kattenvraag

11-06-2010 20:32 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,

Vriend en ik gaan binnekort verhuizen naar een nieuwe koopwoning,

wij hebben sinds 3 jaar een hele lieve poes met krabgrage pootjes, aangezien wij in een soort van bouwval inclu oude meubels wonen heb ik me nooit zo veel druk gemaakt als mijn kat weer is aan de meubels liep te krabben het was immers oud.

Maar nu....

Ben ik druk op zoek naar mooie nieuwe meubels om weer helemaal opnieuw te beginnen en maak me heel erg druk dat ze straks alles aan gort krabt. Mijn vriend wil niet dat ze buiten komt omdat hij bang is dat er iets gebeurd met haar ( ik ben het hier niet mee eens, maar kan hem niet van gedachten laten veranderen). Wij hebben haar nooit streng toe gesproken als ze weer krabte en wat heb ik daar nu een spijt van!!

Zijn mij meubels nog te redden? Please help!

alle tips zijn meer dan welkom!
ach helemaal niet krabben...dat is ons ook niet gelukt, maar een grote krabpaal (wij hebben een soort kokos-achtige mat in de gang op de muur bevestigd) helpt wel een boel!

verder misschien met je meubels er rekening mee houden dat het kat-proof is...(ikea heeft banken met losse hoezen...dan zou je af en toe de hoezen kunnen vervangen...)
Misschien nu al proberen af te leren met je oude meubels. Plantenspuit in de aanslag als hij gaat krabben bijvoorbeeld. Misschien dat je het nog af kunt leren. En dan hopen dat hij het niet met jullie nieuwe meubels gaat doen.

Inderdaad een krabpaal in huis halen is ook een idee.
Me oude huis is voorzien van Ikea spullen, we hebben nu centjes gespaard voor mooie nieuwe meubels die iets meer kosten dan ikea, maar ik durf het niet aan. Ik kan toch niet alles aan passen omdat ik een kat heb die krabt, er moet toch een oplossing zijn??
Krabpaal vind ze niks, en planten spuit vind ze geweldig.. zucht..

nagels knippen? hoe vaak moet je dat doen, en is dat krabproof dan?
Probeer in ieder geval rekening te houden met meubeltjes die enigszins catproof zijn of waar je het niet zo op ziet als ze toch iets uithalen. Bijvoorbeeld geen leren bank maar zo'n grove met een gemeleerd stofje, die kan heel veel hebben. Heb je wel een tuintje? Kun je die niet afsluiten, zodat de kat daar toch naar buiten kan? Hebben wij ook, katten kunnen niet weg dus het kan geen kwaad maar ze kunnen daar lekker hun ei kwijt. Scheelt een hoop gedonderjaag in huis.
Hier hetzelfde probleem, inderdaad een krabpaal en ff voordoen hoe het moet, dus ff met de pootjes een krab beweging maken op de paal. En als je hem/haar betrapt ff met de plantespuit. ( niet zeiknat maar gewoon ff dat ze schrikt ) en dan duidelijk beetje bozig nee of foei zeggen/roepen.

Werkte hier prima.

succes.

( ow ja kat komt hier ook niet buiten,daarom genoeg speelgoed en krabpaal enzo, voor vermaak )
Ow aan mijn tips heb je ook niet veel zie ik net, sorry :$
Mijn kat krabt gelukkig niet aan mijn nieuwe meubels! Doet ze braaf aan haar krabpaal..Lucky me:)
Het gras aan de overkant is niet groen.
Om die reden komen onze katten niet in de woonkamer als wij er niet zijn... (is dat een optie??)
Bedankt voor het medeleven..'t begint een klein drama in mijn hoofd te worden haha..

Marriss, ja heb er over nagedacht om haar op een kamer te doen als wij er niet zijn, maar vind het eigelijk een beetje zielig aangezien wij beide fulltime werken.

kampen, LUCKY LUCKY LUCK YOU!!

Dees, helaas mijne is niet meer vatbaar voor foei, dan denkt ze dat we gaan stoeien, dat denkt ze trouwens met alles wat ik doe.

Happy, in de tuin kan niet, dan kan ze zo overlopen via de tuin naar alle buren, we gaan wel aan de gang met een tuigje straks zodat ze wel af en toe in de tuin kan, maar ja of dat gaat werken betwijfel ik, ze doet nu al alsof ik haar vermoord als ik dat ding om doe. En krab proof meubels, welke stof is dat precies? waarschijnlijk gaan we toch voor een stoffe bank..dus geen leer, en met een kleur waar je in ieder geval de haren niet heel erg op ziet, want ze heeft ook nog is een berenvachtje..
Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad een half jaar geleden!

Wij hebben 2 dingen gedaan:

1. hele simpele kattenkrabplankjes (paar euro bij de dierenwinkel) gekocht en op de grond bij de nieuwe bank en fauteuils gelegd, wel beetje klem leggen. Dan komen ze die eerder tegen dat de meubels zelf. Werkt bij ons goed.

2. als je niet thuis bent aluminiumfolie op de "risicogebieden" leggen, daar hebben katten een hekel aan.

Misschien moet ik het afkloppen, maar tot nu gaat het erg goed bij ons :-)

Trouwens, succesvol gebruiken van een plantenspuit bij stout gedrag van een kat is bijna onmogelijk, de link dat het water van jou komt wordt door een kat toch wel gelegd. Terwijl het juist om effectief te zijn belangrijk is dat de straal uit 'onverwachte hoek' komt.

Ook wij hebben dus nu een tuin, eerst ook met tuigjes laten wennen. Tuigjes vonden ze (2 katten) verschrikkelijk, dus snel overgegaan op halsbandjes met penning eraan. Gelukkig voor mijn zenuwen hebben ze nog steeds niet ontdekt dat er nog meer wereld achter de schutting is en blijven ze lekker in het zicht!

Succes!
Bedankt Marloes voor je input, ik ga in ieder geval je 2 opties gebruiken, alles wat KAN helpen ga ik doen, everything to safe my furniture!

Is nagels regelmatig laten knippen een optie, of moet dat dan zo vaak dat dat niet bij te houden is? Of kan een kat ook schade aanbrengen met de afgeknipte nagels? aangezien ze nog steeds dan nageltjes heeft.
Ben blij voor je trouwens dat jouw meubels gespaard zijn gebleven!
Het is sowieso niet verstandig om een kat direct naar buiten te laten gaan als je net verhuisd bent. De meeste katten - uitzonderingen daargelaten - gaan dan weer op zoek naar hun (oude) huis. Waar honden vooral bij de baas willen blijven, hebben katten meer binding met hun eigen plek.

Als je de ruimte hebt, dan kan ik je een aparte kamer ook aanraden. Daar heeft ze ruimte genoeg om vrij te bewegen, en uit ervaring weet ik dat ze vooral daar zullen slapen. Mijn katten zijn pas op latere leeftijd vrij door het huis gaan wandelen, maar die zoeken ook elke dag voor overdag hetzelfde plekje op en daar liggen ze dan heerlijk te pitten tot ik weer thuis ben.
Ik heb 2 slaapkamers over elk van 4 bij 4, maar om een kat nou 8 uur per dag daarin te laten, ik vind het al zielig dat de kat niet het huis uit mag van mijn vriend, laat staan op een slaapkamer.

Of is dat helemaal niet zielig?
Voordat we verhuisden lieten we regelmatig ook de nagels van de katten knippen, maar dat was ook omdat we ze op het laminaat echt continu hoorden lopen, tik tik tik tik. De dierenarts knipte beide katten samen voor 18 euro per keer. Ik kan nl. veel maken bij mn katten maar nagelsknippen....

Nu ze naar buiten gaan hoop ik dat het niet meer nodig is om de nagels te knippen. Qua anti-krabben methode weet ik trouwens ook niet echt of het helpt: in zo'n twee weken na het knippen zijn er weer scherpe puntjes op de nagels en hoewel ze dan nog korter zijn kunnen ze daar natuurlijk weer net zo goed mee krabben
Leren bekleding is minder lekker te bekrabben volgens onze katten.

Onze katten doen ook niets met gewone krabpalen, maar een enorm kasteel (kost wat, heb je ook wat) is echt hun grootste speelgoed!

Een maatje er bij zodat ze elkaar opeten ipv de meubels:-)
Het hele huis plastificeren?

:p
Ja draakje, zo'n speel paleis ook overwogen maar zie het alweer voor me, hoop geld en ze gaat er nooit in, heb namelijk al heel wat geld uit gegeven aan manden,palen,etc. nooit wat aan gehad.

Maatje erbij wil mijn vriend niet..konijntje misschien?

maar goed dat helpt mijn meubels niet ..
Mijn kat moet ook niets hebben van een krabpaal, maar gaat sinds een paar weken helemaal los op een krabplank van karton. Het is gewoon geperst karton, ongeveer 10 centimeter breed, 30 lang en 5 dik en kostte een paar euro bij de dierenwinkel. Ik heb hem ingespoten met playspray en dat vindt mijn kat duidelijk een lekkere geur. Hij krabt nu veel minder aan mijn meubels.

Verder dacht ik dat ik hem niets meer kon leren, maar ben toch gaan oefenen met een lage, strenge 'nee' voor dingen die niet mogen en een hoog blij 'goed zo' voor goed gedrag. En warempel, na een paar dagen begon het te werken.

Nagels knippen heeft hier weinig zin, hij gaat alleen maar meer krabben om ze zsm weer scherp te krijgen.

Succes!
als laatste redmiddel kan je softclaws gebruiken, speciale zachte hulsjes vdie je over de nageltjes kan schuiven, doorzichtig maar ook in leuke kleurtjes hihi, ze voelen er niks van.

http://farm2.static.flick ... 61731665_e9cc64532b_o.jpg

dit is de website http://www.softclaws.com/

zullen vast ook op ebay te koop zijn even googelen
Het is mogelijk om de nageltjes te verwijderen...maar zelf vind ik dat hartstikke zielig..maar ik heb het wel eens gezien
quote:gelukkigmeisje schreef op 12 juni 2010 @ 10:36:

Het is mogelijk om de nageltjes te verwijderen...maar zelf vind ik dat hartstikke zielig..maar ik heb het wel eens gezienja vooral als hij later naar buiten mag, kan hij zichzelf niet eens fatsoenlijk verdedigen
quote:lil_star schreef op 12 juni 2010 @ 01:59:

als laatste redmiddel kan je softclaws gebruiken, speciale zachte hulsjes vdie je over de nageltjes kan schuiven, doorzichtig maar ook in leuke kleurtjes hihi, ze voelen er niks van.

http://farm2.static.flick ... 61731665_e9cc64532b_o.jpg

dit is de website http://www.softclaws.com/

zullen vast ook op ebay te koop zijn even googelen

Wat een leuke oplossing!! Super bedankt, ik ga ze gelijk bestellen, hopelijk bijt ze ze er niet af!.

Nagels laten verwijderen heb ik naar gekeken maar is bij wet verboden in europa, alleen in Amerika doen ze dat. Tja en als het verboden is zal dat niet voor niets zijn..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven