Kittenvoer en een kippekont.

17-06-2018 16:12 93 berichten
Hoi allen,

Zoals bij een aantal van jullie bekend heb ik sinds een maand een kitten in huis en ik zie iets met lede ogen aan. Komtie: Ondanks het feit dat hij de hele dag kan eten en dat ook wel doet, blijft hij mager en knokig, vind ik dan.
We waren aan het begin van de week bij de dierenarts voor een vaccinatie en een chip en daar woog hij 1,4 kilo. Hij is nu 12 weken. Nou is hij wel energiek, maar slaapt toch ook voldoende tot veel tussendoor.
Het is ondertussen lang geleden dat ik voor het laatst een kitten in huis had en het voer dat toen te koop was is er allang niet meer, dus is het zoeken naar het juiste.
Hebben jullie advies voor een goed voer waar hij wat meer van aankomt en wat meer vet van op de botten krijgt?
Dit katje is geholpen aan een navelbreukje.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-07-2018 22:40
Ik verwen hem maar extra, met snoepjes en stukjes gerookte zalm

Gerookte zalm is niet zo gezond voor katten.
derooiekater schreef:
11-07-2018 06:30
Vraag of die onder toezicht zijn kap a f mag doen dan kan die wat poetsen uiteraard niet de wond.

Ook even praktisch kijk of die zelf bij het eten en drinken evt platte grote dingen neer zetten.
En verwen hem maar lekker.

Hier net 3 weken lampenkap er op zitten met kat. Die wist zich er ook geen raad mee . Heeft vooral veel geslapen.
Ik heb een brief meegekregen waarin staat dat ik na twee dagen mag proberen om hem zonder kap te laten, dus ik heb hem vanmorgen afgedaan en de dankbaarheid stroomde ervan af. Ik heb de afgelopen twee dagen aan zijn oortjes gekrabd, maar ik voldeed niet en dat was het eerste waar hij lekker op los ging. Tja, het staat geschreven en gedrukt dat je moet krabben waar het jukt, nietwaar? :) Verder heeft hij zich genesteld in mijn schootje en heeft hij zich helemaal, heel secuur gewassen, ook het wondje, maar dat kreeg geen extra aandacht, dus ik denk dat dat wel goed zit.
Izzy_ schreef:
11-07-2018 07:14
Een lampenkamp is verschrikkelijk ouderwets. Een beetje meelevende dierenarts gebruikt tegenwoordig een medical petshirt of een rompertje. Overigens heb ik helemaal geen beschermende maatregelen hoeven nemen na de reparatie van een navelbreukje tegelijk met castratie (ook een katertje). De dierenarts stelde het niet eens voor.
Had ik dat geweten, dan had ik zo'n rompertje of petshirt gekocht.
Wel goed om te weten voor een eventuele volgende keer.

Het was wel lekker rustig die twee dagen. Hij is me nu volop aan het pesten. (6)


:-D
Trotter schreef:
11-07-2018 08:06
Gerookte zalm is niet zo gezond voor katten.
Ik voer hem ook niet zijn buikje rond. Gewoon een klein schilfertje voor de smaak. :)
Alle reacties Link kopieren
Nog even over de natvoer-discussie: ik ben er ook niet zo'n fan van, mijn kat wordt ontzettend fel van natvoer. Om het vocht-probleem op te lossen doe ik af en toe wat water bij zijn gewone brokjes en dat vindt hij heerlijk: hij drinkt dan eerst al het water op om vervolgens pas aan de brokjes te beginnen. Misschien een handige tip Cateau ;)
The eyes are useless when the mind is blind.
sanjunipero schreef:
11-07-2018 09:59
Nog even over de natvoer-discussie: ik ben er ook niet zo'n fan van, mijn kat wordt ontzettend fel van natvoer. Om het vocht-probleem op te lossen doe ik af en toe wat water bij zijn gewone brokjes en dat vindt hij heerlijk: hij drinkt dan eerst al het water op om vervolgens pas aan de brokjes te beginnen. Misschien een handige tip Cateau ;)
Ik heb de natvoerdiscussie gemist.
Balin krijgt brokjes en tussendoor krijgt hij kleinigheidjes die ik eet, zoals een klein frunnikkie kaas of een schilfertje zalm of een klein dingetje tartaar, dit alles alleen voor de smaak.
Verder heb ik kauwstokjes voor hem die zijn gemaakt van hertenvlees en kattensnoepjes en gedroogde visfiletjes, het laatste ook mondjesmaat en hij gaat er goed op.
Ik gun hem op zich die natvoer van harte, maar de poep stinkt er zo verschrikkelijk van en de kattenbak staat op de gang, dus daar zit ik niet zo op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-07-2018 10:04
Ik heb de natvoerdiscussie gemist.
Balin krijgt brokjes en tussendoor krijgt hij kleinigheidjes die ik eet, zoals een klein frunnikkie kaas of een schilfertje zalm of een klein dingetje tartaar, dit alles alleen voor de smaak.
Verder heb ik kauwstokjes voor hem die zijn gemaakt van hertenvlees en kattensnoepjes en gedroogde visfiletjes, het laatste ook mondjesmaat en hij gaat er goed op.
Ik gun hem op zich die natvoer van harte, maar de poep stinkt er zo verschrikkelijk van en de kattenbak staat op de gang, dus daar zit ik niet zo op te wachten.
Kijk aan, dat klinkt als een Bourgondische kat, fantastisch! :cheer:
The eyes are useless when the mind is blind.
sanjunipero schreef:
11-07-2018 10:06
Kijk aan, dat klinkt als een Bourgondische kat, fantastisch! :cheer:
Ik raak mezelf kwijt door dat gekke beest.
Ik maak één keer in de week een selfie met mijn cam en dan trek ik natuurlijk mijn beste snoet, maar als ik hem op mijn schouder heb, dan trek ik de gekste bekken en verlies ik mezelf helemaal. Ziet er niet uit. :-D
Ach ja, de liefde, het wil wat. :)
Is hij al wat aangekomen?
miekemv schreef:
11-07-2018 10:37
Is hij al wat aangekomen?
Hij weegt nu 2 kilo en dat is blijkbaar prima. Neemt niet weg dat ik het nog steeds een krielkip vind. Komt goed. :)
Alle reacties Link kopieren
Als die verder geen aandacht aan de wond schenkt zit dat wel goed dan zou ik de kap aflaten.

Hier werd het pootje waar het infuus zat goed onder handen genomen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, onze dame vond een medical pet shirt afschuwelijk. Ze bleef er maar aan plukken en om de een of andere vage reden kon ze zichzelf met het shirt ook niet goed op temperatuur houden. Misschien omdat haar wollige vacht helemaal plat onder het shirt zat.
Wij zijn overgestapt op een lampekap. Was ook niet makkelijk voor haar, ze liep de eerste paar dagen overal tegen aan. Maar het ging wel een stuk beter dan een pet shirt. Na 2 dagen had ze de kap alleen om als wij niet thuis waren en 's nachts. Na 5 dagen mocht het ding af.
De bak met brokjes en water hebben we op een verhoging gezet.

Je kunt Ballin ook verwennen met tonijn uit blik (in water). Die van ons vinden dat ook heel lekker.
Balin doet het goed zonder kap, dus die hoeft niet meer om. Hij heeft vandaag 2 keer zijn buik gewassen en dat ging helemaal goed, dus geen zorgen daarom.

Ik ga geen tonijn voor hem halen, want hij wordt al zo verwend.
Hij is gek op snacktomaatjes en roomijs en dat heb ik toevallig in huis en vanmiddag heeft hij heerlijk genoten van een theelepeltje ijs en een tomaatje, melksnoepjes en een stukje makreel, dus die komt niets tekort.
Hij is wel aanhankelijker dan hij al was, we hebben net de hele avond samen op de bank gelegen en hij lag lekker tegen me aan.
Aan de andere kant is hij ook weer aan het spelen en rent het hele huis door, dus ik ga er vanuit dat het goed met hem gaat, alleen dat babbelen dat hij tegen me doet, wel heel gezellig. :) Ik geef een miljoen om te weten wat hij allemaal tegen me mauwt.
Alle reacties Link kopieren
Allemachtig, geef dat dier asjeblieft gewoon kattenvoer! En lees je eens in voor je schade aanricht. Gewassen uit de nachtschadefamilie (dus ook tomaat) zijn giftig en kunnen zelfs dodelijk zijn voor katten.

Vis uit blik (voor menselijke consumptie) is trouwens ook niet geschikt voor katten, omdat daar zout aan is toegevoegd.
Tip die je hopelijk nooit hoeft te gebruiken: Mocht je kat ooit nog eens geopereerd worden dan is zo’n rompertje echt een aanrader. Mijn kat moest er drie maanden eentje aan(litteken dat niet goed genas) en dan is een kap geen pretje. In plaats van een gaasje deed ik een always maandverband op de wond. Plakstrip naar boven zodat het aan de romper bleek plakken en niet kon verschuiven. Dierenarts vond het zo’n goed idee dat ze het in haar praktijk heeft ingevoerd. Maandverband neemt goed wondvocht op en gaasjes gingen schuiven waardoor de romper dan vochtig werd.
Alle reacties Link kopieren
Dat kippenkontje kan ook gewoon zijn bouw zijn of soort vacht.

Hier 2 broers, de ene oogt als mooi klein mollig monster, weegt maar 4 kilo en de ander oogt slank en gespierd maar weegt ruim 6 kilo.
Het kleinje heeft een uitstaande vacht met veel onderhaar en zijn broer heeft glad haar.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
11-07-2018 23:46
Allemachtig, geef dat dier asjeblieft gewoon kattenvoer! En lees je eens in voor je schade aanricht. Gewassen uit de nachtschadefamilie (dus ook tomaat) zijn giftig en kunnen zelfs dodelijk zijn voor katten.

Vis uit blik (voor menselijke consumptie) is trouwens ook niet geschikt voor katten, omdat daar zout aan is toegevoegd.
Mee eens

Koop lekker kip voor die kleine kook het en gebruik het kookvocht als extra vocht, koolvis filet is hier ook een hit en niet duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven