Katten vallen allebei af

11-11-2024 21:30 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie een idee wat ik over het hoofd zie. Ik heb 2 katten, 1 van ruim 15 en 1 van 8.
De oudste heeft schildkliermedicatie vanwege te snel werkende schildklier.
Sinds eind vd zomer hebben ze allebei gewichtsverlies. Ik weet niet waarom. Ik dacht in eerste instantie misschien van de warmte. Ik gaf ze wat calorierijkere zacht blikvoer en het bleef min of meer stabiel. Recent ben ik met de oudste naar de dierenarts gegaan want ik vond hem er toch magerder uitzien/voelen en ook op onze weegschaal leek het gewicht lager. De dierenarts bevestigde dat hij was afgevallen. We hebben een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Daar kwam niks uit. Ook de schildklier was goed. Ze voelde verder niks waarop ze iets kon besluiten om verder te onderzoeken.

Maar nu duikelt de andere kat ook ineens omlaag in gewicht. De oudste valt ook verder af. Ik snap het niet goed. Ik ga morgen de dierenarts maar bellen, voor een afspraak voor de jongste ook. Maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie. Doe ik iets verkeerd?

Ik ontworm ze, en ook ontvlooien.

Het enige wat echt veranderd is in ons huishouden sinds de zomer is dat we geen stukje gras meer hebben. En dat ik heel weinig haarballen vind, terwijl ik die eerder wel af en toe vond (ze zijn beide langharig). Kunnen ze daar ook van vermageren? De kattenbak is wel vol met poepjes steeds.

Ik word er een beetje wanhopig van. Ze willen allebei wel eten, ze zien er ook goed uit, ze spelen, ze wassen zichzelf, maar ze vermageren ook allebei.
Stressed is just desserts spelled backwards
Lopen ze grotere afstanden om elders wel gras te vinden?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
11-11-2024 21:33
Lopen ze grotere afstanden om elders wel gras te vinden?
Nee ze gaan onze tuin niet uit.
Krijgen ze een droge brok die in grote hoeveelheid is ingekocht?
Veel mensen realiseren zich niet dat kattenbrokken op een gegeven moment ranzig/muf worden als de zak te lang open is.
RoosLely schreef:
11-11-2024 21:40
Krijgen ze een droge brok die in grote hoeveelheid is ingekocht?
Veel mensen realiseren zich niet dat kattenbrokken op een gegeven moment ranzig/muf worden als de zak te lang open is.
nee ik heb zelfs ander voer gekocht voor kittens omdat daar meer calorie in zit...
dus dat is wel helemaal vers en nieuw
Is het gebit bij beide goed?
Tulpje25 schreef:
11-11-2024 21:46
Is het gebit bij beide goed?
Bij de oudste zat aan 1 zijkant/onder wat tandsteen...maar het zag er niet ontstoken uit daaronder.
de andere kat moet ik laten nakijken dus.
Ik ga toch maar even versneld een afspraak proberen te krijgen sowieso voor de jongste... ik bedenk me nu wel dat ik al lang geen haarballen meer vindt... dat zou het best kunnen verklaren
Eten ze wel goed?
Valentijn101 schreef:
11-11-2024 22:32
Eten ze wel goed?
Meh. Ik zie ze wel eten hoor. Maar de hoeveelheden zijn minder.
Ze zijn wel heel blij als ik ze roep voor zachtvoer.

Vaak hebben ze meer zin in zacht voer/blikvoer, maar ja, de meeste calorieën zitten in droogvoer.
Het valt me wel op dat als de jongste kat de kans krijgt, ze dus brood eet...
Als ik dat per ongeluk laat liggen op het aanrecht dan maakt ze de zak open.

er is dus wel drang om te eten. Maar niet altijd in de droge brokjes.
Dit was ook het geval bij mijn kat. En uiteindelijk waren het wel parasieten. Je kunt ook een ontlasting test laten doen. Maar bij mij was het ook zo dat hij wat moeilijker wilde eten. Hij was misselijk van de parasieten en hij werd daardoor kieskeuriger met eten. Nu hij goed ontwormd is eet hij alles weer.
Kan het niet gewoon zijn dat ze het droogvoer niet lekker vinden en het natvoer wel. Die van mij weigeren ook voer te eten van ze niet lekker vinden. (Of als ze te vaak achter elkaar hetzelfde krijgen, of als ze maar 1 smaak boer krijgen ipv een mix enz enz) Een tijdje wat meer natvoer geven tot ze weer op gewicht zijn een idee?
Mijn eerste gedachte zou zijn dat ze meer bewegen,maar je zegt dat dat het niet is.

Misschien eten ze minder omdat ze het voer niet meer lekker vinden? Dus ander voer proberen.

En even goed de kattenbakken controleren en kijken hoe alles eruit ziet. Misschien hebben ze iets van parasieten. Zou in elk geval wel even afspraak maken bij dierenarts.
Als je bang bent dat ze geen haarballen meer uitspugen en dat er mee te maken heeft, misschien wat van die bakjes kattengras neerzetten?
Kattengras neerzetten
Maleficent schreef:
11-11-2024 21:45
nee ik heb zelfs ander voer gekocht voor kittens omdat daar meer calorie in zit...
dus dat is wel helemaal vers en nieuw
Is kittenvoer wel handig bij een oudere kat? Vaak krijgen die last van de nieren en dan is kittenvoer misschien niet de beste keuze.
Je katten kunnen ook opeens besloten hebben dat ze het eten niet meer lekker vinden.

Die van mij kregen al heel lang hetzelfde. En van de een op de andere dag, ging het bakje amper nog leeg. Andere brokken gehaald en die zijn niet aan te slepen.
Nou, ik heb nu in ieder geval wel een afspraak gemaakt om de jongste poes goed na te kijken. En ook een flinke dot haarbalpasta gegeven aan allebei.
Ik moet wel naar een andere dierenarts want in onze praktijk is 1 van de artsen ziek en daardoor hadden ze heel weinig afspraakmogelijkheden en ik wil wel zsm gaan. Dus nou ja, misschien ook wel goed dat iemand met een frisse blik kijkt.
als ik jou zo lees, denk ik idd dat er iets dwars zit en dat zou een flinke haarbal kunnen zijn waar het zachtvoer wel langs kan. Goed dat je je snel een afspraak hebt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nou, bij de dierenarts geweest. Ook deze kat heeft geen afwijkingen in het bloed, buik voelde relaxt, ze zag geen aanleiding om te denken aan parasieten, bekkie was in orde... Net als het consult van mijn oudste kat een paar weken terug.

Ik heb dus 2 katten die allebei te mager zijn en het is niet verklaarbaar. :@@:
Maleficent schreef:
15-11-2024 13:59
Nou, bij de dierenarts geweest. Ook deze kat heeft geen afwijkingen in het bloed, buik voelde relaxt, ze zag geen aanleiding om te denken aan parasieten, bekkie was in orde... Net als het consult van mijn oudste kat een paar weken terug.

Ik heb dus 2 katten die allebei te mager zijn en het is niet verklaarbaar. :@@:
Gaf de dierenarts ook aan wat het wél zou kunnen zijn ? Was het reden om je zorgen te maken? En blijven ze afvallen of zijn ze gewoon allebei iets te dun nu maar wel stabiel?
Overigens zijn veel katten te dik en vinden veel mensen een kat die op gewicht is er te dun uit zien.
Sommige katten worden wat mager als ze ouder worden. Zijn soms net wandelende skeletten.
En veel huiskatten zijn te dik.
De dierenarts zegt dat ze beiden iets te mager zijn, omdat je de botten en de ribben makkelijk kan voelen. Maar echt een verklaring heeft ze niet dus.
Maar heeft ze ook geen vervolg consult in geplant? Toen ik het idee had dat mijn kat magerder werd is hij in een periode van ik geloof 3 maanden meerdere keren gewogen om een duidelijker beeld te krijgen en kreeg hij dagelijks een extra nat voertje.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven