Katten straffen

20-09-2009 12:47 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
GRRRRRRRRRR Mn katten gooien net mijn mooie, grote, glazen vaas van de vensterbank In duizend stukjes... Ze keken heel schuldbewust naar de scherven en ik hen ze flink opgepakt, uitgefoeterd en in de bijkeuken gezet. Maar hebben ze nu door dat ik boos ben? Hoe straf je een kat bij zulke dingen?

Ik weet het ook wel, ze kunnen er ook niet zo veel aan doen maar ik baal er van :(
Denk nu best wel dat je katten begrijpen dat je boos bent.

Ik begin zelf niet meer aan dure glazen objecten, die eventueel kapot kunnen vallen....
Zijn net kinderen. Tuurlijk weten ze wat wel en niet mag. Maar ongelukjes gebeuren nou eenmaal. Doet niets af dat je niet verschrikkelijk kan balen. Maar over het algemeen doen dieren het niet om jou te pesten.

Kapot maken doen mijn katten nooit expres. Ik heb wel 1 kat die weet hoe die mijn aandacht moet trekken als hij jaloers is. Hij vindt het vervelend als ik lang bel, ja ben een beetje langdradig als ik bel. Dan gaat hij als hij ziet dat ik kijk in mijn palmboom zwieren, dus dan zie ik iets roods in die palm naar mij wuiven. Of hij pikt iets van mij en gaat rondjes rennen door de kamer dat ik achter hem aan ren. Dat vindt hij humor.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Katten kun je eigenlijk niet straffen, althans niet voor zoiets. Ze doen toch wat ze zelf willen, eigenwijze beestjes. En waarschijnlijk hebben e die vaas er per ongeluk afgestoten. Je kunt ze hooguit 'leren' dat ze ergens niet mogen komen dmv een plantenspuit. Maar zodra je weg bent...

Heerlijke beesten, katten
Als je het deed om op te voeden dan was je simpelweg te laat. Straffen moet gebeuren zodra iets gaat gebeuren, niet na het feit. Schuldbewust zijn katten ook gewoon niet, hooguit bang voor straf, maar als je ze niet eerder hiervoor hebt gestraft is het waarschijnlijker dat ze zelf er gewoon geschrokken van waren.

Als antwoord op je vraag: de beste manier om katten te straffen is een schrikreactie uitlokken, bijvoorbeeld met geluid of met een straal water. Ideaal is het als de kat niet kan zien dat het van jou komt, omdat dan de connectie met de actie het snelst gemaakt wordt. Maar het belangrijkste blijft timing, ideaal is het als de kat net iets gaat doen. Na het feit straffen heeft doorgaans geen zin omdat ze dan niet weten waarvoor er straf is.
Volgens mij heb je het goed gedaan door in ieder geval meteen boos te worden. Dit moet je wel doen, want als je dit ook maar een halve minuut later doet, snappen ze echt niet waarom je boos bent.
Ik spuit ze of nat, of ik reageer heel overdreven (een hoge gil ofzo, of lage foei), iets wat ze aan het schikken maakt.

Als ze echt iets heel ergs doen (zo heeft een kat een keer mijn vriend aangevallen), dan negeer ik ze een tijd. Helpt echt!

Gelukkig komt het bijna nooit voor:)
Ik vind het bespottelijk om een kat te straffen omdat hij of zij een vaas omstoot. Dat doet hij niet expres en je weet dat als je katten hebt dat ze dan wel eens wat kunnen omgooien.

Nee, ik vind een kat daarvoor straffen echt nergens op slaan.
Katten kun je niet straffen joh. Iets uit de vensterbank gooien gaat per ongeluk.

Ze snappen er niks van als je daar boos om gaat worden.
quote:-xxx- schreef op 20 september 2009 @ 12:47:

GRRRRRRRRRR Mn katten gooien net mijn mooie, grote, glazen vaas van de vensterbank In duizend stukjes... Ze keken heel schuldbewust naar de scherven en ik hen ze flink opgepakt, uitgefoeterd en in de bijkeuken gezet. Maar hebben ze nu door dat ik boos ben? Hoe straf je een kat bij zulke dingen?

Ik weet het ook wel, ze kunnen er ook niet zo veel aan doen maar ik baal er van :(Dus omdat jij baalt is het rechtvaardig om die katten uit te foeteren? Ik hoop maar dat je geen kinderen hebt dan.
quote:FaV schreef op 20 september 2009 @ 13:01:

Ik spuit ze of nat, of ik reageer heel overdreven (een hoge gil ofzo, of lage foei), iets wat ze aan het schikken maakt.

Als ze echt iets heel ergs doen (zo heeft een kat een keer mijn vriend aangevallen), dan negeer ik ze een tijd. Helpt echt!

Gelukkig komt het bijna nooit voor:)Ik wil NOOIT meer iets over honden horen
quote:Chardonnay schreef op 20 september 2009 @ 13:03:

Ik vind het bespottelijk om een kat te straffen omdat hij of zij een vaas omstoot. Dat doet hij niet expres en je weet dat als je katten hebt dat ze dan wel eens wat kunnen omgooien.

Nee, ik vind een kat daarvoor straffen echt nergens op slaan.Hier ben ik het met je eens, iets omgooien kunnen ze niets aan doen. Mits het natuurlijk op de tafel of het aanrecht is waar ze toch al niet mogen komen, dan is het wat anders. Maar dan gaat het meer om dat ze daar gewoon niet mogen komen..
MV ohh god ik zie dus die hele palmboom zo voor me incl rood gevaarte.

Gelukkig heb ik geen palmboom en is de mijne grijs.

Hier helpt alleen negeren, plantenspuit maakt geen indruk. Meneer gaat nl zelfs douchen omdat hij het afdrogen/droogfohnen erna zo geweldig vindt. (ps ik heb een excuus, meneer komt uit het asiel en ik heb hem de 1ste 8 maanden van zijn leven niet opgevoed.)
Katten gooien niet expres dingen om, daar kun je ze dus ook niet voor straffen. Alhoewel, ik had een kat die gooide altijd de gieter om. Maar dat deed ze als het waterbakje per ongeluk leeg was en ze toch iets moest drinken. Ze strafte mij dus ;)

Katten kun je laten schrikken als ze op het punt staan om iets fouts te gaan doen, met bijv geluid of een waterspuit. Een bekende is de plantenspuit gebruiken als ze willen gaan krabben aan de bank. Maar ook dat is geen garantie. Ze zijn nu eenmaal stronteigenwijs (dat maakt ze ook zo leuk) en slim. Ze kunnen bijvoorbeeld heel snel door hebben dat ze iets niet mogen doen als je in de buurt bent, maar als je je omdraait of niet op let hebben ze dat nog sneller door en doen ze het alsnog.

Tja, niet op te voeden eigenwijze mormeltjes, als je daar niet tegen kan moet je geen katten nemen.

Maar ik zou nooit meer zonder willen.....
straffen van katten is zinloos
Ja, ik ben de zoveelste maar helaas/gelukkig kan je katten niet straffen. Ik zet waardevolle spullen dan ook een beetje buiten bereik van poes.

Bij mijn kat geloof ik niet zo in per ongeluk dingen stuk maken. Als ze aandacht wil gaat ze op tafel zitten en dan, terwijl ze me aankijkt, gooit ze willekeurig wat spullen op de grond.

Vroeger toen er nog telefoons waren met snoer heeft ze een paar keer het snoer kapot geknaagd als ik heel lang aan het bellen was.
quote:fladder schreef op 20 september 2009 @ 14:00:

Vroeger toen er nog telefoons waren met snoer heeft ze een paar keer het snoer kapot geknaagd als ik heel lang aan het bellen was.
Als ze er niks aan kunnen doen, dan moet je gewoon niet boos worden. Als ze iets hebben gedaan wat echt niet mag, dan kun je boos 'nee' roepen, of zo en ze een poosje negeren, maar of dat echt helpt, hangt van je kat af. En eigenlijk kun je die beesten niets afleren, ze weten heus wel wat je wel en niet leuk vindt, maar hoop er niet te hard op dat ze daar ook werkelijk iets mee doen. Katten hebben schijt aan je...
quote:meds schreef op 20 september 2009 @ 13:56:

straffen van katten is zinloosNiet voor dingen die ze per ongeluk doen, zoals een vaas omstoten. Maar bij ons werkt de plantenspuit heel erg goed, om te voorkomen dat ze aan mijn boterham of lekkere toastjes op tafel komen, of aan elkaars brokjes: ze hoeven maar te horen dat ik de plantenspuit pak of ze trekken zich terug. Dat is toch ook een vorm van straffen?
quote:Ligeia schreef op 20 september 2009 @ 14:18:

Katten hebben schijt aan je...Correctie: ze hebben schijt aan je als je niet in de buurt bent.
Da's niet meer dan gewoon laten schrikken. Ik neem aan dat ze het namelijk wel weer elke keer proberen?...
quote:meds schreef op 20 september 2009 @ 13:56:

straffen van katten is zinloosMisschien is straffen ook niet het juiste woord hier, je kunt ze namelijk wel leren dat bepaalde dingen niet mogen.
quote:Ann Liv wrote on 20 September 2009 @ 14:26:

[...]

Correctie: ze hebben schijt aan je als je niet in de buurt bent. Ook als ik wel in de buurt ben, lopen ze over me heen...
quote:Wiebenik81 wrote on 20 September 2009 @ 14:27:

[...]

Misschien is straffen ook niet het juiste woord hier, je kunt ze namelijk wel leren dat bepaalde dingen niet mogen.Leren katten? (Lees: léren katten, niet leren kàtten! )
t kan ook zijn dat je kat iets stuk is gaan maken uit verveling. is ie alleen?? kan ie naar buiten? heeft ie genoeg speeltjes?

ik heb er 3 en er sneuvelt regelmatig wat. .tijdje terug nog een hele leuke theepot...... grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

ik gil altijd dat t van hun zakgeld afgaat...

(niet dat dat zin heeft....)

de jongste kan trouwens erg goed toneel spelen en als ze stout is geweest kijkt ze zo onschuldig dat zelfs ik niet kwaad kan worden en helemaal in een deuk lig........

je kan er waarschijnlijk niet veel mee maar als katteneigenaar moet je toch accepteren dat katten nogal ondeugend zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven