Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
De eerste zaden en boeken zijn besteld!
Ik heb gekeken wat ik als eerste kan gaan zaaien, tuinbonen..

Voor de rest moet het toch echt wel maart/april zijn.

Jammer...
Haha, wat geweldig, ik dacht dat ik de eerste ging zijn die dit topic weer omhoog ging halen na de herfst, maar nee hoor

Ik heb gister nog een maaltje pastinaken opgedoken uit mijn moestuinbak, ze waren prachtig! En lekker De bak gaat er binnenkort uit (iemand interesse? Moet denk ik wel in z'n geheel vervoerd worden, ik kreeg de eerste keer de pinnen al haast niet in de scharniertjes geduwd, denk dat nog ns uit- en in elkaar zetten een illusie is), ik heb een klein lapje grond vrijgemaakt op t zonnigste stukje van de tuin. Ben nu aan t bedenken wat ik allemaal wil, in elk geval bonen tegen het schuurtje aan laten klimmen en het één en ander aan bladgroente natuurlijk. Zo mijn First time veggie grower-boekje er weer eens bijpakken, daar stond veel leuks in.

Wanneer bestellen jullie zaad?

En oh ja, vorig jaar had ik vrij veel voorgezaaid, maar die plantjes waren allemaal bleek en slungelig en wilden niet erg graag naar buiten, spul dat ik gezaaid heb in de koude grond deed het veel beter. Kan het zijn dat ze te warm en te licht stonden? Had ze achter het raam staan op een vensterbank op het zuiden.
Zooo, ik kon me natuurlijk weer niet inhouden, en dus het een en ander bij Vreeken besteld... Tuinbonen, capucijners, broccoli, een paarse bloemkool, aardappels, rucola, regenboogwortels en een pompoen. Voor de rest moet ik het met zaad van vorig jaar doen van mezelf, heb bladgroenten te over. Hoe lang kun je eigenlijk doen met dezelfde zaden?
Jaaahhh, heerlijk, daar gaan we weer!

Vorige maand zijn hier de perken al afgezet en knoflook en st, Jansuitjes grplant. De rest nog ingezaaid met wintertarwe als groenbemesting, anders staat alles maandenlang leeg, zonde van de voedingsstoffen. Grofweg heb ik nu 4x 1.5x 2m tot mijn beschikking, dus ik heb er zin in!

Ik ga wisselteelt toepassen: wortel-/ vrucht-/blad en koolgewassen, en dan nog 4 kleinere perken tegen de zuidgevrl van ons huis met kleinfruit, kan onze dochter lekker plukken

Ik heb alweer veel te veel zaad in huis: sla. Andijvie, biet, pastinaak, pompoenen, courgettes, rapen, broccoli, koolrabi en nog veel meer .. Allrmaal biologisch zaad, ook trouwens.

Verder (maar dat is niet eetbaar alleen maar mooi ;) ) heb ik de jonge stokrozen in de volle grond gezet met een clocje erop zodat ze mooi kunnen aan slaan, dit gaat de afscheiding vormen met de tuin en de moestuin.
Computer says nooooo
Leuk om topic door te lezen. Vanaf nu heb ik een plekje op het volkstuincomplex. Ik wil met bakken gaan werken: makkelijke moestuin. Dan blijft het wat overzichteklijker en minder moeite om alles bij te houden.

Er staat meestal een datum op de zakjes, als de zaden goed bewaard zijn, moet het wel lukken dacht ik?
Wat een leuk topic!

Ik heb een achtertuintje waar ik zowel groente, fruit en sierbloemen in heb staan.

De nectarine en framboos hebben mooie vruchten gegeven vorig jaar.

Dit jaar heb ik daarbij hopelijk ook pruimen, druiven en aardbeien.

De groentes die ik neer ga zetten zijn:

courgette (1 plant)

broccoli (1 plant)

aardappels (3 planten)

wortels (??? planten)

rode bietjes (4 planten)

knoflook (8 planten)

rode uien (??? planten)

prei (8 planten)

tomaat (2 planten)

paprika (1 plant)

snack komkommer (1 plant)

stokboontjes (4 planten)

Een hele waslijst dus! En nu al ontzettend veel zin om alles neer te zetten en er de vruchten/groente van te plukken :-)

Ik zaai bijna alles binnenshuis in zaaibakken en kasjes. Op tijd afharden en dan bij de eerste zonnestralen buiten afharden!

groetjes
Ik ga dit jaar niet te vroeg zaaien denk ik. Anders zit ik er weer zo lang binnen mee. Moet ik nog eens even goed over nadenken. Kan natuurlijk eerst binnen zaaien, dan een paar weken naar de schuur voor het raam, en dan een paar weken overdag buiten afharden.

Ik ga dit jaar voor bedden van 1.20 x 1.20 met een verhoogde houten rand. Deze komen in het gras, kan ik er goed tussendoor lopen en er aan alle kanten goed bij.

Ik wil dit jaar:

courgette

aubergine

snack-komkommer

peultjes

paprika

aardbeien

boontjes

lente-uitjes (dit is me nog nooit gelukt)

Ik heb bij de action van die plastic kweekbakken gekocht, kunnen in de vensterbank. Ook makkelijk om in één keer veel mee naar buiten te nemen om af te harden.

In een bak bij de keukendeur ga ik div soorten sla en kruiden

zetten.

De kruiden ga ik denk ik kopen, lukt me niet om die goed op te kweken als ik ze zelf heb gezaaid.

Ook heb ik wat pitten van kalebassen bewaard, wil die ook zaaien.

Ik heb er al helemaal zin in!!
quote:pampas schreef op 17 augustus 2012 @ 14:16:Ik heb net zaden voor aanstaand jaar besteld, maar dan krijg je onmiddellijk van alles best veel. Misschien dat hier mensen zijn die ik daar blij mee kan maken? Valt er wat te ruilen? Kan ook gerust wachten tot ergens in de winter, ik begin in februari met de eerste zaden in een zaaikasje. Als er mensen zijn met belangstelling, zet het hier maar neer, dan plemp ik een lijstje met wat ik overheb!Mocht je dit nog lezen, jaaaa, graag! Wil er ook best wat voor vergoeden hoor . Ik woon sinds anderhalf jaar in een huisje met lap grond van 80m2 erbij.. ajajajaj, daar kom je dan met je goede stadse gedrag! Afgelopen zomer een klein stukje van 2m2 bij 3 m2 "ontwikkelt" met doperwtjes, rode bonen, paprika's, snijbiet, sla en een paar aardappelen. Behalve de snijbiet kwamen mijn zaden/stekjes uit supermarktproducten, het kan dus wel! Ik heb de smaak te pakken en wil het dit jaar uitbreiden.
Ik weet niet of ik het hier mag noemen, maar op deze site:

http://www.hobbyzaden.nl/

kun je ook kleine aantallen zaden bestellen. ideaal :-)
Dankje ravenloos!
Ha, wat een drukte alweer hier! Dat heb je met een winter die op voorjaar lijkt! Mijn bloembollen komen in rap tempo op, dus als het nu weer gaat vriezen gaan die dood ben ik bang...

Ik heb een balkonnetje waarop ik moestuinier, dus ik ga geen grote getalen of grote soorten kweken. Wel heb ik een balkonkersenboom! Die heeft vorig jaar dus geen bloemen of kersen gehad, maar ik duim alvast voor komend voorjaar. Mijn stekje van de framboos idem.

Dat zijn dus twee grote potten. Verder heb ik een grote bak getimmerd vorig jaar. Hier had ik afgelopen jaar een aantal dingen door elkaar in zitten waaronder kerstomaatjes, maar die bleken al het water naar zich toe te zuigen. Alle andere plantjes lagen er maar zielig bij! Dus die krijgen een eigen emmer dit jaar. In de bak doe ik sperziebonen, paksoi en wortels, misschien ook nog rucola en/of spinazie, maar het is zo'n kleine bak! Mag ik al verhuizen naar iets met een tuin???

En dan her en der nog wat potten met kruiden. Ik denk dat ik een salieplant koop dit jaar. Geen idee wat voor smaak dat heeft, maar ik zag dat het ook bijen lokt, en die moeten we voor uitsterven beschermen. Vlinders lok ik niet meer dit jaar! Vlinders zijn namelijk eerst rupsen en die vroten dwars door mijn framboos heen!
Ha Summer!

Ik heb de maanzaaikalender voor dit jaar weer gedownload (hier linkje), baat het niet dan schaadt het ook niet!
Wat leuk om te lezen dat jullie ook al zo enthousiast zijn!

Ik kan niet wachten tot de dagen langer worden en vooral warmer en zonniger. Dan weer lekker genieten van het weer en de tuin.
Ik ga dit jaar ook eindelijk met een moestuin beginnen, lees met jullie mee voor tips. Heb er nog niet zo heel veel kaas van gegeten..
Ik ga komend voorjaar/zomer een vierkante meter tuintje maken. Heb er zo'n zin in!!!
Wat leuk, allemaal nieuwelingen!
oh wat jammer dat ik dit topic nu pas vind.

In april een huis gekocht en een opstartkitje gekregen van een nicht. Normaal kan ik nog geen klimop in leven houden maar dit vond ik super leuk!

Heb afgelopen jaar een enorme oogst aan courgette gehad en aan sperzieboontjes. verder een paar redelijke kroppen sla, bloemkool, preitjes en wat kruiden.

Nu heb ik veel zaadjes opgevangen en een deel gekocht. Iemand een tip vanaf wanneer ik daar wat mee moet gaan doen? Heb er super veel zin in!
Dat hangt er nogal vanaf wat voor zaadjes het zijn, eefje En of je binnen wilt gaan voorzaaien of alles in de volle grond wilt zaaien, etc. Maar op zakjes zaad staat gewoon wanneer je wat moet zaaien, lekker makkelijk, en verder zijn er ook zaaikalenders te vinden op internet.

Ik heb net een uurtje staan werken in mijn moestuinveldje, lekker hoor. Alleen is het een of andere kleine bolgewasje vreselijk fanatiek bezig zich mijn veldje toe te eigenen.. Er komen smalle groene sprieten uit, ik zou bijna aan sneeuwklokjes of sneeuwroem denken, maar die herinner ik me allebei van vorig jaar niet. Heb zoveel mogelijk omgespit en de bolletjes verwijderd, maar ik maak me geen illusies, het zal wel vrolijk doorvermeerderen. Iemand nog een tip, behalve maar zoveel mogelijk eruit blijven trekken?

Verder heb ik m'n bak leeggehaald en opgeruimd en de grond eronder omgespit. Kwam ik nog een halve pastinaak tegen, die was dwars door t worteldoek heen gegroeid. Pittig spul wel
@eefie, helpt deze pdf je misschien?

@Moosy, goed bezig! Je bent net op tijd met spitten geloof ik, na morgen krijgen we weer vorst.
Heee miss Martine! daar gaan we weer

Dank voor de kalender, die had ik nog niet gezocht, super!

Ik heb er enorm veel zin in! Ik ben nog van plan om vanaf aankomend seizoen ook 's winters meer in de tuin te hebben, dus ben me daar nu in aan het verdiepen: oa winterpostelein, palmkool, spruitjes. Pastinaak en aardpeer ook, die heb ik ook al.
Computer says nooooo
Is het handig om te gaan voorzaaien?

Ik heb ook zin om een moestuin te beginnen. Niet al te moeilijk in het begin..
Hoi raccoon, voorzaaien is handig bij de meeste gewassen. Sommiggen, zoals sla, worteltjes en bieten worden echter liever ter plekke in de volle grond gezaaid. Dat zijn we heel makkelijke gewassen, trouwens!
Computer says nooooo
Haha, ik had vorig jaar wat wortelplantjes overgeplant, wat een gedrochten waren dat zeg!
Je moet wortels ook nooit verplanten. dan krijg je kronkels haha.

Net als radijzen, die moet je ook gewoon zaaien op de plek waar je ze wilt oogsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven