Kattenurine opvangen

07-11-2011 20:36 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kater van ruim 1 jaar oud heeft waarschijnlijk blaasontsteking. Hij heeft vorige week vrijdag een prik gehad en zit sinds een week aan de anti biotica. Nu moeten we morgen met urine terug komen, dan gaan ze dat testen.

Die speciale plastic kattenbakkorreltjes hebben we niet kunnen vinden dus we gaan het proberen met een aan stuk geknipte plastic zak in de kattenbak.. Alleen weet ik niet hoe oud die urine maximaal mag zijn? Ik zal morgen rond een uur of 12 's middags naar de dierenarts gaan met de urine.. wanneer zal ik hem dan apart moeten zetten? Ik ben bang dat hij het ophoudt.. Dan hebben we meer tijd nodig. Ik heb ook echt geen idee met welke frequentie hij naar de wc gaat.. Sinds hij aan de anti biotica zit gaat hij ook niet meer om de haverklap om 2 druppels te plassen namelijk..

Iemand ervaring hiermee?
Als je meerdere katten hebt dan kun je hem het beste vannacht in de badkamer zetten met de kattenbak en eten en drinken. Dan heeft hij voldoende de tijd om een plasje te doen totdat je naar de DA moet met de urine.

Mocht hij het dan toch opgehouden hebben kun je je kat meenemen naar de DA en dan wordt daar voorzichtig wat urine uit de blaas geknepen en kunnen ze het ter plekke opvangen.
Inderdaad zoals Iris zegt, proberen apart te zetten als je meerdere katten hebt. En wat je in de kattenbak zou kunnen doen, zijn repen van vuilniszakken. Die nemen geen vocht op en een kat heeft zo toch iets om te spitten (vinden ze vaak fijn). Heb je een klein spuitje in huis waarmee je de urine evt. op kunt zuigen? Heb ik toen ook met mijn kater gedaan. Werkte prima. Veel urine heb je trouwens niet nodig.
Zou het dan niet te lang duren? Want dan zou hij om 23:00 vanavond apart gaan en morgenvroeg zou de urine om 6:30 dan de koelkast pas in gaan en om 12 uur pas naar de dokter..
Hmmm heb je post niet helemaal goed gelezen. Je had het zelf ook al over vuilniszakken.

Het kan geen blaasgruis zijn?
Hebben idd nog een poes en spuitje hebben we meegekregen! Tis meer dat ik me zorgen maak over de tijd, ik lees op internet binnen een paar uur maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Mijn dierenarts gaf destijd aan dat het bij voorkeur urine moest zijn die niet ouder is dan 2 uur (ivm vorming van kristallen).
Kan ook, dat gaan ze onderzoeken. Hij reageerde wel direct op de anti biotica. Hij is helemaal weer de oude lijkt het, direct na de prik al. Zou dat met blaasgruis ook het geval zijn?
Hebben ze die speciale plastic kattebakkorrels niet bij je dierenarts? Ik krijg ze gewoon mee als het nodig is..

Net even gezocht maar ik heb ze niet meer,anders had je ze wel mogen hebben
quote:winniethepooh schreef op 07 november 2011 @ 20:44:

Mijn dierenarts gaf destijd aan dat het bij voorkeur urine moest zijn die niet ouder is dan 2 uur (ivm vorming van kristallen).

Als je twijfelt over de tijdsduur dan neem je gewoon de kat mee en doen ze het ter plekke. Dan weet je het zeker.

Anders vang je eerst de urine van de nacht op, maak je de bak schoon en zet je de bak weer terug tot je naar de DA gaat zodat hij een tweede plasje kan doen en dan neem je dat mee. Doet hij dan niets dan neem je het eerste plasje mee.
quote:blauwbloempje schreef op 07 november 2011 @ 20:44:

Kan ook, dat gaan ze onderzoeken. Hij reageerde wel direct op de anti biotica. Hij is helemaal weer de oude lijkt het, direct na de prik al. Zou dat met blaasgruis ook het geval zijn?

Dat hangt er helemaal vanaf hoe serieus de blaasgruisvertoppping en de hoeveelheid kristallen is. De ene kat is direct in orde en de andere kat moet zelfs meerdere keren gekatheterd worden.

Zo te horen heeft jouw kat weinig last anders had je het gemerkt aan de pijn en het ongemak van je kat.
Goede tips Iris,

Hou hem inderdaad wel apart, niks zo erg om daar te staan met je kat en dat er dan niks meer in z'n blaas zit, omdat ie net nog lekker thuis geplast heeft.

Wel handig dan als je dat thuiplasje dan hebt opgevangen.

En van een lege blaas kan je dierenarts ook geen volle maken....
Inderdaad Kittepit sowieso zijn plasjes opvangen is wel zo handig, anders heb je niets.
o ja en de mijne deed er bijna 48 uur over om te plassen op die gekke korrels.

Gebeld met de dierenarts en het kon geen kwaad.

Maar misschien wordt je planning nog omgegooid
quote:Thirtysomething schreef op 07 november 2011 @ 21:16:

o ja en de mijne deed er bijna 48 uur over om te plassen op die gekke korrels.

Gebeld met de dierenarts en het kon geen kwaad.

Maar misschien wordt je planning nog omgegooid Twee dagen niet plassen kon geen kwaad? Vreemde DA want dan stond zijn blaas bijna op knappen lijkt mij of deed hij het elders?
Uit de blaas knijpen is gevaarlijk, de blaas kan kapot geknepen worden. Met een injectienaald urine uit de blaas halen is veel veiliger en prettiger voor de kat, alleen de huid voelt de prik.
mij is verteld dat ze het liefst binnen 4 uur willen hebben. Mijn kat (vrouwtje) heeft blaasgruis, en de eerste plas op vangen was makkelijk omdat ze de bak associeerde met pijn ging ze gelijk op de teil met stukjes vuilniszak, maar nu wil de dierenarts graag nog een keer urine deze week om te checken hoe ver het nu weg is.... Dat wordt dus ook apart zetten en hopen dat ze het doet.... succes!
quote:iris1969 schreef op 07 november 2011 @ 21:19:

[...]

Twee dagen niet plassen kon geen kwaad? Vreemde DA want dan stond zijn blaas bijna op knappen lijkt mij of deed hij het elders?

Nee ze deed het niet elders, komt ook niet buiten. Zij vertelde mij dat het een soort van machtsspelletje was.

Geen idee of dat waar was,was iig blij toen ze plaste.
Apart. Mijn dierenarts heeft het al 3 keer gewoon uit de blaas gehaald met een prikje.

Lijkt me bijna niet te doen om dat op te vangen.

Mijn kat lijkt er niets van te voelen.
quote:feeks schreef op 07 november 2011 @ 21:45:

Uit de blaas knijpen is gevaarlijk, de blaas kan kapot geknepen worden. Met een injectienaald urine uit de blaas halen is veel veiliger en prettiger voor de kat, alleen de huid voelt de prik.Niet door een DA hoor, die weet wel wat hij of zij doet.
quote:Thirtysomething schreef op 07 november 2011 @ 22:03:

[...]

Nee ze deed het niet elders, komt ook niet buiten. Zij vertelde mij dat het een soort van machtsspelletje was.

Geen idee of dat waar was,was iig blij toen ze plaste.Een machtspelletje? Mijn eerlijke mening; wat een flauwekul. Dus nogmaals wat een vreemde DA .
Nou we hebben hem vanochtend apart gezet, of de andere kat hebben we apart gezet eigenlijk, om de situatie voor de ander zo normaal mogelijk te houden maar tot nu toe (bijna 3 uur) nog geen plasje. Hou het vandaag wel in de gaten..
Pff hij heeft nog steeds niks gedaan :{
Volgens mij kan de dierenarts dat wel voor elkaar krijgen hoor, om hem te laten plassen bedoel ik.

Ik kan me nog vaag herinneren dat ik dat ook een keer heb gehad bij 1 van mijn katers. De dierenarts heeft toen op zijn blaas gedrukt waardoor hij spontaan begon te plassen.

Succes
Mosterd dus, sorry

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven