konijn wat geopereerd is

04-03-2012 14:01 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn zusje heeft een konijn die afgelopen donderdag onder het mes is gegaan vanwege een ontstoken kies.

nou eet hij volgens haar heel weinig sinds die operatie.

wel begint hij weer wat op te leven.

zou het kunnen dat hij moeite heeft met het harde voer?

en wat zou ze hem het beste kunnen geven zodat hij niet teveel gaat afvallen?

ik zelf heb een hamstertje gehad die erg ziek was en ook niet meer wou eten die heb ik toen brinta gegeven om toch wat binnen te krijgen,zou dit mischien voor konijnen ook goed zijn?

en zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met een konijn?
nouja ze moet nog wel een keer terug komen met het konijn dus ik denk dat ze dat eerst nog even moet afwachten en ondertussen alvast bezig gaan met de andere tips!

ze heeft ook alles voor dr diertje over hoor,menig andere mensen zeiden tegen haar dat ze het konijn beter kon laten inslapen.

edit: ze is net thuis en ze ging zich in het dwangvoeren verdiepen,

ze kwam ook thuis met een speciale tak waar een soort medicijn inzit?

ze wist niet wat voor tak het was maar een familielid van ons werkt in een dierentuin en heeft zelf veel knaagdieren dus mischien helpt dit ook nog wel.

en laten we niet vergeten,de operatie is donderdag pas gebeurd he.
Het gevoel dat de da minder kennis heeft over konijnen is ook gebaseerd op het feit dat je konijnen (in de regel) vaker pijnstilling geeft, omdat ze medicatie veel sneller afbreken dan andere huisdieren...
quote:kwebbelkous schreef op 04 maart 2012 @ 18:37:

edit: ze is net thuis en ze ging zich in het dwangvoeren verdiepen,

ze kwam ook thuis met een speciale tak waar een soort medicijn inzit?

ze wist niet wat voor tak het was maar een familielid van ons werkt in een dierentuin en heeft zelf veel knaagdieren dus mischien helpt dit ook nog wel.

en laten we niet vergeten,de operatie is donderdag pas gebeurd he.

Ik weet niets over geneeskrachtige takken en zou er zeker in dit geval niet op vertrouwen. Omdat het zo te horen een behoorlijk heftige ingreep was, vind ik het niet zo gek dat hij nog niet de oude is. Maar ik zou toch echt wel even overleggen met een da over hoe nu verder (nog voor de controle). Dat zou ook telefonisch kunnen, dat kost als het goed is niets.

Edit: sowieso even goed nagaan welke takken het zijn, en of ze geschikt zijn. En wilgentakken bijvoorbeeld moeten eerst geruime tijd in de vriezer ivm luizen (of andere beestjes).
oke..

ik weet wel, ik was met mijn vorige hamstertje ook bij een dierenarts geweest omdat die bekend stond goed met kleine knaagdieren over weg te kunnen.

de beste man kon niks vinden bij mijn hamster terwijl ik er van overtuigd was dat het beestje ziek was ( ze was heel bijterig,viel af en at ook niet veel meer,wel was ze actief)

goed en wel, hamster was onderzocht en ben met antibiotica weer naar huis gegaan.

eerste dagen leek het wel iets beter te gaan maar kort daarna sliep ze steeds meer,viel nog meer af etc.

ik dierenarts weer opgebeld,bleek praktijk dicht te zijn.

ik naar de dierenarts waar ik nu bij zit en daar besloten om haar te laten inslapen (ze was ondertussen in shock etc) nadat de dierenarts sectie had gepleegd bleek ze een nieraandoening te hebben en haar maagje was vergroot.

hier was sowieso niks aan te doen geweest maar deze dierenarts ging tijdens het onderzoek (toen ze nog leefde) overal goed voelen en zei toen meteen al dat er wat raars in de buik zat.

hier merk ik duidelijk wel een verschil tussen een goeie dierenarts en een dierenarts die dacht met antibiotica komt het wel weer goed.

nu weer even ontopic:

ik denk opzich wel dat dit een goeie dierenarts is,ze heeft goeie nazorg gehad en moet ook nog weer terug komen.

alleen denk ik niet dat ze er rekening mee hebben gehouden dat het konijn niet goed eet.

wat ik me nu zo ook opeens zit te bedenken, nu ik dit zo typ is dat het natuurlijk ook kan komen omdat het beestje nu even in een andere omgeving zit en vanwege omstandigheden niet terug kan naar zijn vertrouwde hok.
quote:kwebbelkous schreef op 04 maart 2012 @ 18:27:

je hebt altijd van die mensen erbij zitten die graag even commetaar willen geven wat nergens op slaat.

( lees: geen dieren liefhebber )

Dit figuur zit overal te trollen....

OT: hoop dat het snel beter gaat met konijn, nooit leuk als een dier iets mankeert.
quote:grobbekuiken schreef op 04 maart 2012 @ 18:55:

[...]

Dit figuur zit overal te trollen....

OT: hoop dat het snel beter gaat met konijn, nooit leuk als een dier iets mankeert.

haha ''dit figuur zit overal te trollen" "

je zegt het helemaal goed!

nee idd als een dier wat mankeert is het altijd naar..
Konijnen zijn stressgevoelig dus een vreemde omgeving is niet bevorderlijk. Maar als hij zit te tandenknarsen is dat echt een teken van pijn.

Als je echt nog af wilt wachten zou ik hem heel goed in de gaten houden.
quote:grobbekuiken schreef op 04 maart 2012 @ 18:55:

[...]

OT: hoop dat het snel beter gaat met konijn, nooit leuk als een dier iets mankeert.Ja precies, ik kan er ook nooit goed tegen.
nouja zoals ik al zei: het is niet mijn konijn,

me zusje moet het zelf bekijken want zij ziet het natuurlijk ook beter als ik.

ze houd hem goed in de gaten anders had ze mij ook niet laten oppassen als hij wat langer alleen is.

ze gaat morgen iig voor olvarit en dat andere spul in de winkel kijken.
Ik zou idd ook beginnen met dwangvoeren, het liefst met het speciale dwangvoer. Een aanrader is ook Supreme Science Selective voer, daar kun je zelf dwangvoer van maken, maar door de structuur is het voor je konijn waarschijnlijk ook makkelijker om zelf te eten. Het is ook bij uitstek geschikt voor zieke/herstellende konijnen.
ja voor nu is dat denk ik ook wel een goeie oplossing.

en ik denk dat het over een weekje wel weer beter gaat hoor,

als wij een kies getrokken hebben of een mond operatie achter de rug hebben heb je ook niet meteen zin om weer te eten.
quote:wearebackalso schreef op 04 maart 2012 @ 18:13:

konijn opereren en pilletjes.

sla dat beest met een stuk hout in de nek en eet eens een keer lekkere konijnenbout.

Ze hebben jou ook een keer teveel met een stuk hout in de nek geslagen zo te lezen .

OT: zoals anderen al aangeven, je kan dwangvoeren door gewoon een papkje te maken van wijn brokjes. In een kommetje met een beetje warm water doen, een uurtje of twee laten staan totdat het een papje wordt. Dan een spuitje zonder naald en in het mondje doen. Het is van belang dat de darmen actief blijven.

Ik zou even overleggen met de dierenarts, die kan je de beste instructies geven. Gewoon bellen.
quote:fru1t3lla schreef op 04 maart 2012 @ 19:27:

[...]

Ze hebben jou ook een keer teveel met een stuk hout in de nek geslagen zo te lezen .

Kennelijk niet hard genoeg

Heb 'm een half uur eerder al ergens anders gestaft.
Dat is natuurlijk ook zo, en hij krijgt vast wel weer gauw honger, maar bij konijnen is het zo ontzettend belangrijk dat ze blijven eten, i.t.t. mensen.

En ik maak me zorgen over het abces.
ja idd morgen beginnen met het dwangvoeren.

en als het konijn van de week weer op controle moet komen moet me zusje maar even overleggen hoe en wat.
Veel is al gezegd maar toch in de herhaling:

Optimale pijnstilling is essentieel, een konijn met pijn eet niet. Een konijn dat niet eet immobiliseert z'n darmpjes, een konijn met stilliggende darmen kan zonder hulp (injecties om het weer op gang te krijgen) niet/nauwelijks herstellen en gaat dood. Totaal onnodig ook nog eens. 24 uur niet/slecht eten kan al voor fatale afloop zorgen dus NIET wachten maar starten met voeden.

Ik zou de dierenarts bellen om een zakje recovery of critical care te halen en niet tot morgen wachten.

Olvarit vinden ze lekker maar er zit vaak te veel suiker in de potjes en omdat de darmpjes al wat van slag zijn, kun je bepaald geen suikers gebruiken in de voeding!!

Kijk svp ook nog even op konijnen.nl over van ziekte herstellende konijnen etc. Het konijn heeft nu echt je aandacht nodig en kan niet zonder optimale pijnstilling en verantwoord dwangvoer.
Veel succes en beterschap en ik zou er meteen werk van maken als hij nu niet gauw opknapt, niet keutelt of pijn blijft houden, of als je het niet vertrouwt.

En nog een tip: bunnybunch.nl is een heel goede informatiebron.
En wat twompie zegt. Het kan echt heel snel afgelopen zijn met een konijn!
het kan inderdaad snel afgelopen zijn met het dier.

ik heb me zusje de adviezen doorgegeven en meer kan ik niet doen.

ik heb wel vertrouwen erin dat het goed gaat komen maar zal haar zeker aanraden de dierenarts toch ook nog even te bellen.
Laat je ook nog even weten hoe het afloopt (aflopen in de goede zin natuurlijk (hopelijk) )?
Ik ben blij dat je het hier komt vragen! Hartstikke fijn dat jullie weliswaar (nog) niet zoveel van konijnen weten, maar het wel willen leren en willen doen!

Ik was even bang dat het 'weer zo iemand' zou zijn die een konijn neemt omdat het schattig is, en er dan achterkomt dat konijnen best wel lastig kunnen zijn in onderhoud, als ze wat hebben.... Sorry...

Maar we zijn inmiddels een dag verder. Hoe gaat het nu? Heeft nijn al wat gegeten? Lukt het dwangvoeren?

Er is al gewaarschuwd voor snoepjes. Dat doe ik toch ook nog even. Een konijn is een konijn. Geen mens. Voor mensen zijn snoepjes al slecht, maar veel mensen personaliseren hun huisdier en geven ze dan allerlei ongezonde dingen omdat het zo lekker zou zijn.

Een konijn maak je ook heel gelukkig met goede, vezelrijke brokken, groenvoer en vooral: ALTIJD ONBEPERKT VERS HOOI!

Maar goed, nu is het dus even zaak om wat eten in dat beestje te krijgen. Ik heb altijd dwangvoer van Oxbow. Dat is echt lekker. Echt!

Niet te dik maken, want dan spuit je het tegen het plafond (ja, ervaring!). Spuit het zachtjes met een injectiespuitje (zonder naald natuurlijk!!!) in zijn bekkie. Probeer ergens lekker met hem te gaan zitten in een houding dat nijn niet makkelijk weg kan, maar wel lekker zit. Dat bevordert ook de wil tot eten. Pak hem niet op, duw hem op schoot en douw die spuit erin. Als het even kan, even een momentje tot rust laten komen. Even knuffelen, aaien en laten snuffelen.

Het kan zijn dat je nijn gaat sputteren. Maar pas op, stevig vasthouden is prima, maar wees wel voorzichtig. Een nijn is best kwetsbaar!

En zorg ook dat je niet zijn bovenlijfje vast houdt en hij met zn achterpoten kan trappen... de kracht van achterpoten is ongekend... beestje kan zo zn eigen rug breken. Vandaar dat ik zeg... zet m lekker op schoot en probeer m zachtjes tegen te houden als je de spuit voorzichtig in zn bekkie doet.

Niet te ver spuiten, gewoon in zn mondje. Niet te ver achterin.

Liefde en beleid zijn toverwoorden.

Succes!
ja ik laat weten hoe het afloopt!

amygdala,ik ben momenteel aan het werk dus ik weet niet hoe het met het konijn is (hij is ook niet van mij he)

momenteel zit hij op hooi dus dat heeft hij sowieso onbeperkt.

me zusje zou in elk geval vandaag achter bijvoeding aangaan.

het beestje is bij haar ook heel tam dus verwacht weinig moeite om het eten naar binnen te krijgen ( de medijcijnen lukt haar ook alleen)

en idd,je hoort heel vaak dat mensen dieren nemen omdat ze er zo leuk uitzien op dat moment maar als er moeilijkheden komen weten ze niet wat ze er mee aanmoeten.

jammer,ik kan daar nooit zo goed tegen :(
even een update over meneer konijn

het gaat heel goed met hem!

ik zag hem vandaag voor het eerst weer sinds zondag en zijn wond ziet er zo goed uit!

het is heel mooi aan het genezen.

er zit alleen nog een bult bij de hechting maar ik denk dat het van de operatie is.

voor de rest eet hij ook weer heel goed (zijn gewone voer)

en is ook weer even actief als voor de operatie.

hij mag van het weekend weer in zijn vertrouwde hok!
Fijn om te horen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven