Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Ik was net bij groenrijk en daar zag ik bloemzadenmix tegen bladluizen. Ik gok zo dat het lieveheersbeestjes aantrekt. Misschien een idee om dat hier bij de appelboom te planten, die had de afgelopen 2 jaar last van luizen.

Als de appelboom dit jaar appels geeft, ga ik organza zakjes om de appels binden. Vorig jaar waren 2 van de 3 appels aangevreten.
Vandaag mijn vierkante meter tuin omgespit.

Er stonden nog wat rode bieten in, die heb ik maar geoogst. De lente ui heeft de winter ook overleefd, en tot mijn grote verbazing kwam ik tijdens het spitten nog een lading aardappelen tegen.

Ik heb ze ergens vorig jaar herfst in de tuin gestopt omdat ze uitgelopen waren, maar ze kwamen niet op, dus ik ging er van uit dat ze het niet deden, maar ik heb nu nu toch genoeg krieltjes voor vanavond :-)
Eet smakelijk dan maar! Wel grappig.
Er zijn kruiden die de neiging hebben om te woekeren en het het zelfs in de schaduw goed doen. Ik geloof munt en salie. Die zijn bij mij nog steeds niet dood van vorig jaar.Maar ze staan wel een beetje beschut en droog. En zonderen bladeren wel in de zon als die schijnt overdag.
Vandaag voor de eerste keer dit jaar bieslook uit de moestuin gegeten! De sprieten waren nog niet heel lang, maar toch..
Ja, gevonden dat programma. Het is Joris' Showroom en daarvan zag ik een preview voorbij komen. Met in de eerste aflevering: Tinus Douma, de praatgrage oermens uit het Friese Burgum. Op de boerderij waar hij samen met zijn ouders woonde leeft hij nu van wat de natuur hem geeft. Sober en spaarzaam als Tinus is geeft hij op zijn beurt weer alles terug aan de natuur.

http://jorisshowroom.ncrv.nl/

En die eet ook naaktslakken.

http://www.ncrv.nl/pagina ... vanaf-vrijdag-28-februari

Hier is de preview: http://www.youtube.com/watch?v=OUou9ia2Jsk

Misschien ook een idee? Met een milieuvriendelijke slakkenval

Moet wel stevig staan. Wat je al niet vind op internet....

Bier schijnen ze ook lekker te vinden. Kunnen ze een feestje bouwen in die fles.
Ik had vorig jaar bakjes met bier staan, maar het was niet echt een succes. Ze zijn vooral actief als het regent, en dan is het bier ook in no time zwaar verdund.

Misschien inderdaad maar eens creatief aan de slag met flesjes.

Klinkt wel als een delicatesse; met bier gevoede slakken

Ik heb zojuist courgette, watermeloen, aubergine, paprika en 2 soorten tomaten (cherry en gewoon) gezaaid. Ik ben benieuwd

De verschillende soorten sla zijn inmiddels al opgekomen.
@ MissMartine, de Deno methode klinkt interessant, heb je al resultaat?
Bij mij zijn de slakken ook 2 hoog geklommen. Er staat een emmertje (met deksel met GFT) Daar kan je zo'n fles aan hangen. Ze komen op die lucht af. Maar ze eten ook bepaalde beesten zoals insecten die anders de planten eten. Met omgekeerde petflessen als een kasje over de jonge planten voorkom je dat die worden opgegeten.

Tuinieren met petflessen

O, o, o.... daar gaan we weer. Creatief met kurk is er niks bij. Maar ik vind het hartstikke leuk om dit soort ideetjes te bekijken. Ik heb de houten vlonder voor aan de wand van het balkon nog niet gevonden.
En verticaal tuinieren http://www.tuinieren.nl/a ... -tuin/verticaal-tuinieren is ook leuk om te bekijken.

Zoals dit: Zelf een muurkas maken
Kruipen slakken niet gewoon die flessen in? of schat ik ze nu te hoog in?

Die flessen met sla zijn wel erg leuk!
quote:Lucky_Birdie schreef op 25 februari 2014 @ 19:36:

Kruipen slakken niet gewoon die flessen in? of schat ik ze nu te hoog in?

Die flessen met sla zijn wel erg leuk!

De omgekeerde flessen als kasje voorkomen dat vlinder er in gaan en eitjes leggen, bijvoorbeeld. Moet wel de flessendop er af voor de ventilatie. Het helpt wel tegen vorst en het wordt warmer in de nog best wel koude periodes.

De slakken van 2 hoog die zat nog in een huisje en zat verdroogd tegen een houten betimmerde zoldering. Kostte nog best wel moeite om die los te krijgen met de ragebol.

Gelukkig had ik geen naaktslakken.

De slakkenval daar kunnen ze niet uit. Ik heb in mijn huis ook een plaffoniere en die werkt ook als wespenval. Daar liggen nog meer dode beestjes in. Zit een kleine opening om er in te kunnen, maar ze kunnen er niet meer uit. Die omgekeerde top is een grote opening. Er uit is moeilijker. Is net een raam op een kier. Vliegen kunnen de weg naar buiten niet meer vinden. Ik van ze altijd met een glas en een karton en laat ze dan buiten weer los.

Maar de plaffoniere is weg en er hangt een andere lamp. Misschien dat daar die zilvervisjes woonden.....

Maar ik kap er voorlopig even mee. Moet weer nodig andere dingen doen.
Leuke plaatjes Pumps! Plaats maar hier als je er nog meer vindt!
quote:Lucky_Birdie schreef op 25 februari 2014 @ 18:24:

@ MissMartine, de Deno methode klinkt interessant, heb je al resultaat?

Ik ben meteen even gaan kijken!

De paprika en de chili doen nog niet zoveel, maar drie van mijn tomatenzaadjes vertonen de eerste tekenen van ontkieming!

De andere twee zijn ook warmtekiemers en aangezien alleen 's avonds hier de verwarming een paar uur aanstaat, wordt het niet warm genoeg in het kasje. Misschien een keer een lamp erop zetten.

Ik ga het binnenkort ook maar eens proberen- bedenk me net dat ik nog komkommer had willen zaaien, kan ik er dus wel voor gebruiken - , maar eerst maar eens op zoek naar de materialen. (Wij drinken alleen senseo koffie..)

En eens kijken wat het warmste plekje in huis is. s avonds is het hier 16 graden, en overdag staat de verwarming meestal niet hoger dan 17,5 - ook niet erg warm dus.

Ik heb het mini kasje waar ik vandaag de zaden in heb gezaaid op zolder, bij de cv ketel gezet, ik denk dat het daar wel wat warmer is.
Donderdag ga ik zaaien.. Heb er zin in.. Wil tomaten, courgette en wat kruiden kweken..
Voor courgette is het toch nog te vroeg, marjolein?

Hier al wat vroege dingen gezaaid, ook veel bloemen want wat kale stukken nog in de tuin. Verder knolselder, doet nog niks en tomaat en andijvie. Die laatste 2 zijn al op.

Leuk, weer een nieuw seizoen!

Heb er zin in
Computer says nooooo
Summer, ik heb geen idee.. Voor de courgette heb ik nog zaden liggen en dat moet ik even bekijken..

Ik heb een zaai kalender, die moet ik nog even raadplegen. Kijken wat ik kan doen..
De paksoi en sla beginnen als een dolle te groeien in de moestuin. Volgnde week even een kar compost annex mest bij mijn zus ophalen. Zij heeft konijnen en mikt het hooi/stro/konijnenshizzle & het normale tuinafval op een berg in het weiland. Wat vorig jaar onderop lag is al mooi vergaan & zij doet er niks mee.
Nu begrijp ik die opmerking over of de flessen niet te hoog zijn.

Kleine opening kruipen ze makkelijker in dan dat ze die weer terug kunnen vinden. Is net als bij een trechter. Maar als je een hele omheining van slakkenvallen om een perk hen zet. Dan kunnen ze daar toch niet komen zonder veel kans om er in te vallen? Maar een greppeltje en wat lager afsnijden, zorgen dat het vast staat en naaktslakken moeten er zo in. Of je zet er een laagje kruiden om heen waar ze liever van eten. Dat schijnt te schelen. Maar bij mij kan ik nog niets.... Balkon ligt stil.

Deze is vorig jaar al toegevoegd. Druppelsysteem voor op flessen. Daar waren toen ook leuke plaatjes toegevoegd waarbij ze in een emmer werden gezet onder het zand en via een buisjes gevuld konden worden of met regenwater. Gaatjes in de fles.
Leuk topic! Ik ben ook enthiosast aan het lezen en het zou mij geweldig lijken om een kleine moestuintje te hebben. Wat voor merk zaden gebruiken jullie? Reden waarom ik dit vraag ik had laatst zaadjes gekocht van Hema maar er gebeurde niks met meer dan de helft. Iemand die ik ken had dezelfde ervaring, ze heeft een zak vol zaadjes gekocht en uiteindelijk ontkiemde er maar 2 en groeide die uit.

Dus om een lang verhaal kort te maken, maakt het veel uit waar/welk merk zaadjes je koopt?
Tot nu toe goede ervaringen met de zaden van de lidl (vanaf 19 cent per zakje)
Ik haal ze waar ik ze maar tegenkom. Dit jaar heb ik voor het eerst bij bustani.nl besteld. Niet duur, uit haar eigen tuin en een mooie hoeveelheid zaden. Niet zoveel dat je na de tht heel veel moet weggooien.
@Lucky_Birdie

Dankjewel! Ik heb gelukkig een lidl in de buurt dus ik zal een keertje een zakje kopen om te testen

@Stukje_Cake

Bedankt, ik heb op de website gekeken en het ziet er goed uit! Leuk dat het uit eigen tuin komt en ze heeft een nette website (:
Ze zitten niet in het vaste assortiment xdestiny.

Er staat hier nu een toren display bij de kassa's

http://www.lidl.nl/cps/rd ... s.xsl/Offerdate.htm?id=84

(onderaan staan de zaden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven