Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Kom maar op met die zon hoor! Sjonge jonge.. tis wel een beetje trieste boel zo.. ik heb maar weer opnieuw worteltjes gezaaid in de hoop dat het nu wel goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Er komt blijkbaar wat meer zon tegen het einde van de week alleen daalt de temp dan weer. Steeds weer wat.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hallo,

Ik heb de eerste weken toen ik in de vensterbank had gezaaid, om de paar uur gekeken (nee... dat is ook weer overdreven) of er al iets opkwam.

Op zich gebeurde dat redelijk snel, maar voor mijn gevoel niet snel genoeg. Ik had hier gepost dat het maar van die sprietjes bleven.

Er maakte iemand een op merking dat ze te beschermd en te warm stonden, zodat ze alleen de hoogte inschoten en niet de breedte, dus heb ik ze toen zonder overkapping binnen gehouden, overdag buiten gezet, koude nacht weer binnen en nu definitief op de tuintafel, en nu zijn het inene plantjes geworden, ik zie nu echt verschillende blaadjes komen.

Andijvie en sla. De peulen staan al in hun definitieve pot met klimrekje van bamboe, de pompoen is al een stoere plant, en het appelpitje stevig en donkergroen-glanzend, de tomatenplant is ook groot.

Binnen zijn nu ook de zaadjes die ik uit een spaanse peper heb gehaald opgekomen, die blijven nog even binnen.

Ik weet nu wel dat ik veel te veel gezaaid heb, want er staat nog wat zaaigoed in de schuur elkaar in de verdrukking te groeien, waar ik geen plek voor heb.

Morgen wil ik de plantjes in hun mandarijnenkistjes zetten waar ze uit kunnen groeien tot volwaardige krop.

Als het weer het morgen toelaat, zal ik foto's maken en hier neerzetten.

Ik heb er echt lol in.

Heeft er iemand ervaring met rucola?

Ik heb een zakje zaad meegenomen, maar dat groeit waarschijnlijk als een 'veldje', dus mag wel weer grof gezaaid worden?
quote:louise1 schreef op 08 mei 2012 @ 14:52:

Er komt blijkbaar wat meer zon tegen het einde van de week alleen daalt de temp dan weer. Steeds weer wat.

Eind van deze week is het toch IJsheiligen?

Is het niet zo dat als dat voorbij is, het gevaar qua kou voor de plantjes geweken is? (of is dat een oudhollandse dooddoener?)
Ja hoor, alles kan nu de volle grond in!

Leuk perel dat het zo goed gaat, allemaal! En dat je sprietjes toch nog plantjes zijn geworden!
Computer says nooooo
Rucola kan bijna niet mis gaan. Zelfde zaaien als pluksla of andere kruiden. Lekker afsnijden en het groeit rap aan. Kijk wel uit straks mocht het nogeens erg heet worden van de zome, rucola schiet snel door.
Computer says nooooo
Rucola is leuk en lekker. Schiet idd wel makkelijk door, maar geeft dan mooie bloemetjes...
quote:summer73 schreef op 08 mei 2012 @ 22:11:

Rucola kan bijna niet mis gaan. .Inderdaad, bijna niet... Bij mij wil het niet. Ik weet niet wat ik fout doe; pompoen, courgette, tomaat, kropsla, peultjes, bietjes, e.d. allemaal prima, maar de rucola gaat elke keer weer dood :(
Goeiemorgen,

Het is vanochtend weer bud-weer. Of but-weer. In elk geval het regent te hard om in de tuin bezig te zijn. Misschien is het voor de groeisels wel oké. Maar ik moet nog even geduld hebben weer.

Karen, heb je steeds hetzelfde zaad gebruikt of heb je verschillende zakjes gekocht?
Oei, het heeft hier vanochtend zó hard geregend, dat overal een paar centimeter water staat. Hopelijk overleven m'n kleine plantjes dit! De groteren kunnen het vast wel aan.

@Perel; steeds hetzelfde zaad. Hm, daar had ik nog niet aan gedacht. Misschien als allerlaatste poging een nieuw zakje kopen!
Wij hebben vanavond Romaine sla uit de tuin gegeten!
Computer says nooooo
@ summer: woehoe, eerste oogst! Ik heb hier al van mijn eerste eigengezaaide rucola mogen eten!

Bij mij gaat de rucola dus als een tierelier, zowel wat binnen gezaaid is als wat direct in de bak gezaaid is. Ook de aardbei is zeer hard aan het groeien nu, gelukkig maar, want van het dure zaad is geen enkel plantje opgekomen.

Mijn tomatenplantjes heb ik zo ongeveer opgegeven. We hadden ze zonder afharden meteen buiten gezet, ongeveer een maand geleden nu. Te vroeg denk ik. Nu zien ze er verschrompeld uit, nog net niet dood zeg maar. Ik heb maar nieuw zaad gezaaid. Overigens, de tomatenstekjes die ik aan mijn moeder had gegeven gaan als de bliksem! Maar om die nu terug te vragen....

Verder heb ik nieuwe rozemarijn gekocht, die was doodgevroren van de winter, staat mijn bieslook in volle bloei wat ik en errug leuk gezicht vind, en groeien mijn bonenstekjes alsof het magic beans zijn. Mijn wortels beginnen wortelloof te vertonen. Ik heb ze duidelijk te dicht gezaaid, ik denk dat ik wel 3/4 moet weghalen om ze wat ruimte te geven. Zonde!!!

Als laatste nog een prijsvraag: wie raad wat dit voor plantje is? Hint: het duurde 3 maanden voordat hij opkwam, en het is een plant die niet van nature in Nederland voorkomt. Winnaars maken kans op een bonenstekje
@ Zazu: als je nog tegels voor je tuin nodig hebt moet je even op gratisaftehalen kijken, daar staan best veel aangeboden.
Oh, summer, Romain! Wat een goed idee, zulke lekkere sla vind ik dat. Waar koop jij je zaden?

Heb hier vorige week nog t een en ander gezaaid (rucola, paksoi, eetbare bloemen) en alles komt alweer keurig op. Ook een nieuwe afdeling radijzen gezaaid, en de binnen opgekweekte sla buiten gezet, maar die blijft slapjes. De buiten gezaaide sla ziet er veel beter uit. Volgend jaar ga ik alleen warmteminnende platen voorzaaien.

Mijn tomaat lijkt het ook niet te overleven, hoewel hij al heel groot was. Verschrompeld is het goede woord inderdaad. De courgette daarentegen staat te bloeien als een malle, leuk hoor.
Moosey, ik heb mijn zaden bij tabernal zaden en vreeken's zaden besteld. Niet de goedkoopste, maat ze hebben zo'n enorm leuke collectie en gegarandeerd goede zaden.
Computer says nooooo
missmartine, geen idee, wat een ieniemienie sprietje Het lijkt me wel iets bol-achtigs, trouwens , als het met zo'n spriet naar boven komt, ipv kiemblaadjes. Maar ik lees het hier graag
Computer says nooooo
@missmartine; ik kan de foto helaas niet zien (foei, ik mag niet op mijn werk viva-en! )

Als ik thuis ben zal ik ook even een foto het wered wijde web opgooien, want ik heb twee plantjes die opgekomen zijn, waarvan 1 aubergine is, maar welke? En wat dan dat andere plantje is?
Nou Karen, ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die soms geen idee heeft wat eigenlijk het plantje is dat is opgekomen;)

@ Martine, ik heb geen enkel idee. Is het een vrucht of een groente?

Hoe weet je trouwens of radijs klaar is? Gewoon proberen of kun je dat op een of andere manier zien?
ja leuk Karen87, kunnen we meeraden!

Mijn plantje lijkt inimienie, maar is in een grote pot geplant. Er zijn drie pitten (nieuwe hint!) geplant, waarvan er inmiddels 2 opgekomen zijn. En hij groeit hard, ik zal kijken of het morgen weer een foto waard is!

Wanneer een radijsje klaar is, ik heb geen idee, maar ik wil het antwoord graag weten want het zal ook vast toepasbaar zijn op mijn worteltjes...
Weet iemand trouwens een lied of bezwering om je kersenboom aan het bloeien te krijgen? Hij heeft volop blad maar nog geen enkel bloesemknopje!
Probeer deze eens. Ow, enne, neem het ff op als je het probeert en plaats het hier ;)

Lied

Een pit.... ik ga voor de abrikoos!
Eh, Zazu, heb je de lyrics gelezen? Het gaat over een kersenboom die zo leeggegapt wordt dat er uiteindelijk nog maar een paar atomen van over zijn! Vinnik niet bevorderlijk voor mijn arme boompje!

Abrikoos is niet goed.
Haha, jawel, maar eigenlijk was 't het enige dat ik kon vinden over een kersenboom :D Maar joh, dan pas je de tekst toch gewoon een beetje aan? ;)
Een avocado?
quote:Karen87 schreef op 11 mei 2012 @ 22:03:

Een avocado?Een dadel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven