Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Oost-Indische kers is mooi! Peter Bauwens (denieuwetuin.be) heeft veel verschillende soorten. En ik durf ze nog steeds niet te eten. Ja, ik ben een watje
@ Vuurbloempje: klinkt leuk! Heb je foto's?
Poeh te veel Als ik er achter ben hoe ik ze weer verwijder na het plaatsen zal ik wat foto's neerzetten. Kun jij me dat vertellen? Ik bedoelde trouwens niet @ VC maar @ MV. Ik weet ook wel dat VC een hele andere forumster is Sommige meelezers lezen echt te veel!
Oei Heli, dat is wel jammer. Ik neem je advies aan hoor. Ik dacht dat het met de warmte te maken heeft maar ik zal dan even moeten wachten, wel een teleurstelling maar goed, nog een paar maandjes en dan hoop ik hier te kunnen mee doen.

Vuurbloempje, oh dat is leuk te horen die tip. Ik zal morgen een foto maken van het pakje zaadjes van eetbare bloemen wat ik bij een speciale site heb gekocht.

Ik ben niet zo goed met planten maar ik ga proberen er wat van te maken. En dan kijk ik ook wat ik op het ruiltopic kan zetten, MET recepten!!!! Ik heb en zelf recepten en ik heb een topic over gerechten met eetbare bloemen. Oh ik heb 2 topics, ook eentje over eetbare lavendel die ik van forumster Thee van de week heb gehad.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Heeey Myleentje

Vanaf maart zo ongeveer kan je voor gaan zaaien in je kweekbakjes. Dus eeh ff de winter door

Vuurbloempje welkom!! Leuk dat je je als meelezer aangemeld hebt!

Je kan je foto's na de tijd gewoon weer uit je post verwijderen door je berichtje te editten (button zit rechtsboven je eigen berichten). Dan kan je de foto's er uit halen en de tekst gewoon laten staan.

Kruiden gaan hier heel erg goed, ik heb inmiddels een kruidentuin waarin het volgende staat:

- gewone bieslook

- grove bieslook (aanrader!)

- chinese bieslook

- gewone tijm

- bonte tijm

- citroenmelisse

- oregano

- dille

- krulpeterselie

- bladpeterselie

- bonenkruid

- maggiplant/lavas

- basilicum (2x goed aangeslagen vanaf supermarkt, bijzonder groot geworden dit jaar)

- citroenbasilicum (aanrader!!)

- rozemarijn

- valeriaan (da's officieel ook een kruid dacht ik)

Oost indische kers ook hier, voor het eerst. Ik heb een klimmende, lichtgele, wel mooi. Heb hem nog niet geproefd maar het schijnt pittig te zijn?
Ben jaloers op je kruidentuin Saar. Jammer dat ik nog even moet wachten maar in maart ga ik ervoor. Bij je kruidentuin zie ik geen lavendel staan -zie topic van mij op etenpijler met gerechten met lavendel- .

En ik ga me inlezen waarom mijn kruiden niet zo lang blijven leven.
@ MV: Ik ben benieuwd naar je speciale zakje van die speciale winkel. En als jij weet waarom de kruiden het bij jou niet doen, laat het mij dan ook weten. Ik wil namelijk best wel kruiden, maar ze gaan allemaal dood bij mij (Behalve bieslook, maar dat is eigenlijk onkruid )

Ik ga wel kijken naar het recept. Maar ik ga lavendel niet eten hoor.
Ohja lavendel staat er ook bij! Niet in de lijst, wel in de tuin

@Heli, how can dat now?
Het gaat gewoon dood, Sarah. Echt. Behalve de lavendel, rozemarijn en citroenmelisse. Maar met lavendel koken we niet Rozemarijn ook amper. Nou ja, we... Heli-man kookt, ik kijk
Ik heb wel een goede oplossing hoor: in het voorjaar koop ik van die verse kruiden in een potje bij de supermarkt. En zolang ze het doen, gebruiken we ze. En anders is het jammer, volgend jaar beter
Hier wat fotootjes van mijn kruiden en andere moestuin-planten!

Voor en na foto van rozemarijn. Ik had m' gekregen van schoonma en te lang in supermarktpotje laten staan. Gelukkig ziet hij er weer goed uit nu, nu die in een grotere pot staat!

Tomaat. Lekker veel van geplukt hoewel kleine tomaatjes. Volgend jaar als ik het weer probeer zet ik de plant in een grotere pot en geef ik wat eerder mest bij. Toen ik terug kwam na 14 dagen vakantie waren alle takken en bladeren aan de onderkant bruin en geel. Nu ziet hij er weer goed uit en er komen zelfs nog nieuwe tomaatjes aan.

Aardbeien. Net weer lekker wat geplukt en gegeten in de yoghurt. Mmmm

Peperplant krijg geen nieuwe pepers meer en ziet er ook een beetje 'bleek' uit. Weet niet zo goed wat ik er mee moet. Wel al een volle koelkast met pepertjes! Ik denk dat hij de zon een beetje mist. Weet nog niet of ik m' binnen ga zetten of dat ik m' wegdoe.

Basilicum uit de supermarkt is ook een beetje op.

Daarom ben ik gaan stekken...

En nog meer stekjes heb ik die staan te wachten tot dat ik ze verpot. Ik zal in het tuintopic mijn gewone planten laten zien
Dit is het zaadjes-zakje van eetbare bloemen die ik heb gekocht;

quote:Helianthus2106 schreef op 10 september 2010 @ 13:38:

Ik heb wel een goede oplossing hoor: in het voorjaar koop ik van die verse kruiden in een potje bij de supermarkt. En zolang ze het doen, gebruiken we ze. En anders is het jammer, volgend jaar beter

Maar wat doe je er dan mee, als je ze hebt gekocht?

(Enneuh......probeer eens het tuincentrum, zijn vaak toch net iets betere planten om over te houden)
Vuurbloempje; wauw ziet er goed uit hoor! Ben jaloers op je peper!

@MV: voor goudsbloemen moet je bij Helianthus zijn

OI-kers heb ik nu ook, dat lukt je wel

Komkommerkruid (oh! moet ook nog bij op de lijst dan ) staat bij mij ook in de pot (bloeit net sinds een week of 2) wist niet dat je die kon eten
Van komkommerkruid kun je de bladeren en de bloemen eten. Ik vind ze vooral mooi.

@ Vuurbloempje: Mooi! Ik vond je zonnebloem in het andere topic ook heel erg mooi. Had ik al eens laten vallen dat ik van zonnebloemen hou?

@ Sarah: De kruiden zet ik in een andere, grotere pot en ze komen onder de overkapping te staan. Dus ze krijgen regelmatig water, tot 16uur zon.

@ MV: wat een mooie verpakking! Leuk! Ik maak van de goudsbloemen Calendulazalf.

Dank Sarah. Als je interesse hebt in zaden hoor ik het wel

Wat ook leuk is met komkommerkruid is om de bloempjes in te vriezen in ijsblokjes. Staat leuk in je glas.

Ik dacht al zoiets Helianthus! Ik heb het vermoeden dat jij al zo veel zaden hebt dat je van deze Helianthus annuus ook een hele stapel zaden hebt liggen?! Zo niet dan stuur ik graag wat op. Een probleem met zo'n klein balkon is dat je altijd weinig ruimte hebt en veeeeel te veel zaden En weggooien vind ik ook maar niks.
Wat leuk is om de zonnebloemen te laten drogen en in de winter op je balkon neer te leggen. Dat is de notenbar voor vogeltjes. Zo gezellig!
Ja peperzaden! Zal me zo wel even melden op t ruiltopic (voor m'n eigen overzichtelijkheid )

Ik laat de zonnebloemen vaak in de winter gewoon staan (net als de guldenroede) vreten de vogels zich klem in!

@Heli; probeer eens, als je dat wilt tenminste , de kruiden in de volle grond te zetten. Bij mij lukte het in potten ook nooit, ongeacht de grootte van de pot/soort grond etc. Maar in de volle grond gaat het heel goed.
Dat staat past niet in de tuin
Ik heb net snel gegoogled op komkommerkruid, ik had geen idee hoe het er eigenlijk uit zag. Ik heb er helemaal zin in, jammer dat er eerst nog een winter tussen zit.

Tegen die tijd zal ik nog even aan jullie jasje trekken hoe je zaden uit je planten krijgt. Ja van zonnebloemen snap ik het nog, maar verder gaat mijn kennis niet.

Ik heb vanmiddag bij het zoeken van zaden nog vele oude ongebruikte bloembollen en zaden van bloemen gevonden. Dus ik krijg het in april/maart/mei er lekker druk mee.

Saar, stomme vraag, maar peperzaden, zijn dat gewoon de zaadjes die in de rode pepertjes zitten of denk ik nu te simpel? En moeten die dan nog drogen of kan ik tegen die tijd wat rode pepers kopen en daar de zaadjes uit gebruiken?
@Heli; op F heb je een nieuw contact....that's me!
quote:Helianthus2106 schreef op 10 september 2010 @ 20:33:

Dat staat past niet in de tuin Dan mot je niet zeikuh!
MV; zaden hebben niet eeuwig kiemkracht (om tot een plantje te groeien), dus hou daar wel even rekening mee. Ik weet niet hoe oud het is wat je gevonden hebt, maar hou max 3 jaar aan als het gewoon open heeft gelegen (onverpakt). Is het ouder dan dat, dan kan je dat weggooien.

Peperzaadjes zijn idd die dingen die je er normaal uit haalt

Ik heb het dit jaar met een gewone supermarktpaprika geprobeerd en daar hangen nu paprika's aan de plant. Maar niet elke paprika / peper is geschikt om dat te doen, maar dat zie je vanzelf Je zou de zaadjes nu al uit een peper kunnen halen, een weekje droog wegleggen (onverpakt) en daarna in een plastic zakje bewaren tot je ze wilt zaaien.
quote:Garden_of_Sarah schreef op 10 september 2010 @ 21:44:

@Heli; op F heb je een nieuw contact....that's me!

Oh, kun jij van die lekkere taarten maken? Die meet wordt steeds aantrekkelijker

Ik dacht eerst FB. Ik heb sinds gister FB, dus ik net de hele site doorzoeken waar ik toch in godsnaam mijn vriendjes heb verzameld. Toen las ik je berichtje nog een keer
Ik vind dat je MV nog een keer je zadenkistje moet laten zien. Die is namelijk prachtig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven