Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
maandag 25 juni 2012 om 23:46
dinsdag 26 juni 2012 om 18:00
Ik ben pas verhuisd en heb vorige week heel de tuin 'uitgemest'.. (in totaal kwamen er zo'n 30 vuilniszakken vol troep uit).
Nu heb ik gister en vandaag wat plantjes neergezet en gezaaid. Ben alleen bang dat ik veels te laat ben en ze het nu niet meer zo goed gaan doen..?
Ik heb o.a. stokboontjes, pompoen, tomaat, aardbei, basilicum en wat bloemsoorten gezaaid, ben heel benieuwd of er wat opkomt
Nu heb ik gister en vandaag wat plantjes neergezet en gezaaid. Ben alleen bang dat ik veels te laat ben en ze het nu niet meer zo goed gaan doen..?
Ik heb o.a. stokboontjes, pompoen, tomaat, aardbei, basilicum en wat bloemsoorten gezaaid, ben heel benieuwd of er wat opkomt
dinsdag 26 juni 2012 om 21:58
dinsdag 26 juni 2012 om 22:03
@degrotezeemeermin: Ik heb geen idee. Ik ben zelf van de trail-and-error methode. Ik denk dat als je de grond nat genoeg houdt de meeste soorten ook wel in de zomer zullen opkomen, ik weet niet of ze ook (optimaal) vruchtdragen.
@janna: Ik zet mijn zaailingen in de vensterbank, ik heb trouwens ook geen plek voor een koude kas op mijn balkonnetje. Maar dat gaat best goed, zet ze alleen pas laat buiten. NB: paprika geen ervaring mee...
@janna: Ik zet mijn zaailingen in de vensterbank, ik heb trouwens ook geen plek voor een koude kas op mijn balkonnetje. Maar dat gaat best goed, zet ze alleen pas laat buiten. NB: paprika geen ervaring mee...

woensdag 27 juni 2012 om 09:07
@Courgette wat leuk, wist niet dat je daar mannelijk en vrouwelijke variaties in hebt. Verklaart wel waarom de ene het wel doet en de ander niet
@2e ronde aan het zaaien hier ook, veel zaailingen die ik naar buiten heb gedaan zijn helaas op gegeten door de slakken.
@Minikas ik heb een flinke kas en dat werkt als een tierelier. Ik denk dat ik volgend jaar een flinke bak in zet zodat ik de tomaatjes en komkomertjes lekker daar kan kweken. Er gebeurd nu namelijk vrijwel niets met de buiten
Gisteren flink geoost, zo leuk! Werd er helemaal happy van! Ik had flink wat doperwtjes, een klein emmertje frambozen, halve emmer aardbeien, rabarber, radijs en wat capucijners. Moest er gewoon even een foto van maken Nu heb ik dus al 3 potjes aarbeienjam, 2 framboos en een potje rabarber staan, helemaal leuk dit!
@2e ronde aan het zaaien hier ook, veel zaailingen die ik naar buiten heb gedaan zijn helaas op gegeten door de slakken.
@Minikas ik heb een flinke kas en dat werkt als een tierelier. Ik denk dat ik volgend jaar een flinke bak in zet zodat ik de tomaatjes en komkomertjes lekker daar kan kweken. Er gebeurd nu namelijk vrijwel niets met de buiten
Gisteren flink geoost, zo leuk! Werd er helemaal happy van! Ik had flink wat doperwtjes, een klein emmertje frambozen, halve emmer aardbeien, rabarber, radijs en wat capucijners. Moest er gewoon even een foto van maken Nu heb ik dus al 3 potjes aarbeienjam, 2 framboos en een potje rabarber staan, helemaal leuk dit!
woensdag 27 juni 2012 om 14:06
wow pliert, wat heb jij ongelofelijk veel geoogst! Uploadt de foto? 
Ik eigenlijk nog niks. Beste gingen mn peulen, maar een maand geleden ofzo hebben de slakken die dus helemaal opgegeten. Wel heel veel rucola geoogst trouwens, die gaat prima en er staat nog veel meer. En verder staat mn hele bak vol met dingen waarvan ik me ontzettend afvraag wat het is..... Ik herken bijv. wel de broccoli (die's makkelijk;)), maar er staat iets doorheen. En ik heb geen idee of dat onkruid is of dat ik te veel zaailingen had en daar maar wat had gezet...
Mss maar gewoon een paar vakken leeg maken en eens netjes een 2e zaaironde gaan doen, zodat ik precies weet wat er staat en zou moeten staan.

Ik eigenlijk nog niks. Beste gingen mn peulen, maar een maand geleden ofzo hebben de slakken die dus helemaal opgegeten. Wel heel veel rucola geoogst trouwens, die gaat prima en er staat nog veel meer. En verder staat mn hele bak vol met dingen waarvan ik me ontzettend afvraag wat het is..... Ik herken bijv. wel de broccoli (die's makkelijk;)), maar er staat iets doorheen. En ik heb geen idee of dat onkruid is of dat ik te veel zaailingen had en daar maar wat had gezet...
Mss maar gewoon een paar vakken leeg maken en eens netjes een 2e zaaironde gaan doen, zodat ik precies weet wat er staat en zou moeten staan.
donderdag 28 juni 2012 om 14:31
Ja, ga ik doen denk ik. Nu ja, volgende week dan, want ik ga nu eerst even een weekje op vakantie. Ik heb ook nog kropsla, die doet best wel wat, maar een krop wordt het niet echt. De broccoli doet het bij mij ook wel, maar die kan ik echt nog lang niet eten :o Jij hebt zeker alle goede zaadjes
(of de groene vingers).
De siertuin doet het overigens fantastisch, mss kan ik me beter daar op richten
Anyway, tot volgende week en eet smakelijk uit de moestuin!

De siertuin doet het overigens fantastisch, mss kan ik me beter daar op richten

Anyway, tot volgende week en eet smakelijk uit de moestuin!
donderdag 28 juni 2012 om 17:35
donderdag 28 juni 2012 om 17:41
Sla en andijvie willen bij mij ook niet echt kroppen worden nee. Ga van de week nog bindsla en pluksla zaaien, kijken of dat beter gaat.
Ik was vier weken van huis voor een klus en lief heeft natuurlijk niet naar de moestuin omgekeken Heb gister dus maar doorgeschoten radijzen, rucola en verwilderde sla verwijderd. Gek genoeg (en verdorie, want ik had er me zo op verheugd!) zijn mijn paksoiplantjes ook doorgeschoten, terwijl ze nog nowhere near groot genoeg waren om op te eten. Hoe komt dat? Iemand enig idee?
Peulen en erwten zien er veelbelovend uit, pastinaken zijn enorme takken loof geworden, maar van grote wortels nog geen sprake. Hoort natuurlijk ook nog wel even te duren, maar de grootte van het loof baart me wat zorgen. Maar ik kan er natuurlijk ook niet zoveel aan doen...
Ik was vier weken van huis voor een klus en lief heeft natuurlijk niet naar de moestuin omgekeken Heb gister dus maar doorgeschoten radijzen, rucola en verwilderde sla verwijderd. Gek genoeg (en verdorie, want ik had er me zo op verheugd!) zijn mijn paksoiplantjes ook doorgeschoten, terwijl ze nog nowhere near groot genoeg waren om op te eten. Hoe komt dat? Iemand enig idee?
Peulen en erwten zien er veelbelovend uit, pastinaken zijn enorme takken loof geworden, maar van grote wortels nog geen sprake. Hoort natuurlijk ook nog wel even te duren, maar de grootte van het loof baart me wat zorgen. Maar ik kan er natuurlijk ook niet zoveel aan doen...
donderdag 28 juni 2012 om 18:35
Moosey, de grootte van het wortelloof zegt ook niet alles, kijk maar naar mij wortelfoto. De maffe worteltjes hadden supermooi loof dat mij deed geloven dat er geweldige wortels onder zaten. Mooi nie!
Zazu: fijne vakantie!
Ik ga binnenkort ook op vakantie, ik ben nog druk bezig met snode plannen verzinnen om de boel een beetje nat te houden. Mijn vrienden worden niet blij als ze iedere dag met de gieter moeten zeulen. Op dit moment is het beste plan om een zandbakdeksel vol water te doen en de potten daarin te zetten. Moet ik alleen nog wel even een zandbakdeksel scoren....
Zazu: fijne vakantie!
Ik ga binnenkort ook op vakantie, ik ben nog druk bezig met snode plannen verzinnen om de boel een beetje nat te houden. Mijn vrienden worden niet blij als ze iedere dag met de gieter moeten zeulen. Op dit moment is het beste plan om een zandbakdeksel vol water te doen en de potten daarin te zetten. Moet ik alleen nog wel even een zandbakdeksel scoren....
donderdag 28 juni 2012 om 22:45
Tip om water te geven: spaar alle grote pet flessen op, snij de bodem eruit, maak een gaatje in de dop. Zet de fles met de dop naar beneden in de aarde en vul de fles met water, wat er nu heel langzaam uit druppelt. Ik las dit ergens op een site voor tuinders, het moet goed zijn voor een week of 2
Hier ook veel loof op de pastinaken, ze hebben nog tot oktober, komt vast wel goed
Hier ook veel loof op de pastinaken, ze hebben nog tot oktober, komt vast wel goed

Computer says nooooo
donderdag 5 juli 2012 om 21:10
Leuk, foto's! Ziet er allemaal productief, schimmelvrij en luisloos uit, hoe doe je dat?
Ik heb vorige week nadat ik ontdekt had dat een courgette mannelijke en vrouwelijke bloemen heeft (openbaring!) eigenhandig een bevruchting tot stand gebracht. En ja, nu groeit er een courgette! Zal waarschijnlijk net in mijn vakantie rijp zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Verder heb ik twee mini bonenstaakjes waar ik twee sperziebonen per week van oogst. Ik verzamel ze in een zakje in de vriezer tot het er genoeg zijn. Ik wou dat ik een tuin had!
Ik heb vorige week nadat ik ontdekt had dat een courgette mannelijke en vrouwelijke bloemen heeft (openbaring!) eigenhandig een bevruchting tot stand gebracht. En ja, nu groeit er een courgette! Zal waarschijnlijk net in mijn vakantie rijp zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Verder heb ik twee mini bonenstaakjes waar ik twee sperziebonen per week van oogst. Ik verzamel ze in een zakje in de vriezer tot het er genoeg zijn. Ik wou dat ik een tuin had!
vrijdag 6 juli 2012 om 16:25
Wat fijn dat je courgette alsnog lekker was, mac! En geeft je plant nu wel gewoon nieuwe vruchten?
Dankjewel, MissMartine! Ik denk dat wij veel geluk hebben met ene tuin op het zuiden, dat schelt al een hoop, van elk straaltje zon kunnen de planten hier volop genieten. De planten staan ook niet al te dicht op elkaar. En verder wel bemesten, maar niet teveel en alleen op de planten die het nodig hebben.
Mooi weer hier, nu. Dat was niet voorspeld, dus een kadootje!
Fijn weekend!
Dankjewel, MissMartine! Ik denk dat wij veel geluk hebben met ene tuin op het zuiden, dat schelt al een hoop, van elk straaltje zon kunnen de planten hier volop genieten. De planten staan ook niet al te dicht op elkaar. En verder wel bemesten, maar niet teveel en alleen op de planten die het nodig hebben.
Mooi weer hier, nu. Dat was niet voorspeld, dus een kadootje!
Fijn weekend!
Computer says nooooo
zondag 8 juli 2012 om 17:32
Ziet er goed uit die broccoli summer. De rest trouwens ook. Mijne zijn nog niet half zo ver, maar ja, die krijgen ook stukken minder zon. Ik ben net terug van een weekje vakantie en mn tuin ziet er ineens uit als een wildernis. Goed groeiweer geweest hier neem ik aan? Wel jammer dat het dan vandaag dus direct bijna de hele dag regent. Nu ja, hoef ik niet te gieten! Mn courgette is wel verdubbeld in grootte, maar er zit er nog geen aan. Maar goed, ik was er dan ook niet om te bevruchten. Helaas was ik er ook niet om slakken weg te halen, want ik vond er net wel 10 en die hebben hun buikjes ook vol.
dinsdag 10 juli 2012 om 13:07
Eindelijk kan ik ook mijn moestuinbak in elkaar gaan zetten en vullen. Ik wilde dit zelf doen met de mix zoals beschreven op de website van de makkelijke moestuin, dus met turfmolm, compost en vermiculiet. Ik heb al een online adres gevonden voor de vermiculiet, maar bij mijn vaste tuincentrum hadden ze geen turfmolm. Weten jullie of dat bij andere tuincentra wel te koop is?
Omdat ik nu dus laat begin en niets voorgezaaid heb, voreg ik me af wat ik nog het beste kan zaaien. Zelf zat ik te denken aan sla, snijbiet en wat kruiden. Kan dat het beste meteen in de volle grond doen of toch eerst in mijn zaaibak (met plastic deksel)?
Heb er helemaal zin in
Omdat ik nu dus laat begin en niets voorgezaaid heb, voreg ik me af wat ik nog het beste kan zaaien. Zelf zat ik te denken aan sla, snijbiet en wat kruiden. Kan dat het beste meteen in de volle grond doen of toch eerst in mijn zaaibak (met plastic deksel)?
Heb er helemaal zin in