Klagende onderbuurvrouw

22-08-2013 15:45 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word er inmiddels een beetje moedeloos van...

De situatie is als volgt; ik woon samen met mijn vriend en zoontje van 3 jaar in een appartement met onder ons een vrouw van eind 30. De laatste tijd klaagt zij steeds vaker over geluidsoverlast.

Het gaat voornamelijk over contactgeluiden. Ze hoort mijn zoontje lopen en spelen, de deuren, keukenkastjes enz. Ik ben zelf bij haar gaan luisteren en het klopt inderdaad dat met name de loop/speelgeluiden van mijn zoon behoorlijk doorklinken. De overige geluiden waar ze over klaagt (bijvoorbeeld mijn vriend die heen en weer loopt) vind ik echt van het niveau 'je hoort het, maar storend is het niet'

Ik heb haar verteld dat ik dat heel vervelend voor haar vind (met name de geluiden van mijn zoontje) en dat wij er zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden, maar dat het volgens mij ook onvermijdelijk is als je in een benedenappartement woont dat je bepaalde leefgeluiden van je buren hoort.

Wij hebben een laminaatvloer met isolatie die voorgeschreven werd door de VvE (dus dempend genoeg als het goed is).

Wij lopen niet met schoenen aan binnen, gaan op normale tijden slapen (mijn zoontje uiterlijk half 8), hebben nooit harde muziek o.i.d. aan staan en ik zorg er altijd voor dat mijn zoontje tot half 10 's ochtends 'stil' is (wat al best lastig kan zijn... maar met de I-pad kom ik een heel eind ).

Maar het is een kind van 3.. die rent, speelt, enz. Natuurlijk corrigeer ik hem wel als hij te druk is, maar het is en blijft een kind... (die nu ook nog eens heerlijk in de 'peuterpubertijd' zit pfff). Volgens mij valt dat gewoon onder 'leefgeluiden'.

Mijn onderbuurvrouw is het daar niet mee eens, die vind dat ik mijn kind moet leren 'normaal' te lopen en niet te rennen. Ook het stoeien met pappa wat hij graag doet maakt veel te veel herrie volgens haar (iets dat hooguit 1 keer per dag gebeurd en dan echt niet langer dan een kwartier)

Zoals al gezegd wordt ik er echt moedeloos van.... Ik heb het idee dat zij gewoon een 100% stil huis wil, maar naar mijn mening moet je dan niet in een appartement gaan wonen waar je bovenburen hebt....

Heeft iemand zo'n situatie meegemaakt? Wat kan ik verder nog doen? Laatst zei ze dat ze een geluidsexpert ging inhuren die waarschijnlijk onze ondervloer zou komen controleren. Ik krijg er de zenuwen van. Niet omdat wij de verkeerde ondervloer hebben (had ik die bonnen nou maar bewaard!!!) maar omdat mijn vriend de vloer heel netjes heeft afgewerkt en dichtgelegd met plinten enzo en ik me afvraag hoe die man onze ondervloer moet controleren zonder iets te slopen...

Ik weet het echt even niet meer. Voor ons wordt het ook 'krampachtig' wonen zo....

Sorry voor de lange OP, maar ik heb even mijn hart kunnen luchten
Wij wonen ook in oud appartement in een protiekwoning. Twee kinderen, gelukkig geen klagende onderburen.

Ik snap beide partijen. Kindergeluiden klinken hard door. Maar je kan je kind niet vastbinden. De meest gehoorde kreet in huis is; niet rennen, rustig lopen! Maar zelfs dan valt er wel eens een autootje of een blokje. En dat autootje klinkt door!

Dus wij hebben overal waar de kinderen spelen kleden gelegd.

Wij hebben ook bovenbeen. Toen zij kwamen wonen, hebben wij aangeboden de extra isolatie te betalen. Dat wilden zij niet. Nu horen wij hen heel goed en zij ons.

Ik ben blij dat de onderburen nu ook een kind hebben en dat de onderbuurman dol is op harde muziek dan horen wij hem ook eens

En ik ben blij dat de bovenburen er zelden zijn.
OMG story of my life. Onze (boven)buurvrouw is ook zo'n zeikwijf. Van de onderburen horen we nooit wat, lieve mensen. Terwijl zij meer 'last' van ons zouden moeten hebben. Grrrr om gek van te worden... Wij houden echt al zo veel rekening met haar en zij vindt dat wij dat helemaal níet doen. Ik heb even overwogen te verhuizen (was doodongelukkig in mijn eigen huis), maar sinds een tijdje is de oorlog bekoeld. We hebben gewoon héél duidelijk gemaakt dat wij ons uiterste best doen en dat het niet minder luidruchtig kan worden dan dit. For the record: 2 volwassenen die allebei fulltime werken en 's avonds eten en tv kijken. That's it. Zeikwijf. Moet ze maar in een hutje op de hei gaan wonen.

Zo! Even lekker mijn eigen frustratie eruit! Sterkte ermee TO! Ik kan je niet echt verder adviseren dan negeren!
@hamer als jij aan mij aan zou geven dat je op zaterdag zou willen uitslapen, zou ik daar dus rekening mee houden. Niet elke zaterdag, maar om de zaterdag s ochtends boodschappen doen ofzo.
Herkenbaar, heb dit ook gehad waarbij de buren ons de herriemakers vonden. Aanpassingen gedaan in ons huis, maar was niet voldoende. Verder door ons gekwalificeerd als normale huis, tuin en keukengeluiden. Nooit meer iets van gehoord, is ook nooit een warm contact geworden.
Beste hebou, heb jij nog mensen boven je wonen?

Zo ja, hoor jij die mensen ook?

Als dat zo is en je hoort hen niet,dan kun je je afvragen hoe het kan dat je onderbuurvrouw jullie wel horen en dit als overlast ervaart?
Jeetje, pas 30 jaar en dan al zo'n zeikwijf.

Ik denk dat het gewoon aan haar ligt. Iets zit haar dwars (ontslag, lange tijd niet goed geneukt) en dat botviert ze op jullie.

Sterkte.
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is de vraag al gesteld. Maar ligt de vloer misschien tegen de muur aan of zit er wat ruimte tussen het laminaat en de vloer. Muren geleiden namelijk geluid, dus als het laminaat tegen de muur aan ligt, dan wordt het geluid door de muren naar beneden geleid en dat hoor je best hard hoor.

@tantejo: is er dan een bepaalde leeftijd waarop je mag beginnen met klagen?
Ik heb niet alles gelezen sorry. Maar ik heb ook ervaring met mijn onderbuurvrouw die last had van ons gezinnetje.

Op een gegeven moment werd ze zo boos (om niets eigenlijk) dat wij zelf de politie hebben gebeld en gevraagd hebben of het nou zo fout is wat wij allemaal doen.

De politie kwam gelijk langs, dat was eigenlijk helemaal onze bedoeling niet, we wilden alleen even vragen wat redelijk en onredelijk was.

En de politie heeft eerst beide partijen gehoord en is toen met ons naar onze buurvrouw gegaan en heeft haar verteld dat ze wel wat toleranter mocht zijn. En als ze meer rust en privacy wilde, dat ze dan maar ergens anders moest gaan wonen. Dat hadden we nooit verwacht, maar het was zo'n opluchting.
Ik woon ook in een appartement en dan weet je dat je leefgeluiden kunt horen. Ik hoor af en toe ook de kleinkinderen van mijn bovenburen. Maar zij zullen ons vast ook wel eens horen. En als je alleen thuis bent en het is stil hoor je ook veel meer. Ik zou instemmen om een expert het te laten beoordelen. Als alles in orde is heeft de buurvrouw geen reden meer tot klagen en wanneer dit niet het geval is kan er naar een oplossing gekeken worden.
Jeetje, wat vervelend To! Lijkt me dat het ten koste gaat van je woongenot. Het klinkt alsof je er alles al aan doet. Misschien moet je helpen een leuke, nieuwe baan te vinden voor je buurvrouw? Hoeft ze niet meer de gehele dag jullie leefgeluid te horen
Ik zou je kind fan maken van ACDC.
quote:hebou schreef op 22 augustus 2013 @ 16:11:

Precies Starshine, dat probeer ik haar ook uit te leggen maar dat gaat er bij haar niet in. In haar vorige appartement hoorde ze, naar eigen zeggen, absoluut nooit wat. Zelfs niet als haar buren een feest gaven dus het ligt echt aan ons...

Dat stukje begin ik ook zo zat te worden, dat beschuldigende... ook toen ze over die geluidsexpert begon, toen zei ze zoiets van 'zodat een professional ook vast kan stellen dat het niet normaal is'

Oh en ze voegde daar tussen neus en lippen aan toe dat als inderdaad bleek dat mijn ondervloer niet voldoende was, de kosten van die expert voor mijn rekening zouden komen Nou weet ik dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken... maar de manier waarop die dingen gezegd worden, dat vind ik nou storend

Dat niks horen hangt echt van de bouwstijl af. Mijn vader woont nu op de begane grond van een appartementencomplex en je hoort werkelijk waar helemaal niks. Het is een stevig betonnen gebouw en ik weet dat mijn vader vreselijk veel herrie maakt (TV hele dag met volume tien aan). Goddank voor de buren dat het zo'n stevig gebouw is.

In het vorige huis van hem (ook appartementen) hoorde je al twintig keer meer. Maar aangezien vooral mijn vader de herriemaker was, had hij nergens last van.

In mijn huis (geen appartement) hoor ik elke scheet van de buren. Het is jaren 50 kartonnetjes muur met doorlopende balken. Je hoeft niet eens boven elkaar te wonen, om toch elke voetstap te kunnen volgen.

Kortom, jouw onderbuurvrouw kletst, want niks horen of alles horen, heeft echt niet pertinent iets te maken met de bewoner. Dit kan ook gewoon heel goed verklaard worden uit de bouwstijl van het huis.
Trek je het niet aan! Je buurvrouw moet gewoon niet zo zeiken!

Ik woon ook in een benedenwoning met boven mij een gezinnetje met 2 meisjes van 2 en 4. En die kinderen zijn als ze wakker worden gelijk actief. Regelmatig hoor ik S ochtends vroeg gestamp, of een fietsje boven mn bed. Maar ach meestal moet ik er dan toch uit en in het weekend draai ik me nog een x om en slaap ik verder. Want gelukkig laat moeder de kids niet lang boven mij stampen en fietsen

Van te voren weer je toch dat je wat geluidoverlast kan hebben? Dus laat haar lekker zeuren!
quote:kastella schreef op 22 augustus 2013 @ 17:28:

[...]

Het hangt enorm af van de kwaliteit van de dempende ondervloer die onder een laminaatvloer hoort te liggen (in elk geval in een appartement met onderburen). Een goede ondervloer dient contactgeluid behoorlijk te dempen. Daarom hoeft laminaat niet perse gelijk slecht te zijn.

Je zegt dat je vriend plinten heeft gelegd etc. Let erop dat deze niet strak en met weinig tussenruimte tegen de muren zijn gelegd. Een vloer kan namelijk iets "werken" door temperatuur. Als de vloer strak tegen de muur legt of met enige spanning via die plinten tegen de muur drukt, krijg je een extra doorgeefuik voor contactgeluid. Het best is als tussen de laminaatvloer en de muur ook een geluidsisolerende laag zit.

Voor de rest lijkt het er toch vooral op dat de buurvrouw een lage tolerantiegrens heeft.

Bijna alle ondervloeren hebben een geluiddempende functie, maar, hoeveel geluid dempen ze?

Redupax+® is een ondervloersysteem dat speciaal ontwikkeld werd voor het zogenaamde

kliklaminaat. Een belangrijk aspect van dit type vloer is dat t.a.v. geluid deze ‘geklikte’

vloeren zich anders dan de traditioneel verlijmde laminaatvloeren gedragen. Redupax+®

geeft hierop het juiste antwoord door er voor te zorgen dat het contactgeluid en het

loopgeluid flink worden verminderd. Redupax+® is uitgebreid getest en bereikt bij volledig

gelegde kliklaminaatvloer, onder belasting van 23 kg per m2, een contactgeluidreductie van

21 dB ÆLw / 10 dB ÆLlin op basis van de strenge nieuwe Europese norm NEN-BS-EN-ISO 140-8 /

717-2 (NPR 5079 en BRL 2003). Deze verbetering werd verkregen op een betonvloer met aangehechte

dekvloer*. Daarnaast behaalt Redupax+® ten opzichte van verscheidene foam

ondervloeren betere resultaten voor wat betreft de reflectie van loopgeluid in de ruimte

zelf. Redupax+® behaalt een geluidsreductie die maar liefst 20 dB beter is ten opzichte van

opencellig foam en 12 dB ten opzichte van geslotencellig foam! (Afstraling gemeten op

150 cm hoogte, getest bij IHD Dresden, Duitsland).

Hieronder de Link

http://ondervloeren.laminaat.nu/redupaxplus.pdf
quote:roza34 schreef op 22 augustus 2013 @ 22:47:

Ik zou je kind fan maken van ACDC.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven