Kattenbak

11-09-2009 15:50 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ga verhuizen naar een flat waarbij geen mogelijkheid bestaat een kattenluik naar het balkon te maken omdat de deuren isolatieglas hebben. Dit kun je vervangen maar dan ben je een paar 1000 euro verder (ik het het allemaal al uitgezocht).

Momenteel heb ik de kattenbak altijd op het balkon staan, zo heb ik in huis geen last van nare geurtjes. Maar wat nu straks te doen. Ik heb twee katten die gebruik maken van de bak. Je kunt je dus voorstellen dat dat niet altijd even fris is.

Heeft iemand tips om de kattenbak fris te houden of waar het beste neer te zetten? Of hoe, of zijn er systemen die ik wellicht niet ken.

Help mij :-)....
Hi!

Ik heb een raampje naar het balkon wat wijder laten maken, is dat een idee?

En ik gebruik ook Catsan, dan is naar mijn idee beste grit die er te verkrijgen is.

Ik heb 3 drabbers rondlopen en woon ook op een flat (2 hoog) wanneer ik thuiskom, dan neem ik ze mee naar beneden, kunnen ze even op en neer rennen en tegen half 11 haal ik ze op, geef ze te eten en vallen ze als een blok in slaap

Is dat misschien een optie, dan hou je je kattenbak wat schoner ook...
gewoon uitscheppen en per kat een bak nemen
Heb je een bijkeuken? Daar stond hij bij mij toen ik in een flat woonde met 2 katten. Het was een open keuken met een open bijkeukentje (meer een hele grote bergkast) maar je merkte zo toch weinig van de kattenbak. Al moet ik wel zeggen dat m'n man hem toen vaker schoonmaakte dan nu.
catsan stinkt, de kattengrit van super en c1000 is goed (de fijne klontvormende)
grappig dat de meningen over kattebakvulling zo verschilt, ik vind Catsan nog steeds de beste. Ik ruik niets, terwijl ik met andere merken uiteindelijk toch een amoniakgeur krijg. Ook al haal ik er 2x per dag alles uit.

Maar kort samengevat. Met een goede kattebakvulling en regelmatig schoonmaken, hoef je een kattebak niet te ruiken.
@flint: Ik heb helaas geen bijkeuken of andere mogelijkheid. En ramen die open kunnen, die zijn er ook al niet, alleen deuren (ja lang leve nieuwbouw).

@ meds: 2 kattenbakken is een idee maar is ook 2 x zoveel werk en ruimte. En de ruimte heb ik niet echt. Ik kan alleen het halletje bij binnenkomst woning bedenken (leuke ontvangst...ahum).
ik gebruik momenteel houtkorrels, die vind ik namelijk redelijk neutraal van geur maar kun je niet scheppen. Dus als de bak vies is gooi ik deze leeg. Met houtkorrels hoef ik de bak bijna nooit te schrobben want niets hecht aan omdat het houtpulver wordt.

Recent heb ik gewoon normaal grit gebruikt en direct zat alles weer aan de bodem vastgeplakt. Heeft iemand daar dan ook nog tips voor. Want ik moet dus hoe dan ook over op grit ivm het regelmatig scheppen.
Mijn kattenbak staat om de hoek van de voordeur.

Ook niet de plek van mijn voorkeur, maar meneer en mevrouw bliefden niet op zolder hun behoefte te doen.

Ik heb het diverse bezoekers gevraagd, maar geen van allen hadden ooit door dat de kattenbak daar staat. Soms als ik een hele dag op mijn werk ben geweest, dan ruik ik hem wel, maar dan is hij zo weer schoongemaakt.

Ik gebruik van die houtvezels van de Hornbach. Ik vind dat nog steeds het prettigst. Niet van die irritante steentjes overal, het stinkt niet en je kunt het in de groene bak gooien.
Ik had in mijn flat 2 slaapkamers waarvan ik de kleinste als "kattenkamer" had ingericht, daar stond de kattenbak ook.

Is dat niet een idee?
Kom je op het balkon via de keuken en is de keuken voorzien van een deur? Dan kun je de deur naar het balkon op een kier houden en een luikje maken in de keukendeur... al is dat misschien met inbrekers dan weer geen goed idee... Lastig dit.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
@Welsie. Hoe doe je dat dan. Schep jij er wel uit (lukt mij bijna nooit) of ververs je dan gelijk de hele bak? Ik gebruik namelijk hetzelfde materiaal en had het idee dat het niet schepbaar was. Want als je dagelijks de bak moet verversen dan gaan er behoorlijk wat zakken doorheen.
Ik had een 2e kleine slaapkamertje die ik gebruikte voor de katten. Stond hun grote paal/huisje en 1 kattebak, 2e stond in de gang.

Elke dag(2X) uitscheppen en elke week helemaal verschonen moet goedkomen?

Of heb je deur naar trapkast/opbergkast... kun je daarin doen?
Ik heb een plan: ik maak nooit meer een plan!
@kookwekkertje. Ik heb helaas geen deuren waarin een kattenleuk kan. De deur de hele dag op een kier houden is ook geen optie. Dan wordt het 's winters wel heel erg koud.

@mischa: ik heb helaas maar 1 slaapkamer
@miss stokstaartje: helaas heb ik geen kast waar de bak in kan. Alleen een kleine meterkast (ook zo leuk van nieuwbouw appartementen, verwacht geen inbouwkasten).

Ik ben gewoon bang dat ik 2x per dag aan het scheppen moet. Het moet dan maar gewoon. Kan mezelf 's ochtends leukere dingen voorstellen maar stank in mijn huis vind ik smeriger.
Welsje, hoe komen ze dan de voordeur uit?! Zit daar een kattenluik?

Lastig verhaal idd, ben benieuwd wat het wordt
Op ikeahacker.blogspot.com stonden ook een aantal leuke ideeen om je kattenbak mooi weg te werken. Zal ff voor je zoeken.
quote:miep13 schreef op 11 september 2009 @ 16:08:

ik gebruik momenteel houtkorrels, die vind ik namelijk redelijk neutraal van geur maar kun je niet scheppen. Dus als de bak vies is gooi ik deze leeg. Met houtkorrels hoef ik de bak bijna nooit te schrobben want niets hecht aan omdat het houtpulver wordt.

Recent heb ik gewoon normaal grit gebruikt en direct zat alles weer aan de bodem vastgeplakt. Heeft iemand daar dan ook nog tips voor. Want ik moet dus hoe dan ook over op grit ivm het regelmatig scheppen.

Ik gebruik Catsan. Vind ik op zich prima werken. Eerder had ik een eigen merk kattengrind. Heel fijn spul, maar dat verkopen ze niet meer. Verder leg ik altijd een krant onderin de bak. Blijft er niets aan de bak plakken en is makkelijker met schoonmaken.

Hij staat bij mij overigens ook in de gang. We hebben een nogal oude (21 jaar) poes en de bovenkant heb ik eraf moeten halen omdat ze er anders niet meer in kon. Ruikt verder niet, als ik hem bijtijds schoonmaak.
Bij ons staat de kattenbak gewoon in de keuken (wel om de hoek, zodat je hem vanuit de woonkamer niet ziet). Maar we hebben een open bak (poes wil niet op een andere bak) en klontvormende korrels van de AH. Gaat prima, maar ik schep wel netjes iedere dag de bak schoon. En poes heeft speciaal eten waardoor de poep niet zo stinkt, dat scheelt ook.
Hier istie dan: http://ikeahacker.blogspot.com/search/l ... 0furniture
Oh die link is top!!!

Haha ja ik zag een keer een kattenbak-plantenbak...

Deze:

@miep13: Ik heb de luxe dat mijn man de kattenbak doet, ideaal. maar hij schept het er wel uit. Hij ververst de bak eens per week als ik het goed heb. Verder schept hij elke dag!

We doen het al een jaar of 6 hiermee. Ik heb overigens ook twee katten.
Ik had mijn kattenbak in een soort kastje weggewerkt in de woonkamer bij de deur naar t balkon.

Zo kon ik zo nu en dan de boel lekker luchten. Ik had trowuens echt een hekel aan het schrobben van die dingen en ben toen van die speciale plastic zakken gaan gebruiken. Die kun je onder in de bak leggen en dan de vulling daaroverheen leggen. Als de bak vies is, pak je die zak, knoop je m dicht et voila!

Gewoon in de buurtsuper te koop bij het kattenspul.
Ik (nou ja ik.....de kat :-))gebruik van die silicaatkorrels...Je ruikt de bak niet...en poep droogt vrij snel waardoor het uitscheppen makkelijk gaat!

Die silicaatkorrels zijn ideaal! De urine wordt door de korrels opgenomen en ruik je niet (hoef je er ook niet uit te scheppen). En de drollen drogen inderdaad heel snel uit en kun je er gemakkelijk uitscheppen. En dan het grootste voordeel (naast dat je gewoon écht niks ruikt): je hoeft de bak eigenlijk maar 1 keer per maand te verschonen.

Ik ben fan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven