Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...

donderdag 17 januari 2013 om 13:12
Wat is de eerste maand waarop je kan voorzaaien en wat kan je ook goed in een grote pot doen?
Kan iemand daar wat informatie over geven?
Ik heb wel op tv een kinderprogramma gezien met wat eenvoudige tips over sla en wat andere gewassen, maar weet niet meer wat voor programma het was. Ik zag het toevallig een keer voorbij komen, maar het was voor oudere kinderen en dus makkelijk te volgen. De soorten sla waren wel interessant.
Weet iemand toevallig welk programma dat geweest kan zijn?
Kan iemand daar wat informatie over geven?
Ik heb wel op tv een kinderprogramma gezien met wat eenvoudige tips over sla en wat andere gewassen, maar weet niet meer wat voor programma het was. Ik zag het toevallig een keer voorbij komen, maar het was voor oudere kinderen en dus makkelijk te volgen. De soorten sla waren wel interessant.
Weet iemand toevallig welk programma dat geweest kan zijn?

donderdag 17 januari 2013 om 13:33
quote:witteschrijver schreef op 07 januari 2013 @ 20:25:
[...]
Mocht je dit nog lezen, jaaaa, graag! Wil er ook best wat voor vergoeden hoor . Ik woon sinds anderhalf jaar in een huisje met lap grond van 80m2 erbij.. ajajajaj, daar kom je dan met je goede stadse gedrag! Afgelopen zomer een klein stukje van 2m2 bij 3 m2 "ontwikkelt" met doperwtjes, rode bonen, paprika's, snijbiet, sla en een paar aardappelen. Behalve de snijbiet kwamen mijn zaden/stekjes uit supermarktproducten, het kan dus wel! Ik heb de smaak te pakken en wil het dit jaar uitbreiden.Hee sorry voor de late reactie, ik zie het nu pas. Ik ga hier morgen even een lijstje neerzetten met wat ik voor ruil heb, dan kun je zo laten weten wat je graag wilt hebben. Als je in de buurt woont (Groningen) kun je 't komen halen, en anders kan het op de post.
[...]
Mocht je dit nog lezen, jaaaa, graag! Wil er ook best wat voor vergoeden hoor . Ik woon sinds anderhalf jaar in een huisje met lap grond van 80m2 erbij.. ajajajaj, daar kom je dan met je goede stadse gedrag! Afgelopen zomer een klein stukje van 2m2 bij 3 m2 "ontwikkelt" met doperwtjes, rode bonen, paprika's, snijbiet, sla en een paar aardappelen. Behalve de snijbiet kwamen mijn zaden/stekjes uit supermarktproducten, het kan dus wel! Ik heb de smaak te pakken en wil het dit jaar uitbreiden.Hee sorry voor de late reactie, ik zie het nu pas. Ik ga hier morgen even een lijstje neerzetten met wat ik voor ruil heb, dan kun je zo laten weten wat je graag wilt hebben. Als je in de buurt woont (Groningen) kun je 't komen halen, en anders kan het op de post.
donderdag 17 januari 2013 om 13:43
Houd je van radijs? Zaaien vanaf april tot september. Dus af en toe wat zaaien. Zodra ze een paar blaadjes hebben, mogen ze uitgedund. Je kunt het zaad 4 jaar bewaren. De pot beter niet in de volle zon.
Zaadjes bedekken met een laagje aarde en licht aandrukken.
Tomatenplantje is ook leuk, maar zelf heb ik daar weinig succes mee.
Zaadjes bedekken met een laagje aarde en licht aandrukken.
Tomatenplantje is ook leuk, maar zelf heb ik daar weinig succes mee.

vrijdag 18 januari 2013 om 16:29
Terugkomend op mijn bericht van gisteren: ik heb de volgende zaden in de aanbieding.
- Aubergine
- Tomaat Varenblad
- Paprika Yolo Wonder
- Komkommer Crystal Lemon
- Lente-ui
- Radijs
- Courgette (klimmend en niet-klimmend)
- Peper Cayenne
- Spaanse pepet
- Prei
- Tomatillo
Als mensen willen ruilen ben ik daar wel voor in: ik ben nog op zoek naar zaadjes voor klein fruit (aardbeien heb ik) dat los in de tuin kan (ik heb voor de groenten een bak), en ik heb nog geen zaai- en stekgrond om mijn zaden in te laten kiemen, dus dat is ook altijd goed. Als iemand interesse heeft: ik weet niet of persoonlijke berichten werken, dus mailen naar pampas.viva@gmail.com gaat sneller. Ik woon in het Noorden des lands, dus ophalen/afspreken kan, anders stuur ik het gewoon op.
- Aubergine
- Tomaat Varenblad
- Paprika Yolo Wonder
- Komkommer Crystal Lemon
- Lente-ui
- Radijs
- Courgette (klimmend en niet-klimmend)
- Peper Cayenne
- Spaanse pepet
- Prei
- Tomatillo
Als mensen willen ruilen ben ik daar wel voor in: ik ben nog op zoek naar zaadjes voor klein fruit (aardbeien heb ik) dat los in de tuin kan (ik heb voor de groenten een bak), en ik heb nog geen zaai- en stekgrond om mijn zaden in te laten kiemen, dus dat is ook altijd goed. Als iemand interesse heeft: ik weet niet of persoonlijke berichten werken, dus mailen naar pampas.viva@gmail.com gaat sneller. Ik woon in het Noorden des lands, dus ophalen/afspreken kan, anders stuur ik het gewoon op.

zaterdag 19 januari 2013 om 13:54
Bedankt voor de links naar de programma's.
Ik denk dat ik daar wel meer mee kan.
O ja, ergens gelezen en nu is het te laat. Maar als je bladeren in een vuilniszak doet. Er een paar gaten in doet en die buiten ergens neerzet dan heb je potgrond of compost. Ik ga het volgende herfst wel proberen. Het kost wel bijna niets, maar de zakken uit de winkel zijn erg zwaar.
Ik denk dat ik daar wel meer mee kan.
O ja, ergens gelezen en nu is het te laat. Maar als je bladeren in een vuilniszak doet. Er een paar gaten in doet en die buiten ergens neerzet dan heb je potgrond of compost. Ik ga het volgende herfst wel proberen. Het kost wel bijna niets, maar de zakken uit de winkel zijn erg zwaar.
zaterdag 19 januari 2013 om 18:08
donderdag 14 februari 2013 om 20:55

vrijdag 15 februari 2013 om 10:56
Ik probeer nog even te wachten met voorzaaien, ik was vorig jaar zo verschrikkelijk ongeduldig En ik heb nog wel wat te doen in de tuin ook, aan opruim- en schoonmaak en voorbereidingswerkzaamheden. Er komt al wel vanalles op, als het inderdaad wat warmer wordt de komende tijd denk ik dat over 2 weken de tulpen al in bloei staan.
zaterdag 16 februari 2013 om 11:37
Ik wacht echt nog even met voorzaaien, ik heb echt niet genoeg ruimte voor veel zaailingen, ik moet streng zijn. Ik ga wel zo de dooie plantjes(sier) uitgraven, veel hebben de sneeuw niet overleefd. Ondertussen doen mijn hyacinten het super
@summer, een blauwe bes, ik ben benieuwd hoe dat gaat in een pot!
@summer, een blauwe bes, ik ben benieuwd hoe dat gaat in een pot!
dinsdag 19 februari 2013 om 09:27
Hier komt ook al vanalles op!
We hebben afgelopen najaar de tuin verbouwd en op sommige plekken nog wat gaten, dus daar heb ik ook vast wat bloemen voor gezaaid. Oa helleborus, monnikskap, pioen, akelei. Verder de paprika en tomaat, die gaan na het verspenen buiten de koude kas in. Daar is het nu juist prima maand voor. Gelukkig past bij ons op zolder een hoop onder het dakraam
Ik moet dit jaar vroeg zaaien ook vanwege een operatie aan mijn voet begin maart, dan kan ik een paar weken niet lang staan en iig de eerste 2 weken bijna niet lopen.
We hebben afgelopen najaar de tuin verbouwd en op sommige plekken nog wat gaten, dus daar heb ik ook vast wat bloemen voor gezaaid. Oa helleborus, monnikskap, pioen, akelei. Verder de paprika en tomaat, die gaan na het verspenen buiten de koude kas in. Daar is het nu juist prima maand voor. Gelukkig past bij ons op zolder een hoop onder het dakraam

Ik moet dit jaar vroeg zaaien ook vanwege een operatie aan mijn voet begin maart, dan kan ik een paar weken niet lang staan en iig de eerste 2 weken bijna niet lopen.
Computer says nooooo
dinsdag 19 februari 2013 om 12:27
dinsdag 19 februari 2013 om 12:34
Ik heb vorige week al 6 courgettezaadjes geplant en gisteren al overgeplant in grotere potten. Ik heb ze wel op een wat koudere en donkerde plek neergezet dan de eerste week want het ging wel erg hard waardoor ze lange dunne stengels hebben.
Nu worden courgettes nogal grote planten en is het nog lang geen mei dus ik denk dat ik er uitiendelijk maar twee binnenhoud en de rest aan anderen geef.
Vorige week ook een uitegdroogd Madame jeanette pepertje uitgeplozen en de zaadjes geplant. Van de 8 zijn er 5 opgekomen tot nu toe. Wel ienemienie nog. De peperplanten van afgelopen seizoen slaan alweer flink uit. Deze zomer dus misschien weer een flinke oogst terwijl ik nog een grote bak met pepertjes in de diepvries heb liggen
Nu worden courgettes nogal grote planten en is het nog lang geen mei dus ik denk dat ik er uitiendelijk maar twee binnenhoud en de rest aan anderen geef.
Vorige week ook een uitegdroogd Madame jeanette pepertje uitgeplozen en de zaadjes geplant. Van de 8 zijn er 5 opgekomen tot nu toe. Wel ienemienie nog. De peperplanten van afgelopen seizoen slaan alweer flink uit. Deze zomer dus misschien weer een flinke oogst terwijl ik nog een grote bak met pepertjes in de diepvries heb liggen
Poep, wie heeft jou gescheten?