten waarom jij jouw mening baseert?
quote:doxycycline schreef op 25 juni 2012 @ 12:35:

[...]

Ik zeg niet dat je niet gelijk hebt, maar zonder argumentatie vind ik het een beetje mager.

Zonder argumentatie? Waarom vinden mensen een paard een edel dier?

( oh, ja bij mij op mijn bord)
quote:iones schreef op 25 juni 2012 @ 12:35:

[...]

Ja en? Ik zeg niet tegen jou dat jij naar de hondenfluisteraar moet kijken. Jij zegt dat tegen mij. Maar waarom zeg je dat?De mens maakt er een probleem van als de hond een slechte start heeft gehad, die hond is het allang vergeten, het is de mens die de hond zielig vind.
De stelligheid van Saar vind ik wel verrassend. Je kan best voor jezelf mensen boven dieren zetten, maar moet de rest van de wereld dat dan ook meteen? Waarom niet gewoon accepteren dat mensen er verschillend over denken en dat dan ook respecteren?
quote:redband schreef op 25 juni 2012 @ 12:36:

[...]

Zonder argumentatie? Waarom vinden mensen een paard een edel dier?

( oh, ja bij mij op mijn bord)

Dat kan ik wel uitleggen. Het komt voort uit het feit dat een overgroot aandeel in de geschiedenis van de ontwikkeling van de mensheid berust op de kracht van het paard.

Zonder paard konden we niet zo ver reizen. Zonder paard konden we het land niet bewerken, en zonder paard konden we geen zware dingen torsen en verplaatsen. Veel mooie oude gebouwen zijn tot stand gekomen dank zij het paard. Daarom is het cultureel bepaald dat een paard een edel dier is. En dat is zelfs doorgedrongen in de taal. Want het is taalkundig niet correct als men spreekt over "de kop van een paard" of "de poten van een paard". Een paard heeft een hoofd en benen.

Maar natuurlijk weet iedereen dat een paard niet meer is dan een ander dier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven