Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Karen, in de volle grond vind ik ze teveel woekeren. Wij hebben ooit een aardbeienplant in de grond gehad, en nu nog steeds komen er overal mini's omhoog elke zomer.
Bij gebrek aan volle grond heb ik al mijn plantjes in balkonbakken
Ik heb nog een zakje bieslook liggen.

Zou het nog iets doen na de datum die op het zakje staat?

Ik heb iig een heleboel lege potjes liggen. Als het lukt dan laat ik het wel weten.

Ik lees dat munt en basilicum het overal en altijd wel doen. Hopen dat de vogels er niet van gaan eten...
quote:Pumps_italiaans schreef op 21 mei 2012 @ 16:24:

Ik heb nog een zakje bieslook liggen.

Zou het nog iets doen na de datum die op het zakje staat?

Ik heb iig een heleboel lege potjes liggen. Als het lukt dan laat ik het wel weten.

Ik lees dat munt en basilicum het overal en altijd wel doen. Hopen dat de vogels er niet van gaan eten...Bedoel je hier basilicum? Of bieslook? Want bieslook doet het eigenlijk altijd wel. Gewoon proberen, leuk!
Basilicum is hier wel een beetje een zeur hoor, vindt het snel koud en raakt snel overwoekerd. Nu was het natuurlijk ook niet zo'n goed idee om m bij uit de kluiten gewassen salies en munten in een pot te zetten..

Courgette gaat hier als een dolle! Heb het reserveplantje toch ook maar in een grote pot gezet, te leuk om ze te zien groeien. Mijn eersteling is al dik 10 centimeter en bijna oogstbaar, vind ik.

Zazu, wat balen zeg, je kaalgevreten peulen. Mijn erwten en peulen (nou ja, 2 erwtenplanten en 1 peul, ik heb zo'n vierkantemetertuin) beginnen te bloeien. Framboos bloeit nog niet, maar die staat volgens mij ook veel te schaduwig. Als-ie geen vrucht blijkt te dragen, ga ik m uitroeien, hij woekert als een malle. Zag dat de buren op dezelfde plek aan hun kant van de schutting óók een flinke frambozenstruik hebben
Ah juist, bieslook is inderdaad een stuk makkelijker dan basilicum.
Ja, ik heb bieslook. Maar heb ook een heleboel vogeltjes.

Ik ga het gewoon proberen.
Je kan er plastic folie over de potjes spannen totdat de zaadjes ontkiemd zijn. Zorg wel voor een paar cm ruimte tussen de aarde en het folie.
Hoi Hoi!

Wat een heerlijk weertje de afgelopen dagen voor onze groentetuintjes he :)

Zo te lezen gaat het bij veel van jullie best goed. Vooral de Courgette doen het bij veel van jullie goed, leuk! Hier helaas niet zo goed, het zijn echt nog ienniemini plantjes. Daarin tegen gaan mijn tuinbonen als een speer. Ook mijn kruidentuintje gaat super, gisteren al een heerlijk gemaakte kruidensalade. Gemaakt van pluksla, zevenblad (vreselijk onkruid maar smaakt eigenlijk prima als je er niet teveel van hebt), bislook, dille, oregano en uiteraard dressing. Zo leuk om zo'n maaltje te hebben uit eigen tuin :)

Ik vind Basilicum ook een zeur ;-) en ook hier voor de tweede x worteltjes gezaaid en ik zie nu wel wat gebeuren.

Heeft iemand hier trouwens ook pastinaak gezaaid? En vooral doet het al wat?
@pliert; leuk he, zo'n oogst!

Wie van jullie heeft ook pompoenen? Ik heb er zo'n bamboestok bijgezet zodat ie niet de hele tijd omviel, maar ik weet eigenlijk helemaal niet of dat de bedoeling is? Soms lijkt het (op plaatjes) ook wel alsof ze gewoon lekker alle kanten op gaan, en niet persé in de hoogte.
Ik laat mijn pompoenen over de grond groeien, niet de hoogte in.

Is mooi weer een stukje grond gevuld (grote tuin).

Ik zal morgen eens goed naar mijn peultjes kijken, heb bij 6 stokken plantjes staan. Nu zag ik dat ze bij 1 stok er maar zielig bij staan, eens kijken of ik kan ontdekken waarom.
@karen87 pompoenen; over de grond laten groeien en onder de vrucht een steen leggen zodat die niet kan rotten.
janna2 schreef op 27 mei 2012 @ 23:59:

Ik laat mijn pompoenen over de grond groeien, niet de hoogte in.

Is mooi weer een stukje grond gevuld (grote tuin).

Ik zal morgen eens goed naar mijn peultjes kijken, heb bij 6 stokken plantjes staan. Nu zag ik dat ze bij 1 stok er maar zielig bij staan, eens kijken of ik kan ontdekken waarom.

Dat is ook de reden dat ik wat meer pompoenen heb laten opkomen dan ik eigenlijk nodig heb :)

Allebei bedankt, dan zal ik die stokjes weghalen!
Hoi! Ik was met de Pinksteren het weekend weg, en daar hebben mijn plantjes wisselend op gereageerd. De helft lag te zieltogen (maar heb ik kunnen reannimeren) en de andere helft is minstens verdubbeld in omvang!

De tomatenplantjes waar ik het laatst over had, die nog net niet dood waren? Mega! Ik heb er twee moeten weghalen om ruimte te maken voor de rest. Hetzelfde geldt voor mijn Lathyrus en mijn Clematis, en ook mijn spaanse margrieten staan weer in volle bloei. De framboos is twee keer zo groot als vorige week. De aardbeien, spinazie en viooltjes zagen er erg treurig uit maar hebben zich weer hersteld.

Grappig toch, dat sommige planten het beter doen als ik niet thuis ben. Beetje beledigend :'-(

Hoe doen jullie tuintjes het met de overgoten zon van de laatste paar dagen?
Hier groeit het meeste echt als kool. Alleen heb ik dan weer geen kool. Groeit dat eigenlijk zo goed gezien het spreekwoord?:P

Ik moest wel ook wat reanimeren. Mn peper en paprika die in de vensterbank staan vonden het vorig weekend daar toch blijkbaar té warm en waren helemaal omgevallen (zijn nog niet echt groot). Enorme hoeveelheid water er in gegooid en de volgende dag stonden ze zomaar weer rechtop!

De tomaten, komkommer, courgette gaan echt als een malle. Mn aarbeien doen dan weer bijna niets. Maar die staan een beetje bij de kruiden en die zijn de laatste maand echt 3x zo groot en veel geworden.... dus mss wordt die nu een beetje overwoekerd. Leek me leuk om steeds verse kruiden te hebben, maar heb nu echt zo veel kruiden dat ik niet weet wat ik er allemaal mee moet :P
Bij mij gaan de aardbeien juist heel goed, we hebben nu al meer aardbeien gehad dan heel vorig jaar..

De rest doet het niet echt geweldig. De helft vd boontjes is dood gegaan, heb nieuwe gelegd en de andere helft is maar zielig.
De bieslook is nog niet geplant, maar heb waarschijnlijk wel wat aan de tips hier. Ik heb momenteel weinig zon. Alleen in de ochtend.

Heb een paar stokjes met daaraan een zaadje basilicum, maar hoe en wanneer ik die kan planten dat staat er niet op...

Iemand daar een handleiding voor?
Urm, ik niet... je hebt een paar stokjes met een zaadje basilicum? Ik had gewoon een zakje zaadjes en dat in de aarde gemikt :P

Hoe is het verder met iedereens tuinen? Bij mij groeien dingen wel, veel blad, maar iets eetbaars levert het nog niet echt op.

Mijn (cherry)tomaten zijn ondertussen ruim een halve meter hoog ofzo, maar veel meer dan plant zie ik daar ook niet. Had dat al gemoeten (wat tomaatjes zien ofzo, ook al groen) of nog niet?
Ja, ik vond in een doosje o.a. een ander doosje met daarin een klavertje 4 en een kartonnen mapje met allemaal stokjes met een zaadje basilicum en .... een recept voor een pizza op de achterkant.

Maar dan moet ik eerst die zaadjes planten natuurlijk. Zat ooit en heel erg lang geleden bij een nummer van de VIVA.

Maar ik heb ook nog een paar zakje met basilicum en ook die zaten ergens bij. Daar staat het ook niet op.
Ik heb wel al 3 aardbeien gehad hahaha! De buren hebben zelfs al jam gemaakt omdat ze zoveel hebben. Komt hier ook nog wel. Ze waren iig echt heel lekker Helaas stik mijn volkstuin van de naaktslakken dus die hebben al heel veel gesmikkeld van mijn aardbeien en ook mijn net geplaatste bloemkool, rodekool, spruitjes en diverse kruiden hebben het dan ook niet overleeft...

@Zazu volgens mij maakt het met tomaten niet zo heel veel uit zo lang ze maar een wat langere periode warmte krijgen. Hopen dus dat de zon nog wat gaat doen hier.
Hier ondertussen al heel veel gegeten uit de moestuin. Spinazie was weer niets dit jaar: met moeite 1 maatje. Ga ik dus niet meer doen volgend jaar (ik heb nog nooit een echt goede oogst gehad).

Wel al heel veel sla en rucola geoogst (teveel om op te eten dus ook veel weggegeven). Meerdere keren raapstelen gegeten (en ook in de diepvries nog wat porties, niet eerder geprobeerd, hoop dat dat goed gaat). En sinds een paar weken heel veel peultjes (er gaat elke 2 dagen een portie in de diepvries).

Tomaten komen nu goed op gang. Paprika en aubergine hebben er dit jaar geen zin in.

En oja, eerste peentjes ook bijna oogstrijp.
Ik heb een aardbei! Over een paar dagen is ie rijp, nou maar hopen dat de duiven m niet in de smiezen krijgen.

Mijn spinazie groeide heel goed, maar toen heb ik niet geoogst. Toen zijn er stengeltjes ontstaan met bloemetjes, het ziet er niet zo eetbaar meer uit. Had ik het eerder moeten oogsten?

De rucola groeide eerst heel goed, maar wil nu niet meer. Hup!

De worteltjes komen eraan, ik schat ze nu zo dik als het topje van mijn pink.

Mijn courgetteplant heeft 2 bloemen! jeuj!

Tomatenplanten groeien hard, maar hebben nog geen bloemen of vruchten. Wachten.... moeilijk....
@ Pumps: Gewoon in natte aarde stoppen en in de zon zetten, kijken wat er gebeurt. Oude zaadjes komen geloof ik minder goed op, maar voor 1 pizza moet je toch wel genoeg hebben over een paar weken.
mezelf quoten is niet nodig
Ik kan iedere dag aardbeien plukken en de buurt voorzien, we hebben dan ook 50 planten (iets te enthousiaste schoonvader..)

Gisteren peultjes geplukt. Courgettes komen idd al bloemen in, in de framboos zitten knoppen en verder gaat het niet echt geweldig. Het moet gewoon mooi weer worden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven