keuken schoonmaken
maandag 23 juli 2012 om 16:47
Zelf ben ik altijd erg lang bezig met het schoonmaken van de hele keuken. Daarom doe ik het maar twee, drie keer per jaar. Ik ben benieuwd hoe vaak andere dit doen en of hun er ook zoveel tijd aan kwijt zijn. Ik heb het dan over een middelgrote keuken met een koelkast, oven, waterkoker, koffiezetapparaat en een senseo apparaat. Tijdens het leeghalen en boenen van de kasten, koelkast en oven spoel ik deze apparaten door en de vriezer ontdooi ik meestal op een ander moment omdat ik een dag voor nodig heb.
Verder doe ik dagelijks het aanrecht en de koelkast doe ik tussendoor ook, maar ben erg benieuwd hoe anderen de grote schoonmaak doen in hun keuken? Ben jij er ook zolang mee bezig, is het überhaupt lang? En hoe vaak doe je de keuken helemaal binnenstebuiten?
Verder doe ik dagelijks het aanrecht en de koelkast doe ik tussendoor ook, maar ben erg benieuwd hoe anderen de grote schoonmaak doen in hun keuken? Ben jij er ook zolang mee bezig, is het überhaupt lang? En hoe vaak doe je de keuken helemaal binnenstebuiten?
maandag 23 juli 2012 om 16:57
maandag 23 juli 2012 om 16:59
Ik heb ook niet zo'n grote keuken. De wekelijkse beurt kost me een kwartier (buitenkant kastjes en apparatuur, binnenkant oven, vetspetten van de tegeltjes, kraantje en gootsteen oppoetsen, vloertje moppen).
Binnenkant kastjes doe ik eens per maand , is zowat een uur denk ik inclusief in- en uitruimen. Koelkast en vriezer doe ik als ze vies zijn, ongeveer kwartier per stuk schat ik. Dus in het allerergste geval doe ik er een uur en drie kwartier over.
In mijn vorige huis had ik wel een grote keuken maar daar was het niet veel langer, alleen wat meer kastjes maar die deed ik dan om en om.
Binnenkant kastjes doe ik eens per maand , is zowat een uur denk ik inclusief in- en uitruimen. Koelkast en vriezer doe ik als ze vies zijn, ongeveer kwartier per stuk schat ik. Dus in het allerergste geval doe ik er een uur en drie kwartier over.
In mijn vorige huis had ik wel een grote keuken maar daar was het niet veel langer, alleen wat meer kastjes maar die deed ik dan om en om.
maandag 23 juli 2012 om 17:30
De koelkast ga ik wekelijks door,kast deuren buitenkant kan je zo ook even een keer als het nodig is overheen gaan. En de ene keer maak ik het ene kastje schoon en de volgende week weer een andere. En bovenop de kasten relamebladen leggen,heb je geen zware vette aanslag schoon te soppen.En de oven ga ik na afloop gelijk schoonmaken,en kookpitbranders gaan de vaatwasser in.
maandag 23 juli 2012 om 18:12
Elke week maak ik mijn keuken schoon, maar dan oppervlakkig. Mijn oven doe ik meerdere keren per jaar, En 1 x per jaar, haal ik ALLES uit mijn kasten, kijk na of er iets over datum is, maak de lades schoon, koelkast, onder boven, echt alles. Maar daar ben ik dan ook een hele dag mee bezig. Dit doe ik ook met mijn badkamer, maar dat terzijde.
maandag 23 juli 2012 om 19:56
maandag 23 juli 2012 om 23:20
Ik denk dat ik 3 keer per jaar mijn hele keuken doe. Het moet bij mij dan ook altijd heel precies, dus dan ben ik er ook wel een halve dag mee bezig.
De eerste keer in mijn nieuwe huis was ik er 3 dagen met 2 mensen mee bezig. Alles was vet!! Een glazen plankje, ik dacht dat dit melkglas was.. Eerst met onverdunde ajax geprobeerd, het ging er echt niet af. Tot een vriend mij dasty adviseerde. Wat een spul..
De eerste keer in mijn nieuwe huis was ik er 3 dagen met 2 mensen mee bezig. Alles was vet!! Een glazen plankje, ik dacht dat dit melkglas was.. Eerst met onverdunde ajax geprobeerd, het ging er echt niet af. Tot een vriend mij dasty adviseerde. Wat een spul..
maandag 23 juli 2012 om 23:30
LOL, Ik vroeg me al af wanneer de Dasty genoemd zou worden.
Ik doe de keuken, dus echt de kastjes enzo, wanneer het me al weken ergert. De koelkast wanneer ik zie dat deze vies is en het aanrecht, de wasbak en het fornuis doet mijn dochter nadat ze de vaatwasser heeft ingeruimd.
Er is meer in het leven dan schoonmaken.
Ik doe de keuken, dus echt de kastjes enzo, wanneer het me al weken ergert. De koelkast wanneer ik zie dat deze vies is en het aanrecht, de wasbak en het fornuis doet mijn dochter nadat ze de vaatwasser heeft ingeruimd.
Er is meer in het leven dan schoonmaken.
dinsdag 24 juli 2012 om 17:46
Aangezien ik diep van binnen helemaal niet van schoonmaken houd en zeker niet als dingen erg vies zijn, houd ik alles constant bij. Dus na de afwas even een doekje over de tegels en aanrecht. Potjes ed staan in de kasten in een soort mandjes die je makkelijk eruit kunt halen om een doekje door de kasten te halen. De koelkast gelijk ontdoen van verdachte voedingsmiddelen en de oven direct inspuiten met ovenreiniger na gebruik. Scheelt me een hoop werk waar ik dan een hele dag voor uit zou moeten trekken.
En iedere week even alles van zijn plek om erachter en onder schoon te maken. Ben binnen een uurtje klaar dan.
En iedere week even alles van zijn plek om erachter en onder schoon te maken. Ben binnen een uurtje klaar dan.
dinsdag 24 juli 2012 om 19:02
Maar ik doe de keuken nooit in een keer. Ik doe een lade of kast als ik vind dat het nodig is en dat kan dan bijv. onder het koken. In totaal doe ik het dan zo'n 3 a 4 keer per jaar (elk kastje). De buitenkant van de kastjes doe ik minimaal 1 keer per week. Koelkast doe ik regelmatig. Aanrecht/kookplaat etc. doe ik dagelijks 1 of meerdere keren.
dinsdag 24 juli 2012 om 21:12
Yup in delen schoonmaken, dit is ongeveer mijn schema..
Senseo, buitenkant onderkastjes aan de kant van de afwas en voedselbereiding, vloer en het gastfornuis: elke dag
Magnatron / oven: elke week
Vaatwasser, vooral de rubbers: elke 2 weken
Koelkast: elke 2 weken
vriesgedeelte ontdooit zich zelf; controle voedsel 1 maal per 3 maanden
Broodgedeelte / zoetwaren: elke week uitvegen
lades voeding: elke 2 maanden controle +schoonmaak.
Gedeelte serviesgoed, pannen, keuken linnengoed: hooguit 2 maal per jaar
Bovenkant kastjes; om de 2 maanden schoonvegen.
Buitenkant bovenkastjes: om de 2 weken schoonvegen.
kruidenplank, deze is open bij mij dus niet in een kast en boven het gastfornuis: elke 2 weken schoonmaken.
Plinten en de deuren neem ik elke week af, en om de 2 weken met de stuifzuiger de moeilijke hoekjes plafon en muren stofzuigen.
Het lijkt veel, maar al bij al in totaal nog geen half uur per week bezig met het schoonmaken van de keuken, buiten de normale dagelijkse schoonmaak werkzaam heden.
Senseo, buitenkant onderkastjes aan de kant van de afwas en voedselbereiding, vloer en het gastfornuis: elke dag
Magnatron / oven: elke week
Vaatwasser, vooral de rubbers: elke 2 weken
Koelkast: elke 2 weken
vriesgedeelte ontdooit zich zelf; controle voedsel 1 maal per 3 maanden
Broodgedeelte / zoetwaren: elke week uitvegen
lades voeding: elke 2 maanden controle +schoonmaak.
Gedeelte serviesgoed, pannen, keuken linnengoed: hooguit 2 maal per jaar
Bovenkant kastjes; om de 2 maanden schoonvegen.
Buitenkant bovenkastjes: om de 2 weken schoonvegen.
kruidenplank, deze is open bij mij dus niet in een kast en boven het gastfornuis: elke 2 weken schoonmaken.
Plinten en de deuren neem ik elke week af, en om de 2 weken met de stuifzuiger de moeilijke hoekjes plafon en muren stofzuigen.
Het lijkt veel, maar al bij al in totaal nog geen half uur per week bezig met het schoonmaken van de keuken, buiten de normale dagelijkse schoonmaak werkzaam heden.