Kitten op de kattenbak

08-12-2014 13:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang een grote stoere kater te hebben gehad nu kitten. Kitten is waarschijnlijk veel te vroeg bij moeder weg gegaan, hij is op straat gevonden en werd toen op ongeveer 7 weken geschat. Hij is via het asiel bij ons terecht gekomen. Alles stond toen nog in de oude situatie, wat betekend dat voerbakjes en kattenbak in een hoek van de keuken stonden. Oude kater had hier nooit moeite mee. Kitten ging echter niet op de bak. Toen ik me na een paar dagen bedacht dat veel katten niet willen dat voer en kattenbak bij elkaar staan heb ik de voerbakjes verplaatst naar de andere kant van de keuken (3-4m verder). Kitten bleef echter in een hoekje van de woonkamer poepen. Toen de bak naar dat hoekje verplaatst en sindsdien gaat kitten op de bak. Ik vind de woonkamer echter niet een erg fijne plaats voor de kattenbak, ook omdat er een 1-jarige rondkruipt. Maar steeds als ik de bak terug verhuis naar zijn oude plekje wordt er weer in dat hoekje gepoept. Hebben jullie nog tips? Staan de voerbakjes misschien toch nog te dichtbij? Andere dingen die ik zou kunnen doen om kitten op de bak en niet in het hoekje van de woonkamer te kunnen laten gaan? We hebben maar beperkte ruimte in de keuken, de kattenbak past eigenlijk maar op 1 plek...
Langzaam de bak naar keuken schuiven. Dus per dag halve meter verplaatsen.
Leg aluminiumfolie in zijn favoriete hoek, nadat je het hebt schoongemaakt met iets waar een citroengeur of mint geur aan zit (geen chloor, nooit! Katten zijn gek op chloor). Aan alu-folie hebben ze een hekel.

Zet kat zodra je hem in het hoekje hoort op de bak in de keuken.
En een drol + plasje er in laten liggen tijdens het verhuizen.
Ok, dus geen schone bak verhuizen (maar dat was bij de vorige verhuizing ook niet zo) en aluminiumfolie in het poephoekje Fijn, die tip van chloor, daar kwam mijn moeder inderdaad mee maar dat wordt hem dus niet. Langzaam opschuiven wordt wel erg lastig, de keuken is een trapje naar beneden en het begin van de keuken is allemaal erg smal, dan hebben we nauwelijks een doorgang...
Tja, mss lastig maar alles beter dan poep op de vloer lijkt me.
quote:StoraHuntur schreef op 08 december 2014 @ 13:33:

Tja, mss lastig maar alles beter dan poep op de vloer lijkt me.Dat is waar maar ik woon in een oud dijkhuisje, de trap is zo smal dat ik er met een kattenbak nauwelijks af kom. En aangezien ik vaak met een kind op mn arm loop.. liever een andere oplossing.
Heb mijn kitten ook moeten leren op de kattenbak te gaan. Bij onze dierenspeciaalzaak heb ik speciaal kittenzand gekocht. Daar zat een speciaal kruid in wat het voor katten "onweerstaanbaar" maakt. En het werkte meteen.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
We hebben diverse katten gehad, velen van kitten af aan en ook kittens die nog nooit een bak hadden gezien.

Als we weg gingen in een grote bench met daarin een kattenbak/een bakje voer/bakje water/mandje.

Een kat poept en plast eigenlijk nooit op een plek waar ie zelf ligt/eet.

Ze gingen daarvoor allemaal automatisch naar de kattenbak.

Als ze dat dus gewend waren ging de bench weg. Eerst kattenbak op dezelfde plek als de bench en langzaam elke dag een stukje opschuiven.

Bij ons moest ie uiteindelijk naar de bijkeuken. Dus ook een paar metertjes gemaakt en onhandig voor de trap.

Dus dat zou ik je aanraden. En idd geen chloor.Dat gebruik ik zelf altijd om de kattenbak mee schoon te maken en onze kat vindt het heerlijk. Gaat gerust in zijn schone kattenbak zitten als ie net schoon is als een soort mandje. Gek beest.

Gebruik zelf altijd iets met dettol vinden ze niet lekker.
Not my circus, not my monkeys
Als hij te vroeg bij zijn moeder is weggehaald heeft hij misschien niet geleerd om op de kattenbak zijn behoefte te doen.

Wat je ook zou kunnen proberen is hem meerdere keren per dag in z'n nekvel op de bak zetten. Ook als hij niet hoeft.

Onze kater hebben we gekregen toen hij 7 weken was, veelste vroeg natuurlijk, toen hebben wij dat ook gedaan en inmiddels is hij zindelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven