Klagende onderbuurvrouw

22-08-2013 15:45 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word er inmiddels een beetje moedeloos van...

De situatie is als volgt; ik woon samen met mijn vriend en zoontje van 3 jaar in een appartement met onder ons een vrouw van eind 30. De laatste tijd klaagt zij steeds vaker over geluidsoverlast.

Het gaat voornamelijk over contactgeluiden. Ze hoort mijn zoontje lopen en spelen, de deuren, keukenkastjes enz. Ik ben zelf bij haar gaan luisteren en het klopt inderdaad dat met name de loop/speelgeluiden van mijn zoon behoorlijk doorklinken. De overige geluiden waar ze over klaagt (bijvoorbeeld mijn vriend die heen en weer loopt) vind ik echt van het niveau 'je hoort het, maar storend is het niet'

Ik heb haar verteld dat ik dat heel vervelend voor haar vind (met name de geluiden van mijn zoontje) en dat wij er zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden, maar dat het volgens mij ook onvermijdelijk is als je in een benedenappartement woont dat je bepaalde leefgeluiden van je buren hoort.

Wij hebben een laminaatvloer met isolatie die voorgeschreven werd door de VvE (dus dempend genoeg als het goed is).

Wij lopen niet met schoenen aan binnen, gaan op normale tijden slapen (mijn zoontje uiterlijk half 8), hebben nooit harde muziek o.i.d. aan staan en ik zorg er altijd voor dat mijn zoontje tot half 10 's ochtends 'stil' is (wat al best lastig kan zijn... maar met de I-pad kom ik een heel eind ).

Maar het is een kind van 3.. die rent, speelt, enz. Natuurlijk corrigeer ik hem wel als hij te druk is, maar het is en blijft een kind... (die nu ook nog eens heerlijk in de 'peuterpubertijd' zit pfff). Volgens mij valt dat gewoon onder 'leefgeluiden'.

Mijn onderbuurvrouw is het daar niet mee eens, die vind dat ik mijn kind moet leren 'normaal' te lopen en niet te rennen. Ook het stoeien met pappa wat hij graag doet maakt veel te veel herrie volgens haar (iets dat hooguit 1 keer per dag gebeurd en dan echt niet langer dan een kwartier)

Zoals al gezegd wordt ik er echt moedeloos van.... Ik heb het idee dat zij gewoon een 100% stil huis wil, maar naar mijn mening moet je dan niet in een appartement gaan wonen waar je bovenburen hebt....

Heeft iemand zo'n situatie meegemaakt? Wat kan ik verder nog doen? Laatst zei ze dat ze een geluidsexpert ging inhuren die waarschijnlijk onze ondervloer zou komen controleren. Ik krijg er de zenuwen van. Niet omdat wij de verkeerde ondervloer hebben (had ik die bonnen nou maar bewaard!!!) maar omdat mijn vriend de vloer heel netjes heeft afgewerkt en dichtgelegd met plinten enzo en ik me afvraag hoe die man onze ondervloer moet controleren zonder iets te slopen...

Ik weet het echt even niet meer. Voor ons wordt het ook 'krampachtig' wonen zo....

Sorry voor de lange OP, maar ik heb even mijn hart kunnen luchten
Tja. Ik vind de redenering "als je gevoelig bent voor geluid moet je maar niet in een benedenwoning gaan wonen" ongeveer net zo geldig als "als je met een kind op een bovenwoning woont moet je geen laminaat nemen".
Hoe oud is je woning ?

Bv tot jaren80 woningen zijn minder goed geisoleerd. Muren zijn flinterdun. Dan komt t gestamp niet meer door de vloer maar dreunt t door in de muren en die hoort ze dan beneden.

Ik heb er ook ooit een topic over geopend , wij hadden geen goede ondervloer en dus hebben wij in de gang en woonkamer een nieuwe ondervloer laten leggen die 100% aan de eisen voldoet.

Onderburen klagen af en toe nog , maar ik heb t nodige er aan gedaan en meer kan ik niet doen. PUNT! en dat weten ze dus toen mijn partner heeft gezegd paar weken geleden dat ze op moeten houden want wij moeten ook gewoon normaal kunnen leven en onze dochter moet ook gewoon kunnen spelen. En ja wanneer ze ons appartement kopen zijn ze vna ons af. Helaas komen we tot nu toe nog niet vna ons appartement af (slechte huizenmarkt)

En onder gewoon spelen betekend dat ze NIET met een bal in huis mag , NIET mag stampen , keertje rennen kan geen kwaad.

Ze moet crocs dragen in huis , blote voeten/sokken wordt t gestamp nl alleen erger. Niet met knikkers in huis , fietsen doe je buiten.

Vloerbedekking zal ook niet helpen in een woning tot de jaren 80. Want ook dat zal doordreunen dat merke ik bij mijn bovenbuurman. Door t hele huis vloerbedekking en goede ondervloer en toch hoor ik hem lopen en stoeien met de hond.
quote:hebou schreef op 22 augustus 2013 @ 16:55:

[...]

Misschien inderdaad een goed idee.... Ik hou echt mijn hart vast als straks mijn 2e geboren wordt, dan zal ik zelf minder van huis zijn en zal ik er ook 's nachts uit moeten... de kans is groot dat het dus alleen maar erger wordt.Ik hoop voor jou dat het geen huilbaby is.. want dan zal ze nog meer aan de deur staan.Succes!!!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:evelynsalt schreef op 22 augustus 2013 @ 16:13:

Je buurvrouw is een zeikwijf en houdt blijkbaar niet van kinderen. Jij hebt gedaan wat je kon, ik zou haar verder negeren. Als het haar niet aanstaat staat het haar vrij om dat te melden tijdens een vergadering van de Vereniging van Eigenaars en anders gaat ze maar verhuizen.

? Nou ik houd wel van kinderen maar niet van herrie!

Als ze het gaat melden is to ws verder van huis want wordt van alles gecontroleerd qua ondervloer en geluidsnormen en daar zit je snel boven hoor.

Gelukkig lees ik wel een paar goede tips !

Succes want het is altijd beter er samen uit te komen.
quote:Zespri79 schreef op 22 augustus 2013 @ 17:01:

Houd is je woning ?

Bv jaren 50-80 woningen zijn minder goed geisoleerd. Muren zijn flinterdun. Dan komt t gestamp niet meer door de vloer maar dreunt t door in de muren en die hoort ze dan beneden.

Ik heb er ook ooit een topic over geopend , wij hadden gene goede ondervloer en dus hebben wij in de gang en woonkamer een nieuwe ondervloer laten leggen die 100% aan de eisen voldoet.

Onderburen klagen af en toe nog , maar ik heb t nodige er aan gedaan en meer kan ik niet doen. PUNT! en dat weten ze dus toen mijn partner heeft gezegd paar weken geleden dat ze op moeten houden want wij moeten ook gewoon normaal kunnen leven en onze dochter moet ook gewoon kunnen spelen. En ja wanneer ze ons appartement kopen zijn ze vna ons af. Helaas komen we tot nu toe nog niet vna ons appartement af (slechte huizenmarkt)

Vloerbedekking zal ook niet helpen in een woning tot de jaren 80. Want ook dat zal doordreunen dat merke ik bij mijn bovenbuurman. Door t hele huis vloerbedekking en goede ondervloer en toch hoor ik hem lopen en stoeien met de hond.

Het huis is gebouwd in 1978, dus inderdaad niet de beste isolatie.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er nooit over nagedacht heb vloerbedekking te nemen, dat is voor ons nooit een optie geweest.Buiten mijn oma ken ik eigenlijk niemand die dat nog heeft....
quote:hebou schreef op 22 augustus 2013 @ 16:57:

[...]

Nou, ik inmiddels ook. Mijn vriend liet gister iets uit zn handen vallen en mijn eerste reactie was een pinnig ''KIJK NOU UIT JOH!!!''

Dat kan ik mij voorstellen

Ik heb - met name op zaterdagochtend als ik wil uitslapen - ook wel eens last van een bovenbuurjongetje die wil rondrennen en spelen. Baal ik daarvan? Ja

Heb ik iets te eisen? Nee

Jongetje rent rond op normale tijden en dat ik wil uitslapen is pech voor mij.
quote:merano schreef op 22 augustus 2013 @ 16:35:

Ik ben zelf opgegroeid op een bovenhuis en mocht van mijn moeder absoluut niet schreeuwen of rennen. Zachtjes praten zei ze altijd tegen mij, en dat deed ik.

Niks aan overgehouden, hoor.

Nee daar houd je niks aan over hè (;

Ook schoenen binnen uit scheelt heel veel!
quote:evelynsalt schreef op 22 augustus 2013 @ 16:29:

[...]

Nou dat gaat dan wel ietsje dieper dan het geluid van je zoontje....ik zou haar compleet op de negeerstand zetten

Ja inderdaad, die buurvrouw zeikt alleen maar! Wat denkt ze wel niet..

Lekker ben jij, ze klaagt toch niet voor niks?

Probeer samen tot een oplossing te komen. Vraag anders eens aan haar wat voor oplossing zij zou kunnen bedenken.

Op een gegeven moment kom je wel tot een punt dat jullie beide denken van oké dan, en dat geeft al minder irritatie.
Ja en?
Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt dat je buurvrouw klaagt maar ik zou er ook last van hebben. Mensen zonder kinderen zijn niet gewend aan het 'lawaai' dat kinderen met zich meebrengen, ik denk dat het aan jou is om ervoor te zorgen dat ze geen overlast meer heeft. Ik bedoel het niet rot hoor maar als je simpelweg door vloerbedekking ipv laminaat een groot deel van de ergernis kan wegnemen en je nog jaren met plezier buren kunt zijn, waarom niet!?
Oh wat herkenbaar dit! Ik heb zelf in een heel oud Rotterdams huis gewoond met boven mij enorme 'stamperds'; wat niet zo was: ze hadden vloerbedekking en de eigenaar had zelfs een luxe ondervloer laten leggen voor de nieuwe huurders, zij liepen op sokken en nog klonk het alsof er olifanten boven mijn hoofd liepen.

Onder ons woonde een (buitenlands) gezin met kinderen die tot diep in de nacht schreeuwden en renden. Ouders die keihard met elkaar spraken, tv hard, enz. We hebben een paar keer geprobeerd te communiceren, maar dat verliep heel gebrekkig.

Zij konden van ons ook alles horen, terwijl wij ook heel netjes probeerden te doen. Onder onze vloer lag zelfs al vloerbedekking voordat we er laminaat op hebben gelegd. Al met al wilden we toch weg uit die buurt en zijn we verhuisd.

Ik vind echt dat jullie er veel aan doen om het rustig te houden. Jouw baby gaat hoe dan ook huilen en zij gaat het allemaal horen. Wat moet je dan doen? Je kunt niet alle geluid verhelpen. Zolang jouw zoontje niet de hele dag loopt te krijsen en te stampen en jullie geen keiharde techno opzetten de hele dag, vind ik dat ze een beetje overdreven reageert.

Ze heeft het aangegeven, jullie proberen stil te zijn, veel meer kun je niet doen. Dat snapt toch iedereen... Zeker als je in een (oudere) boven/onderwoning gaat wonen.. (maar zelfs in nieuwbouwappartementen kun je dit probleem hebben).

Probeer het los te laten. Het is heel lastig, hoor, weet ik uit mijn omgeving. En wie weet kunnen jullie binnenkort alsnog verhuizen :-)
quote:snoopylynn schreef op 22 augustus 2013 @ 17:10:

[...]

Probeer samen tot een oplossing te komen. Vraag anders eens aan haar wat voor oplossing zij zou kunnen bedenken.

Op een gegeven moment kom je wel tot een punt dat jullie beide denken van oké dan, en dat geeft al minder irritatie.

Maar dat is het juist! Ik weet echt niet wat ik verder nog moet doen! Niet meer rondlopen in huis? Gaan kruipen? Mijn zoontje overal heen tillen?

Zij heeft wel voorgesteld om vloerbedekking te nemen of een zwevende vloer te laten leggen, maar onze vloer heeft ons een hoop geld gekost en ligt er nog niet lang in dus dat vind ik echt overdreven (ik zei nog sarcastisch 'betaal jij die dan?' maar dat ging ze niet doen natuurlijk)

En buiten dat, onze ondervloer voldoet aan de eisen van de VvE, dus hoeveel verder moeten wij gaan?
Ik vind de buurvrouw zeuren. Je houd je aan alle regels voor een goede buur en als ze er dan nog problemen mee heeft, dan moet ze ergens anders gaan wonen, want dan verwacht ze meer rust dan het huis (en veel andere huizen) ooit kan bieden.

Overigens denk ik dat die expert er nooit komt, dat kost ruim 800 euro.

Ik zou het gezeur nu ook een beetje af gaan kappen: 'je weet dat we zoveel mogelijk eraan doen, meer kan niet'. Want blijkbaar voelt ze zich vrij om over alles te klagen en dat is niet nodig.
Hebou hier was vloerbedekking ook geen optie , aangezien we 2 honden hebben. Dan krijgen de buren overlast qua stank haha

Maar kinderen (nep)crocs aantrekken ipv pantoffels met harde zooltjes en/of sokken dat maakt alleen maar meer herrie en gedreun.

Mijn onderburen horen mij ook lopen wanneer ik op blote voeten/sokken/spaanse sloffen loop maar wanneer ik crocs aan heb horen ze mij amper. Dat is toch blijkbaar van zachter materiaal en dempt wat meer.

Beneden horen ze nl of t harde gebonk of alles heel schel/fel (als er knikkers rollen over de vloer) Dus de hele lage en hele hoge tonen.
quote:snoopylynn schreef op 22 augustus 2013 @ 17:10:

[...]

Op een gegeven moment kom je wel tot een punt dat jullie beide denken van oké dan, en dat geeft al minder irritatie.Ze klaagt niet alleen, ze intimideert ook. En TO heeft alles gedaan wat er binnen haar vermogen lag, dus ja: dan ben je in mijn ogen een zeikwijf. Shoot me.
Wij hebben soortgelijke situatie meegemaakt, wij werden horendol van loopgeluiden.

En rennende kind(deren).

Als je op je hielen loopt te bonken ,klinkt dat bijzonder door, zo erg dat onze glazen in de kastjes stonden te rammelen.

We hebben door te klagen ,eerst vriendelijk later toch wat meer druk,ect. een ware oorlog ontketend.

De Vve is wel verplicht hierin te bemiddelen volgens rechtsbijstand.

We waren het spuugzat, zijn uiteindelijk verhuist en wonen nu heerlijk in een eengezinswoning.

Met ook leefgeluiden, maar geen gebonk meer boven ons hoofd.

We wensen jullie sterkte, en hopen dat het niet net zo als bij ons tot een oorlog komt.

Het is wel zo dat een appartement veel gehoriger is.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 22 augustus 2013 @ 17:19:

Ik vind de buurvrouw zeuren. Je houd je aan alle regels voor een goede buur en als ze er dan nog problemen mee heeft, dan moet ze ergens anders gaan wonen, want dan verwacht ze meer rust dan het huis (en veel andere huizen) ooit kan bieden.

Overigens denk ik dat die expert er nooit komt, dat kost ruim 800 euro.

hear hear

Evelyn: ze klaagt, intimideert en maakt zichzelf ook schuldig aan geluidsoverlast veroorzaken.
quote:Zespri79 schreef op 22 augustus 2013 @ 17:20:

Hebou hier was vloerbedekking ook geen optie , aangezien we 2 honden hebben. Dan krijgen de buren overlast qua stank haha

Maar kinderen (nep)crocs aantrekken ipv pantoffels met harde zooltjes en/of sokken dat maakt alleen maar meer herrie en gedreun.

Mijn onderburen horen mij ook lopen wanneer ik op blote voeten/sokken/spaanse sloffen loop maar wanneer ik crocs aan heb horen ze mij amper. Dat is toch blijkbaar van zachter materiaal en dempt wat meer.

Beneden horen ze nl of t harde gebonk of alles heel schel/fel (als er knikkers rollen over de vloer) Dus de hele lage en hele hoge tonen.Dat ga ik proberen, bedankt voor de tip! Mijn zoontje loopt nu op van die anti-slip sokken maar misschien zijn crocs een beter idee inderdaad (hoewel ik ze spuuglelijk vind, maar het gaat om het doel natuurlijk )
quote:merano schreef op 22 augustus 2013 @ 16:42:

Ik vind laminaat sowieso een rotuitvinding. Mijn buren hebben het boven. Als een van de kinderen 's ochtends maar een knikker laat vallen zit ik rechtop in mijn bed in de slaapkamer ernaast.

Het hangt enorm af van de kwaliteit van de dempende ondervloer die onder een laminaatvloer hoort te liggen (in elk geval in een appartement met onderburen). Een goede ondervloer dient contactgeluid behoorlijk te dempen. Daarom hoeft laminaat niet perse gelijk slecht te zijn.

Je zegt dat je vriend plinten heeft gelegd etc. Let erop dat deze niet strak en met weinig tussenruimte tegen de muren zijn gelegd. Een vloer kan namelijk iets "werken" door temperatuur. Als de vloer strak tegen de muur legt of met enige spanning via die plinten tegen de muur drukt, krijg je een extra doorgeefuik voor contactgeluid. Het best is als tussen de laminaatvloer en de muur ook een geluidsisolerende laag zit.

Voor de rest lijkt het er toch vooral op dat de buurvrouw een lage tolerantiegrens heeft.
quote:Zespri79 schreef op 22 augustus 2013 @ 17:20:

ha

En dan laten we de voetproblemen die kinderen kunnen oplopen van crocs maar even buiten beschouwing zeker?
quote:trouwehondenogen schreef op 22 augustus 2013 @ 17:21:

Wij hebben soortgelijke situatie meegemaakt, wij werden horendol van loopgeluiden.

En rennende kind(deren).

Als je op je hielen loopt te bonken ,klinkt dat bijzonder door, zo erg dat onze glazen in de kastjes stonden te rammelen.

We hebben door te klagen ,eerst vriendelijk later toch wat meer druk,ect. een ware oorlog ontketend.

De Vve is wel verplicht hierin te bemiddelen volgens rechtsbijstand.

We waren het spuugzat, zijn uiteindelijk verhuist en wonen nu heerlijk in een eengezinswoning.

Met ook leefgeluiden, maar geen gebonk meer boven ons hoofd.

We wensen jullie sterkte, en hopen dat het niet net zo als bij ons tot een oorlog komt.

Het is wel zo dat een appartement veel gehoriger is.Een oorlog zal het -hopelijk- niet worden. Ik heb bij haar thuis geluisterd en kan me echt wel voorstellen dat het irritant is. Maar ik heb heel erg het gevoel dat ik niet meer kan doen dan dat ik nu al doe.... Het is ook niet voortdurend, alleen als mijn zoontje van de ene kant van de kamer naar de andere kant rent is het in haar ogen 'weer zover'. Terwijl dat hooguit 20 seconden duurt en het daarna weer een uur stil is bijvoorbeeld...
Laylalala.. dat valt nog wel mee hoor wanneer ze gewoon thuis spelen. Wanneer mijn dochter op de grond zit te spelen mogen ze gewoon uit. Wanneer ze op haar manier heen en weer gaat lopen doet ze ze aan. Ze weet niet beter meer.
quote:kastella schreef op 22 augustus 2013 @ 17:28:

[...]

Je zegt dat je vriend plinten heeft gelegd etc. Let erop dat deze niet strak en met weinig tussenruimte tegen de muren zijn gelegd. Een vloer kan namelijk iets "werken" door temperatuur. Als de vloer strak tegen de muur legt of met enige spanning via die plinten tegen de muur drukt, krijg je een extra doorgeefuik voor contactgeluid. Het best is als tussen de laminaatvloer en de muur ook een geluidsisolerende laag zit..

Ik zal mijn vriend er vanavond eens naar vragen, misschien dat daar met een paar aanpassingen nog wat winst te halen is. En morgen op stap voor crocs!!

Ik ga nu maar eens -heel zachtjes ;-)- aan het avondeten beginnen. Bedankt voor jullie tips in ieder geval!!
quote:teaspooncat schreef op 22 augustus 2013 @ 17:16:

Oh wat herkenbaar dit! Ik heb zelf in een heel oud Rotterdams huis gewoond met boven mij enorme 'stamperds'; wat niet zo was: ze hadden vloerbedekking en de eigenaar had zelfs een luxe ondervloer laten leggen voor de nieuwe huurders, zij liepen op sokken en nog klonk het alsof er olifanten boven mijn hoofd liepen.

Zulke bovenburen heb ik op dit moment ook. De vorige buren hoorde ik alleen als ze net thuis waren en hun schoenen nog aanhadden, van deze buren hoor ik iedere stap alsof ze inderdaad olifanten zijn. En ze hebben echt hun schoenen niet aan. Kennelijk lopen ze op de een of andere manier 'hard'. Ik denk niet dat ze daar wat aan kunnen doen. Net als met mensen die hard praten. Als je daaraan vraagt wat zachter te doen, gaat dat 2 zinnen goed, en dan zitten ze weer op hun luide niveau.

Dus ik wen er maar aan en slaap met oordoppen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:hebou schreef op 22 augustus 2013 @ 17:40:

[...]

Ik zal mijn vriend er vanavond eens naar vragen, misschien dat daar met een paar aanpassingen nog wat winst te halen is. En morgen op stap voor crocs!!

Ik ga nu maar eens -heel zachtjes ;-)- aan het avondeten beginnen. Bedankt voor jullie tips in ieder geval!!

Ik zou wel in de winkel vragen of je ze terug kunt brengen.

Zoontje crocs aan geven en naar de buurvrouw. Vindt ze het niet goed, zonde van je geld en gelijk terug brengen die crocs. Weet ze gelijk dat jij er alles aan doet om het probleem op te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven