Kattenluik met chiplezer: ervaringen?

05-07-2010 20:43 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik 3 katten, die al jarenlang gewend zijn het kattenluik te gebruiken. Het luik stond ook altijd open, nooit problemen gehad daarmee.

Nadat ik begin dit jaar mijn macho kater en schrik van de buurt in heb moeten laten slapen, heb ik redelijk veel overlast van een aantal van de (20...) katten van mijn buren, die door het kattenluikje mijn woning binnen komen en daar ook sproeien. Ontzettend vies natuurlijk en ik baal er echt ontzettend van.

Sinds ik een paar maanden geleden 's nachts wakker werd omdat er een 'vreemde' kat in mijn slaapkamer liep, gaat het luikje 's nachts op slot en blijven mijn katten binnen. Gelukkig waren ze daar vrij snel aan gewend.

Het probleem doet zich nu dus vooral overdag voor. Het luik staat dan natuurlijk open, omdat anders mijn eigen katten niet naar binnen kunnen maar de katten van de buren kunnen dus ook naar binnen. Ook is het ontzettend lastig als ik eens een weekendje weg wil, laat staan langer.

Ik heb lang nagedacht over eventuele oplossingen, maar kom er niet uit. Mijn eigen katten overdag binnen houden is absoluut geen optie, want ze genieten ontzettend van het buiten zijn en bovendien is er hier geen gevaar voor ze.

En het zou natuurlijk ook te gek voor woorden zijn als ik mijn 3 katten binnen moet houden, terwijl de 20 van de buren wel gewoon door mijn tuin banjeren.

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat er een ander luik moet komen.

Na een zoektocht op Google zag ik dat er luikjes zijn die werken op de identificatiechip van de kat.

De katten hoeven dus ook geen bandje om, wat ik wel een heel groot voordeel vind (het zijn nogal wildebrassen dus bandjes raken snel kwijt).

Maar zo'n luik is best duur, vandaar dat ik graag ervaringen hoor over dit soort luikjes. Het lijkt de ideale oplossing, maar is dat ook zo?

Zouden mijn katten er aan kunnen wennen dat ze (waarschijnlijk) op een andere manier naar binnen moeten?

(Nu is trouwens maar één van mijn katten gechipt, maar in augustus laat ik ook de andere twee chippen, tegelijkertijd met de inentingen).

Werkt zo'n luik wel op alle soorten chips en zou het nog uitmaken op welke plaats deze is aangebracht?

Kortom veel twijfels over of dit een goede aanschaf is, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Op de site van de leverancier van deze luikjes staan laaiend enthousiaste reacties van klanten maar ik geloof daar nooit zo in
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Wij hebben er een en zijn zeer enthousiast. Kan niet anders zeggen, geen slechte ervaring hier!
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.
Kattenluik identificatiechip
Zeker doen!

Klanten hebben hier ontzettend goede ervaringen mee.
Soulcats, moet spontaan weer lachen als ik denk aan die chips- en magneetluiken. Katten die tegen dat deurtje staan te bonken 'want vanochtend ging-ie ook open' (maar nu dus niet), of andere katten uit de buurt die hetzelfde systeem blijken te hebben en dus doodleuk alsnog mee naar binnen lopen, of luikjes die reageren op de zon en dan juist wel of juist niet open gaan, of een luikje dat niet meer dichtgaat omdat het batterijtje (bijna) op is... Geen beginnen aan die onzin! Okee, wij hadden chip om de nek van de kat, maar of het heel veel beter gaat bij ingebouwde chips... Heeft ons veel geld gekost en inmiddels hebben we weer een ouderwets luik. Hij gaat 's nachts en als we niet thuis zijn dicht want wij hebben ook last van ongenode gasten. Wat een gedoe!

PS: Hoor het graag als je dit systeem toch neemt en het wél werkt!
Wauw, wat een enthousiaste reacties! Zo hoor ik het graag

Bedankt Viva1973, dat topic had ik nog niet ontdekt, super!
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Oh anderen wel enthousiast? Ik lees mee!
quote:Aaatje schreef op 05 juli 2010 @ 20:52:

Soulcats, moet spontaan weer lachen als ik denk aan die chips- en magneetluiken. Katten die tegen dat deurtje staan te bonken 'want vanochtend ging-ie ook open' (maar nu dus niet), of andere katten uit de buurt die hetzelfde systeem blijken te hebben en dus doodleuk alsnog mee naar binnen lopen, of luikjes die reageren op de zon en dan juist wel of juist niet open gaan, of een luikje dat niet meer dichtgaat omdat het batterijtje (bijna) op is... Geen beginnen aan die onzin! Okee, wij hadden chip om de nek van de kat, maar of het heel veel beter gaat bij ingebouwde chips... Heeft ons veel geld gekost en inmiddels hebben we weer een ouderwets luik. Hij gaat 's nachts en als we niet thuis zijn dicht want wij hebben ook last van ongenode gasten. Wat een gedoe!

PS: Hoor het graag als je dit systeem toch neemt en het wél werkt!

Dat schijnt dus niet te kunnen met dit luik, omdat iedere chip uniek is. Zeggen ze

Wat balen dat het bij jullie niet gewerkt heeft! Ik hou je op de hoogte
Nee, da's waar, bij ons was het een chip die bij dat luik hoorde (en die zal niet heeeeel uniek geweest zijn). Maar ik lees mee, sta zeker open voor een goed alternatief!
quote:Soulcats schreef op 05 juli 2010 @ 20:52:

Bedankt Viva1973, dat topic had ik nog niet ontdekt, super!Ik zag later dat er helaas niet zo veel reacties in dat topic staan
quote:viva1973 schreef op 05 juli 2010 @ 20:57:

[...]

Ik zag later dat er helaas niet zo veel reacties in dat topic staan

Viel me ook een beetje tegen, maar evengoed bedankt hoor!

En er zijn inmiddels twee jaar verstreken, wie weet zijn er nu meer ervaringsdeskundigen
Voor zover ik weet zit er 1 groot nadeel aan, er zit een stekker aan die dus in een stopcontact moet. Niet bepaald handig als je een luikje in een deur hebt! Verder vraag ik me af of dat luik op meerdere katten ingesteld kan worden?
quote:summerbreeze21 schreef op 05 juli 2010 @ 20:48:

Zeker doen!

Klanten hebben hier ontzettend goede ervaringen mee.Summerbreeze, met het PP luik of dat van een ander merk?
quote:HEMAlover schreef op 05 juli 2010 @ 21:08:

Voor zover ik weet zit er 1 groot nadeel aan, er zit een stekker aan die dus in een stopcontact moet. Niet bepaald handig als je een luikje in een deur hebt! Verder vraag ik me af of dat luik op meerdere katten ingesteld kan worden?

Ja precies, dat vind ik ook vrij lastig (het luik zit bij mij in de deur). Er zijn trouwens ook exemplaren die alleen op batterijen werken, maar dit moet je dan natuurlijk wel heel goed in de gaten houden.

Het luik dat ik op internet heb gezien kan op 32 katten worden ingesteld.
quote:Soulcats schreef op 05 juli 2010 @ 21:14:

[...]

Ja precies, dat vind ik ook vrij lastig (het luik zit bij mij in de deur). Er zijn trouwens ook exemplaren die alleen op batterijen werken, maar dit moet je dan natuurlijk wel heel goed in de gaten houden.

Het luik dat ik op internet heb gezien kan op 32 katten worden ingesteld.

Da's mooi, dan kun je het naast voor die 3 van jezelf ook gewoon nog instellen voor de 20 (twintig?!) katten van de buren

Misschien moet je er gewoon weer een ontzettende machokater bij nemen die alle katten van de buren uit je huis en tuin houdt. Zo een hebben wij er ook en dat scheelt inderdaad een hoop gedoe
quote:Mille schreef op 05 juli 2010 @ 21:36:

[...]

Da's mooi, dan kun je het naast voor die 3 van jezelf ook gewoon nog instellen voor de 20 (twintig?!) katten van de buren

Misschien moet je er gewoon weer een ontzettende machokater bij nemen die alle katten van de buren uit je huis en tuin houdt. Zo een hebben wij er ook en dat scheelt inderdaad een hoop gedoe

ja, dat had ik ook bedacht. Gelukkig zijn die niet gechipt!

Een nieuwe megamachokater, tja.... zou heel graag willen maar financieel lukt dat niet, 4 katten

Maar het zou zeker een hoop gedoe schelen. Nu heb ik 3 watjes
Je hebt twee verschillende merken.

Eentje die werkt met stekker en noodbatterijen en eentje die alleen werkt op batterijen. Vervelende vind ik dat ze niet twee kanten op werken. Chiplezer werkt alleen van buiten naar binnen en niet van binnen naar buiten. Er komt er nog wel eentje van het stekkermerkt die twee kanten op werkt. Ik vind dit in ieder geval handig met opvangkatten. Eigen katten kunnen dan naar buiten, nieuwe katten (nog) niet. Ik wacht dus op het twee kanten systeem.

Over het chipluik, heb ik wel ervaringen gelezen. 1x heb ik gelezen dat er een kat was die het luik wel van buiten open wist te krijgen door een nageltje onder het luikje te halen en het zo open te wippen. Je moet dus geen slimme buurtkatten hebben
Ik heb ervaring met beide merken kattenluiken die op chip werken. Beide, omdat ik de eerste (PP) weer terug heb moeten brengen omdat de electronica na een maand sneuvelde. Ik kreeg toen merk 2 (SF) omdat ze de eerste niet meer hadden.

Ik ben enorm blij met mijn SF luik!!!

Redenen:

- Goedkoper

- Katten inprogrammeren veeeel eenvoudiger (met PP moest ik met het luik achter mijn katten aanrennen (Mét de stekker in het stop contact LOL) voordat ik het luik in kon bouwen, hadden zij geen zin in natuurlijk

- Niet zoveel (voor mij) onnodige functies die ingewikkeld te programmeren zijn

- Geen dakje met chiplezer waar 1 van mijn katten zeer wantrouwig tegenover stond, maar chiplezer in tunnel bij deurtje

- Mijn katten lopen hier beter doorheen dan door het PP luik en het magneetjes luik dat ik daarvoor had.

Dit luik werkt alleen op batterijen, weet niet of je dat een voor of nadeel vindt. Bij mij gaat ie met oplaadbare penlites ruim 2 maanden mee, daarna gaat er een lampje knipperen om aan te geven dat ze bijna leeg zijn. Ik kan het je echt aanraden.
O ja, het SF luik heeft ook de meganische 4-weg klep (wel in, niet uit etc). Die miste ik bij PP.

Luikjes werken met de gangbare chips van de dierenarts. Anders moet je even navragen. Mijn dierenarts zei zelfs dat de veel mensen hun katten speciaal voor het luik laten chippen.
quote:Kletsmajoor schreef op 05 juli 2010 @ 21:47:

Je hebt twee verschillende merken.

Eentje die werkt met stekker en noodbatterijen en eentje die alleen werkt op batterijen. Vervelende vind ik dat ze niet twee kanten op werken. Chiplezer werkt alleen van buiten naar binnen en niet van binnen naar buiten. Er komt er nog wel eentje van het stekkermerkt die twee kanten op werkt. Ik vind dit in ieder geval handig met opvangkatten. Eigen katten kunnen dan naar buiten, nieuwe katten (nog) niet. Ik wacht dus op het twee kanten systeem.

Over het chipluik, heb ik wel ervaringen gelezen. 1x heb ik gelezen dat er een kat was die het luik wel van buiten open wist te krijgen door een nageltje onder het luikje te halen en het zo open te wippen. Je moet dus geen slimme buurtkatten hebben

Kletsmajoor, dat 2 kanten systeem klinkt wel veel handiger inderdaad. Ik wist trouwens niet het niet werkt van binnen naar buiten.

Is het luik dan wel handmatig af te sluiten (dierenarts stand, zeg maar) en 's nachts als ik de katten binnen wil houden?

Voor dat nageltje wippen hoef ik hopelijk niet bang te zijn. Volgens mij zijn ze van hiernaast niet zo slim

Bedankt voor je advies!
quote:Snorhaar schreef op 05 juli 2010 @ 21:48:

Ik heb ervaring met beide merken kattenluiken die op chip werken. Beide, omdat ik de eerste (PP) weer terug heb moeten brengen omdat de electronica na een maand sneuvelde. Ik kreeg toen merk 2 (SF) omdat ze de eerste niet meer hadden.

Redenen:

- Goedkoper

- Katten inprogrammeren veeeel eenvoudiger (met PP moest ik met het luik achter mijn katten aanrennen (Mét de stekker in het stop contact LOL) voordat ik het luik in kon bouwen, hadden zij geen zin in natuurlijk

- Geen dakje met chiplezer waar 1 van mijn katten zeer wantrouwig tegenover stond, maar chiplezer in tunnel bij deurtje

- Mijn katten lopen hier beter doorheen dan door het PP luik en het magneetjes luik dat ik daarvoor had.

Dit luik werkt alleen op batterijen, weet niet of je dat een voor of nadeel vindt. Bij mij gaat ie met oplaadbare penlites ruim 2 maanden mee, daarna gaat er een lampje knipperen om aan te geven dat ze bijna leeg zijn. Ik kan het je echt aanraden.

ik zie het voor me!

Bedankt voor je uitgebreide advies Snorhaar!

Kun je misschien een linkje plaatsen naar de site van SF, want ik weet niet waar die letters voor staan

Klinkt zeker goed genoeg voor nader onderzoek namelijk!

Op zich zou ik werking op alleen batterijen overkomelijk vinden. Zeker als er een aanduiding is als ze bijna leeg zijn.
Hier heb je de gebruiksaanwijzing van SF:

http://www.zooplus.nl/pic ... ttenluik%20SureFlapTM.pdf

En de voor mij belangrijke vraag van petporte (het stekkerluik dus):

6. Kan het kattenluik bepaalde dieren binnenhouden?

De PetPorte Smart Flap (Model PP0203) heeft een uitbreidingsmogelijkheid voor een antenne aan de binnenkant. Hiermee kunnen bepaalde dieren ook worden binnengehouden. Deze uitbreiding komt in 2010 op de markt.

Het PetPorte model PP0103 heeft die mogelijkheid niet.

http://www.petporte.nl/petporte-veel-ge ... vragen.php

Deze heeft ook een dierenarts en nachtstand. Volgens mij heeft SF die ook.
Thx Kletsmajoor!

Ga meteen even kijken.
Het luik van SF ziet er inderdaad degelijk uit en heeft alle functies die ik nodig zou hebben.

Ik zie alleen geen tochtstrip. Weet jij of dit erop zit Snorhaar?

Op mijn huidige Staywell luikje zit dit wel, en dat scheelt toch best veel als het echt koud en winderig is.

Leuk om te horen dat jij er zo blij mee bent Snorhaar. Hebben je katten er lang aan moeten wennen?
quote:Snorhaar schreef op 05 juli 2010 @ 21:48:

Redenen:

- Goedkoper

Wij hebben ook de SF en ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Zeer goede ervaringen mee. En aangezien wij twee kattenluiken hebben, een van buiten naar de garage en een in een binnendeur kunnen wij de kat toch insluiten als ze binnen moeten blijven. De SF luik kan dat niet maar ons tweede luik is een ouderwetse. Slimme kat kan trouwens wel met z'n nageltje die open maken als hij wel naar binnen mag maar niet naar buiten maar het SF luik lukt absoluut niet omdat hij pas opengaat als hij de chip van de kat leest.

Je kat moet dus wel gechipt zijn anders werkt het niet;-)
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven